vineri, iunie 06, 2008

Teatru la Zalău


http://presa.bulandra.ro/Mascariciul/01.jpg
Sălaj: Festival de teatru al liceenilor din Zalău
Consiliul Local al Tinerilor Zalău (CLT), cu sprijinul Primăriei Municipiului Zalău, organizează în perioada 7 - 8 iunie 2008 Festivalul de Teatru „Liceenii”, transmite corespondentul AMOS News.

Astfel, sâmbătă, începând cu orele 16.00, la Casa Municipală de Cultură, piesele de teatru ale tinerilor actori vor fi prezentate publicului pe parcursul a 4 ore.
The image “http://www.zalausj.ro/pics/teatru1.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.
Festivalul, care se află la a II-a ediţie, va avea şi câştigători, iar aceştia vor fi premiaţi duminică, 8 iunie, de la ora 17.00, în Amfiteatrul din Parcul Central.

„Sprijinim acest festival deoarece scopul lui este de a dezvolta viaţa culturală a municipiului şi pleacă de la ideea de bază de a organiza un concurs între trupele de teatru ale liceelor din Zalău, şi nu numai. În acest mod, organizatorii îi provoacă la competiţie pe tinerii actori şi oferă o alternativă de divertisment tuturor acelora care doresc să se bucure de câteva ore de teatru”, a declarat Radu Căpîlnaşiu, primarul municipiului Zalău.

Ordinea intrării trupelor în scenă este următoarea: trupa „As Best” cu piesa „Ultimul gong”, trupa „Dionysos” cu piesa „Steaua fără nume”, trupa „Lumina din întuneric” cu piesa „Cântăreaţa cheală”, trupa „Hyperion” cu piesa „Duşmanii”, trupa „Musca’n lapte” cu piesa „Un pedagog de şcoală nouă”, trupa „Zece” cu piesa „Titanic Vals”. Intrarea este liberă.
The image “http://www.zalausj.ro/pics/teatru2.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.The image “http://www.zalausj.ro/pics/teatru3.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.
„Adresăm tuturor o invitaţie la teatru, promiţându-vă o seară frumoasă alături de noi şi de tinerii actori zălăuani. Claudiu Bleonţ spunea că dacă teatrul ne face viaţa mai frumoasă, să facem teatru! Noi suntem de acord cu el şi vă vom demonstra acest lucru sâmbătă, 7 iunie” a afirmat şi Aida Duma, voluntar al CLT Zalău.

“Weekendul devoratorilor de teatru”
Vineri, la ora 17.00, a început la Casa de Cultură Municipală prima serie de reprezentaţii din cadrul Festivalului de Teatru „Liceenii”. Au „deschis scena” membrii trupei GETA (Grupul Experimental de Teatru cu Amatori Carei) cu piesa „E-urile”, un spectacol interactiv, în spiritul festivalului, cu o actriţă cu carnet de elev. Au urmat apoi reprezentanţii Liceului Reformat „Wesselenyi” cu piesa „Visul lui Emese” după care trupa Hyperion a Liceului Pedagogic „Gheorghe Şincai” a descreţit frunţile spectatorilor cu piesa „Miss Miss”. Finalul primei seri de festival a oferit publicului fragmente din clasica „Chiriţa”prin trupa „Jeunesse” a Grupului Şcolar „Voievod Gelu”.

Sâmbătă, de la aceaşi oră 17.00, la Casa Municipală de Cultură s-a deschis scena pentru a doua zi de festival. Cei de la trupa „Musca-n lapte” a Colegiului Naţional Silvania au intrat primii pe scenă pentru a „povesti” publicului de noile simţuri dobândite de români în piesa „Românii şi cele 8 simţuri”. Au urmat reprezentanţii trupei „Călători în timp” cu piesa „Lumina din întuneric”, o dramă scrisă de chiar unul din membrii trupei. Au încheiat a doua zi de festival în aplauzele spectatorilor cei din Compania de teatru Evrika a Liceului de Artă „Ioan Sima” cu o parodie după „O scrisoare pierdută” a lui Ioan Luca Caragiale: „La-crima lui Caragiale sau O Scrisoare găsită”.
The image “http://www.zalausj.ro/pics/teatru4.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.The image “http://www.zalausj.ro/pics/teatru5.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.
“And the winers are…”
Duminică a venit timpul ca festivalul să îşi anunţe câştigătorii. Astfel, începând cu ora 18.00, Sala „Avram Iancu” a Primăriei municipiului Zalău a găzduit gala de premiere a festivalului. Cum toate trupele au impresionat prin calitatea interpretării, temele propuse, scenariile inedite (unele create chiar de către membri ai trupelor), juriului i-a fost foarte greu să delibereze. Concluzia: două trupe au primit, la egalitate, trofeul pentru “Cea mai bună după”: Hyperion şi “Musca-n lapte”. Premiul pentru cea mai bună interpretare i-a fost înmânat unei tinere talentate care s-a remarcat prin naturaleţea pe scenă si pasiunea cu care îşi joacă rolul: Patricia Labou, ea făcând parte din trupa Colegiului Naţional “Silvania”. Cea mai originală reprezentaţie a fost desemnată piesa “La-crima lui Caragiale sau O scrisoare găsită” a Companiei de Teatru Şcolar Evrika. Premiul Special al CLT a fost primit de către o trupă care ilustrează perfect scopul festivalului “Liceenii”: o trupă de tineri ambiţioşi care au compus scenariul şi l-au jucat cu multă dăruire: “Călătorii în timp”. Trupa “Szkoccs” a primit un premiu special pentru Coregrafie şi scenografie iar membrilor trupei “Jeunesse” li s-a acordat un premiu special pentru debut.

Juriul festivalului a fost compus din reprezentanţi ai partenerilor Consiliului Local al Tinerilor Zalău, iubitori ai teatrului: Flavius Lucăcel – artist, dramaturg sălăjean, Florica Pop – director al Bibliotecii judeţene I.S. Bădescu, Iulia Simoc – profesoară de franceză, Pompiliu Ceaca – reprezentant Cartel Alfa Sălaj şi Mihaela Moldovan – reprezentant al presei locale. Gala de premiere a oferit celor prezenţi şi o surpriză: actriţa Teatrului Naţional din Cluj, Vasilica Stamatin. Pe Vasilica Stamatin, publicul din Zalău a avut şansa să o vadă în cadrul stagiunilor organizate de Teatrul Naţional din Cluj în oraşul nostru în piesele: „Logodnicele aterizează la Paris”, unde a jucat alături de Florin Piersic şi în „Bolnavul închipuit” unde a interpretat rolul lui Toinette. Duminică seara ea a ţinut să felicite participanţii şi le-a vorbit tinerilor actori despre această frumoasă artă.
The image “http://www.zalausj.ro/pics/teatru6.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

În loc de concluzii

Consiliul Local al Tinerilor Zalău doreşte să mulţumească partenerilor pentru sprijinul acordat acestei prime ediţii a Festivalului de Teatru “Liceenii”: Primăria municipiului Zalău, Casa Municipală de Cultură Zalău, partenerului media: cotidianului Sălăjeanul. Şi nu în ultimul rând, mulţumeşte publicului, care a ştiut să aprecieze eforturile tinerilor.

P.S. Consiliul Local al Tinerilor Zalău vă aşteaptă la următoarele ediţii ale festivalului.

Consiliul Local al Tinerilor

Horaţiu Mălăele, în "Măscăriciul" la Zalău
Cunoscutul actor, Horaţiu Malăele va fi prezent pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor din Zalău, duminică, 8 iunie, în spectacolul de comedie "Măscăriciul". Reprezentaţia va începe la ora 19.00, este regizată de Horaţiu Mălăele, iar muzica este asigurată de George Marcu, transmite corespondentul AMOS News.
The image “http://www.bulandra.ro/imagini2/mascariciul/afis.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.
Biletele se pot procura de la Casa Municipală de Cultură, între orele 9.00 - 14.00 şi 16.00 - 19.00, iar duminică de la Casa Sălii de Spectacol, între orele 11.00 - 19.00.

Preţul unui bilet de intrare este 10 lei. De menţionat că spectacolul de duminică este organizat de Primăria Zalău şi Casa Municipală de Cultură. (Iulian Duma)

Actorii sunt cuceritori şi prin măiestria jocului lor ţin sala cu respiraţia tăiată de emoţie. Rar la un spectacol se poate simţi liniştea tensionată a sălii în care publicul ascultă atent replica, dar şi izbucnirea aplauzelor spontane la scenă deschisă, pentru a răsplăti unele secvenţe. Maeştrii acestei performanţe sunt Horaţiu Mălăele şi Niculae Urs. În orice rol îl întâlneşti pe Horaţiu Mălăele nu poţi decât să-l admiri. De astă dată însă, el s-a întrecut pe sine. A jonglat cu abilitate accentele comice cu cele dramatice, trecând dezinvolt de la râs la tristeţea lacrimii şi a conceput în complexitate personajul său, actorul Vasili Vasilici Svetlovidov, nefericit după 40 de ani de carieră. Descoperim în acest spectacol şi valoarea unui alt interpret, un actor senzaţional, Niculae Urs, în rolul sufleorului de o viaţă a lui Vasili. [...] Relaţia dintre cei doi este migălos studiată, cu momente teatrale memorabile. [...] Pentru creaţiile celor doi, nota zece pare prea mică. [...]

Spectacolul are un aspect general filmic, scenele sunt construite din imagini parcă desprinse din tablouri celebre, prin decorul funcţional, de excepţie al Ninei Brumuşilă şi costumele Adrianei Popa. [...] Costumele, cu migală lucrate, au multe accesorii semnificative, de exemplu, mitenele lui Nikita, pantalonii lui Vasili, etc. Şi pentru imaginea scenografică remarcată de public prin plastica sa desăvârşită, nota zece pare prea mică.
Măscăriciul este un eveniment teatral de suflet pentru orice spectator, chiar şi pentru acela care calcă rar prin teatre. Nu îl va putea uita multă vreme, îl va amuza copios, dar şi impresiona, privind altfel actorii şi viaţa lor. [...] Măscăriciul rămâne o bijuterie de preţ a actualei stagiuni, ce în mod sigur, în timp, va depăşi suta de reprezentaţii.

Ileana Lucaciu, România liberă, 10-16.03.2005

O istorie ilustrată a teatrului sau o istorie a stilurilor artei actorului, aflată mereu pe acea margine imperceptibilă (pe care Horaţiu Mălăele ştie atât de bine să o pipăie) dintre tragedie şi parodia ei, dintre comedie şi caricatura ei, dintre geniu şi cabotin. Deoarece acest Svetlovidov este în interpretarea lui Mălăele un actor tot atât de mare pe cât este de cabotin. De ce? Pentru că o delicateţe înnăscută îl împiedică să fie sigur pe sine şi îl sileşte să se ia în râs. El este măscăriciul, adevăratul actor, iar cântecul său de lebădă este o arie a măscăriciului. Dar şi o lecţie de actorie pentru că Sufleorul, interpretat de Niculae Urs (pe care Horaţiu Mălăele l-a atras într-o aventură a creaţiei de o mare coerenţă, într-o reprezentare pitorească, mizerabilă şi înduioşătoare a deosebirii dintre artist şi omul de rând), care ştie pe dinafară nenumărate roluri, încălzit de vodcă, încearcă să le şi interpreteze. [...] Sunt numeroase teorii asupra teatrului care se întâlnesc, se exclud şi se completează în această fulgerătoare trecere a lui Mălăele prin marile roluri ale teatrului universal. Există, repetăm, un substrat teoretic foarte temeinic, spectacolul fiind, la acest nivel, echivalent cu un program estetic al omului de teatru care este Horaţiu Mălăele. Dar este atât de bine exprimat prin mijloacele actorului, încât ne aflăm în punctul unde teoria se transformă în artă. Arta nu înseamnă imitaţia vieţii, ci expresia ei, spune, printre multe altele, actorul Svetlovidov. Exact acest lucru se întâmplă în spectacolul de la Bulandra. O platformă cu obiecte desperecheate din recuzita unui teatru, aruncate la întâmplare. Nici urmă de mobilier pe scena din scenă. Un fundal cu o intrare slab luminată spre culise. Cu toate acestea, decorul Ninei Brumuşilă serveşte cum nu se poate mai exact spaţiul indicat de Cehov: singurătatea unică a unei săli de teatru după ce a fost părăsită de spectatori şi, în această singurătate, o a doua, mai emoţionantă, a Actorului părăsit şi el de iluzia vieţii.

Mircea Ghiţulescu, Cuvântul, martie 2005

Minunat fiecare, minunaţi ca parteneri unul pentru celălalt, Horaţiu Mălăele -într-o ipostază a vulnerabilităţii artistice mai puţin cunoscută - şi Niculae Urs - care face un rol de o mare delicateţe şi sensibilitate - Actorul şi Sufleorul, Svetlovidov şi Nikita Ivanîci privesc înapoi când cu mânie, când cu mândrie, când cu melancolie. [...]

...se joacă mici scene, bijuterii teatrale, se schimbă replici, lumini, registre poetice, stilistice, se bârfeşte, se bea, se oftează. Fragmente, scene mici, pasaje din monologuri celebre. Din roluri jucate sau doar visate, dorite. Momente speciale, regizate şi interpretate cu mijloacele sensibilităţii, edificiu pe care este, de fapt, construit tot spectacolul. Între Shakespeare şi Cehov, între Lopahin şi Lear, un traseu pe care bufonul din el nu-l părăseşte pe Svetlovidov. Nici o clipă nu se dizolvă amestecul ciudat de la început, de sfârşit de lume şi început de alta, de spovedanie sinceră, totală, în care se poate privi înăuntru, adânc, până în cel mai mic cotlon. Ironie, autoironie, poante, ludic, râsu' - plânsu', iritare, gesturi de artişti, gesturi de beţivi, nostalgie, sentimentul devastator al inutilităţii ca artist şi om, iluzia că fără Svetlovidovi teatrul moare. Dispare. O iluzie însă, fără de care actorul nu se poate sui pe scenă.

Marina Constantinescu, România literară, 23-29.03.2005


Cel mai recent spectacol semnat de Horaţiu Mălăele este un omagiu adus actorului şi artei sale, chiar dacă (sau poate tocmai pentru că) se bazează pe sublinierea derizoriului implicat de condiţia acestuia. Măscăriciul, aşa cum îl vede Mălăele prin lentila lui Cehov, este prototipul artistului dedicat, care şi-a aruncat în aer viaţa personală pentru a da ce e mai bun în el scenei.

Cristina Modreanu, Adevărul de week-end, 03.03.2005

Niciun comentariu: