luni, februarie 25, 2008
Licitaţie deschisă cu strigare
Comisia Europeană susţine metoda de privatizare aleasă de AVAS pentru Antibiotice Iaşi: licitaţie deschisă cu strigare.
Într-o scrisoare remisă în data de 20 februarie 2008 Guvernului României, pornind de la informaţiile apărute în mass-media cu privire la privatizarea Antibiotice, Comisia Europeană informează instanţele de judecată din România că atunci când normele interne au dispoziţii contrare normelor europene, prevalează acestea din urmă, indicând jurisprudenţa Curţii de Justiţie: „ (…)instanţele naţionale trebuie să execute în întregime normele comunitare referitoare la ajutoare de stat. Astfel, instanţele naţionale pot refuza, dacă este cazul, să aplice norme de drept intern care contravin normelor de drept comunitar”.
Comisia Europeană susţine necesitatea realizării unei privatizări care să nu implice ajutoare de stat: o privatizare deschisă tuturor ofertanţilor, fără condiţii, care oferă timp suficient ofertanţilor pentru realizarea propriului audit şi care să fie câştigată de cel care oferă cel mai bun preţ. Metoda indicată de Comisie ca îndeplinind toate aceste cerinţe este licitaţia deschisă – exact metoda folosită de AVAS: „întreprinderea [să fie] vândută printr-o licitaţie desfăşurată în condiţii concurenţiale (…), [să nu fie] asociate condiţii care (…) ar putea reduce preţul de vânzare (…), întreprinderea [să fie] vândută ofertantului care prezintă preţul cel mai mare, ofertanţilor să li se acorde timp şi informaţii suficiente pentru a realiza o evaluare adecvată(…)”.
Din această scrisoare, AVAS înţelege că reprezentanţii Comisiei Europene atrag atenţia Autorităţii să nu aleagă o metodă de privatizare care presupune ajutoare de stat. Altfel spus, AVAS să nu cedeze în faţa presiunilor şi să schimbe actuala metodă de privatizare (licitaţia deschisă cu strigare) într-o metodă de privatizare care nu respectă normele europene, în caz contrar Comisia va deschide o investigaţie.
Comisia Europeană a cerut informaţii reale asupra procesului de privatizare a S.C. Antibiotice S.A. Iaşi, având în vedere diversele interpretări lansate în piaţă prin intermediul mass-media. Din acest motiv şi pentru a clarifica informaţiile apărute în mass-media din ultima perioadă, AVAS face următoarele precizări:
Procesul de privatizare a S.C. Antibiotice S.A. Iaşi a început încă din anul 2000, dar nicio ofertă nu s-a concretizat prin semnarea unui contract de vânzare-cumpărare. Noua încercare de vânzare prin licitaţie deschisă cu strigare este cea mai bună metodă de privatizare pentru Antibiotice, având în vedere că:
· o astfel de metodă este transparentă, nediscriminatorie, competitivă, deschisă tuturor participanţilor - se desfăşoară în condiţii concurenţiale;
· nu presupunea acordarea de ajutoare de stat;
· maximizează preţul acţiunilor obţinut de AVAS;
În acelaşi timp, nu trebuie înţeles faptul că, în afară de preţ, nu vor exista şi alte clauze contractuale. AVAS va negocia cu adjudecatarul (câştigătorul) licitaţiei mai multe clauze referitoare la S.C. Antibiotice S.A., dar printr-un acord bilateral, acceptat de ambele părţi, nu prin impunerea unor condiţii discriminatorii, anterioare licitaţiei, cu caracter eliminatoriu - care ar încălca normele europene.
Privatizarea ANTIBIOTICE a intrat în linie dreaptă odată cu publicarea anunţului de privatizare, în data de 24 decembrie 2007. AVAS a pus în vânzare pachetul de 53,0173% din acţiuni deţinut de stat la ANTIBIOTICE, la un preţ de pornire al licitaţiei cu strigare de 2 RON/acţiune – aproximativ 130 milioane de euro. Preţul este stabilit în urma unei evaluări complexe, realizată de un consultant internaţional, firma AT KEARNEY GmbH. Totodată, perioada în care stă în piaţă anunţul de privatizare, de aproape 3 luni, este de 3 ori mai mare decât perioada în care AVAS lasă, de regulă, ofertele în piaţă.
Temeiul legal al privatizării S.C. ANTIBIOTICE S.A. îl constituie, în primul rând, Legea nr. 137/2002 şi OUG nr. 88/1997, raportate la art. 85 din Tratatul CE, şi apoi actele normative emise în executarea legii, respectiv HG nr. 577/2002 şi HG nr. 1400/2007.
Aşadar, HG nr. 1400/2007 nu este singurul act normativ în temeiul căruia se desfăşoară privatizarea S.C. ANTIBIOTICE S.A., iar suspendarea efectelor acestuia nu înseamnă lipsirea de baza legală a procesului de privatizare a acestei societăţi comerciale.
Mai mult, sentinţa de suspendare a HG nr. 1400/2007 nu are ca efect nici măcar încetarea aplicabilităţii acestuia şi nici repunerea în vigoare a actului normativ abrogat (HG nr. 794/2000).
În aceste condiţii, metoda de privatizare se stabileşte, în baza legislaţiei române în vigoare în domeniul privatizării, de către instituţia publică implicată, respectiv AVAS.
Totodată, este de precizat că instituţia publică implicată (în speţă AVAS) este singura autoritate competentă să decidă asupra oportunităţii încheierii contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni, având în vedere, pe lângă preţ si celelalte elemente care compun oferta de cumpărare. Instanţele judecătoreşti sau arbitrale nu se pot pronunţa asupra oportunităţii încheierii tranzacţiei, ci doar asupra legalităţii acesteia.
Schimbarea acţionariatului unei societăţi comerciale nu înseamnă privarea de drepturi a salariaţilor acesteia. Drepturile salariaţilor sunt ocrotite de lege, iar sindicatele au mijloacele reglementate de dreptul muncii pentru apărarea acestora, fără a avea posibilitatea legală de a îngrădi dreptul acţionarilor de a-şi înstrăina propriile acţiuni.
După cum este cunoscut, aderarea României la Tratatul Comunităţilor Europene implică respectarea de către ţara noastră a prevederilor acestuia. O vânzare condiţionată a pachetului de acţiuni deţinut de AVAS la S.C. ANTIBIOTICE S.A. ar putea atrage declanşarea unei investigaţii de către Comisia Europeană.
În acelaşi timp, nu trebuie înţeles faptul că, în afară de preţ, nu vor exista şi alte clauze contractuale. AVAS va negocia cu adjudecatarul (câştigătorul) licitaţiei mai multe clauze referitoare la S.C. Antibiotice S.A. (de exemplu obligaţia cumpărătorului de a vota în AGA menţinerea unor obligaţii referitoare la depozitul de medicamente pentru Ministerul Sănătăţii şi la contractele încheiate cu societăţile din domeniul de apărare sau asumarea de către cumpărător a acordului social încheiat de acesta cu sindicatele), dar printr-un contract bilateral, acceptat de ambele părţi, nu prin impunerea unor condiţii discriminatorii, anterioare licitaţiei, cu caracter eliminatoriu - care ar încălca normele europene.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu