Am aşteptat cu nerăbdare premiera „regelui baletelor”, am ascultat felurite comentarii şi, merită recunoscut, mi-a fost teamă, după cele câteva experienţe nereuşite de reluării ale unor titluri celebre, la Opera Naţională. Despărţirea, stagiunea trecută, de Oleg Danovschi şi al său „Lac al Lebedelor”, fusese tristă şi ne lipsea de orizont, după jumătate de secol de existenţă a spectacolului său.
Pentru premieră au fost invitaţi doi protagoniştii, o profesionistă de clasă, dansând elegant în Odette/Odile – Michele Wiles, un Siegfried frumos şi abil ca mişcare în dansul său – Artem Shpilevskiy. Revine, doar cu o schimbare de nume, din Bufon în Beno, Vlad Toader, primindu-şi ovaţiile pentru superbele sale evoluţii. Lui Alin Gheorghiu, acum Deirfgeis, altădată Rothbat, coregraful a creat un rol de teatru-dans, complex şi nuanţat între parapsihologie şi malefic, excelent înţeles, redat de interpret. În duetul cu Regina Mamă – Adela Crăciun, deşi ieşea din scenariul baletului, amândoi au fost răsplătiţi pentru plastica uimitoare a dansului lor.
Ansamblul şi soliştii Companiei de Balet a Operei Naţionale îşi reintră treptat în formă, regăsind elemente uitate, antrenându-se pe noi paşi şi traiectorii, disciplinându-se în dorinţa sincronizării obligatorii pentru stilul clasic. Cred că acelaşi efort ar trebui să-l facă şi orchestra, vădit forţată de Tiberiu Soare, pentru a „ţine aproape” de ce se întâmplă pe scenă, cu un discurs din care cam lipsea romantismul emoţional şi nuanţat ceaikovskian.
Revenim din nou la maestrul Oleg Danovschi şi, cu afecţiune, îi spunem „Adio”! Nu fără bucuria că avem, pe scena bucureşteană, din nou „Lacul lebedelor”, sperăm pentru încă o jumătate de secol. (Grigore Constantinescu, 20 aprilie 2008 - http://www.cimec.ro/Muzica/Cronici/GrConstantinescu120.htm)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu