Eugen Nicolăescu: ...iulie 2008 prin care s-a aprobat o nouă listă de medicamente compensate. Alături de mine este doctorul Adrian Pană, directorul general al Direcţiei Generale de Strategii şi Politici în domeniul Sănătăţii şi care este principalul responsabil de această listă, aşa cum el a coordonat comisiile de specialitate în calitate de secretar tehnic. De asemenea, comisia de strategie terapeutică şi evident, comisia de transparenţă. De asemenea, această hotărâre de Guvern este însoţită de încă două ordine de ministru, care au fost publicate. Unul se referă la protocoalele terapeutice privind prescrierea medicamentelor, iar celălalt ordin se referă la modul de formare a preţurilor de decontare şi lista efectivă a medicamentelor care au preţ de decontare pentru aplicarea acestei hotărâri de Guvern. Aici, în acest biblioraft, aveţi spre ştiinţă ordinul privind protocoalele terapeutice. El este pus deja şi pe site-ul Ministerului Sănătăţii, poate fi consultat. Este, cred eu, o muncă extraordinar de profesionistă şi am să revin asupra consecinţelor şi efectelor pe care le va produce aplicarea acestui ordin.
Dar două consecinţe sunt absolut importante şi care trebuie subliniate în mod deosebit. În primul rând faptul că medicamentele compensate din cadrul programelor naţionale de sănătate, deci cele care se finanţează din banii Ministerului Sănătăţii şi medicamente care au preţuri de decontare se ieftinesc. Şi am să vă dau câteva elemente ca să înţelegeţi despre ce este vorba. Avem 800 de denumiri comune internaţionale sau ca să înţeleagă lumea care nu ştie ce este acest lucru, 800 de medicamente care înseamnă substanţă activă. Pe baza lor, pe baza acestor substanţe active se dezvoltă multe alte medicamente. Pe acelaşi tip de substanţă activă. Deci avem 800 de ... şi care corespund la 2106 medicamente. Aceste 2016 medicamente din punct de vedere al preţurilor, şi am să vă dau câteva exemple, se prezintă în felul următor. O reducere de 14% de preţ pentru 211 produse. O reducere de 13% pentru 150 de produse. O reducere de 12% pentru 305 produse. O reducere de 11% pentru 49 de produse. Pentru 9%, 128 de produse. Pentru 8% - 57 de produse. Pentru 7% - 296 de produse. Pentru 5% - 562 de produse. Pentru 1% - 305 produse. Şi în această marjă de reducere de preţuri vom discuta pe lista, pe ordinul de ministru care a aprobat preţurile de decontare şi lista medicamentelor. Aş vrea, de asemenea, să vă mai spun că pe această listă intră medicamente alături de cele obişnuite, pe care le cunoaştem din 2006 de când nu s-a mai modificat lista, intră medicamente de ultimă generaţie. Medicamente noi, medicamente care au trebuit să facă faţă atunci când au fost incluse pe listă unor serii de criterii. Unul dintre criterii a fost şi acela că trebuie să aibă cel puţin 1 an de când a obţinut autorizaţie de punere pe piaţă în România şi, de asemenea, trebuie să existe în minim 3 ţari din UE în care are regimul de compensare. Ca atare, dacă observaţi, am făcut o triere a medicamentelor noi care au intrat pe listă, dorind ca în primul rând să avem medicamente verificate şi în alte ţări, medicamente care au produs efecte terapeutice pozitive şi în alte ţări, astfel încât bazându-ne pe dovezi să putem să introducem aceste medicamente şi în România. Spuneam că putem să dăm şi exemple. Pentru insuficienţa cardiacă cronică am introdus 5 medicamente noi. Pentru hepatitele cronice am introdus 5 medicamente noi. Pentru ciroza hepatică am introdus 9 medicamente noi. Pentru tot ce se numeşte generic ...oncologice am introdus 9 medicamente noi. Cea mai importantă noutate în acest nou sistem pe care îl abordăm începând de astăzi este că lista de medicamente va fi însoţită obligatoriu de protocoalele terapeutice de prescriere. Concret, protocoalele şi ele impun două elemente foarte importante. Primul: prescrierea limitată. Şi al doilea: codul de restricţie. Prescrierea limitată înseamnă că un medicament va fi compensat numai pentru afecţiunile în care s-a dovedit ştiinţific că are eficienţă. În acest fel încercăm să evităm supraprescripţia. De asemenea, evident că având eficienţă foarte mare tratamentul va fi mai scurt, vindecarea mai rapidă, dar nu în ultimul rând, ca atare, banii vor fi mai bine utilizaţi şi vor ajunge pentru mai mulţi pacienţi decât în prezent. Şi vă dăm şi un exemplu. Substanţa activă Omeprazolum va fi compensată pentru ulcere, pentru reflux gastro-esofagian şi alte asemenea afecţiuni. În schimb nu va mai fi compensată pentru dispepsii, deoarece nu există dovezi că ar fi eficient în aceste cazuri. Mai mult, există medicamente eficiente, cum ar fi Ranitidinium, şi mai ieftine, care pot fi prescrise cu succes în afecţiunile digestive. Protocoalele vor spune foarte clar pentru ce afecţiuni vor fi sau nu compensate denumirile comune internaţionale din listă. Ca atare lista DCI-urilor va avea şi o formă lungă, şi anume aceea cu denumirile comerciale şi cazurile în care se compensează. Există în acest ordin protocoale cam pentru 60% din medicamentele din listă. O să mă întrebaţi de ce numai pentru atât.. Pentru că la celelalte nu este nevoie de protocoale pentru că ele se compensează în orice situaţie. Deci pentru circa 40% din medicamentele din listă nu este nevoie de protocoale. Protocoalele evident că vor fi revizuite regulat şi limitarea prescripţiilor va permite doar plata tratamentelor care prezintă cea mai bună evidenţă că merită să fie oferite populaţiei. Cu alte cuvinte vom încerca să eliminăm medicamentele care înseamnă frecţie la un picior de lemn, ca să fie pe înţelesul tuturor. Nu în ultimul rând introducerea protocoalelor de prescriere va mai avea un lucru extraordinar de important: va transparentiza procesul de obţinere a medicamentelor care se iau cu aprobarea comisiilor de specialitate de la casele de asigurări de sănătate. Adică pacientul va şti să prezinte de data aceasta un dosar standard, va şti exact paşii care trebuie urmaţi pentru aprobarea acelui dosar standard şi, mai ales, va şti clar după ce criterii i se va aproba sau nu dosarul. Sperăm că fiind transparenţă maximă şi pentru pacient şi pentru medic şi pentru comisii, vor începe să nu mai funcţioneze pilele, relaţiile în aprobarea unor dosare. O a doua noutate este introducerea codului de restricţie în prescrierea de medicamente. Acest cod se va regăsi în protocolul terapeutic. Medicul va trece şi pe reţetă şi va permite monitorizarea strictă a anumitor medicamente pentru anumite afecţiuni, cu scopul de a urmări dacă bolnavul primeşte ceea ce este mai bun pentru el, pentru patologia pe care o are. Din toamnă codul de restricţie se va găsi în softul medicilor de familie şi, de asemenea, în sistemul integrat unitar informaţional de la casa de sănătate. Protocoalele terapeutice constituie baza de prescriere şi monitorizare a medicamentelor care se acordă asiguraţilor. Respectarea schemelor terapeutice stabilite conform protocoalelor terapeutice este obligatorie pentru medicii aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate. În termen de 90 de zile medicii care sunt în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate au obligaţia de a proceda la evaluarea bolnavilor pe care îi au în evidenţă în vederea adaptării schemelor terapeutice în conformitate cu noile prevederi. Iniţierea şi continuarea tratamentului specific unei afecţiuni de către medicii aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate se realizează cu respectarea prevederilor fiecărui protocol terapeutic. Odată cu noua listă extinsă de medicamente se modifică şi preţul de decontare a DCI-urilor din lista pentru programele naţionale de sănătate. Aceasta înseamnă că se ieftinesc medicamentele cu procentul pe care vi l-am spus, între 1 şi 14%. Ca o consecinţă firească, gândim noi, pacientul va simţi că este tratat mai repede şi mai bine. De asemenea, la nivelul ministerului fondurile din programul de sănătate vor fi folosite mai eficient, în sensul în care se vor putea cumpăra mai multe medicamente pentru mai mulţi pacienţi. Aş vrea, de asemenea, să vă asigur pe dumneavoastră şi prin dumneavoastră pe cetăţeni că această listă, modalităţile prin care o introducem cu protocoale terapeutice şi cu preţuri de decontare mai mici reprezintă un pas important pentru ceea ce ne-am gândit să realizăm de la 1 octombrie, şi anume să desfiinţăm plafoanele pentru toate medicamentele la farmaciile din România. Dar cu această ocazie vă reamintesc, pentru toate medicamentele cuprinse în programele naţionale de sănătate, nu există deja plafoane la farmacii şi ele au fost deja desfiinţate şi ştiţi acest lucru şi este bine să îl readucem aminte cetăţenilor. Am observat că în ultimele câteva zile o mai mare agitaţie din partea distribuitorilor, şi culmea, a unor farmacişti... ceea ce s-ar numi greutăţi sau probleme pe care o să le aibă ei odată cu introducerea acestei noi liste. În primul rând vreau să vă informez că săptămâna trecută, înainte de a aproba ordinul cu ...decontare am avut o întâlnire cu distribuitorii, producătorii, Colegiul Farmaciştilor din România pentru a le explica care sunt modalităţile prin care noi calculăm preţurile de decontare. Şi i-am informat că toată diferenţa de preţ o suportă producătorii, şi nu distribuitorii sau farmaciştii. La modalitatea de calcul a preţurilor, în general, a medicamentelor cuprinse în catalogul naţional de medicamente, ştiţi foarte bine că foloseam un anume CIP calculat cu un anume curs de decontare. Am utilizat acelaşi curs pe care l-am utilizat la calcularea întregului ... deci cel din mai 2007, am scăzut CIP-ul cu 10% şi de aici am venit şi am adăugat adaosurile comerciale pentru distribuitori şi pentru farmacişti. Pentru distribuitori dorim să întărim o aprovizionare cu medicamente ieftine, astfel încât oamenii să poată să suporte mai uşor diferenţele de compensare de... Am crescut adaosul comercial pentru medicamentele sub 50 de lei la 7%, am stabilit un adaos comercial de 5% pentru medicamentele care costă între 50 şi 100 de lei şi am stabilit un adaos de 3% pentru medicamentele care costă mai mult de 100 de lei. La farmacii, vă aduc aminte că pentru medicamentele din programele naţionale de sănătate adaosul comercial era unic, 1,5%. Acum am crescut şi la farmacii adaosurile comerciale. 7% pentru medicamentele care costă până la 50 lei, 5% pentru medicamentele care costă între 50 şi 100 lei şi 3% pentru medicamentele care costă peste 100 de lei. Nu vi se pare ciudat cum îi auziţi pe farmacişti cum ţipă că nu fac faţă, când deja le-am crescut adaosurile comerciale de la un adaos unic de 1,5%? Cum puteţi să-i înţelegeţi dumneavoastră? Poate îi întrebaţi. Cum se întâmplă că fac gălăgie tocmai când le dau adaosuri mai mari. Oare nu au alte scopuri. Poate îi întrebaţi şi aflaţi dumneavoastră şi spuneţi publicului. Pentru că eu cred că trebuie informată opinia publică de ceea ce se întâmplă acum pe piaţă, unii încercând din nou să provoace mediatic criză în sistemul sanitar, pe care o resping cu toată tăria, pe care o condamn cu toată tăria, şi vă rog pe dumneavoastră, mass media, să fiţi partenerii noştri în a informa corect opinia publică. Repet, am ales data de 15 iulie să introducem această listă şi nu 1 iulie tocmai pentru a micşora posibilele greutăţi de aplicare. Pentru că nu este uşor venind cu un sistem noi. Venim cu preţuri noi, venim cu medicamente mai multe. Am ales special această dată tocmai pentru a crea cât mai puţine neajunsuri pacienţilor şi medicilor.
(Prin Monitoring Media: Antena 3, Ora: 13:04 - Transcript preluat de pe www.monitoring.ro)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu