miercuri, aprilie 30, 2008

Comisia Europeană propune îmbunătăţirea accesului public la documentele instituţiilor UE


IP/08/661
Bruxelles, 30 aprilie 2008
Comisia Europeană propune îmbunătăţirea accesului public la documentele instituţiilor UE
Comisia a adoptat astăzi modificări ale normelor privind accesul la documentele instituţiilor UE. Aceste modificări reafirmă angajamentul Comisiei privind transparenţa, actualizează normele pentru a lua în considerare jurisprudenţa recentă şi urmăresc creşterea eficienţei instituţiilor în privinţa răspunsurilor acordate cererilor cetăţenilor.

Preşedintele Comisiei Europene, José Manuel Barroso, a declarat: „La începutul mandatului Comisiei pe care o conduc am subliniat necesitatea îmbunătăţirii transparenţei activităţilor noastre. Normele privind accesul la documente funcţionează bine. Aceste modificări încearcă să răspundă evoluţiei jurisprudenţei Curţii de Justiţie şi să îmbunătăţească accesul cetăţenilor europeni la documente”.

Margot Wallström, vicepreşedinte al Comisiei, responsabil pentru relaţii instituţionale şi strategia de comunicare, a declarat: „Obiectivele noastre sunt îmbunătăţirea transparenţei, îmbunătăţirea accesului şi îmbunătăţirea comunicării şi a înţelegerii. Dreptul cetăţenilor de a se informa este fundamental în orice sistem democratic. Accesul la documente este un instrument vital pentru democraţie şi acum vrem să îl îmbunătăţim.”

Propunerea Comisiei din noul text consolidat acordă o importanţă sporită difuzării active a informaţiilor şi aliniază regulamentul la dispoziţiile privind accesul la informaţii despre mediu din Convenţia de la Aarhus. De asemenea, propunerea clarifică definiţia noţiunii de „document”, pentru a include, de exemplu, conţinutul bazelor de date electronice, în cazul în care acesta poate fi extras sub formă de document imprimat sau de fişier electronic.

În plus, textul propus este mai explicit în ceea ce priveşte protecţia documentelor legate de anchetele în curs. Acest fapt oferă mai multă claritate juridică, dar nu va duce la o scădere a numărului de documente accesibile cetăţenilor.

Comisia propune, de asemenea, îmbunătăţirea accesului la numele şi funcţiile persoanelor care acţionează cu titlu profesional, la documentele provenite de la statele membre şi la observaţiile în scris ale instituţiilor transmise instanţelor. Aceste modificări reprezintă o aliniere la jurisprudenţa recentă a instanţelor europene.

Tratatul garantează cetăţenilor şi rezidenţilor Uniunii Europene dreptul de acces la documentele Parlamentului European, ale Consiliului şi ale Comisiei. Principiile care guvernează acest drept de acces au fost stabilite prin Regulamentul (CE) nr. 1049/2001, care a intrat în vigoare la 3 decembrie 2001.

În noiembrie 2005, când Comisia a lansat o acţiune destinată îmbunătăţirii transparenţei, – Iniţiativa europeană privind transparenţa – aceasta a decis, de asemenea, să reexamineze regulamentul respectiv.

Ca o primă măsură, Comisia a publicat o carte verde şi a organizat o amplă consultare publică în primăvara anului 2007.

Îmbunătăţirile sugerate în prezent de Comisie au la bază rezultatele acestei consultări, recomandările făcute de Parlamentul European şi jurisprudenţa instanţelor europene.

Niciun comentariu: