sâmbătă, decembrie 22, 2007

Plenus venter non studet libenter



(O burtă plină nu iubeşte studiul.)
Am tot vorbit despre importanţa definirii doctrinare pentru fiecare dintre partide în parte. Cam toate partidele nu au o doctrină puternică care să ofere un sistem de rezolvare general din punct de vedere social şi economic. Mai toate partidele un fel de program de 10 sau 20 de pagini structurat ca un program politic şi care oferă viziunea partidului asupra diferitelor probleme apărute în societate. Îmi imaginez doi bătuşi pe stradă împărtăşindu-şi doctrinele politice. Primul zice:
“Ca să te iau prin surprindere, am se fandez spre dreapta şi apoi îţi înfig în figură o directă de dreapta…”
Cel de al doilea răspunde:
“Am să fandez spre stângă lovind fulgerător cu piciorul drept în politica ta de centru, prin plexul solar.”
Doctrinele politice din România spun cam aşa. “Una dintre marile probleme ale acestei perioade este imposibilitatea majorării veniturilor spre categoriile defavorizate, cum ar fi pensionarii, elevii, familiile cu multe persoane în întreţinere. Partidul nostru are în vedere studierea căilor de restructurare a politicilor de acordare a subvenţiilor astfel încât pătura defavorizată să primească un ajutor mai substanţial din partea statului.” Această frază este inventată ad-hoc de mine, dar ar putea să se găsească în orice doctrină de partid. Ce spunea ea? Absolut nimic. Rolul ei nu este să ofere o soluţie ci aceea de a sublinia mesajul politic menit să aducă votul de la cei care au speranţa că vor fi ajutaţi. O doctrină politică ar spune, nu-i aşa, calea de a construi o lege, un principiu, prin care cei defavorizaţi sunt ajutaţi. Aşa soluţia oferită este de tipul, să ajungem noi acolo că mai vedem noi pe urmă.

Pentru că PD-ul s-a transformat cu căţel cu purcel în PDL, pot da acum doctrina PD de dinainte de alegerile din 2004 (documentul este datat 18 februarie 2001). Vă rog să remarcaţi că doctrina Partidului Democrat este o doctrină Social-Democrată. Aş vrea să înţeleg şi eu cum un partid cu o doctrină social-democrată, fie ea şi modernă, este de centru-dreapta şi nu de stânga.


Doctrina social democrata
Ce inseamna social - democratia pentru Partidul Democrat ?
A fi social-democrat inseamna a cunoaste pulsul realitatii de zi cu zi a romanilor plecand de la principiile si valorile de baza ale doctrinei care a fundamental modul de a face politica orientata catre nevoile oamenilor.
Ceea ce particularizeaza Partidul Democrat pe scena politica romaneasca este actiunea directa in folosul oamenilor si faptul ca egalitatea sanselor, dreptatea sociala, libertatea si pluralismul politic, toleranta si solidaritatea sociala sunt valori care sunt intelese de liderii partidului prin prisma nevoilor imediate ale tinerilor, taranilor, femeilor, sau functionarilor.
Social-democratia moderna este calea prin care crizele sociale sunt prevenite datorita constiintei ca fiecare problema are o semnificatie anume, care poate afecta mersul comunitatii.
Guvernarea social-democrata moderna este orientata cu precadere catre realizarea unui cadru socio-economic deschis, competitiv, dar interesata de realizarea unei largi protectii si securitati pentru cetatenii Romaniei.
Problemele societatii Romanesti de astazi au fost profund neglijate, iar rezolvarea lor nu poate veni decat de la o noua clasa de politicieni, instruita si motivata sa actioneze in interesul cetatenilor, si nu al grupurilor de presiune politico-economice. Cetatenii Romaniei se confrunta, in prezent, cu urmatoarele probleme:
(1) lipsa accesului la sistemul de protectie sociala (pregatire sau reconversie profesionala), sistemul sanitar si cel de invatamant;
(2) imposibilitatea obtinerii de catre tineri a unui loc de munca, consecinta a lipsei de pregatire intr-un domeniu profesional;
(3) lipsa accesului la surse de informare in masa pentru cetatenii din mediul rural;
(4) raportare negativa a indivizilor la institutiile statului si cele ale societatii civile;
(5) coruptie accentuata in cadrul institutiile politice si administrative ale statului;
(6) cresterea ratei criminalitatii si a violentei impotriva copiilor; tratament discriminatoriu pentru femei pe piata muncii;
(7) cresterea polarizarii sociale si a decalajului de dezvoltare dintre Romania si statele vecine.
Partidul Democrat este exponent al doctrinei social-democrate moderne si intelege sa probeze acest lucru printr-o actiune politica si administrativa orientata in primul rand catre oameni.
A fi social-democrat inseamna a elimina acele surse care accentueaza saracia, coruptia si ineficienta administratiei publice, precum si lipsa de oportunitati pentru tineri si femei. Liniile de actiune ale Partidului Democrat vor fi orientate catre urmatoarele domenii:
(1) Lupta impotriva infractionalitatii, impotriva coruptiei politice si economice;
(2) Promovarea reformei sistemului administratiei publice centrale si locale;
(3) Reforma economica cu suport social consistent din partea grupurilor socio-profesionale;
(4) Restituirea proprietatilor;
(5) Cresterea sanselor de afirmare pentru tinerii si femeile din Romania;
(6) Dobandirea statutului de membru cu drepturi depline in Uniunea Europeana si N.A.T.O..
Echilibrul politic al Partidului Democrat este dovedit printr-o actiune constanta de imbunatatire a mediului in care traiesc oamenii. Fie ca este vorba de cel urban, sau de cel rural, Partidul Democrat refuza actiunea politica doar in interesul unei clase sociale.
Politicile sociale, economice sau culturale vor fi orientate cu precadere catre acele categorii care realmente au nevoie de ajutor pentru a se integra in organismul social al comunitatii din care fac parte, catre familiile monoparentale, catre copii strazii, catre pensionarii invalizi sau catre tinerii someri.
Partidul Democrat doreste ca in societatea romaneasca sa existe un puternic sentiment de incredere sociala si comunitara intre oameni, intre grupuri socio-profesionale, astfel incat politicile sociale si economice sa aiba un suport concret din partea celor catre care se indreapta actiunea politica si administrativa.
Agenda politica a Partidului Democrat nu poate fi separata de temerile si asteptarile electoratului, potrivit doctrinei sale social democrate moderne. Reforma institutiilor statului prin profesionalizarea personalul si deschiderea catre nevoile oamenilor este un obiectiv imediat al politicilor Partidului Democrat.
Partidul Democrat este adeptul unei sustineri din partea statului a acelor categorii care nu isi pot realiza pe deplin interesele si care sunt afectate de flagelul saraciei si excluziunii sociale. Statul trebuie sa genereze politici al caror scop final este realizarea unui parteneriat intre cetateni si autoritatea administrativa legala, cea mai directa si apropiata de comunitatea din care face parte individul.
Implicarea statului la nivelul politicilor de protectie si securitate sociala trebuie sa fie maxima, in directia prevenirii derapajelor institutionale care pot afecta functionarea sistemului de asigurari si pensii, alocatii de somaj sau venitul minim garantat. Efortul societatii converge in directia eliminarii factorilor care cresc saracia si marginalizarea sociala, care ingradesc accesul la munca pentru tineri, accesul la educatie pentru copii, sau care afecteaza sansele de intemeiere a unei familii pentru tineri.
Efortul guvernarii social-democrate moderne este axat pe inlaturarea dezechilibrelor prezente in societatea romaneasca de astazi, precum:
- Grila de impozitare a salariilor foarte mare si existenta unei fiscalitati excesive prin obligatia cotizarii la numeroase fonduri speciale aflate in sub-ordinea Guvernului sau a Ministerelor
- Cresterea inegalitatilor economice zonale
- Absenta comenzilor si a pietelor de desfacere pentru majoritatea unitatilor industriale cu capital majoritar de stat
- Lipsa unui ajutor eficient din partea statului pentru producatorii agricoli
- Suspendarea proceselor de restructurare in regiile de stat si reducerea alarmanta a ritmului de privatizare
- Decapitalizarea societatilor comerciale si cresterea arieratelor si pierderilor din economie la cote alarmante
- Existenta unor costuri de productie foarte mari la produsele autohtone, concomitent cu absenta restructurarii tehnologice
- Intarzierea procesului de restituire a padurilor, terenurilor si cladirilor confiscate de regimul comunist si mentinerea unui monopol pagubos al regiilor si companiilor de stat la utilitatile publice
- Nivelul economiei subterane este foarte mare (40% din P.I.B.), concomitent cu un nivel ridicat al infractiunilor economice
Reforma economiei cu suport social este singura sansa de reusita a unui program guvernamental de eradicare a saraciei. Parte din solutiile identificate de Partidul Democrat sunt:
- reforma sistemului de pensii si a sistemului fiscal in directia unei mai juste colectari si redistribuiri a veniturilor;
- masuri de stimulare a investitorilor in directia sporirii populatiei active ocupate si pentru cresterea sustinuta a salariului minim
- stimularea investitiilor in infrastructura, capabile sa absoarba forta de munca din randul tinerilor
- transformarea agriculturii dintr-o activitate slab productiva, de supravietuire, intr-o activitate economica eficienta (credite accesibile pentru achizitia de utilaje agricole)
- cresterea investitiilor in cercetare si educatia tinerilor
- renuntarea la politica de anulare a penalitatilor si reesalonare a datoriilor marilor societati comerciale si regii autonome
- reducerea presiunii fiscale exercitate asupra muncii
- consolidarea autonomiei bugetelor locale si extinderea sferei de activitate a acestora prin descentralizarea activitatii fiscale si bugetare
- adoptarea legii creditului ipotecar, cu proceduri simple de acces la fonduri pentru tinerii casatoriti
Accesul la munca si profesionalizare prin actul de educatie, care va fi asigurat de catre stat, reprezinta parghiile prin care societatea romaneasca se va dezvolta si adapta la noile cerinte ale dezvoltarii societatilor democratice din cadrul statelor membre ale Uniunii Europene, catre care Romania si-a afirmat foarte clar dorinta de integrare. Cerintele integrarii in Uniunea Europeana nu pot fi implinite decat prin politici bazate pe solidaritate si incredere umanã.
Pentru Partidul Democrat dreptatea sociala inseamna eliminarea favoritismelor si largirea ariei de acces pentru cetateni la beneficiile sistemului public de sanatate, invatamant, protectie sociala sau cele ale sistemului economic privat
Exista o criza sociala in Romania, iar solutiile intarzie sa apara. Recunoasterea temerilor si asteptarilor populatiei implica si solutii adecvate la probleme precum:
- Lipsa locurilor de munca si a perspectivei de solutionare a problemei in randul tinerilor si femeilor cu varste cuprinse intre 40-55 ani
- Venituri mici de persoana si pensii insuficiente unui trai minimal
- Somaj mascat ridicat sub forma "somajului tehnic", precum si prin existenta unei populatii numeroase la sate care nu exista din punct de vedere "cotizant" / "remunerat"
- "Feminizarea" saraciei prin excluderea femeilor din procesul muncii si selectarea cu greutate a persoanelor de sex feminin pentru munci calificate
- Familii fara locuinte si posibilitati pentru achitarea cheltuielilor de intretinere
- Rata ridicata de imbolnavire in randul tinerilor si batranilor
- Restrangerea cheltuielilor alimentare si utilizarea "imprumutului" ca forma de supravietuire
- Puterea de cumparare a salariului este tot mai redusa in raport cu cresterile de preturi si dinamica salariilor
- Nivelul de trai este extrem de scazut in zonele monoindustriale, iar auto-consumul reprezinta principala cale de existenta pentru o mare parte din populatie
- Asistenta medicala precara in zonele monoindustriale si cele rurale si cresterea ratei abandonului scolar si a analfabetismului in randul tinerilor
- Familiile monoparentale sunt lipsite de un ajutor concret din partea statutului si existenta unui numar mare de familii dezbinate in unele zone ale tarii
- Polarizarea sociala crescanda a societatii romanesti prin existenta unei clase bogate si a unei majoritati lipsite de resurse si oportunitati socio-economice
Statul social democrat modern intervine in rezolvarea cazurilor de coruptie, a dezechilibrelor sociale, in sustinerea sistemelor de protectie sociala si pentru realizarea unei societati a solidaritatii si coeziuni sociale.
Partidul Democrat are ca obiectiv fundamental limitarea saraciei si a excluziunii sociale prezente in mediile rurale si in orasele monoindustriale si va actiona pentru dezvoltarea unor factori reali de protectie sociala, care sa diminueze riscurile excluderii sociale si economice.
Partidul Democrat este orientat catre promovarea unor politici de adaptare a fortei de munca la noile profesiuni si situatii ale economiei si de eliminarea a muncii la negru, iar reformele si politicile sociale infaptuite nu trebuie sa duca la costuri aberante si nejustificate pentru populatie, ci sa atenueze costurile sociale ale reformei.
Partidul Democrat sustine cresterea autoritatii institutiilor publice centrale si locale, in paralel cu un proces de profesionalizare a functionarilor publici catre satisfacerea nevoilor grupurilor socio-profesionale dominante in plan local. Reprezentarea intereselor cetatenilor inseamna actiune in cunostinta de cauza, plecand de la temerile si asteptarile grupurilor socio-profesionale.
Partidul Democrat urmareste constant sa promoveze urmatoarele stari de fapt, prezente in statele democratice:
(a) demonopolizarea serviciilor si utilitati publice pentru cetateni;
(b) descentralizarea deciziei politice in acord cu nevoile comunitatii locale;
(c) reforma sistemului de sanatate si educatie.
Apropierea actului de decizie fata de nevoile comunitatilor locale si stabilirea prioritatilor actiunii publice in functie de nevoile concrete si imediate ale cetatenilor sunt mijloace prin care Partidul Democrat crede ca cetatenii vor ajunge sa aiba sentimentul guvernarii pentru oameni si nu pentru grupuri de interese.
Autoritatile locale detin responsabilitatea si legitimitatea actiunii de gestionare a problemelor cu care se confrunta categoriile socio-profesionale, iar resursele financiare ale comunitatilor locale trebuie sa fie in acord cu nevoile de dezvoltare locala pe termen scurt, mediu si lung.
Reforma politica a institutiilor statului de drept a fost intarziata si datorita urmatoarelor stari de fapt:
- Coruptie generalizata in sistemul administratiei publice centrale si locale
- Ineficienta a administratiei publice locale si existenta unor mafii locale de acaparare a proceselor politice si economice (privatizare, alocare de fonduri etc.)
- Instabilitate legislativa in domeniul investitiilor si discretionism in luarea deciziilor politice
- Nesocotirea opiniilor diverse ale opozitiei politice si acapararea parghiilor de comunicare
- Control excesiv al ordinii de zi a Parlamentului si amanarea intentionata pentru dezbatere a unor proiecte de lege initiate de opozitie
- Apatia societatii civile fata de abuzurile puterii in domeniul administratiei si cazurilor de coruptie semnalate de mass-media
- Dialog slab al institutiilor cu grupurile socio-profesionale si inregimentarea politica a sindicatelor
Reforma mediului politic este o cale de insanatosire a vietii din Romania. Partidul Democrat va actiona pentru transparenta actului politic si pentru o descentralizare a drepturilor comunitatilor locale, nu doar a obligatiilor asa cum sunt ele impuse de cele mai multe ori de la centru.
Gradul de responsabilitate a omului politic este functie de reusita actului de guvernare. Omul politic trebuie sa actioneze pentru o mai mare transparenta in luarea deciziilor, pentru consolidarea participarii societatii civile, pentru incurajarea mediilor de informare independente, pentru stimularea competitiei politice.
Alte masuri de combatere a iresponsabilitatii politice si a coruptiei sunt:
- reforma justitiei si depolitizarea acesteia si a institutiilor abilitate pentru cercetarea actelor de coruptie (procuratura, ministerul de interne);
- adoptarea regimului de incompatibilitati pentru alesii locali si functionarii publici;
- modificarea legislatiei privind finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale;
- perfectionarea legii accesului la informatii de interes public;
- cooperarea cu asociatiile patronale ca structuri legitime de reprezentare a intereselor colective in procesul de elaborare a actelor normative in materie;
- existenta si transparenta cailor de atac in procesul decizional administrativ.
- eliminarea metodei de acordare de facilitati prin ordonante de urgenta investitorilor privati dupa incheierea procesului de privatizare;
- transparenta contractelor de privatizare si a contractelor pentru achizitii publice si servicii publice;
- modificarea legislatiei privind schimbul de terenuri agricole si paduri acordate pe principii clientelare;
- simplificarea sistemului de taxe si impozite.
Nimic nu este mai periculos pentru societate decat o situatie de confuzie in ceea ce priveste autoritatea institutiilor administratiei publice centrale si locale. Legalitatea este cuvantul de ordine care structureaza viata institutiilor si a comunitatilor locale. Ambiguitatea deciziilor institutiilor a afectat profund mersul vietii comunitare, iar dezvoltarea locala a comunitatii a fost pusa in balanta cu interesele unor grupuri economico-politice care au gestionat fraudulos banii publici.
Partidul Democrat va respecta intotdeauna drepturile omului, asa cum sunt ele consfintite si intelese de comunitatea internationala, la care Romania este parte integranta. Pluralismul politic, social, sau economic este structura de baza a unei societati democratice, iar partidele politice din Romania trebuie sa actioneze pentru o largire a sanselor de afirmare pentru tineri, pentru tineri, femei, someri, sau pensionari.
Partidul Democrat intelege nevoia unui sentiment de patriotism fata de traditiile si obiceiurile comunitatilor locale, care trebuie ferite de actiuni care altereaza structura relatiilor comunitare. Este nevoie de politici indreptate catre promovarea unei identitati nationale a statului unitar roman, dar prin respectarea si asigurarea de drepturi minoritatilor politice, etnico-lingvistice si/sau religioase.
Libertatea politica si egalitatea de sanse in domeniul accesul la formele de exercitare a puterii politice si administrative, justitia si solidaritatea sociala in directia realizarii unei increderi si coeziuni sociale, egalitatea in fata actului de justitie si asigurarea rolului statului de reglator al mecanismelor vietii economice reprezinta principii si valori sustinute de Partidul Democrat.
Partidul Democrat va cauta sa creeze sanse concrete de realizare a unei democratii politice, economice, sociale si culturale, care sa ofere soliditate fiecarui demers al statului roman pe scena politica internationala.
Clasa politica are o responsabilitate concreta fata de cetatenii sai, iar integrarea in Uniunea Europeana si N.A.T.O. va fi dovada concreta ca mersul societatii romanesti este in directia care trebuie.
Guvernarea social-democrata urmareste bunastarea cetatenilor sai si nu a clasei politice care detine, la un moment dat, parghiile puterii.
Guvernarea social-democrata inseamna pluralism politic si sanse egale pentru femei pe piata muncii.
Guvernarea social-democrata inseamna mai multa protectie pentru pensionari si o baza mai larga de acces la sistemul sanitar si de educatie.
Guvernarea social-democrata este interesata de asigurarea libertatii de exprimare, respectarea drepturilor omului si lipsa imixtiunii politicului in actul de justitie.
Guvernarea social-democrata asigura un sistem de securitate sociala in care individul se simt ocrotit de lege si institutiile statului de drept.
Guvernarea social-democrata asigura o autonomie reala comunitatilor locale printr-o reforma deschisa, transparenta in interesul cetatenilor.

12 comentarii:

Anonim spunea...

Eu unul am ramas mut numarand randurile acestiu post. Domnule bibliotecar pe cand rezumate? :) O zi buna

Bibliotecaru spunea...

Domnule Tony, îmi cereţi rezumate? Păi vreţi să gândesc eu şi să vă spun eu direct ce concluzii să aveţi. Eu dau, pe cât pot, informaţie. Domnia voastră trageţi concluzia.

Anonim spunea...

Informatii din domeniul filozofiei nu aveti? Ma intereseaza orice !

Bibliotecaru spunea...

Nu cred că filosofia se poate prezenta pe un blog. Poţi discuta despre filozofie între cunoscători.
Ce pot să fac eu, să realizez un rezumat a 15 cărţi ale lui W. Paul Cockshott sub titlul "curente socialiste"? Nu sunt chiar atât de bun şi nu aş putea face acest lucru zilnic.
Prefer să realizez de capul meu o filozofie socialistă în cazul în care îmi pune cineva mintea în menghină.
Dar nu e cazul, nu cred că ar interesa multe persoane.

Anonim spunea...

Fiind asta singurul fir cu tema politica din cele imediat accesibile si fiind noi cei ce-l citim si in constatarea ca Bibliotecaru a primit de la Tony o "tema" prea vasta, pentru o treaba care se face pe bani grei(de altfel si ce face el in general aici ca documentare gratuita s-ar putea face tot pe bani), vin si eu cu o cerere:
Ce parere ai, de ce spune Nastase la firul "Gargara cu pactul", referitor la condamnarea si constatarea nulitatii pactului Ribentrop -Molotov de catre Presedintele Romaniei, intr-un cadru maximal adica in fata Parlamentului, precum a facut si in cazul condamnarii comunismului.
Si despre aceasta emil sau altii au spus ca e redundanta si a fost clar ca nu a fost ba din contra a constituit un gest istoric unic in istoria comunismului mondial.
Reamintesc ce spune N.:

"In realitate, Parlamentul Romaniei, la 24 iunie 1991 (deci acum 16 ani), a adoptat DECLARATIA PRIVIND PACTUL RIBBENTROP/MOLOTOV SI CONSECINTELE ACESTUIA PENTRU TARA NOASTRA (publicata in Monitorul oficial nr 136 din 27 iunie 1991). Iata ce scria in aceasta declaratie, adoptata in unanimitate : “…in numele poporului roman, Parlamentul condamna acest pact ca fiind ab initio nul si neavenit. Tot astfel trebuie sa fie considerata si consecinta directa a acestor intelegeri secrete dintre Stalin si Hitler…”

Tot atunci, am prezentat in Parlament o alocutiune pe tema pactului. Iata un fragment : “Guvernul Romaniei si-a exprimat in mai multe randuri pozitia - pe care o reafirm in fata dumneavoastra astazi - de a vedea in Pactul Ribbentrop- Molotov un act ilegal, de incalcare flagranta a principiilor dreptului international, nul si neavenit inca din momentul semnarii sale. De aici decurge caracterul ilegal al tuturor consecintelor sale, inclusiv in ceea ce priveste Basarabia si celelalte teritorii romanesti incorporate cu forta in URSS, in baza prevederilor sale.”

Din ce spune N. s-ar para ca ar avea dreptate si ca deci ce vrea Basescu este redundant.
Este redundant sau este ca si-n treaba cu Emil?
Tot la prima vedere se pare ca atunci in 1991 lucrurile nu s-au facut la nivelul sefului statului(cum sa faca Iliescu asa ceva?), asa ca ma intreb daca actiunea referita de Nastase are relevanta politica, istorica si juridica pe care ar avea-o actiunea de azi ?
Nu cumva aceea era o actiune declarativa fara consecinte efective sau eficiente, si de o mai mica amplitudine decat ce vrea sa faca Basescu(mai bine in acest caz mai tarziu decat niciodata)?

Cred ca ar trebui sa avem in fata textul declaratiei de atunci si sensul conferit atunci acesteia.

Bibliotecaru spunea...

Iată textul în limba engleza:

The Ribbentrop-Molotov Pact
German-Soviet Non-Aggression Pact

The Government of the German Reich and The Government of the Union of Soviet Socialist Republics

Desirous of strengthening the cause of peace between Germany and the U.S.S.R., and proceeding from the fundamental provisions of the Neutrality Agreement concluded in April, 1926 between Germany and the U.S.S.R., have reached the following Agreement:

Article I. Both High Contracting Parties obligate themselves to desist from any act of violence, any aggressive action, and any attack on each other, either individually or jointly with other Powers.

Article II. Should one of the High Contracting Parties become the object of belligerent action by a third Power, the other High Contracting Party shall in no manner lend its support to this third Power.

Article III. The Governments of the two High Contracting Parties shall in the future maintain continual contact with one another for the purpose of consultation in order to exchange information on problems affecting their common interests.

Article IV. Should disputes or conflicts arise between the High Contracting Parties shall participate in any grouping of Powers whatsoever that is directly or indirectly aimed at the other party.

Article V. Should disputes or conflicts arise between the High Contracting Parties over problems of one kind or another, both parties shall settle these disputes or conflicts exclusively through friendly exchange of opinion or, if necessary, through the establishment of arbitration commissions.

Article VI. The present Treaty is concluded for a period of ten years, with the proviso that, in so far as one of the High Contracting Parties does not advance it one year prior to the expiration of this period, the validity of this Treaty shall automatically be extended for another five years.

Article VII. The present treaty shall be ratified within the shortest possible time. The ratifications shall be exchanged in Berlin. The Agreement shall enter into force as soon as it is signed.

[The next section was not published at the time the above was announced.]

Secret Additional Protocol.

Article I. In the event of a territorial and political rearrangement in the areas belonging to the Baltic States (Finland, Estonia, Latvia, Lithuania), the northern boundary of Lithuania shall represent the boundary of the spheres of influence of Germany and U.S.S.R. In this connection the interest of Lithuania in the Vilna area is recognized by each party.

Article II. In the event of a territorial and political rearrangement of the areas belonging to the Polish state, the spheres of influence of Germany and the U.S.S.R. shall be bounded approximately by the line of the rivers Narev, Vistula and San.

The question of whether the interests of both parties make desirable the maintenance of an independent Polish States and how such a state should be bounded can only be definitely determined in the course of further political developments.

In any event both Governments will resolve this question by means of a friendly agreement.

Article III. With regard to Southeastern Europe attention is called by the Soviet side to its interest in Bessarabia. The German side declares its complete political disinteredness in these areas.

Article IV. This protocol shall be treated by both parties as strictly secret.

Moscow, August 23, 1939.

For the Government of the German Reich v. Ribbentrop

Plenipotentiary of the Government of the U.S.S.R. V. Molotov

From: Nazi-Soviet Relations 1939-1941. Documents from the Archives of the German Foreign Office (Washington D.C., 1948) p. 78

Bibliotecaru spunea...

Aici http://ro.wikipedia.org/wiki/Pactul_Ribbentrop-Molotov sunt amănunte.
Astfel de denunţuri nu cred să aducă ceva bun. Sunt acte politice care nu aduc decât zgândăriri de răni închise. Ar trebui să ne împăcăm cu ideea că nu vom vedea nici Insula Şerpilor, nici Tezaurul, nici nimic, nici Basarabia, nici Bucovina de nord. Ar trebui să trecem peste lucrurile neplacute ale istoriei şi să ne vedem de dezvoltare. Astfel de acte nu pot provoca bine. Deja o "ieşire" diplomatică (o contradicţie, nu-i aşa) semnată de Băsescu ne-a dus spre un preţ mare la gaze. Băsescu este un bun om politic, decât că astfel de reacţii sunt pregătite prost. Uneori tăcerea este cel mai bun răspuns. Eu sesizez că foarte multe reacţii ale preşedintelui par a fi dictate de prietenia sa cu americanii. Parcă SUA vrea să provoace pe ruşi prin România. Este un joc periculos pe care ar trebui să-l evităm. Mai ales că nu aduce nici un fel de serviciu României. Se pot face şi astfel de demersuri atunci când este cazul. Părerea mea.

Anonim spunea...

Nu ma refeream la tratat ca atare ci la textul din parlamentul nostru din 1991 text fata de care AN considera actiunea lui Basescu redundanta.
Cat despre oportunitate daca e redundant nu e oportun dar daca nu este pentruca nu se va obtine nimic real decat cand ai si forta sau apare conjunctura necesara dar un popor care se pretinde a fi asa ceva trebuie sa dea dovada de demnitate macar cand istoria o permite.
Pretul mare la gaze, ca si multe alte rele economice, nu este efectul politicilor externe eronate ci a tradarilor interne a complicitatilor tuturor alde Patriciu(care desigur ca dau vina pe o politica externa demna, cand aceasta ar fi asa sau pe una cu capul in tarana, cand tot la fel, ar fi asa...) cu mafiile externe si interne sa fie foarte clr astea restul sunt picaturi de ploaie care s-ar dori lacrimi de roua.
Deci e vorba de textul din 1991 ca sa masor bunacredinta a lui AN care pna acum a picat la toate examenele de acest fel...

Bibliotecaru spunea...

Declaraţia Parlamentului de atunci:
AICI.
Eu nu consider că Adrian Năstase este dintre politicieni proşti, dimpotrivă. Din păcate politicienii buni se pierd atunci când sunt izolaţi, atunci când nu colaborează între ei, atunci când puterea îi face să se simtă supra-oameni şi atunci când, brusc, au în jurul lor un grup de oportunişti.

Anonim spunea...

Era vorba de buna credinta ceea ce este alt ceva decat capabiltatea politica pe care Nastase o are dar din pacte in grad si mai mare a avut-o Ion Iliescu...
Multumesc pentru text o sa-l analizez , i-am dat o tema si lui Mangu.
Craciun Fericit si o seara frumoasa de Ajun.

Anonim spunea...

PS Cred ca ar merita sa publici declaratia dar si pactul R.M si pe blogul lui AN caci este strict la tema deschisa de el.

Bibliotecaru spunea...

Dacă dorea Năstase să dea citatele respective, putea să o facă. Nu cred că acum această denunţare are o miză. Cred că este mai mult un joc de imagine.
Crăciun Fericit!