(sursa: http://www.5at.co.uk/52-8055-on-Orient-Express.jpg)
(sursa: http://100eyes.ro/mediaserver/a/p/e11cfb6719b6b6a554e8b0afb6fd5512_view/)
In Noaptea Institutelor Culturale, Orient Express-ul lui Harry Tavitian va opri la Institutul Cultural Roman din Bucuresti. Poftiti in vagoane!
Vineri, 26 iunie 2009, ora 22 concert al formatiei Harry Tavitian & Orient Express.
Spectacolul va avea loc in curtea ICR (Aleea Alexandru nr 38)
E posibil ca gara sa fie destul de aglomerata, asa ca va poftim sa ajungeti mai devreme, daca vreti sa urcati in vagoane…
Tot programul Noptii, aici: http://www.icr.ro/noaptea_institutelor#ICR
Acum 10 ani Tavitian a pus pe roate Orient Express-ul, prima formatie de etno-jazz din Romania. A invitat in acest grup cativa dintre cei mai buni muzicieni ai jazzului romanesc actual. In Noaptea Institutelor Culturale vor fi alaturi de Tavitian: saxofonistul Edi Neumann, chitaristul Hanno Hoefer, violonistul Jimi El Lako, basistul Octavian Barila Andreescu si percutionistul Mario Florescu.
Harry Tavitian: «Ma bucur ca datorita proiectului Teach Me Tonight realizat cu Institutul Cultural Roman, Orient Express-ul va opri, dupa 8 ani, din nou la Bucuresti.
Asa cum Orient Express-ul este trenul care leaga Parisul de Constantinopol, trecand prin marile centre culturale ale Europei, la fel si noi, prin muzica, situam spatiul romanesc ca teritoriu de sinteza intre gandirea occidentala si miresmele si mistica Orientului. Incercam sa facem o sinteza, pornind de la esente, a ceea ce este azi spatiul spiritual balcanic.
Chiar de la inceputurile mele jazzistice am folosit folclor in muzica mea. Si cu toate revizuirile pe care mi le-am facut periodic, acesta a continuat, sub o forma sau alta, sa existe, pe langa multe alte ingrediente. Faptul ca astazi, la 30 de ani distanta, etno-jazzul este noul stil al jazzului, pentru mine nu inseamna decat, eventual, o confirmare a jazzului facut de mine - instinctiv - cu 3 decenii in urma».
Mai mult decat etno-jazz
Orient Express-ul e unic in peisajul jazzistic romanesc. In muzica grupului gasim atat improvizatii in limbajul jazzului liber care pornesc de la teme cu caracter folcloric si poarta amprenta puternica a personalitatii fiecaruia dintre muzicieni, dar si dialoguri sau pasaje de tutti. Fiecare concert este un spectacol complex si coerent, cu elemente de teatru instrumental, miscare si costum.
Video:
http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=harry+tavitian+Orient+Express&aq=f
http://www.sensotv.ro/video/4691/Harry-Tavitian-si-Orient-Expres-I.html
Foto: http://www.jazzz.si/reportaze/rep_2008/rep_tavGurtu/
Muzica: http://www.trilulilu.ro/chakaal/0c2ddb296e1d45
Putem spune ca acest proiect este o continuare a programului de anul trecut al ICR-ului - "Ultimii rapsozi". Harry Tavitian spunea intr-un dialog cu Nicolae Manolescu, in 1999: „Preluarea folclorului in jazz devine, pana la urma, o modalitate de supravietuire a folclorului in muzica urbana. Jazzul insusi a aparut acum un secol ca o forma de folclor: o creatie orala, spontana; s-a transmis prin viu grai, creat de niste oameni care nu prea stiau multa carte. El a devenit o expresie a libertatii. Folclorul, la randul lui, este dintotdeauna, un fenomen spontan, creat dintr-o placere de a-l face. Si toate astea, la mine, se intalnesc".
Presa despre Harry Tavitian & Orient Express
Mult mai important decat preluarea ocazionala a unor teme folclorice, se dovedeste a fi faptul ca exista muzicieni improvizatori europeni cum este Harry Tavitian, care reflecta si integreaza elementele folclorice intr-un stil personal. (Bert Noglik - Germania, 1990).
Folosirea de catre Tavitian a temelor traditionale romanesti este, fara indoiala, una din cele mai bune manuiri ale muzicii balcanice la ora actuala, facuta cu deosebita grija si dragoste, cu o tehnica superba si un simt dramatic fara egal. Pur si simplu nu putem compara ceea ce face Tavitian, cu driblingurile americanilor, vest-europenilor si chiar ale japonezilor care au inceput sa utilizeze acest tip de material sonor, cand a ajuns la moda, in anii ’90. In concert, ca si pe disc, la talangi si fluiere romanesti, ne sugereaza un om din care muzica pur si simplu izbucneste din strafunduri. (Eugene Chadbourne – SUA, 2004)
Spectaculosul grup Orient Express, deosebit de apreciat la Festivalul de la Cormons (Italia)
Pianistul roman Harry Tavitian, la conducerea Orient Expressului, a oferit un amestec socant de libertate, ragtime, traditie a jazzului, funk, ironie á la Frank Zappa si mai ales o portie buna de traditie romaneasca si balcanica. Toti muzicienii au avut posibilitatea sa-si demonstreze valoarea remarcabila. (Gigi Sabelli – Musica Jazz, 2006)
Free-ul vesel si traditia folclorica au infierbantat „Jazz & Wine!
Show-ul pianistului roman Harry Tavitian si al formatiei sale „Orient Express” a fost surpriza editiei de anul acesta a festivalului.
Harry Tavitian si Orient Express au propus o sinteza fundamentala intre free-jazz si reconsiderarea traditiei folclorice. Energia debordanta, imbinarea aranjamentelor, replicile solistice ale muzicienilor si mai ales gustul pentru o dezordine suprarealista s-au dovedit, in final, contagioase. (Libero Farnè - Il Manifesto, 2006)
Harry Tavitian & Orient Express este unul din cele mai importante grupuri de etno-jazz din spatiul balcanic. Spectacolul lui Tavitian a trecut dincolo de muzica, fiind de o complexitate deloc neglijabila. Finalul concertului s-a petrecut in sala, pentru a incheia impreuna cu publicul fiesta ritmica, in luminile a sute de blituri. (Neri Polastri, pe www.italia.allaboutjazz.com).
Vineri, 5 martie 1999, atmosfera incendiara la celebrul club Laptaria lui Enache din Bucuresti. Se lansa, printr-un concert primit cu urale de public, un supergrup format din crema tinerilor muzicieni de jazz si blues din Romania. Initiatorul acestui proiect etno-jazz este unul dintre cei mai apreciati oameni de jazz din ultimii douazeci de ani, Harry Tavitian, care demonstreaza ca nu este „doar” un pianist de exceptie, un maestru al improvizatiilor, un showman exploziv, ci si un foarte inspirat sef de orchestra. (Iulian Ignat despre debutul Orient Expressului, in Formula AS)
Cum au cucerit romanii America, la Smithsonian Folklife Festival - Washington
Nu e greu sa-i pornesti pe americani, dar este aproape imposibil sa-i opresti dupa ce au prins pasul unei sarbe sau al unei invartite. Conventia scena-spectator nu a functionat la Washington, in corturile romanilor. O data ce se auzea muzica in cortul ”Romanian Dance”, pasii tuturor se indreptau intr-acolo. Daca pe scena se aflau „fiii lui Anton Pann” de la Orient Express-ul lui Harry Tavitian, navalea tot ce era in miscare pe o raza de 200 de metri. Participarea spectatorilor era atat de dezlantuita, incat nu era greu sa vezi disperarea pe fetele supraveghetorilor ingrijorati ca intreg pavilionul, bine ancorat de altfel, s-ar putea prabusi peste multimea in delir. (Ion Longin Popescu – Formula AS, 2000)
Vedeta primei seri la Festivalul de jazz Bucuresti: Harry Tavitian, deja o legenda a jazzului romanesc. Mult antren si culoare, exotism, show-ul face deja parte din regia spectacolului (inclusiv miscarea scenica, inclusiv costumatiile pitoresti) si place unui public dispus sa primeasca acest gen. Inutil sa spunem ca ne-a placut spectacolul lui Tavitian, ne-am bucurat ca l-am revazut si admirat -inca-o-data-si-a-nu-mai-stim-cata-oara. Orient-Express-ul este o etapa de maturitate a jazzmanului constanteano-european. (Florian Baiculescu, Observator Cultural, 2001)
Cu Orient Express-ul la Expo 2000 – Hanovra
Exista la Harry Tavitian o mare bucurie de a cinta. Nu doar sa simti muzica, nu doar sa traiesti muzica, pur si simplu sa te bucuri de ea. Orient Express-ul lui Tavitian a fost o mare bucurie si pentru spectatorii de la Hanovra. Printre atitia interpreti de jazz din lumea de azi, Tavitian dovedeste ca este un muzician. Si pentru ca oferim impresii de la Expozitia Mondiala, sa spunem foarte limpede ca, abia azi, calea ferata – atit de dorita de Germania, Berlin-Bagdad este realizata de Orient Express-ul lui Tavitian. (Wolfgang Müller - Frankfurter Allgemeine Zeitung)
Harry Tavitian a ajuns la Hanovra in Orient Express
Mai mult decat o pitoreasca pata de culoare, Orient Express-ul lui Harry Tavitian este o stare de spirit. Inclusiv in spatiul Expozitiei Universale de la Hanovra, unde fenomenul multiculturalitatii este la el acasa. Membrii formatiei realizeaza un veritabil show multicolor si captivant, inclusiv in ceea ce priveste vestimentatia: costumele preiau idei din moda oraseneasca balcanica a secolului 19. Harry Tavitian reuseste sa tina carma dreapta intre solicitarile unui public larg si calitatea actului artistic (Dumitru Avakian – Ziarul Financiar, 2000)
Clar de delir
Despre ce-am auzit aseara, mi-e, ca de obicei, greu sa vorbesc. Asa cum am spus si cu alte ocazii, e ca si cum as incerca sa descriu trecerea unei turme de bizoni prin palnia unui crin. Parca mai salbatici ca niciodata, muzicienii de la Orient Express, stransi in jurul lui Tavitian, au reusit sa stoarca inima Balcanilor de tot rasu' plansu', de tot absurdul, toate spaimele, tresaririle, bucuriile stranse-n 1000 de ani. Dar desfraul sonor a fost atat de curat incat cea mai potrivita sentinta pentru ce-am auzit ar fi « clar de delir » (Mugur Grosu - Ziua, 2002)
(sursa: Harry Tavitian)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu