miercuri, aprilie 22, 2009

Horaţiu Rădulescu


Horaţiu Rădulescu (January 7, 1942–September 25, 2008) a fost un compozitor franco-român cunoscut în special pentru compoziţiile sale folosind tehnica spectrală.

Câteva cuvinte despre tehnica spectrală sau spectralism. Mai întâi ce se înţelege prin „Muzică Spectrală”? Este o tehnică componistică prin care sonoritatea, decizia compoziţională, este luată în mare parte în urma analizei spectrului lăsat de sunet. Recunosc că m-am jucat şi eu cu aşa ceva, dar am rămas, desigur, la nivel de joacă. Analizele spectrale realizate de computer pe baza sistemului FFT (adică Fast Fourier Transform) este de departe cel mai folosit sistem al generării datelor descriptive. FFT este un algoritm de o înaltă eficienţă care permite calculul DFT (adică Discrete Fourier Transform) şi a inversei sale. Nu există un algoritm unic FFT, dimpotrivă, există mai multe algoritme distincte care implică profund matematica, de la aritmetica numerelor complexe la teoria numerelor şi a grupurilor. Transformarea DFT descompune o serie de valori aflate în secvenţă în componente de diferite frecvenţe.

Analiza FFT, aplicată la un spectru particular al sunetelor, se poate transpune într-o spectrogramă. Inventatorii acestui stil de compoziţie vin de la începutul deceniului 1970, Gerard Grisey şi Tristan Murail, ce au dezvoltat această tehnică la Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique, Paris, Franţa. Viziunea acestui tip de muzică era eliberarea de reguli şi tehnici pentru a lăsa loc unei compoziţii bazate pe atitudine, estetica primordială stilului.

Curentul a căpătat profunzime prin intervenţia lui Huges Dufort, cel care a şi numit acest stil "muzică spectrală", folosind din plin faptul că pe lângă compozitor domnia sa era şi filosozof...

Compozitorii care sunt îndeobşte asociaţi cu acest curent sunt:
Ana-Maria Avram, Claude Vivier, Gérard Grisey, Horatiu Radulescu, Huges Dufourt, Iancu Dumitrescu, Joshua Fineberg, Julian Anderson, Kaija Saariaho, Magnus Lindberg, Michael Levinas, Phillippe Hurel, Phillippe Leroux, Tristan Murail... După cum vedeţi, România este destul de bine reprezentată.


A trăit între 7 ianuarie 1942 - 25 septembrie 2008. S-a născut în Bucureşti, unde studiază iniţial vioara cu Nina Alexandrescu, o elevă a lui George Enescu şi a lui Jacques Thibaud. În 1969, Rădulescu absolvă secţia de compoziţie la UNMB, la clasa lui Tiberiu Olah. Semnificative în formarea sa creatoare au fost şi alte cursuri - precum cel de analiză şi forme cu Ştefan Niculescu sau cele de orchestraţie şi muzică formalizată cu Aurel Stroe.

Cele mai importante lucrări:
* Taaroa (1969) for orchestra
* Credo for 9 celli (1969)
* Flood for the Eternal's Origins (1970) for global sound sources
* Everlasting Longings (1972) for 24 strings
* in ko 'tro - Mioritic Space (1973) for 11 recitors, string orchestra, electronic and nature sound
* Capricorn's nostalgic crickets (1972/1980) for seven identical woodwinds
* Hierophany (1973) recitation in 42 languages with 42 children
* Wild Incantesimo (1978) for 9 orchestras, 162 players
* Lamento di Gesù (1973-75) for large orchestra and 7 psalteries
* A Doini (1974) for 17 players with sound icons (bowed vertical concert grand pianos spectrally retuned)
* Thirteen Dreams Ago (1978) for 11x3 strings –11 live with two pre-recordings (or 33 strings live)
* Doruind (1976) for 48 voices in 7 groups
* Do Emerge Ultimate Silence (1974/84) for 34 children's voices in groups with 34 spectrally tuned monochords
* Fourth String Quartet – "infinite to be cannot be infinite, infinite anti-be could be infinite" (1976-87) for 9 string quartets, ie 8 (spectral scordatura of 128 strings) around the audience and one in the center
* Outer Time (1980) for 23 flutes or 42 gongs or trio basso or two spectrally retuned grand pianos or 8 brass - 4 trumpets and 4 trombones
* Inner Time (1983) for solo clarinet; Inner Time II (1993) for 7 clarinets
* Iubiri (Amours) (1980/1) for 16 players & sound icons (if live, another 3 players)
* Clepsydra (1983) for 16 players with sound icons
* Das Andere (1983) for viola sola or cello solo or violin solo or double bass solo tuned in perfect fifths
* Astray (1983/84) for two duos: each of one player with 6 saxes & of one player with a sound icon - score on color slides
* Awakening infinity (1983) for large ensemble of 25 players
* Frenetico il longing di amare (1984) for bass voice, octobass flute, sound icon
* Dizzy Divinity I (1985) for (bass, alto or grand) flute
* Sensual Sky (1985) for ensemble: fl in G, cl., alto sax, trombone, sound icon, violin, viola, cello, double bass
* Intimate Rituals (1985) for 4 sound icons with or without other soloists
* "forefeeling" remembrances (1985) for 14 identical voices
* Christe Eleison (1986) for organ
* Mirabilia Mundi - music for the Speyer Basilica (1986) for 7 large groups - up to 88 players
* Byzantine Prayer (1988) for 40 flautists with 72 flutes
* Dr. Kai Hong's Diamond Mountain (1991) for 61 spectral gongs and soloists
* Second Piano Sonata - "being and non-being create each other" (1991)
* Animae morte carent (1992/95) for oboe d'amore and spectral piano
* Third Piano Sonata - "you will endure forever" (1992/99)
* Angolo Divino (1993/94) for large orchestra
* Amen (1993/94) for organ
* Fifth String Quartet - "before the universe was born" (1990/95)
* Piano Concerto "The Quest" (1996)
* Sixth String Quartet "practicing eternity" (1992)
* Fourth Piano Sonata "like a well ... older than God"" (1993)
* Amor medicabilis nullis herbis (1996) for soprano, clarinet and violoncello
* lux animae for violoncello (1996) or viola (2000)
* l'exil interieur (1997) sonata for cello and piano
* Fifth Piano Sonata "settle your dust, this is the primal identity" (2003)
* Cinerum (2005) for four voices and ensemble with period instruments
* Sixth Piano Sonata "return to the source of light" (2007)
(sursa: wikipedia)

Mai jos se află câteva fragmente audio ale compozitorului Horaţiu Rădulescu (n. 7 ianuarie 1942).




(sursa: http://www.433.ro/muzica/2008/01/07/in-memoriam-horatiu-radulescu/#more-15)

Niciun comentariu: