marți, octombrie 16, 2007
costa et costa
(parte şi parte)
ALEGERI! VIN ALEGERI!
Partidele au intrat toate într-o voioşie generalizată, de parcă ar fi casa creştinului în pregătirile de Crăciun. Mulţi se bucură pentru primul succes: au ajuns pe liste. Deja sunt un pic mai aroganţi când îi vezi pe la TV, au prin un pic de vând din pupă. Nu e bună asta cu vântul în pupă, să nu se înţeleagă că fac aluzie la… Dar acum am spus-o, asta e. Mai repede se întoarce săgeata scăpată din coardă decât un cuvânt scăpat… cum era versul?
Uneori această voioşie capătă valenţe comice. Teoretic ar trebui ca un partid să se bucure dacă alt partid desemnează candidaţi slabi, doar ar avea mai mult succes partidul său. Ei bine… nu. Fiecare vrea să oprească “acasă” pe cei buni şi să-i trimită ceilalţi pe cei buni spre forul european.
Întrebat, desigur de persoane care cârcotesc pe spezele partidelor politice, dacă este mulţumit de candidaţii propuşi de alte partide politice decât PNL, Tăriceanu a “reuşit” să derobeze persoana sa de calitatea politică şi a răspuns, în calitate de premier, cu un vot negativ, arătând, fără nici o ezitare, că are senzaţia că celelalte formaţiuni desconsideră alegerile pentru PE şi importanţa Parlamentului European. "Au nominalizat persoane cu slabă experienţă politică, cu slabă vizibilitate şi cu o carte de vizită profesională care nu compensează câtuşi de puţin lipsa primelor calităţi". Profund şi mobilizator.
Ei-ei-ei, nu-i aşa, toţi ar trebui să aibă exemplu edificator al PNL care a făcut un efort şi a numit candidaţi pentru parlament din… afara partidului. Nu ştiu de ce credeam că parlamentul este o tribună a politicului, uite că m-am înşelat. Domnul Tăriceanu se mândreşte cu propunerea candidaţilor Renate Weber şi Daniel Dăianu din afara partidului, adică reprezentanţi ai societăţii civile. Deci se confirmă şi teoria mea de mai sus, cei mai buni politicieni îi păstrăm acasă.
Iată că auzeam pe domnul Fundar cum că serviciile secrete fraudează alegerile. Ce spune domnul Tăriceanu? El o dă un pic cotită, "De fiecare dată când aceste instituţii intervin în viaţa privată - aşa cum din păcate s-a întâmplat în ultima vreme, constatând derapaje, excese şi înregistrări de convorbiri, lucruri care afectează grav drepturile cetăţeneşti - am luat atitudine. Cred că, din păcate, există încă anumite mentalităţi care se perpetuează la nivelul serviciilor şi al procuraturii. Procuratura îi priveşte prea des pe toţi românii ca pontenţiali infractori în loc să lase justiţia să se pronunţe. Se întâmplă un lucru care deja a devenit o practică, acela ca de la procuratură să apară în public permanent informaţii legate de anumite situaţii, cazuri pe care numai justiţia are dreptul să le soluţioneze". Păi de ce nu mi-aţi spus domnule Tăriceanu? Păi vin eu şi fac curat în instituţiile româneşti, doar nu politica trebuie să vegheze la respectarea drepturilor omului ci cei de pe stradă. Unde eraţi domnul Tăriceanu când asta se întâmpla şi oamenilor simpli, bănuiţi că ar fura o pâine sau de prin supermarket.
Liderul PD, Emil Boc, este în această perioadă elegant.
Lansarea candidaţilor democraţi la Parlamentul European este programată pentru data de 22 octombrie, când are loc şi Consiliul Naţional de Conducere al formaţiunii. În cadrul unei reuniuni a Consiliului Naţional de Coordonare va participa preşedintele PPE, Wilfried Martens, fiind invitat şi preşedintele Traian Băsescu.
Iată că Boc răspunde tuturor celor care s-au mirat că pe la PD corupţia nu prea e. Răspunsul a fost, pentru mine, tulburător. „Încă din 2002, PD a luat o decizie, sub semnătura preşedintelui de atunci, Traian Băsescu, prin care cei care aveau afaceri şi erau implicaţi în politică au fost excluşi din partid”. Şi a mai adăugat că roadele de azi sunt din sămânţa de atunci. Probabil că DNA însămânţează acum PNL-ul. Deja a apărut un copil PLD, şi el lipsit de corupţi.
Biroului Politic Central al PNL a decis: să nu se facă nici o remaniere. Mai precis au fost 16 voturi "împotrivă", 2 voturi "pentru" şi 3 abţineri.
“Croşetând” împotriva guvernului, PLD se mişcă cu mult mai repede decât PSD pentru a compune o moţiune, dar tot durează încă şase sau şapte zile. Cred că nu textul e problema lor, ci treaba cu obţinerea semnăturilor. “Am avut o întâlnire cu partenerii din PD, iar concluziile care s-au desprins au fost că acest Guvern trebuie să plece şi că iniţierea demersurilor pentru moţiunea de cenzură era necesară. Împreună cu parlamentarii din PD, vom semna împreună această moţiune”, a declatrat Theodor Stolojan. Păi eu ştiam părerea PD de câns au ieşit de la guvernare. Domnule Stolojan, domnia voastră când aţi aflat-o?
PD plus PLD egal 102 parlamentari, lipsesc 116 minus 102 egal 14 semnături. Poate dumneaei, poate dumnealui… nu vă înghesuiţi cei de la PRM.
“În umătoarele 10 zile, textul moţiunii va fi elaborat şi va fi semnat de parlamentarii PD şi PLD, după care vom demara discuţiile cu parlamentarii din alte partide care nu au semnat moţiunea de cenzură a PSD-ului. Pe măsură ce vom convinge parlmentarii, inclusiv pe cei din PNL, vom alege cu PD momentul optim pentru depunerea acestei moţiuni”, a conchis Teodor Stolojan.
Cine pot fi cei paisprezece, cu cine se vor duce discuţiile pentru susţinerea moţiunii? Se vor face “inclusiv cu cei câţiva parlamentari din PSD care nu au dorit să semneze moţiunea PSD, dar şi cu parlamentari PNL şi chiar Nati Meir, dacă doreşte să lupte împotriva corupţiei”. Cert este că nu este nimic cert. “Vom vedea. Nu suntem într-o competiţie în acest domeniu, cu timpul sau….important este că, împreună cu colegii din PD, am ajuns la concluzia că această moţiune trebuie depusă, iar acest Guvern este compromis total. Vom vedea în ce măsură vom găsi sprijin la ceilalţi parlamentari, pentru că împreună nu avem numărul de semnături, şi în funcţie de asta vom stabili şi momentul. Este mai puţin important dacă acest moment este înainte sau după 25 noiembrie”. Cam atât şi despre noua moţiune… oricum nu contează decât votul.
Există un buget în aşteptare la Parlamentului României. Nu ştiu cum merg treburile acestea. Dacă se schimbă premierul înainte de a vota bugetul, va fi un alt buget?… Hmmm… Domnul Geoană de exemplu considera că bugetul este, cum spunea el?, “nerealist”.
Cert este că Legile bugetului de stat şi bugetului asigurărilor sociale de stat pe 2008 au fost depuse la Parlament. Birourile Permanente ale celor două Camere transmit documentele către senatori şi deputaţi, urmează ca acestea să fie dezbătute în comisiile de specialitate, iar din 27 noiembrie în plenul reunit. În perioada 22 octombrie – 1 noiembrie, se vor depune amendamentele. Comisiile de specialitate se vor reuni, în perioada 23 octombrie – 5 noiembrie. În perioada 6 noiembrie până pe 22 noiembrie vor fi dezbaterile în cadrul Comisiilor de buget. Şedinţele comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului în care se vor adopta legile bugetului de stat pe 2008 şi bugetului asigurărilor sociale de stat pe 2008 probabil pe 27 noiembrie. Rezistă premierul până se votează bugetul? Cred că da.
Aşa crede şi premierul: "România are nevoie de un buget. Acest buget nu este bugetul unui partid sau bugetul Guvernului, este bugetul unei ţări. Iar o ţară nu poate să funcţioneze fără ca bugetul să fie votat, pentru că toate cheltuielile, indiferent că sunt cele administrative, cele sociale, legate de învăţământ, de sănătate, trebuie să fie făcute. Deci, prin urmare, eu cred că plecând de la această realitate pot să spun că bugetul va fi votat"(…) "Parlamentul este locul în care trebuie să se facă o dezbatere profundă, serioasă asupra bugetului, aşa cum se întâmplă peste tot în ţările din Europa, unde bugetul este principala lege în jurul căreia se fac dezbaterile de natură politică, fiecare formaţiune venind cu argumente, cu contra-argumente, plecând de la baza doctrinară, ideologică pe care o are, aşa încât mă aştept ca acelaşi lucru să se întâmple şi în Parlament. Îmi doresc ca bugetul să devină într-adevăr un subiect de dezbatere serioasă, pentru că el va afecta viaţa românilor pe un întreg an şi, sigur, cu consecinţe pentru anii care urmează".
Nu este adevărat, nu toată lumea este pesimistă în România! Noul ministru al agriculturii este optimist, chiar şi în privinţa evitării clauzei de salvgardare. Dacian Ciloş, a declarat, cuprins de forţe contrare şi cu o nonşalanţă încrâncenată, după depunerea jurământului la Palatul Cotroceni, că termen scurt obiectivul va fi evitarea clauzei de salvgardare. Cu cuvintele domniei sale: "O să încercăm, în această primă fază, să evităm clauza de salvgardare, şi al doilea obiectiv, referitor la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agriculttură (celebra de acum APIA, nota mea), este să finalizăm tot ce trebuie finalizat, ca să putem acorda subvenţiile în timp. Ameninţarea clauzei de salvgardare nu a venit pentru că cineva are ceva cu România, ci pentru că instituţiile europene vor să se asigure că fondurile ajung la fermieri. Am o listă de priorităţi pe termen scurt, legat de APIA şi de programul de dezvoltare rurală care trebuie negociat în continuare cu CE, şi apoi sunt şi alte priorităţi pe termen mediu, pe care o să le explicitez după ce voi discuta şi cu organizaţiile profesionale din sector, care cred că ar trebui să fie mai mult implicate în deciziile care se iau" (…) "Nominalizarea aceasta a fost o surpriză, nu mă aşteptam la asta. Eu oricum încercam să-mi fac treaba, acum probabil voi avea mai multe instrumente pentru acest lucru. Sunt colegi în minister cu care putem duce la bun sfârşit această acţiune, într-o primă etapă, pentru că apoi mai sunt şi alte lucruri de făcut. Îmi asum această responsabilitate." (…) "Sper ca din punct de vedere tehnic să ne putem face treaba şi să nu ajungem la necesitatea sprijinului politic", a arătat Cioloş, menţionând că va respecta dorinţa preşedintelui şi îl va informa pe preşedinte în legătură cu evoluţiile din agricultură.
În acest timp, premierul stă cuprins de gânduri: România este într-un gravisim deficit de democraţie. Se implică politica în instituţii şi instituţiile în politică, dar măcar avem un premier semi-filosof. "Sunt instituţii (probabil preşedinţia, nota mea) care ar trebui să fie complet în afara luptei politice şi care se angrenează şi servesc cu muniţie această dispută politică şi acest lucru este anormal. Dacă aceste lucruri vor funcţiona aşa, în continuare, derapajul de la democraţie este clar. În momentul în care într-o ţară, în loc ca justiţie să se facă în justiţie, ajungem să o facem în piaţa publică sau la televizor atunci nu mai putem să vorbim de o justiţie credibilă, de o justiţie neutră, de o justiţie care să asigure un act de justiţie. Dacă mergem mai departe şi ajungem ca deciziile importante să le luăm prin mitinguri sau prin adunări populare, sunt obligat să atrag atenţia foarte serios că, în acest fel, au apărut şi s-au consolidat ulterior dictaturile politice în Europa, începând cu perioada nazistă. Suntem, în momentul de faţă, într-un grav deficit de democraţie în România prin faptul că aceste instituţii sunt folosite şi se lasă subordonate unor scopuri politice." (…) "Am toleranţă zero la corupţie. În momentul în care văzut această prezentare a cazului Remeş am considerat că cea mai bună decizie este demisia lui imediată, pe care i-am cerut-o". Iată deci că nu Remeş şi-a prezentat demisia şi Tăriceanu încrezător nu a vrut să o accepte ci “viţeversa”. "Noi, de exemplu, cu toţii acceptăm ca preşedintelui să-i acordăm prezumţia de nevinovăţie. Acest lucru trebuie să se întâmple cu orice cetăţean".
Nţţţţ, nţţţţ, nţţţţ, greu domnule cu politica asta, al naibi de greu.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu