duminică, noiembrie 02, 2008

După şedinţa BPN a PSD


L-am văzut Domnul Geoană fluturând un document stufos... Programul anti-criză. Mi-am dorit să citesc acest program, dar nu am găsit decât un mic document de aproximativ 50 de pagini bogate din punct de vedere al graficii, mai puţin bogate în conţinut...

Bună ziua. Aş vrea să transmit în numele meu şi al conducerii partidului nostru şi al simpatizanţilor Partidului Social Democrat cele mai sincere condoleanţe pentru pierderile omeneşti din acest accident cumplit de muncă din mina Petrila. Trei dintre cei care au murit au fost şi membri ai partidului nostru. Transmitem pe această cale, în afara politicului şi electoralului, gândurile noastre de compasiune şi de solidaritate pentru cei greu încercaţi, pentru familiile acestora.

Am avut astăzi o întâlnire a conducerii partidului, dedicată exclusiv răspunsului integrat pe care Partidul Social Democrat şi Alianţa PSD-PC îl aduc în faţa României şi a românilor în acest moment în care criza economică începe să îşi facă simţită efectele sociale şi economice de o manieră dură în România. În evaluarea noastră şi din contactele interne şi externe pe care le-am avut în această perioadă, suntem abia la începutul unei crize economice de proporţii, care îşi are rădăcinile în vulnerabilităţile interne ale României a fost amplificată de criza financiară, iar recesiunea economică din Occident şi din ţările cu care România îşi derulează majoritatea activităţilor economice vor conduce în mod aproape matematic către o perioadă dificilă pentru noi.

De aceea, în opinia noastră, un simplu plan anti-criză nu este suficient pentru a răspunde acestei provocări. Astăzi am aprobat şi am reuşit să venim cu un document care reprezintă cel mai îndrăzneţ program de guvernare, care cuprinde răspunsurile de natură bugetară şi financiară la planul anti-criză pe termen scurt; este un program care îşi propune nu doar să depăşim cu bine criza, ci să o transformăm într-o oportunitate pentru România. Acest îndrăzneţ program de guvernare va conduce în următorii patru ani de zile la o schimbare din temelii a modului în care România funcţionează, atât economic, cât şi instituţional. Avem nevoie de o schimbare mai mare decât o simplă schimbare de guvern şi daţi-mi voie să vă prezint câteva elemente din acest program.

În primul rând, este un program care cuprinde şi proiectul de buget în această nouă logică multi-anuală. Avem, din punct de vedere al resurselor bugetului de stat, surse bugetare pe următorii patru ani de zile pentru toate domeniile esenţiale ale programului nostru de guvernare, inclusiv din punct de vedere al finanţării programului pe termen scurt anti-criză. Avem identificate resursele pentru programul masiv de investiţii în infrastructură. Vă dau doar un exemplu: pentru următorii patru ani de zile, în ipoteza unei creşteri economice de doar 4,5% - am lucrat şi pe o variantă puţin mai pesimistă – banii pentru infrastructuri, inclusiv surse atrase, bani de la BERD, BIRD, BEI, partenriat public privat, concesiuni, se ridică, în evaluarea noastră la aproximativ 50 de miliarde de euro. Avem bugetat tot ce înseamnă finanţarea serviciilor publice esenţiale – sănătate, educaţie, sprijin pentru IMM-uri, protecţia mediului – tot ceea ce este prezentat în programul nostru de guvernare are în acest moment o sursă bugetară identificată, o resursă predictibilă de finanţare din partea statului român. Alianţa noastră este prima formaţiune care vine nu doar cu angajamente pentru campania electorală, ci şi cu răspunsuri concrete, bugetate, financiare, pe fiecare dintre propunerile şi angajamentele pe care le luăm în faţa României.

Din punctul nostru de vedere, planurile anti-criză prezentate de Guvern, de PNL, dar şi de cei de la PD-L, reprezintă soluţii mediocre şi o parte dintre ele greşite. Guvernul vine cu o propunere de reducere cu 10% a contribuţiilor pentru asigurările sociale – este clar că asta ar conduce la prăbuşirea veniturilor bugetului de stat şi la nesustenabilitatea bugetului de asigurări sociale! Pentru stimularea construcţiilor, primul-ministru sugerează aplicarea Legii din anul 2000 cu privire la construcţiile de la ANL şi subvenţionarea dobânzii pentru familia tânără şi acordarea cu titlu gratuit, de către comunităţile locale, a terenurilor şi facilităţilor pentru construcţiile de locuinţe care se află deja în Legea aprobată în 2000, lege blocată în 2005 de guvernarea PNL-PD.

Sunt trei lucruri importante pe care vrem să le facem pe termen scurt, acest plan anti-criză are trei obiective importante – prima noastră obligaţie este împiedicarea îngheţării creditării economiei româneşti. Este principalul risc la care suntem supuşi în acest moment. România se află într-o situaţie extrem de vulnerabilă din punct de vedere macro-economic. Deficitul bugetar al României de astăzi, din noiembrie, înainte cu câteva săptămâni de încheierea anului bugetar fiscal este de 3,5%. Avem un deficit care a depăşit cota de avarie a UE! Dacă vom avea o nevoie acută de lichiditate în următoarele luni de zile – ipoteză care nu este de exclus – va trebui să apelăm şi noi la Fondul Monetar, ca Ungaria, ipoteză care nu este dorită de nimeni. Fac un apel extrem de serios la adresa Guvernului să înceteze orice fel de cheltuială nejustificată la final de mandat, să încercăm să ne încadrăm la un deficit de sub 3% la finalul anului 2008. Şi aşa este foarte riscant, dar în acest moment principala noastră preocupare este continuarea creditării economiei reale, în special a activităţii IMM-urilor. Propunerile pe care le facem reprezintă un amestec, pe de o parte, de subvenţionare a creditului pentru activităţi economice, pentru industrie şi IMM-uri pentru perioada următoare. Considerăm că nu doar simpla recapitalizare a CEC-ului, ci o capitalizare masivă ca bancă de investiţii şi dezvoltare a economiei reale reprezintă o obligaţie a noastră. Acest lucru trebuie discutat energic şi cu băncile comerciale din România şi cu BNR pentru a crea condiţii pentru creditarea în continuare a sectorului economiei reale din România.

Proiectul nostru se referă şi la protejarea familiilor cu venituri mici printr-o modalitate de stimulare a consumului public şi privat din România. Este clar că o creştere a salariilor mici, a pensiilor mici, reducerile fiscale pentru familiile cu venituri mici, cum este şi propunerea noastră de reducere a impozitului pe venit de la 16% la 10% pentru cei care câştigă sub salariul mediu pe economie, reprezintă nu doar o formă de protecţie socială. Este o stimulare a consumului privat în România, un motor de creştere economică, creează locuri de muncă, este foarte important să protejăm familiile cu venituri mici prin reducerea agresivă a costului facturii de întreţinere şi de electricitate. Această factură poate fi redusă prin măsuri administrative imediate cu până la 30% pentru familiile cu venituri modeste. Asta înseamnă şi protecţie socială, înseamnă şi stimularea consumului prin eliberarea de resurse ale familiilor din România către consum şi către alte activităţi.

În al treilea rând, programul nostru vine cu cea mai ambiţioasă propunere de investiţii publice în infrastructura acestei ţări şi în infrastructurile serviciilor publice din România care a existat în această ţară, în istoria sa modernă. Nici în anii 70, când a existat creditare din partea Occidentului pentru industrializarea economiei româneşti, nici în vremurile de dinainte de război, când s-a procedat la marea dezvoltare a României din anii ’30, după criza economică mondială de atunci, nu a venit un partid şi o forţă politică cu un program atât de complex şi de ambiţios de dezvoltare a infrastructurilor publice în România. Este şansa noastră, nu numai de a nu ne scufunda în criză, dar şi de a ieşi întăriţi din această criză. De aceea, pentru noi este un gest de patriotism economic şi o oportunitate de a crea, după câţiva ani de zile, inclusiv campioni naţionali economici care, din păcate, în această perioadă de tranziţie, au cam dispărut. Pentru noi, investiţiile sunt o obligaţie a statului şi nu statul minimal pe care cei de dreapta îl propovăduiesc, ci un stat puternic şi responsabil, reprezintă răspunsul la această problemă. Credem că acesta este, de fapt, miezul soluţiei pentru România, investiţii publice extrem de ambiţioase şi de bine coordonate pentru următorii ani de zile. Bineînţeles, accesarea fondurilor europene şi în acest moment avem în analiză şi un program de asigurare a cofinanţării sau a asigurării de creditare privilegiată subvenţionată a cofinanţării pentru întreprinderile şi comunităţile locale din România. Există un risc, datorită problemelor de creditare în economia reală, comunităţile locale şi firmele româneşti să nu aibă bani de cofinanţare. Cei 20% sau mai mult, care este obligatoriu să-i depui pentru a putea să accesezi fondurile europene. De aceea, ne gândim la o soluţie, la un fond pe care să-l putem folosi în această direcţie.

În al patrulea rând, este obligatorie o reducere dramatică a cheltuielilor publice neesenţiale şi eliminarea risipei în cheltuirea banului public din România. În evaluarea noastră, cel puţin 2% din PIB pot fi economisiţi în primii doi ani de zile printr-o reducere dramatică a numărului de agenţii. Nu avem nevoie de sute de agenţii, nu avem nevoie de o mie de angajaţi, doar în aparatul primului ministru şi trebuie să dăm un exemplu de cumpătare, transparenţă şi cheltuire eficientă a banului public. De asemenea, aş vrea să precizez, pentru că au apărut comentarii şi în presă şi în opinia publică cu privire la o idee şi o sugestie pe care mediul de afaceri din România şi din străinătate ni le-au făcut cu privire la amnistia fiscală. Nu există niciun fel de intenţie din partea noastră să amnistiem în vreun fel pe cei care au făcut venituri ilicite sau din acte de corupţie. Ne gândim, în schimb, la metode de atragere la lumină a economiei gri, inclusiv prin posibilitatea de eşalonare a plăţii obligaţiilor către bugete pentru firmele care au dificultăţi din punct de vedere economic, fie că nu sunt plătiţi de către furnizori. De aceea, o anumită flexibilitate a încasării acestor taxe şi venituri pentru buget reprezintă soluţia noastră. Nu ne gândim nicio secundă şi sub nicio formă la iertarea în vreun fel a celor care au furat bani publici în România. Nu este vorba de niciun fel de amnezie penală faţă de cei care au furat ban public în România. Acolo legea se aplică şi nu se discută. Dar ne gândim la modalităţi de a crea un grad de flexibilitate pentru aceia care au dificultăţi de plată către buget şi de cei care nu au încălcat legea şi care doresc şi pot să-şi aducă activitatea economică din zona gri în zona economiei taxate, impozitate şi, deci, vizibile.

În al cincilea rând, avem în acest moment o regândire şi o formă foarte avansată a structurii guvernului nostru din punct de vedere al ministerelor pe care dorim să le avem în viitorul guvern şi, de asemenea, o schimbare radicală a modului în care se gestionează şi se organizează gestionarea activelor publice din România, a activelor care încă sunt în posesia statului român şi, în general, a patrimoniului public din România. Suntem în acest moment într-un proces de regândire a modului în care vor funcţiona şi vor opera regiile, societăţile naţionale şi companiile naţionale din România. Suntem absolut convinşi că de-aici se poate găsi, prin management eficient şi transparent, enorm de multe resurse suplimentare pentru economie. De asemenea, suntem interesaţi în modificarea legislaţiei cu privire la parteneriatul public-privat pe care îl facem mai rapid şi mai prietenos pentru atragerea de parteneri privaţi în acest vast program de investiţii pe care Guvernul României îl va face şi suntem, de asemenea, interesaţi în găsirea resurselor pentru a putea să avem venituri suplimentare la buget, inclusiv criterii de performanţă extrem de explicite pentru regiile, societăţile şi companiile naţionale din România. Prea multă clientelă politică, prea multe resurse risipite.

În al şaselea rând vreau să anunţ intenţia noastră de a crea, imediat după formarea Guvernului, a unei comisii naţionale transpartinice pentru economie, pentru planificare şi dezvoltare durabilă. O parte dintre proiectele pe care le anunţăm în acest ambiţios program de guvernare adaptat noilor realităţi şi provocări pe care le avem de înfruntat cu toţii nu se vor termina doar în patru ani de zile. Este nevoie să lăsăm patima politică după 30 noiembrie, este campanie, fiecare încearcă să-şi promoveze imaginea şi interesele politice dar suntem absolut convinşi că după aceea trebuie să adunăm cei mai buni specialişti ai României. Cei mai buni prieteni ai României din străinătate care au expertiză în domeniile care ne dor şi care ne frământă într-o comisie naţională pentru macroeconomie, planificare şi dezvoltare durabilă, repet, de natură transpartinică, indiferent de simpatiile politice sau chiar şi apartenenţa politică a acestor specialişti. Credem că există suficient de multă expertiză, înţelepciune şi talent în România pentru a putea să avem un cap limpede, un grup de oameni care să se uite cu luciditate şi cu viziune pe termen mediu asupra problemelor societăţi româneşti.

În al şaptelea rând, un comentariu de natură politică, trebuie să facem tot ce depinde de noi. Şi vreau să vă asigur că din partea noastră există extrem de mare înţelepciune şi interes faţă de perioada grea pe care o avem de traversat, să evităm blocajul politic prelungit după 30 noiembrie. Este un act criminal la adresa interesului naţional românesc să se intre într-o fază de confruntare. România a fost guvernată prost timp de patru ani de zile, dar nu vreau să mă gândesc ce-ar însemna o Românie neguvernată pentru câteva luni de zile. De aceea, trebuie să recunoaştem un lucru care funcţionează în orice democraţie. Partidele fac guvernele şi majorităţile conduc România. Acest lucru trebuie să fie recunoscut de toată lumea şi aplicat ca principiu democratic universal, ca regulă de aur în primele câteva săptămâni de după 30 noiembrie. Nu avem luxul să pierdem timpul şi energia în lupte de putere inutile. Regula de aur a democraţiei este că majoritatea face guvernele şi partidele fac guvernele. Deci din punctul nostru de vedere, o Românie neguvernabilă la începutul anului 2009 reprezintă reţeta sigură pentru dezastru. Înseamnă un risc ca România să fie, practic, fără apărare în faţa unei crize care deja este aici şi o Românie care să nu fie capabilă nici în plan extern să-şi apere interesele în condiţiile în care dezbaterile internaţionale despre răspunsul la criza mondială se dezvoltă şi în care este nevoie de un guvern capabil să apere interesele generale ale României. Acest proiect care are şi finanţarea planului anticriză, care are şi finanţarea proiectelor noastre de guvernare, care cuprind şi resursele pentru cele zece angajamente din campanie pe care le păstrăm neschimbate, când am vorbit despre nevoia de a creşte pensiile mici în România, când am vorbit despre nevoia de a creşte alocaţiile pentru familia tânără, de programul de locuinţe pentru tineri, de sprijinirea agriculturii, când am vorbit de ceea ce vrem să facem pentru această ţară, dacă cineva mai avea vreun dubiu, aici se află cent cu cent, leu cu leu, proiect cu proiect finanţarea şi planificarea pe patru ani de zile a modului în care guvernarea noastră va asigura depăşirea în condiţii bune a crizei în care ne aflăm şi, de ce nu, transformarea României într-un câştigător al acestei crize. Orice criză aduce învingători şi învinşi şi cred că nu avem decât un singur interes, acela ca România să nu iasă învinsă din această confruntare de natură globală şi, bineînţeles, în interiorul societăţii româneşti să nu avem încă o categorie de îmbogăţiţi ai crizei. Avem deja prea mulţi îmbogăţiţi ai tranziţiei, cred că este nevoie să asigurăm şi un răspuns coerent şi solidar al societăţii la această perioadă foarte complexă pentru noi.

Vă mulţumesc. (sursa: http://www.psd.ro)


Broşura Angajamente

4 comentarii:

Argusdre spunea...

Biblio,
Apelez iarasi cu o rugaminte, pentru ca te consider instructorul meu si sper sa nu te superi :
Poti sa ma dascalesti cum se poate pune un Yutube pe blog ?
Multumesc anticipat

Anonim spunea...

Se deschide clipul respectiv şi, în partea dreaptă, există două rubrici URL şi Embed.
Se copiază ceea ce scrie în dreptul Embed şi se trece, în modul de editare html, în blog.

Argusdre spunea...

Biblio
multumesc mult.nu stiu cum o sa ma revansez

Anonim spunea...

Ei considera fituica asta electorala program de guvernare?
RUSINE! Este BATAIE DE JOC la adresa poporului roman.