vineri, iunie 06, 2008

"Roman de Bucureşti" de Puşa Roth, la Teatrul Naţional Radiofonic


Spectacolul „Roman de Bucureşti” de Puşa Roth, pe care Teatrul Naţional Radiofonic îl va difuza duminică 8 iunie, la ora 17,30, la România Cultural, este o comedie amară, construită pe tema cuplului şi inspirată din realitatea cotidiană.
The image “http://www.sansabuzoiana.ro/imagini/articole/nr40_stiri-la-zi_1.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.The image “http://www.suceava-news.ro/img/mo0305071839.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.The image “http://www.comedie.ro/poze/spectacole/01.Adriana%20Trandafir.JPG” cannot be displayed, because it contains errors.The image “http://www.romanialibera.ro/foto/108/107070/art_107070_1.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

Subtitlul ei, „comedie de moravuri la moment”, e într-o măsură explicit pentru intenţiile satirice ale autoarei. Fina observaţie a societăţii contemporane, a comportamentelor, a clişeelor (inclusiv a celor lingvistice) este sprijinită de capacitatea autoarei de a crea tipuri vii prin situaţii, dar mai ales prin limbajul dramatic folosit cu virtuozitate. Autenticitatea celor patru personaje conferă remarcabilă expresivitate piesei Puşei Roth, montată de regizorul Leonard Popovici, cu o distribuţie excepţională: Virgil Ogăşanu, Dorina Lazăr, Adriana Trandafir, George Ivaşcu. Atmosfera creată de celelalte „voci“, cadrul sonor compus cu abilitate de George Marcu (regia muzicală), Mihnea Chelaru (regia tehnică), Janina Dicu (regia de studio) contribuie la realizarea unui spectacol încântător. Câteva opinii despre piesa difuzată în premieră la 1 iunie 2003: „De la gradul zero al scriiturii ajungem, iată, la gradul zero al trăirii. Personajele Puşei Roth reprezintă un extract de nouă umanitate românească. Autoarea seamănă cu un fel de zeitate indiană, Shiva cel cu şase braţe.

Există în această piesă construită pe ideea de contrapunct o notă cinică de factură caragialiană dar şi una tandru-romantică à la Tudor Muşatescu. Ele se reunesc în atitudinea unui scriitor care contemplă realitatea de azi cu bonomie şi cu tristeţe.” (Ioan Adam, „Radio România”, nr. 329, 9-15 iunie 2003); „Am fost impresionat să asist la o dramă scrisă în registru de comedie, ceea ce reprezintă o piatră de încercare pentru un dramaturg. Puşa Roth a dovedit că are vocaţie pentru un asemenea gen de teatru şi o felicit din toată inima pentru reuşită.” (Dan Tărchilă, idem); „Dacă aş mai fi director de teatru, aş pune imediat în scenă «Roman de Bucureşti», pentru actualitatea ei.” (Constantin Dinischiotu, idem); „Ceea ce am ascultat astăzi nu e o piesă de teatru, ci o pagină de istorie pe care, din păcate pentru unii, din fericire pentru alţii, o trăim. Ficţiunea intervine la sfârşit. Optimismul autoarei se exprimă în final, în sensul că, mai devreme sau mai târziu, fiecare îşi găseşte macrameul pe care-l merită…” (Mircea Dogaru, idem); „O piesă, o dramaturgie de care teatrele noastre ar avea foarte multă nevoie. Impresia unora că nu există dramaturgie originală astăzi este cât se poate de falsă. Apreciez la rândul meu firescul, calitatea dialogurilor şi a replicilor, fineţea cu care autoarea ştie să surprindă în instantanee cotidiene câteva destine marcate de trecerea vremii, dar şi realizarea regizorală şi actoricească.” (Constantin Paraschivescu, idem); „Frumuseţea acestei piese constă în urâţenia vieţii pe care ne-o prezintă. Salut îndrăzneala autoarei de a aborda problematica actuală fără înverşunare, fără patimă, cu francheţe. Şi, nu în ultimul rând, modalitatea de a surprinde şi satiriza noul limbaj de lemn.” (Ion Dodu Bălan, idem); „În legătură cu această ultimă piesă [Roman de Bucureşti], comedie amară, i-am spune tristă prin sugestiile ei mai generale, e de menţionat că autoarea deţine o autentică măiestrie în a construi relaţii şi atmosferă fireşti, de actualitate, în replici succinte, cu nerv, haz şi miez, într-o acţiune cu patru personaje, gradată pe conturarea unui destin.” (Constantin Paraschivescu
„Teatrul azi”, nr. 9-10/2003).

Puşa Roth este autoarea pieselor „Şambelan la viezuri”, fantezie dramatică după „Pagini bizare” de Urmuz (Teatrul Naţional Radiofonic, 1999, Teatrul „Bacovia” din Bacău, stagiunea 1999–2000), „Ringhişpilul” (TNR, 2002), „Mantaua” după N. V. Gogol (TNR, 2004), „Spaima zmeilor” (TNR, 2004), „Duios Anastasia trecea” după D. R. Popescu (TNR, 2004); Limir-Împărat” (TNR, 2005), „Moartea lui Ivan Ilici” după L. Tolstoi (TNR, 2006), „Ieri după Shakespeare sau Visul unui preşedinte” (TNR, 2007). A publicat volume de publicistică (între care, „Dincolo de curcubeu e lumea”, Editura Viitorul Românesc, 2002; Un dialog al timpului câştigat – convorbiri cu filosoful Christian Tămaş, Editura Ars Longa, Iaşi, 2006; „Poezie de teatru. Puşa Roth în dialog cu Mircea Albulescu”, Ars Longa, 2008) şi volumele de teatru „Şambelan la viezuri” (Editura Premier, Ploieşti, 2002) şi „Roman de Bucureşti” (Editura Adam, Bucureşti, 2005). (Tudor Cristian)

Niciun comentariu: