vineri, septembrie 05, 2008

Vava Ştefănescu la CNDB


Este vorba de Programul "Anticorp", în coregrafia Vavei Ştefănescu ce va deschide noua stagiune a Centrului Naţional al Dansului Bucureşti (CNDB). Acest program este o continuare a programului "Amprenta", informează instituţia.

MEDIAFAX: Între 10 şi 30 septembrie, programul "Anticorp" va continua proiecul "Amprenta", ce urmăreşte trasarea unor repere artistice şi favorizarea cunoaşterii unor artişti, a preocupărilor şi universului lor creativ.

Amprenta Vava Stefanescu
ANTICORP
« toate astea nici n-ar trebui să ne privească, dacă nu ne-ar privi direct » *

Desfiinţarea instituţiilor de spectacol fără drept de apel Teatrul din Tîrgovişte, Compania Orion Balet, Teatrul Oleg Danovski, artele spectacolului ca secţie la turism-sport-şi-tineret, ignoranţa faţă de şi lipsa statutului de artist independent aruncatul gunoiului pe geam de la bloc sau din maşini cînd mă înjură
pentru că a dat cu maşina peste mine expresiile ‘coaie’ şi ‘puşcărie‘ la tinerii din faţa geamului urlatul în spaţii publice claxonul fără motiv violenţa şi isteria către celălalt birocraţia abuzivă isteria în sine otv manelele la maxim şi oriunde neatenţia şi nepăsarea lipsa de reacţie exprimarea şi modul de lucru al funcţionarilor publici amestecul şi lipsa de repere ‘dă-te tu ca să stau eu’ lipsa de civilizaţie vulgaritatea acceptată ca valoare şi monedă de schimb corupţia scuipatul pe stradă reclamele pe clădiri istorice şi frumoase abuzurile de orice fel incapacitatea de a dialoga

Cum reuşeşti să rezişti azi ? Te mai deranjează ceva ? Te afectează ? Ce faci pentru asta ?
Acestea sînt întrebările pe care le-am adresat invitaţilor mei în Amprenta mea. Un răspuns personal, al fiecăruia, îl veţi găsi în aceste zile de septembrie, deşi mi-aş dori ca procesul de ‘imunizare a culturii’ să nu se oprescă aici. Ci de-abia să înceapă.
Îi dau dreptate lui Bogdan Ghiu cînd spune « cultura şi conştiinţa urbană nu trec doar prin corp; sînt în corp, sînt corp ».**
Cînd medicul de familie mi-a spus ‘corpul tău nu produce destui anticorpi’ şi mi-a dat nişte pastile care să stimuleze sistemul imunitar, mi-am dat seama că tot ce mă deranjează, tot ce atacă parcursul unui om normal, afectează demersul meu artistic. Creaţia mea este ameninţată la modul cît se poate de fizic şi propriu de aceşti factori patogeni sau morbizi***.
Nu îmi mai vin decît idei de tip « soluţie – la – problemă » ori de tip « bombă atomică »; idei ce sînt supuse imperativului «necesităţii» «salvării» «recuperării» «imediatului/urgenţei»…

În afara industriilor culturale pentru publicul larg, arta este un animal ciudat care nu trăieşte în curtea noastră, ci undeva în altă parte, într-o altă curte, păzită de balauri !
Îmi amintesc că în ‘90–‘92 spuneam : « orice gest, orice acţiune vizibilă, a oricăruia dintre noi (promoţia ‘88) construieşte imaginea dansului contemporan. Orice faci contează pentru celălalt ». Este o susţinere aproape involuntară, dar care atunci s-a născut organic.
Pe atunci ignoranţa cu care era tratat dansul contemporan părea nesfîrşită. Asta înseamnă că ne-am creat anticorpi mai întîi pentru noi : anume atitudinea critică, bunul simţ, răspunsul adecvat, acceptarea diferenţei, impunerea principiului « e loc pentru toată lumea », atenţia la celălalt coleg… Nu vreau să idealizez.
Propun acelaşi sistem şi acum după atîţia ani, pentru că a funcţionat foarte bine.
Propun azi acest sistem, mai departe de breasla dansului, pentru celelalte domenii artistice.
La aniversarea primului an de MAD (Centrul Multi Art Dans), în 2001, spuneam « rezistenţă, forţă şi cadenţă ». Dupa 7 ani sloganul rămîne valabil.

În aceeaşi măsură în care, azi, atitudinea multora faţă de arta este descalificantă pentru ei, acţiunea celor care au făcut posibilă naşterea Centrului Naţional al Dansului ar merita un mare premiu calificîndu-i drept promotori reali şi autentici ai artei româneşti contemporane.

Nu (mai) cred în revoluţii, aşa cum nu cred în arta militantă, sau ideologii. Cred în schimb, cu un optimism cretin ca noi putem stimula producerea de ANTI-CORPI din care ar trebui să rezulte apă şi energie, după cum spune mama mea. Apă - care să ne hrănească pe toţi, energie - ca să mergem mai departe.

Vava Ştefănescu

Dedic acest eveniment tuturor celor puţini care au putut să reziste factorilor morbizi*** (http://www.cndb.ro)

MEDIAFAX: Calendarul "Anticorp" pe scena şi în spaţiul CNDB va prezenta o instalaţie autoportret, intitulată "La Vava în sufragerie", expoziţii de sculptură semnate de Elena Lot Vlad şi Aurel Vlad, performance-uri ale Denisei Rădulescu şi Iuliei Popovici, un happening sonor aparţinând lui Julien Trambouze, seri de film cu Ana Cătălina Gubandru, dar şi întâlniri cu publicul, artişti invitaţi şi Vava Ştefănescu. De asemenea, stagiunea CNDB va mai cuprinde, în septembrie, pe 12, 13, 20 şi 21 ale lunii, reprezentanţii ale spectacolul "Julieta", de Visky Andras, în regia lui Mihai Măniuţiu. Coregrafia şi interpretarea sunt semnate de Vava Ştefănescu. Pe 27 septembrie, Sala Rondă a Centrului Naţional al Dansului va găzdui show-ul "You come to see the show and you’ll get an extra burger!", un concept semnat Mihai Mihalcea & Solitude Project.
The image “http://www.solitude-project.ro/maria.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

O variantă cinematografică a spectacolului "Cvartet pentru lavalieră", în regia Ancăi Damian, va fi prezentată pe 25 septembrie.

Niciun comentariu: