Nu ştiu de ce, dar văd că autostrăzile sunt în România un domeniu foarte incert. Nimeni nu pare să ştie care este termenul de finalizare a unei austostrăzi, nimeni nu pare să ştie cât va costa o autostradă, nimeni nu pare să ştie ce partid va raporta autostrada ca obiectiv îndeplinit. Nu în ultimul rând, nimeni nu ştie de ce se întâplă toate acestea. România are anumite domenii ale vieţii de zi cu zi parcă rupte din zona crepusculară, nu între bine şi rău, nu între întuneric şi lumină, nu între adevăr şi iluzie... o lume a crepusculilor româneşti care suspendă orice alternativă. Cred că orice ar spune poporul la capitolul neîmpliniri, de fapt totul se centrează pe lipsa de alternativă.
O jumatate de autostrada costa 2,5 miliarde de euro
Romania Libera - Duminica, 1 Februarie 2009Construirea tronsonului de autostrada dintre Campia Turzii si granita cu Ungaria va costa 2,5 miliarde de euro. Estimarea ii apartine ministrului Transporturilor, Radu Berceanu. Ministrul Radu Berceanu s-a intalnit cu reprezentantii constructorului american al Autostrazii Transilvania, compania Bechtel. El a inspectat lucrarile de pe tronsonul Gilau-Campia Turzii, lung de 50 kilometri, pentru a constata problemele aparute. Radu Berceanu le-a cerut reprezentantilor Bechtel sa termine pana in anul 2012 lucrarile la segmentul autostrazii dintre orasul Campia Turzii si granita cu Ungaria. Ministrul Transporturilor a facut si socoteala banilor ce vor fi cheltuiti pana la final pentru aceasta lucrare, in lungime de 200 kilometri. Astfel, pana acum, pentru lucrarile de pe doua portiuni, Bechtel a primit suma de 562 milioane de euro. Ministerul Transporturilor mai datoreaza companiei americane 77 milioane de euro pentru lucrari executate si receptionate, plus penalitatile de intarziere.
In plus, Bechtel a realizat alte lucrari, in valoare de 60 milioane de euro, a caror calitate constituie motiv de disputa intre autoritati si constructor. Cu toate acestea, nu exista nici un segment finalizat de autostrada. In total, ministrul Radu Berceanu a declarat ca pentru finalizarea tronsonului de aproximativ 200 de kilometri dintre Campia Turzii si granita cu Ungaria ar fi nevoie de 2,5 miliarde de euro. Adica, exact suma estimata initial pentru toata Autostrada Brasov-Bors, in lungime de 420 kilometri. Radu Berceanu a mai spus ca prevederile contractului dintre Guvernul Romaniei si Bechtel, incheiat in anul 2003 in timpul guvernarii PSD, sunt atat de restrictive pentru partea romana incat nu ia in calcul rezilierea contractului. El a promis ca va face demersuri pentru plata restantelor catre Bechtel.
Apoi, in jurul datei de 15 februarie, cand bugetul de stat ar urma sa fie adoptat, Radu Berceanu va cere plata unui avans de 30 la suta din valoarea totala a lucrarilor din anul 2009, dupa care va sti pe cati bani se poate bizui anul acesta pentru finantarea proiectului. In paralel, autoritatile vor face demersuri si pentru exproprierea terenurilor necesare pentru lucrari. Deja exista un proiect de hotarare de Guvern pentru exproprierea primelor 22 de terenuri. Acesta ar putea fi dezbatut vineri in cadrul Executivului. Pana atunci, joi Radu Berceanu se va intalni la Bucuresti cu membrii conducerii Bechtel din Europa, pentru a stabili etapele construirii autostrazii.
(sursa: România Liberă, http://www.infoportal.ro)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu