Ce să mă mai mir că nu se gândeşte nimeni că patrimoniul cultural al României ar trebui să rămână ţării noastre şi să se bucure întregul popor de el. După ce am citit următorul articol, am simţit o furie care îmi făcea inima să sară din piept... am aşteptat până furia s-a potolit şi am fost foarte aproape de a decide să nu mai postez acest articol. Pe de altă parte... poate românii văd aşa ceva şi sunt mai atenţi pe viitor la astfel de "tranzacţii".
Grigorescu îşi menţine cota: "Car cu boi" de 160.000 de lei
Un „Car cu boi” a fost adjudecat duminică pentru 160.000 de lei. Nimeni nu a licitat însă pentru „Golf” de Theodor Pallady.
Cu un preţ de pornire de 143.000 de lei, licitaţia s-a jucat între doi cumpărători cu pauze mari şi ridicări de carton cu o fracţiune de secundă înainte de adjudecare. Noul posesor al tabloului de Grigorescu nu a fost prezent la licitaţie, ci a fost reprezentat de o domnişoară preocupată să-şi păstreze anonimatul, care s-a ridicat şi a ieşit în grabă imediat după încheierea licitaţiei. Dintre cele trei mari lucrări care au trezit interesul publicului la această licitaţie, două nu au fost adjudecate, şi anume „Golf” de Theodor Pallady, care a avut un preţ de pornire de 90.000 de lei, şi „Peisaj” de Abcar Baltazar, cu un preţ de 20.000 de lei. Cea mai bună vânzare a Casei Goldart de duminică dimineaţă a fost o lucrare semnată de Pan Ioanid, „Femeie în interior”, estimată la 4.400 de lei şi adjudecată cu 7.500 de lei. „Nud şezând” de Lucian Grigorescu a fost vândut pentru 8.000 de lei, iar „Pădurea de mesteceni” de Rudolf Schweitzer-Cumpãna a fost dat, tot pentru 8.000 de lei, celui care a contralicitat pentru „Car cu boi”, dar a pierdut.
„Este imposibil de spus câte care cu boi a făcut Grigorescu, dar sigur sunt peste 100. Asta este o temă recurentă cu România agrară din secolul XX, dar cele mai importante lucrări nu sunt cele în care carul cu boi ocupă rolul central, ca personaj, ci peisajele în care carul apare doar ca detaliu. Carele cu boi clasice nu se vând aşa bine şi oricum lucrarea ce s-a vândut azi nu era de anvergură”, explică Pavel Şuşară. Cele mai importante studii despre opera lui Nicolae Grigorescu, care ar putea duce la stabilirea unui număr exact de lucrări şi ar ajuta la depistarea falsurilor, au fost efectuate de profesorul Nicolescu Remus, care a încetat din viaţă înainte de a le definitiva.
După moartea profesorului, studiile au dispărut însă în mod misterios. Unele voci susţin că acestea s-ar afla încă la Academie, dar nu sunt făcute publice. „Multe dintre lucrările lui Grigorescu au fost distruse de cutremure sau în timpul bombardamentelor, pentru că au fost peste 4.500”, povesteşte colecţionarul George Pârşoagă, care consideră că achiziţia de duminică dimineaţă a fost în acord cu starea pieţei. „Este foarte bine plătită lucrarea în contextul actual, care nu se compară cu perioada de acum doi-trei ani, când preţurile erau spectaculoase”, a concluzionat acesta. Lucrări de genul ăsta a făcut sute, pentru că el a avut şcoală cu ateliere în care lucrau mai mulţi artişti”, explică colecţionarul George Pârşoagă pentru Cotidianul.
(sursa: Cotidianul, http://www.infoportal.ro)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu