marți, februarie 03, 2009

PNL despre Proiectul legilor bugetului de stat si asigurarilor sociale


Iată părerea PNL despre Proiectul legilor bugetului de stat si asigurărilor social culeasă chiar de pe site-ul domniilor lor. Mie mi-a atras atenţia mai ales aspectul secret, ilegal şi imoral mai e cum mai e, dar să o ştim şi noi.

Proiectele legilor bugetului de stat si, respectiv, asigurarilor sociale de stat pe anul 2009, asa cum au fost prezentate pe cale orala de premier, ministrul finantelor, de alti ministri cu dezlegare la vorbitor, precum si din informatii din presa pot fi considerate ca au un caracter: ilegal, imoral, secret

Proiectele legilor bugetului de stat si, respectiv, asigurarilor sociale de stat pe anul 2009, asa cum au fost prezentate pe cale orala de premier, ministrul finantelor, de alti ministri cu dezlegare la vorbitor, precum si din informatii din presa pot fi considerate ca au un caracter:
- ilegal
- imoral
- secret

Sa explicam fiecare afirmatie in parte, cu argumente, dovezi si, mai ales, exemple concrete.
Caracterul ilegal al proiectului de buget
Legea finantelor publice, legea 500 din 2002, prevede:
- articolul 14, aliniatul 1 - "Cheltuielile bugetare au destinatie precisa si limitata si sunt determinate de autorizarile continute in legi specifice si in legile bugetare anuale".
- acelasi articol, aliniatul 2 - "Nici o cheltuiala nu poate fi inscrisa in bugete si nici angajata si efectuata din aceste bugete, daca nu exista baza legala pentru respectiva cheltuiala".
Ca atare, in buget nu poate fi inscrisa nici o cheltuiala daca nu are la baza un act normativ, care sa reprezinte baza legala prin care acea cheltuiala exista.
In contextul aratat dau primul exemplu:
Camera Deputatilor nu are bugetul aprobat, deci nu exista o hotarare a plenului Camerei Deputatilor pentru aprobarea bugetului propriu al institutiei si care sa constituie baza legala pentru cuprinderea cheltuielilor acestei institutii in proiectul de buget pe anul 2009.
Articolul 34 (2) din Legea 500/2002 prevede, citez "Camera Deputatilor si Senatul, cu consultarea Guvernului, isi aproba bugetele proprii si le inainteaza Guvernului in vederea includerii in proiectul bugetului de stat".
In consecinta, proiectul aprobat in cadrul sedintei de Guvern, asa cum a afirmat premierul Boc, nu respecta prevederea legala, ceea ce inseamna ca este aprobat ilegal in cadrul Guvernului si nu poate fi inaintat Parlamentului pana cand nu va exista o hotarare a plenului Camerei Deputatilor de aprobare a bugetului propriu.
Din declaratiile presedintelui Senatului am inteles ca o situatie similara este si la Senat, unde se doreste reducerea bugetului acestei institutii.

Al doilea exemplu:
Actele normative existente in ceea ce priveste majorarea salariilor profesorilor spun ca din martie sau aprilie, conform unei informatii de presa, ar trebui sa creasca in conformitate cu legea adoptata de Parlament in toamna anului 2008.
Cu toate acestea, premierul Boc ne-a comunicat prin mass media ca salariile nu vor creste decat cu 5% in doua etape.
Daca exista baza legala, o lege in vigoare, nemodificata pentru majorarea cu 28% a salariilor profesorilor de ce nu a luat-o in consideratie incalcand prevederile legii finantelor publice?
Este clar ca prevederile referitoare la salariile profesorilor incluse in proiectul de buget sunt ilegale, nerespectand legile in vigoare!

Al treilea exemplu:
Acelasi purtator de cuvant al Guvernului, premierul Emil Boc, a anuntat derularea unui program de compensare cu 90% din pretul de referinta a medicamentelor compensate pentru pensionarii cu o pensie mai mica de 600 lei si ca sumele vor fi asigurate din taxa pe viciu, din bugetul Ministerului Sanatatii, desi medicamentele se platesc din bugetul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
Nu comentez masura, ci numai faptul ca era nevoie de un act normativ pentru o asemenea actiune, altfel banii neputand fi utilizati. De asemenea, pe site-ul Ministerului Sanatatii n-am vazut un asemenea proiect de hotarare de Guvern, nici macar in procesul transparentei decizionale, pentru a putea fi inscrisa la programe de sanatate in proiectul de buget.
Dar lucrurile sunt mai complicate pentru ca Legea privind reforma in domeniul sanatatii la capitolul "taxa pe viciu" nu permite utilizarea acestor sume pentru compensarea de medicamente, ca atare orice masura in absenta modificarii legii nu are suport legal.
As mai remarca faptul ca pretul medicamentelor vandute in Romania creste de astazi cu peste 10%, in ciuda altor promisiuni mincinoase de scadere a pretului la medicamente.

Caracterul imoral al proiectului de buget
Cifrele care fundamentează Bugetul de stat demonstrează încălcarea promisiunilor electorale ale actualei Coaliţii si ne demonstreaza ca s-au facut promisiuni exagerate si neadevarate numai pentru a obtine voturi.
Plafonarea cresterii salariilor si a pensiilor la 5% in acest an si acordarea in doua etape, aprilie si octombrie, este o masura care contrazice total angajamentele din campania electorala.
Toti actorii implicati, PDL, PSD, sindicate criticau ca Guvernul Tariceanu refuza sa creasca salariile profesorilor, iar acum cand au luat voturi pentru a realiza aceasta masura nu o fac si chiar cauta motive pentru nerespectarea promisiunilor electorale.
La aceasta adaugam o alta minciuna, foarte noua, si anume ca aceasta crestere de 5% acopera rata inflatiei de 5% prognozata pentru anul 2009, in realitate cresterea anuntata fiind de numai 2,75%, deci aproape la jumatate din rata media a inflatiei.
(3% x 9 luni + 2% x 3 luni) : 12 = 2,75%
De asemenea, renuntarea la reducerea contributiilor de asigurari sociale de stat cu 3,3 puncte procentuale si revenirea la situatia din semestrul I 2008 presupune plata de catre salariati a unei cote suplimentare de CAS cu 1 punct procentual.
Din pretinsa crestere de 2,75% mai scadem inca 1% si vom ajunge la un ipotetic procent de 1,75% majorare salariala.
Cu alte cuvinte, prin masurile anuntate Gvernul ia si nu da.
Este pentru prima oară în ultimii ani când salariile şi pensiile, în temeni reali, vor scădea în România, in schimb preturile vor creste in special la bunuri de stricta necesitate: alimente, medicamente, utilitati.
Prin OUG 192/25 noiembrie 2008 privind aprobarea unor măsuri de relaxare fiscală în vederea creşterii economice şi a locurilor de muncă, Guvernul Tăriceanu a stabilit, începând cu data de 1 ianuarie 2009, valoarea punctului de pensie la 763,7 lei.
În decembrie 2008, prin OUG 226/2008, Guvernul Boc a abrogat această ordonanţă şi a anulat aceste măsuri anticriză, stabilind punctul de pensie la 697,5 lei la o valoare mult mai mică.
S-a redus din condei nivelul salariului mediu cu 9,5%.
Proiectul legii bugetului asigurărilor sociale în 2009 prevede că valoarea punctului de pensie în perioada 1 aprilie - 1 octombrie va fi de 712 lei, după 1 octombrie urmând ca aceasta să crească la 738 de lei.
Practic, ceea ce Guvernul Tăriceanu a stabilit în noiembrie, cu aplicare de la 1 ianuarie, Guvernul Boc, stabilişte în trepte, valoarea propusa de guvernul liberal nefiind atinsa in cursul anului 2009.
Daca mai adaugam faptul ca si valoarea punctului de pensie nu va ajunge la 45% din salariul mediu brut, ci numai la 43%, scaderea pensiilor este de doua ori afectata.
Sintetic, pensiile vor scadea cu 9,5 % din cauza neaplicarii de la 1 ianuarie 2009 a salariului mediu pe economie de 763,7 lei, asa cum stabilise Guvernul Tariceanu, ci a celui de 697,5 adoptat de Guvernul Boc, si cu inca 4,5% urmare scaderii valorii punctului de pensie.
In total, pensionarii pierd de la 1 ianuarie 14% majorarea aprobata prin lege de guvernul liberal Tariceanu si vor primi o crestere de 2,75% tot anul 2009, incepand din aprilie.
Cum se poate numi o asemenea agresiune la adresa pensionarilor?
As mai adauga criticile permanente din partea PSD si PDL din anul 2008 ca nu marim salariile medicilor si asistentilor si din aceasta cauza acestia pleaca din tara.
Desi cresterea din 2008 a fost substantiala, in medie peste 25%, iar la unele categorii chiar de peste 50%, in 2009 se propune numai o crestere de 5% si taierea unor sporuri, neplata orelor suplimentare etc.
Nu ingrijoreaza pe nimeni ce se va intampla in acest domeniu essential pentru societatea romaneasca?

Caracterul ultrasecret al proiectului de buget
Am asistat joi, dupa sedinte furtunoase, de taina, de noapte si de zi, pe la Cotroceni, diverse ministere, Palatul Victoria, cu presedinte ajuns premier, ministru, negociator cu sindicatele, patronatele, coalitia de guvernare, cu oricine ii iesea in cale, la anuntarea unei reusite gata ponosite: aprobarea proiectelor privind bugetul de stat si cel al asigurarilor sociale de stat.
Dar cand s-au cerut date concrete referitoare la alocarile pe ministere, programe, proiecte, s-au spus doar vorbe, proiectele erau doar orale, urmand ca a doua zi ministrul finantelor sa faca publice sumele negociate pe ministere, pe principalele programe si proiecte asteptate de o tara intreaga.
Dar pentru ca sigur nu erau gata, era numai incropirea dorintelor reprezentantilor coalitiei si repartizarea catre utilizatorii politici, s-a amanat prezentarea pentru alta data.
De ce s-au tinut la secret date importante pentru populatie, pentru mediul economic, clasa politica etc.?
Nu stim nimic despre ce se va intampla cu accizele: vor creste si cu cat?
Mediul de afaceri cum se va reflecta in proiectul legii bugetului de stat din punct de vedere al depasirii crizei financiare?

Concluzie:

Cele doua proiecte de lege privind bugetul de stat si asigurarilor sociale de stat sunt aprobate ilegal si imoral de catre Guvern si este nevoie sa fie revizuite, intai trebuie adoptate actele normative necesare sau, daca nu, rescrierea proiectelor de lege la nivelul legilor existente.
Guvernul s-a situat deasupra legii si arata nestiinta, aroganta sau smecherie.
Oricare din aceste variante este condamnabila, dar dupa cate s-au intamplat in aceste zile cred ca Guvernul este ageamiu si ca lucreaza dupa ureche.
Avem dovada nefericita a unei functionari incoerente, a luptei dintre grupurile de interese ale celor doua partide, a invocarii majoritatii numerice zdrobitoare din Parlamemt pentru orice abuz sau incalcare a legislatiei, a unor propuneri cae deservesc baronii locali.

(sursa: http://pnl.ro)

Niciun comentariu: