Februarie 2010:
ARAD. Teatrul de Marionete prezintă duminică, 28 februarie, de la ora 11, spectacolul „Regele Cerb”.
Părintele spiritual al lui Eduardo Scarpetta şi Pirandello, nemuritorul Carlo Gozzi cu ale sale piese, care parcă invită păpuşarii la muncă, nu l-
JA -
(sursa: http://imagine.aradon.ro/teatrul-de-marionete-arad/news-20100222-11185662-527026017.jpg)
April 09, 2008 — International School of Prague Spring 2008 Play
CAST:
Cigolotti - Radka
The Parrot - Anna
Brighella - Daniela
Smeraldina - Gillian
Truffaldino - Tom
Tartaglia - Rusty
Clarissa - Radka
Pantalone - Jakub
Angela - Melissa
Leander - Amer
Deramo - Joel
The Bust - Anna
Old Man - Jona
Puppeteer - Aneta
Durandarte - Anna
Guard - Aneta
Vineri, 6 februarie, incepand cu ora 19.30, la Teatrul National va avea loc piesa "Regele Cerb" de Carlo Gozzi. Din distributie fac parte Monica Ristea, Dan Radulescu, Cristina Juks, Delia Martin, Gabriela Bacali Alexandru Pavel, Csaba Ciugulitu, Iulian Praja, Rares Budileanu, Ion Vantu, Lidia Vantu. Scenografia spectacolului este semnata de Laszlo Ildiko, iar ilustratia muzicala si regia artistica Radu Olareanu.
(sursa: http://www.roportal.ro/stiri/regele-cerb-la-teatrul-national-1901419.htm)
aprilie 2010
“Regele cerb”, un basm cu trimiteri actuale
O noua premiera la Masca, primita cu incantare de publicul bucurestean, este un teatru italian in traditia “Commedia dell’arte”, care nu a aparut deloc strain spectatorilor romani, nici prin povestea originala nici prin adaptarile vizibile.
“Regele cerb”, piesa lui Carlo Gozzi din secolul al XVIII-lea, a fost pusa in scena intr-o noua versiune romaneasca, de data aceasta a unui regizor italian, Michele Modesto Casarin. (Povestea a mai fost, din cat stiam, pusa in scena la Teatrul National Targu Mures, dar nu in acelasi stil ”commedia dell’arte”). De data aceasta, Teatrul Masca a avut fericita ocazie de a lucra in colaborare cu Pantakin Da Venezia. Comicul de situatii este bine actualizat, de un regizor ce pare cunoscator al realitatilor romanesti. Povestea cu un prim-ministru care uzurpa scaunul regelui (al conducatorului) se poate concepe oricand si pe plaiurile mioritice. Dar, desigur, “Regele cerb” este un basm. Jocul actorilor, exclusiv ai Teatrului Masca (Sorin Dinculescu in Tartaglia este un adevarat virtuoz, iar Ana Maria Paslaru – Pantalone – smulge aplauze frenetice cu rolul in travesti), are momente de stralucire. O scena colectiva excelent jucata mi s-a parut aceea a celor trei barbati la vanatoare, scena pe care, personal, as pune-o in centrul spectacolului lui Casarin.
Dar piesa cu “Regele cerb” in versiunea de la “Masca” straluceste, dupa parerea mea, prin scenografie, costume, decoruri (scenografie si costume – Licia Luchese, Sanda Mitache) si coregrafie (Ioana Macarie, care apare si in rolul zanei Morgana). Decorul este animat de umbrele chinezesti construite cu umor si fantezie de Laura Dumitrascu. Mastile lucrate manual dupa mestesugul traditional, personaje clasice ale genului cu care Teatrul Masca a inceput deja sa isi obisnuiasca publicul, jocul actorilor (intre ei si cu cei din sala), umorul sanatos iesind din situatiile marunte de viata, improvizatia, decorurile, muzica, papusile – totul contribuie la deschiderea spectacolului catre public si atragerea acestuia in trairea la nivel personal a unei povesti universale. La inceputul unui asemenea basm ar trebui sa stea, cred, formula: “A fost, este si va fi”. (Tudor Lavric, Cronica Romana)
(sursa: http://teatrulmasca.wordpress.com/2010/04/07/%e2%80%9cregele-cerb%e2%80%9d-un-basm-cu-trimiteri-actuale/)
Teatrul Masca propune spectacolul REGELE CERB, dupa un text de Carlo Gozzi, in regia lui Michele Modesto Casarin.
Textul este definitoriu pentru modul in care Gozzi a vazut teatrul: incercand sa refundamenteze traditia mastilor si a personajelor fixe (tippi fissi) demonstrand multitudinea posibilitatilor de exprimare a acestora, el inoveaza impletind tipologiile specifice pentru commedia dell'arte cu scenarii fabuloase, situatii complexe incarcate cu elemente ce se apropie de mitic, din care extrage seva invataturilor morale valabile in orice epoca s-ar juca spectacolul. Pentru aceea, ca sa joci personajele fixe ale lui Gozzi trebuie sa fii nu numai actor, ci si mim, cantaret, dansator, acrobat.
Regele Deramo, stapan peste tinutul Serendippo, isi cauta sotie pentru a-i darui urmas. In demersul sau se foloseste de una dintre cele doua minunatii pe care le primise odinioara in dar de la zana Morgana: un tablou fermecat si un vers magic. Tabloul are darul de a rade atunci cand in apropierea lui, o femeie rosteste neadevaruri. Astfel, o singura femeie trece testul veracitatii: Angela - fiica ministrului Pantalone - care, cu inima curata, il iubea pe rege. Dar vai! Angela reprezinta obsesia si dorinta aprinsa a primului ministru, Tartaglia, un om stramb la suflet si parsiv. Prin inselaciune si prefacatorie, Tartaglia afla de la regele sau secretul celui de-al doilea cadou minunat: un vers magic ce, rostit deasupra unui trup mort, muta sufletul celui care il recita in trupul fara viata, lasandu-l pe primul fara suflare. Printr-un viclesug, Tartaglia il convinge pe rege sa intre cu sufletul intr-un cerb iar el, primul ministru, se foloseste de ocazie pentru a pune stapanire pe trupul regelui. Sub infatisarea aceasta porneste intr-o vanatoare nebuna a cerbului, nestiind ca sufletul regelui nu se mai afla in animal, ci in trupul unui batran garbovit ce se taraste spre palat, cautand razbunare. Este un spectacol complet cu o montare de zile mari. Decorul construit in tehnica trompe l'oeil constituind un cadru perfect adaptat, in care actiunea se desfasoara natural, este animat de umbrele chinezesti construite cu umor, fantezie si precizie de Laura Dumitrascu. Scenele de comedie pura cu un travesti teribil ala Anei Maria Paslaru se transforma in momente de sensibilitate si delicatete sustinute de posibilitatea Dorei Iftode de a impleti drama cu comedia. Forta actoriceasca a lui Sorin Dinculescu da personajului si mastii sale precizie si credibilitate. Coregrafia Ioanei Macarie si pasajele pe care ea le interpreteaza ofera un contur plin de gratie miscarii scenice sustinute continuu de disponibilitatea intregii distributii de a nu ascunde nimic din posibilitatile de exprimare artistica pe care le poseda.
Insusi autorul, vorbind despre REGELE CERB, il numeste o ,,oglinda morala alegorica" dar sub aparenta de poveste orientala, dincolo de infatisarea de comedie dat de jocul actoricesc specific stilului commedia dell'arte, REGELE CERB dezvaluie profunzimi nebanuite, un creuzet in care fierb patimi aprinse. Spectacolul se constituie intr-o metafora pentru uraciunile fundamentale ale umanului contrapunctate de virtutile care le anuleaza.
*** DISTRIBUTIE CIGOLOTTI - Bogdan Angelescu ANGELA - Dora Iftode PANTALONE - Ana Maria Paslaru TARTAGLIA - Sorin Dinculescu DERAMO - Bogdan Untila CLARICE - Diana Croitoru LEANDRO - Valentin Mihalache MORGANA - Ioana Macarie SMERALDINA - Ana Sivu Daponte BRIGHELLA - Alex Rizescu TRUFFALDINO - Massimiliano Nugnes INFARINATO - Laura Dumitrascu *** REGIZOR - Michele Modesto Casarin ASISTENT REGIE - Manuela Massimi COREGRAFIE - Ioana Macarie COSTUME SI DECOR - Licia Lucchese MASTI SI DECOR - Stefano Perocco di Meduna REALIZATOR COSTUME - Caterina Volpato ASISTENT COSTUME - Sonia Mariani LUMINI - Adrian Lupascu SUNET - Valentin Adrian Bogdan
|
(sursa: http://masca.ro/site/index.php?option=com_content&task=view&id=144&Itemid=49)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu