duminică, ianuarie 20, 2008

Primi candidaţi… la preşedinţie


Se pare că a început cursa alegerilor prezidenţiale. Deocamdată doar în PSD. De ce de acum? Pentru că publicul plătitor membru în PSD trebuie să ştie pe cine înfige în vârful puterii la întrunirile PSD care se apropie. Şi eu sunt curios cu cine o să investească cu putere membrii PSD. Principalii competitori sunt actualul şi fostul preşedinte de partid, Geoană-Năstase. Domnul Mircea Geoană a amânat pe cât a putut momentul adevărului. Acum va afla adevărul, dacă va plăti sau nu va plăti eşecul euro-parlamentarelor. Vă amintesc că am semnal chiar eu faptul că începuse campania de multe zile şi nimeni nu părea interesat să-şi facă campanie. Am încercat din răsputeri să-i fac pe liderii PSD şi pe candidaţii la euro-politică să reacţioneze, să-şi spună programele, să fluture steguleţele, să mimeze sărbătoarea măcar. Nu am obţinut mare lucru, de parcă cu toţii ar fi vrut să piardă aceste alegeri. După momentul votului, lucrurile s-ai înviorat, au început bilanţurile, cererile de demisie, politica s-a animat brusc. Cei 10 euro-parlamentari au fost probabil rodul inactivităţii celorlalte partide mari şi a lipsei de alternative, 2 euro-parlamentari au fost aduşi pe jocul adversarului. Acum este momentul adevărului, va merge partidul alături de Mircea Geoană la viitoarele alegeri, va ieşi un scandal cu desemnarea candidaţilor la primărie şi consiliile populare? Va încredere Partidul social-democrat în Mircea Geoană pentru a părăsi această groapă de echilibru stabil? Poate că partidul va începe să uite vizitele la DNA ale lui Ion Iliescu şi Adrian Năstase şi liderii zonali îşi vor aduce aminte, nostalgici, de vremurile bune ale Guvernării Năstase. Sunt toate semnele unui război “nasty”. Parcă văd majoretele: Go Adi! Go Mircea! Go Nelu!
Până acum şi-au anunţat intenţia candidaturii la Cotroceni, împotriva lui Traian Băsescu, doar Adrian Năstase şi Mircea Geoană. Adrian Năstase a nuanţat un pic dorinţa de a candida subliniind că nu-i este frică să candideze dar nu va candida decât dacă alt candidat nu va fi superior în partid din punctul de vedere al popularităţii sale.
În astfel de momente este normală o tensiune dintre cei doi. Iată însă că evenimentele arată împotriva aceste aserţiuni. Cei doi lideri ai momentului s-au alăturat în cadrul unei dezbateri despre stânga în România. Întâlnirea a fost organizată de Institutul Social Democrat.
Adrian Năstase a părăsit pentru o clipă statul de diplomat şi reacţie mondenă, discursul său fiind dur la adresa lui Traian Băsescu: „Scopul lui Traian Băsescu este să distrugă PSD sau să-l reducă la o forma controlabilă. PSD are de ales între a se opune lui Traian Băsescu sau a i se supune”.
Mircea Geoană a păstrat o nuanţă mai globalistă pentru concentrarea „unei platforme a stângii”: „Adversarul ideologic al PSD este ansamblul dreptei, iar Băsescu şi partidul său sunt adversarii electorali”.
La nivel de declaraţii nu se observă o presiune a cursei electorale, deşi câteva aluzii sunt: “Un om ca Adrian Năstase, care are atâţia ani de experienţa politică şi care a contribuit atât la dezvoltarea PSD, reprezintă în sine un nume mare. Nu are nevoie de un fotoliu pentru a vorbi cu autoritate”.
De cealaltă parte, Adrian Năstase a avut un discurs gen “fie ca cel mai bun să câştige!”: "Nu-i vorba de mine, eu m-am bătut singur… Am fost gata şi înainte. Am fost poate prea elegant. M-am bătut trei ani aproape singur şi am reuşit să supravieţuiesc unor atacuri care veneau din partea unor oameni care au avut aceasta sarcină. Partidul va decide cine trebuie să intre în cursă cu Traian Băsescu. Eu nu mă dau în lături. Dacă este nevoie, mă voi prezenta în această cursă".
“Sursele din PSD” nu dau prea multe şanse postului premier în cadrul Consiliului Naţional. Se pare că şi domnul Radu Mazăre vrea un pic la Cotroceni.
Eu am spus-o şi o mai spun. Omul cheie al momentului în PSD este domnul preşedinte Nicolae Văcăroiu. Nu vorbesc că vine din poziţia celui de al treilea om în stat, dar are domnia sa câteva calităţi care l-ar recomanda pentru preşedinţie. Domnul Năstase ar fi, după părerea mea mult mai bun la Guvern, domnul Iliescu în locul domnului Geoană şi domnul Geoană în locul lui Titus Corlăţean, lor rămas oarecum vacant după plecarea în Parlamentul European. Din fericire pentru PSD, din păcate pentru celelalte partide, nu văd alt candidat împotriva lui Traian Băsescu decât cel provenit din rândurile social-democrate. Repet, nu ştiu cine ar avea cele mai multe şanse, dar cel mai potrivit ar fi domnul Nicolae Văcăroiu.

Un comentariu:

Anonim spunea...

Interesanta analiza.Eu il vad pe Adrian Nastase in cursa pentru presedentie. Dar nu mai are importanta cine din cei 3 P.S.D-isti va candida,important este sa-l bata pe marinar .Oricum marinarul zile multe la cotroceni nu mai are.