Ziua Rromă şi-a început desfăşurarea de forţe în cinematografe prezentând o serie de filme la Arta şi Victoria, spectatorii TIFF intrând astfel în contact atât cu ritmurile fanfarelor din Clejani surprinse de Alexandra Gulea în "Azi eram frumoasă, jună" (România, 2008), cât şi cu efervescenţa lui Elvis Romano, personajul principal al documentarului "Viva, Constanţa!" (România, 2006, regia Ambrus Emese).
Tudor Lakatos e un rrom de 40 ani care-l imită pe Elvis și vrea să devină celebru pentru asta. Cu un repertoriu din piesele "Regelui", traduse şi adaptate limbii rromani, cântăreţul pleacă la Constanța într-un turneu de popularizare a genului pe care el însuși l-a creat: gypsy rock. Filmul a fost bine primit de publicul de la Cluj, care nu o dată a izbucnit în hohote de râs, ca reacţie la dezinvoltura cu care Lakatos îşi prezintă muzica.
Un eveniment special în cadrul proiecţiilor din Ziua Rromă l-a constituit şi seria de filme ale reputatului regizor militant sârb Zelimir Zilnik - trilogia dedicată tânărului rrom Kenedi Hasani.
Cunoscut şi afirmat prin filmele sale-manifest, Zilnik este dublu câştigător al Ursului de Aur la Festivalul de la Berlin pentru documentarele "Lucrări timpurii/ Rani rodovi" (1969), care vorbeşte despre urmele lăsate de armata sovietică în Cehoslovacia de după 1968, şi "Dupe od mromora/ Marble Ass" (1995), o analiză a mitului masculinităţii şi a evoluţiei mentalităţii de războinic în secolul XX.
"Kenedi merge acasă" (2003) şi "Kenedi, pierdut şi regăsit" (2005) sunt documentare ce îl au ca personaj principal pe Kenedi Hasani, un băiat rrom, care pendulează între Germania, unde a locuit până în 2002 ca refugiat şi din care a fost expulzat în miez de noapte împreună cu alţi compatrioţi, Austria, unde, după repatriere, a lucrat ilegal, şi Serbia cea nouă, cea democratică şi bună, care nu îi oferă niciun fel de perspectivă.
Cel mai recent episod al acestei saga, "Kenedi se-nsoară", este însă un film de ficţiune, o docu-dramă, Kenedi Hasani jucându-se pe sine într-un scenariu-premoniţie inspirat de viaţa lui: după ce îi construieşte mamei sale o casă, Kenedi se trezeşte cu datorii uriaşe. Căutând soluţii la problema stringentă a datoriilor, Kenedi intră în industria prolifică a serviciilor sexuale. Dar, pentru că nici asta nu se dovedeşte a fi o soluţie la problema lui, Kenedi se decide să se însoare cu cineva din Europa de Vest pentru a putea fugi din ţară emigrând legal.
După aceste calupuri de proiecţii, care au rulat în prima parte a zilei şi în după-amiaza de sâmbătă, seara, publicul Zilei Rrome s-a mutat la Meeting Point-ul festivalului - curtea interioară Muzeului de Artă. Acolo, aproximativ 500 de tineri au închis secţiunea cu o adevărată petrecere cu atmosferă ţigănească şi boemă totodată. Aceasta a debutat în jurul orei 20.30, cu un concert live susţinut chiar de protagonistul unuia dintre filme, Elvis Romano, care, cu ritmuri de "rock'n'rrom" şi "gipsy blues", după cum chiar el le-a numit, a scos fetele din public la dans, acestea prinzându-şi margarete-n păr, batice înflorate în talie şi înlocuind pandantivele delicate cu potcoave norocoase.
Concertul a fost urmat, la lăsarea întunericului, de documentarul polemic "Me Sem Baxtalo...?/ Sunt norocos...?", semnat de Oana şi Tudor Giurgiu, şi ei prezenţi la eveniment.
Festivalului Internaţional de Film Transilvania numără anul acesta aproximativ 200 de producţii, pe durata a zece zile de festival: 30 mai - 8 iunie. Cu un buget de circa 1,2 milioane de euro, festivalul o va avea ca oaspete de onoare pe celebra Catherine Deneuve, care va primi Premiul pentru întreaga carieră. Cu aceeaşi distincţie va fi omagiată şi actriţa Tamara Buciuceanu Botez, iar Radu Beligan va primi un Premiu de excelenţă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu