duminică, septembrie 09, 2007
harmonia
(sunete potrivite)
Luptele pentru vioara Stradivarius au luat sfârşit. A fost un concurs cu un singur concurent, a existat un câştigător. Cum era de aşteptat, a câştigat cel care a concurat. Numele celui care va reda viaţa viorii Stradivarius este Alexandru Tomescu. Acesta şi-a reamintit că în discuţiile sale cu celebrul violonist Ion Voicu a discutat despre vioară. Probabil că pe atunci a cânta la o astfel de vioară era un vis, visul i s-a împlinit. Valoarea tânărului violonist este atestată şi de multe premii conţinute de biografia sa. În ceea ce priveşte concursul, violonistul a avut întreaga vară la dispoziţie să pregătească cele cinci categorii de lucrări din repertoriul de concurs, însumând patru ore. Tomescu a interpretat lucrările, la vioara sa şi nu la Stradivarius, timp de o jumătate de oră. Alexandru Tomescu a confirmat şi el caracterul special al concursului, mai ales că era singurul concurent. El a declarat: "A fost foarte greu pentru că, faţă de alte concursuri, nu am cântat fragmente, ci am cântat piesa integral".
În comisia concursului s-au regăsit membrii ai juriului de la secţiunea de vioară a Concursului Internaţional "George Enescu".
Finalul? De azi putem căuta afişele care conţin numele Alexandru Tomescu pentru a putea asculta un Stradivarius.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
16 comentarii:
"Ma intrebati care este diferenta dintre o vioara Stradivarius si oricare alta? Aceeasi ca si atunci cand vorbim despre o opera de arta semnata de Michelangelo, in raport cu o lucrare obisnuita. Este o bijuterie, o comoara",a spus Edvin Marton,violonist si compozitor maghiar.Banca Elveţiei i-a pus la dispoziţie vioara Stradivarius veche de 300 de ani, a cărei valoare este estimată de specialişti la 4 milioane de dolari.
Considerat un fenomen, Edvin Marton este câştigătorul premiilor ‘ Vioara de aur’ şi ‘Emmy 2006′.Canta de la 3 ani, aceeasi varsta la care Mozart isi demonstra taletul.Nascuti in epoci diferite, au simtit chemarea muzicii la aceeasi varsta.„Sursa mea de inspiratie este planeta intreaga”
O dedicatie speciala : http://video.neogen.ro/user/karina__/hj46c14ubm1mxxr9bvi7x3se3x56h7jy/
Dacă cineva a primit o asemenea vioară pentru a face şuşanele şi spectacole comerciale... este foarte grav. Pentru spectacole de genul asta este îndeajuns o vioară Yamaha prevăzută cu doză de preluare a sunetului în regim de amplificare şi prelucrare, de aproximativ 500 de euro, poate o mie, cum au şi fetele de la Amadeus. Resurse irosite, părerea mea.
Valoarea unor viori vechi şi bine întreţinute, făcute de mari lutieri, este atât de mare pentru că nu se mai fac astfel de viori. Numărul lor nu mai poate creşte, cel mult să scadă. Sunt puţine şi ar trebui folosite judicios.
Edvin Marton a studiat la Moscova la scoala centrala de muzica Tchaikovsky.
Edvin Marton, an dupa an
2006 - (Septembrie) Lanseaza un nou album "Stradivarius si Orchestra de la Monte Carlo"
2006 - Castiga Premiul Emmy si "Vioara de aur"
La fel ca religia, sunt multe stiinte si arte, evitate de tineret. Daca nu exista comercial, dispare orice mijloc de existenta al unui artist. Zeci de genii au murit in mizerie. Mi-e imi place faptul ca Edvin reuseste sa se faca cunoscut azi, nu dupa trecerea in posteritate. Un exemplu este Pavarotti, care a fost des criticat :"Spre deosebire de alti artisti de opera, Pavarotti a stiut sa isi "vanda" meseria si sa o faca accesibila si celor mai putin initiati. Iubea spectacolul si acest lucru se vedea pe scena cu fiecare reprezentatie in parte. Artistul a fost admirat pentru vocea sa pura si splendida, pentru timbrul vocal deosebit."
Da...in secolul nostru trepidant trebuie sa fii pregatit pentru a face arta accesibila tuturor. Numai marii artisti reusesc acest lucru.
2003 - (Februarie - Martie) Lanseaza albumul"Strings 'n' beats" in Elvetia, apoi in Germania, Austria si Ungaria.
2001 - (Octombrie) Inregistreaza si producealbumul "Strings 'n' beats". Termina inregistrarile si mixurile in iunie 2002.
2000 - (Decembrie) Concerteaza la Wiener Konzerthaus alaturi de Vienna Chamber Orchestra
2000 - (Iunie) Concert "Magic Stradivarius" la Congress House in Lucern, Elvetia.
1999 - (Aprilie) Canta la Kennedy Center in Washington, D.C.
1998 - (Martie) Primeste Medalia de Aur la Premiile Internationale "Foyer de Artistes" in Roma, Italia.
1998 - (Octombrie) Lanseaza CD "Konyus Violin Concerto" cu Chandos Records.
1997 - (Septembrie) Primeste vioara Antonio Stradivarius din partea Bancii Elvetiei.
1997 - (August) Premiul I la Concursul International pentru vioara " C.A.O. Unique" in Montreal, Canada.
1997 - (Martie) Concerteaza la Filarmonica din Berlin impreuna cu Orchestra Simfonica din Berlin.
1996 - Lanseaza CD "Sarasate" cu Hungaroton Classic.
1995 - (Septembrie) Studiaza la Academia de muzica din Viena
1995 - (Mai) Concerteaza la Carnegie Hall in New York.
1994 - (Septembrie) Studieaza la Scoala de muzica Juilliard in New York.
1991 - (Septembrie) Studiaza la Academia de Muzica Franz Liszt in Budapesta.
1986 - (Noiembrie) Primul concert major alaturi de Orchestra Simfonica din Moscova.
1983 - (Septembrie) Incepe studiile la Scoala Centrala de Muzica Tchaikovsky in Moscow.
1979 - (Februarie) Atinge pentru prima oara o vioara.
Unele persoane il critica pentru concertele Pavarotti & Friends, reprosandu-i faptul ca a redus opera la un act comercial si "profan". Pavarotti a recunoscut aceste discutii si critici in unul dintre ultimele sale interviuri, acordate anul trecut: "Au existat polemici - mi s-a spus ca ma 'arunc' intr-un gen complet diferit." Insa in acelasi interviu, acordat la cateva luni dupa interventia chirurgicala, tenorul afirma: "Sunt si am fost un barbat norocos. Voi fi un optimist pana la moarte."
Dumnezeu, vine în
căutarea copiilor pierduţi, întinde o mână de ajutor, dă o şansă cum se spune acum: „Şi Domnul Dumnezeu l-a chemat pe Adam şi i-a zis: "Adame, unde eşti?"” (Facere III, 8) Cu
adevărat aici apare pentru prima dată religia, şi anume la iniţiativa lui Dumnezeu. Dumnezeu
întemeiază o religie, omul urmează să răspundă liber acestei chemări la mântuire.Dacă părinţii Adam şi Eva au fost solidari şi în cădere, urmând acelaşi drum, fiii lor
vor marca o despărţire radicală: cel dintâi născut va continua căderea introducând în religie
magia cu etosul ei, fiind la început magico-religios, ca treptat să decadă tot mai mult în
magie, ca protopărinte al magiei, vrăjitoriei, ocultismului, ce va duce în generaţiile următoare
la păgânismul magic, opus deja trăirii religioase. Spre totală deosebire de acesta, dreptul Abel
„este… întâi începător al tuturor drepţilor, care prin sângele său a întemeiat întâia Biserică a
drepţilor. Pentru că de la sfârşitul mucenicesc al acestuia a început a se zidi Biserica Legii
vechi cu muceniceştile sângiuiri, ucişi fiind nevinovaţii drepţi şi sfinţii lui Dumnezeu
prooroci.”97 Primind această învăţătură, vedem apariţia Bisericii Legii, adică a religiei, ce va
fi desăvârşită la Rusalii prin pogorârea Duhului Sfânt prin întemeierea Bisericii Harului, cea
una, sfântă, sobornicească (catolică, universală şi deplină), apostolească (adică misionară) şi
desigur ortodoxă: drept (bine) slăvitoare (cinstitoare), drept (bine) credincioasă. Si inca mai este de discutat.
Eu nu neg virtuozitatea. Nu neg talentul. Totuşi un act comercial este diferit de cel cultural. As fi vrut să aud un Stradivarius acolo unde-i este locul, acolo unde se pune în evidenţă. Ce sens are să cânţi la un Stradivarius într-un concert în care poţi cânta, la o adică, şi cu un Reghin şi nu sesizează nimeni diferenţa. Eu aşa văd lucrurile. Un Stradivarius ar trebui să se pună în valoare în concerte de muzică clasică, acolo unde-i stă bine, în muzica pentru care a fost gândit. Ce sens are să arunci diamentele în noroi?
Şi eu cred că multe dintre colaborările din Pavarotti and friends au fost alăturări comerciale. De ce? Pentru că mulţi din interpreţii de muzică lejeră (să-i spun aşa) fac eforturi mari pentru a face faţă şi se aud groaznic în comparaţie cu Pavarotti. Vocea lor nu este făcută pentru muzica de operă. Opera are o tehnică specială care se si vede de altfel, se simte. Unde cântă Pavarotti muzica lor, e OK. Probabil dacă aş fi mers la un astfel de concert, în care să vad un interpret de rock sau dance interpretând operă, aş fi plecat nemulţumit acasă. Ei se aud mult mai prost decât orice student de anul întâi la conservator secţia canto clasic, indiferent de cât sunt de celebrii. Poate că sunt prea pretenţios... dar de ce nu aş fi? Ei sunt cei mai buni şi mă aştept să se comporte ca atare. Şi pe Pavarotti l-am surprins cu vocea tremurândă... dar asta nu-i poate scădea valoarea. La el a fost un accident.
Eu nu pot pune problema credinţei la Adam şi Eva. Pentru ei Dumnezeu era realitate, era ceva cu care luau contact direct. Cum s-ar fi putut îndoi de existenţa şi putearea lui Dumnezeu? Credinţa este legată de îndoială, de posibilitatea de a încolţi îndoiala.
Mai mult, Adam şi Eva nu au fost creaţi cu darul cunoaşterii, ei nu ştiau ce este bine şi rău, ce este acela păcat. Abia mâncând fructul copacului interzis au inteles ce este acela bine si rău. Religia nu poate avea un sens decât social. Biserica la fel, nu poate exista în afara societăţii. Poruncile Domnului sunt de asemenea preponderent sociale. Nu întâmplător este pilda lui Abel şi Cain. Ceea ce face omul să greşească, să păcătuiască se naşte mai ales din invidie.
Dar oare nimeni nu se intreaba de ce a fost singurul candidat? Chiar toata lumea e oarba? Nu va mai spune nimic "dopajul" shi mita?
Ce este oare atat de rau in a fi "comercial"? Cu alte cuvinte ar trebui ca unele lucruri sa ramna elitiste shi altele pentru plebe shi, mai ales, necomercialii sa fie muritori de foame. Bravo lor ca shi-au adus harul mai aproape de "plebei" (deshi recunosc ca nu sunt un fan Edwin Marton care a pacalit nitel lumea la Bucuresti, raman un mare admirator al lui Nigel Kennedy, primul mare "comercial" cu Stradivarius la activ care a rockuit clasicismul).
Lumea artistică este asemenea lumii fotbalului. Fiecare se cunoaşte cu fiecare, fiecare ştie cam ce şi cât poate cel de lângă el. Este posibil ca ceilalţi să fi renunţat. Concursul era pentru tineri, deci nu erau prea multe nume care se puteau înscrie. Dacă ar fi fost mai mulţi înscrişi şi descalificaţi, poate că aş fi zis şi eu că este vorba de pile sau şpagă. Sau poate e, cine poate şti în afara de cel care dă şi cel care ia.
Eu nu sunt contra comercialului, nu sunt nici contra rock-ului amestecat cu muzica clasică. De exemplu sunt de acord cu trupa românească Amadeus. Ceea ce mi se pare mie de prost gust este să folosesti o vioară Stradivarius exact acolo unde nu e nevoie nici măcar de o vioară performantă, nu mai vorbesc de cea mai performantă vioară.
Este ca si cum ai merge cu un Lotus prin gropile Bucureştilor cu 200km/h în loc sa alegi, cum e logic, o masina de teren.
Pentru a face un astfel de show este nevoie, în primul rând, de o vioară amplificata, o vioară care să fie compatibilă ca sonoritate cu restul instrumentelor, un sunet mai rigid, mai metalic.
Stralucirea diamantului este la fel de intensa oriunde, chiar si in noroi...
Dar Edvin Marton, daca ati observat, are un repertoriu uluitor si o interpretare mirifica. Comercialul dupa cum v-am spus, inlesneste trecerea lui prin aceasta lume tumultoasa. Un copil lipsit de posibilitati, care s-a ridicat prin propriul lui talent. Un virtuos muzician care a stiut sa razbata prin hatisurile lumii. Ca sa nu mai spunem ca tineretul intra in contact cu muzica clasica doar prin aceste spectacole comerciale, caci altfel, marea majoritate a tinerilor,marea am spus, nu chiar toti, ori nu au posibilitate sa-si cumpere bilete la un spectacol, ori ignora pur si simplu arta. Viata in ziua de azi e impaunata de manele...
Talentul este un har de la Dumnezeu cu care nu multi sunt inzestrati.Una e sa ajungi in varful piramidei dupa indelungi si chinuitoare ore de muzica si cu totul altceva sa percepi muzica de la trei ani...
Eu nu pun în discuţie talentul. De ce nu înţelege nimeni asta. Băieţii aştia sunt talentaţi, nici o singură clipă nu neg asta. De ce toată lumea îmi aduce argumentul talentului? Eu spun că un Stradivarius nu-şi găseşte locul în opera rock, în muzica de spectacol de variete... nu pentru că ar fi acest spectacol denigrant pentru un Stradivarius, ci pentru că nu se vede, nu se percepe, calitatea unui Stradivarius în astfel de condiţii. Un spectacol de variete este amplificat, zgomotos... Un Stradivarius nu poate fi captat decat cu microfon în stativ, nu se poate monta ceva pe vioară, cine ar permite găurirea unui Stradivarius ca să i se pună o doză sau un microfon. Îmi este greu să înţeleg logica lucrurilor. De ce nu înţelege nimeni ca nu poţi sta cu o vioară acustică lângă o tonă de instrumente amplificate care acoperă tot ce este special într-o vioară. Dacă acel interpret talentat cântă la un Stradivarius sau la o simpla vioara de concert de 1000 de euro, nu se poate sesiza diferenţa de timbru, nu se pot sesiza acele armonice, timbrul care fac un Stradivarius special. Un Stradivarius e bine de ascultat solistic, la un concert, la o simfonie, tocmai pentru acolo aceasta vioară îşi dă întreaga sa capacitate, acolo poţi aprecia diferenţa dintre un Stradivarius şi un Guarneri, un Amati, un Yamaha sau un Reghin.
NU NEG VIRTUOZITATEA, neg utilitatea folosirii unui Stradivarius într-un concert de genul celor produse de Edvin Marton.
Şi trebuie să contrazic. Un diamant străluceşte pentru că există o rază care îl luminează. Un diamant în noroi poate ca are aceiaşi valoare ca si montat la o bijuterie, dar nu va străluci. Va fi murdar de noroi si lumina nu va ajunge la el.
Lumea "artistica" este un cuib de viespi! Fiecare este discipolul, pila sau "pupila" cuiva. Shi parca nu mai esti chiar asa de tanar la 30 de ani cat are marele castigator. Hai sa fim seriosi! Interesele au fost, ca shi zarurile, deja aruncate. Poti sa ai talent cu carul dar degeaba daca nu muncesti ca in mina pentru a-l "intretine" shi daca la un moment dat punga familiei nu va fi fara fund pentru a-ti asigura contactele necesare poti sa te stergi la fund cu harul shi sa ramai un mic "functionar" in institutiile artistice ale patriei sau la barul din colt.
Trimiteți un comentariu