joi, februarie 21, 2008
Conţinutul Raportului de Activitate DLAF pe 2007
Cu o oarecare întârziere...
Raportul poate fi luat, în format PDF, de aici:Raport de Activitate DLAF pe 2007
Am să dau aici alocuţiunile acestui eveniment.
Alocuţiunea Primului-Ministru Călin Popescu-Tăriceanu
„Domnilor ambasadori şi reprezentanţi ai Oficiului european de Luptă Antifraudă,
Stimaţi participanţi,
Apreciez faptul că Departamentul pentru Lupta Antifraudă – DLAF – prezintă astăzi bilanţul activităţii din ultimul an. Bilanţul DLAF are o foarte mare importanţă, pentru că este în strânsă legătură cu cel mai important angajament politic al Guvernului, şi anume: aderarea la Uniunea Europeană şi transformarea României într-o ţară europeană.
România are şansa de a deveni cu adevărat o ţară europeană, iar românii să poată trăi prosper la ei acasă. Creşterea economică înregistrată în ultimii ani va putea fi continuată şi datorită accesării fondurilor europene.
Aceste progrese nu pot fi făcute decât într-o Românie în care banii publici – indiferent că sunt bani româneşti sau europeni – sunt cheltuiţi eficient, şi cu transparenţă.
Avem datoria să garantăm gestionarea corectă şi transparentă a fondurilor europene în proiecte din domeniul infrastructurii, educaţiei, sănătăţii, agriculturii. Este obligaţia noastră faţă de români şi faţă de partenerii noştri europeni să garantăm că banii europeni şi cei româneşti alocaţi drept co-finanţare sunt folosiţi în beneficiul cât mai multor români.
Activitatea Departamentul pentru Lupta Antifraudă este esenţială. Aveţi rolul de „gardian” al gestionării corecte şi eficiente a fondurilor europene şi de garant că românii vor profita la maximum de aceşti bani.
Apreciez rezultatele pe care le-aţi obţinut anul trecut. Valoarea proiectelor controlate a crescut în anul 2007, comparativ cu anul 2006, de la 145 de milioane euro la aproximativ 200 de milioane de euro. A crescut de peste şapte ori numărul solicitărilor de control din partea structurilor judiciare, fapt ce demonstrează, încă o dată, rolul şi eficienţa DLAF în prevenirea şi combaterea fraudelor cu fonduri europene.
La nivel operaţional, cooperarea cu OLAF - organismul european pentru lupta antifraudă - s-a consolidat prin creşterea numărului de controale comune desfăşurate. Dacă în anul 2006, România a fost prima ţară care a efectuat controale comune la faţa locului cu OLAF, în 2007 numărul total al acestora a ajuns la şapte.
Toate aceste progrese au fost apreciate şi de Directorul general al OLAF, dl. Franz-Hermann Brüner, care a evidenţiat eficienţa angajaţilor DLAF şi seriozitatea cu care sunt tratate toate neregulile descoperite.
Activitatea dumneavoastră de anul trecut dovedeşte două lucruri:
* Numărul mare de controale (103 în anul 2007) arată că aţi acţionat pro-activ şi aţi pus accentul pe prevenţie;
* Aţi acţionat ca o instituţie care se bucură de autonomie funcţională şi decizională.
Veau să subliniez că toate aceste controale s-au făcut fără nici un fel de direcţionare politică. Frauda poartă acelaşi nume şi are acelaşi efect indiferent de culoarea politică a celui care o săvârşeşte. Vă cer în continuare ca aceasta să rămână o constantă a Departamentului pentru Lupta Antifraudă. Sunt aici pentru a vă asigura că voi face tot ce îmi stă în puteri pentru ca politicul să nu aibă nici o imixtiune în activitatea dumneavoastră.
Aveţi pârghiile necesare pentru a acţiona ferm şi eficient, aşa cum aţi făcut-o şi până acum.
Guvernul a promovat măsurile necesare pentru a sprijini DLAF şi a-i oferi mijloacele şi instrumentele pentru a o putea să acţioneze. Am cerut, la începutul anului trecut, la bilanţul Autorităţii de Control, să fie pus în practică un mecanism pentru controlul fondurilor europene post-aderare. Acest mecanism există acum şi este în sarcina DLAF să-l implementeze.
Prin modificări legislative la nivel instituţional, Guvernul a extins competenţele de control ale DLAF la fondurile post-aderare. Practic, acum DLAF are atribuţii de control cu privire la întreaga asistenţă comunitară: fonduri europene, precum şi co-finanţarea acordată la nivel naţional.
Mai mult, DLAF a iniţiat şi elaborat, în colaborare cu alte instituţii, acte normative cu privire la constatarea neregulilor şi recuperarea prejudiciilor cauzate fondurilor europene.
Aveţi în mine un susţinător şi un partener. Vreau să colaborez în continuare cu dumneavoastră pentru a introduce acele măsuri ce pot asigura o şi mai mare eficienţă pentru activitatea DLAF.
Aţi reuşit să demonstraţi că lupta împotriva corupţiei se face eficient prin acţiuni concrete şi nu prin televizor. Lupta împotriva corupţiei nu se face cu Supermani de televiziune, sau cu personaje providenţiale, ci cu oameni responsabili, oneşti, muncitori şi serioşi, care mai presus de orice îşi fac datoria. Instituţiile care au rol central în lupta împotriva corupţiei trebuie să stea departe de războiul politic televizat.
Vreau să le amintesc acestora care sunt preocupările reale ale românilor. Mă refer la cei care doresc să facă Justiţia cu televizorul sau prin televizor. Românii doresc o Justiţie în care politicul să tacă. Românii îşi doresc să nu mai dea şpagă. Micii investitori îşi doresc ca accesul la fondurile europene să fie cât mai transparent. Îşi doresc ca primarii şi autorităţile locale să informeze corect asupra fondurilor şi asupra modului cum pot fi accesate aceste fonduri.
Sunt preocupări concrete, care nu au nici o legătură cu victorii politice şi de imagine. De fapt, victoriile de imagine sunt tot atâtea înfrângeri pentru cetăţeanul obişnuit.
Noi, însă, la nivelul Guvernului, avem ca priorităţi problemele cetăţenilor. De aceea, am acţionat pentru a limita birocraţia care alimentează corupţia. Am promovat recent proiecte legislative prin care să se asigure o mai mare eficienţă a luptei împotriva corupţiei. Zilele acestea, Ministerul Justiţiei, împreună cu Transparency International România, au finalizat campania: „Fără Şpagă!”. Este doar un exemplu al modului concret în care trebuie acţionat pentru ca românii să trăiască într-o Românie mai curată. Şi de data asta, prin fapte, nu prin vorbe.
Vreau în acest context să anunţ faptul că, pe baza datelor obţinute în această campanie, Guvernul va acţiona la nivelul tuturor ministerelor. În domenii cum sunt Sănătatea, Educaţia, Administraţia Publică, o serie de reprezentanţi ai autorităţilor locale, directori de spitale, profesori au venit cu o serie de iniţiative concrete pentru a limita fenomenul corupţiei. Iniţiative concrete, şi cu rezultate concrete. Guvernul prin urmare, va acţiona pentru a ne asigura că aceste iniţiative salutare devin regulă.
DLAF a demonstrat că poate fi una dintre instituţiile în care unitatea de măsură o reprezintă rezultatele concrete, şi nu vorbele. DLAF a dovedit că poate răspunde direct preocupărilor reale şi aşteptărilor românilor.
Vă încurajez să continuaţi pe acest drum şi vă asigur că veţi avea în mine, aşa cum am spus şi înainte, un colaborator şi un susţinător al muncii dumneavoastră. Vă mulţumesc şi vă urez în continuare spor la treabă!”
Discursul consilierului de stat Tudor Chiuariu
Domnule Prim-ministru, domnilor miniştri, Excelenţele voastre, stimaţi invitaţi,
Anul 2007 a consolidat poziţia României, ca un model pentru statele membre şi candidate, în privinţa protecţiei fondurilor europene.
Activitatea Departamentului pentru Lupta Antifraudă – DLAF în anul trecut a fost o continuare firească a evoluţiilor din anii precedenţi.
A fost un test important, iar realizările anterioare au fost confirmate.
Acest lucru este remarcabil mai ales în condiţiile în care a avut loc o schimbare a conducerii DLAF. Întotdeauna plecarea „liderului fondator” e o încercare pentru o organizaţie tânără. Mă bucur să constat că trecerea de ştafetă, în cazul DLAF, a avut loc fără consecinţe negative.
Asigurarea continuităţii demonstrează că DLAF este o construcţie solidă, că în anii anteriori s-a muncit temeinic, că succesul său nu a fost conjunctural.
Exemplul DLAF îi contrazice pe rău-prevestitorii integrării europene a României:ritmul reformelor din perioada pre-aderare nu a încetinit.
Gestionarea fondurilor comunitare rămâne unul dintre punctele sensibile ale construcţiei europene.
Principii generoase, precum solidaritatea Statelor Membre şi susţinerea regiunilor mai puţin dezvoltate, pot fi compromise de o folosire defectuoasă a banilor cu ajutorul cărora proiectele devin realitate.
Instituţii eficiente, precum DLAF , pot reda încrederea contribuabilului european că taxele pe care le plăteşte nu sunt irosite.
Îmbucurător este faptul că majoritatea dosarelor de fraudă instrumentate de DLAF au fost confirmate de procurori, prin trimiterea în judecată a celor vinovaţi, şi de instanţe, prin pronunţarea unor hotărâri de condamnare.
Faptul că procentul de dosare confirmate prin trimiterea în judecată a persoanelor cercetate este de peste 60% demonstrează fără echivoc profesionalismul echipei DLAF.
O evoluţie pozitivă , în comparaţie cu anul precedent, a fost şi aceea că, în 2007 au fost pronunţate primele hotărâri de condamnare în dosare instrumentate de DLAF. Astfel, urmare a controalelor DLAF au fost trimise în judecată 39 de persoane, pentru săvârşirea de infracţiuni împotriva intereselor financiare ale Comunităţilor Europene, iar în 5 dosare au fost pronunţate hotărâri judecătoreşti de condamnare, aplicându-se pedepse ce ajung până la 10 ani de închisoare.
Forţa DLAF stă şi în aceea că a reuşit să adune în jurul său toate instituţiile interne cu atribuţii în gestionarea sau controlul fondurilor comunitare.
Protecţia banilor europeni poate fi realizată numai prin efortul comun al acestor instituţii.
Cultura cooperării, pe care DLAF a promovat-o încă de la înfiinţarea sa, dă astăzi roade.
Experţii europeni vorbesc deja despre un model românesc în protecţia fondurilor comunitare.
Faptul că dl Thierry Cretin a vorbit înaintea mea îmi face, într-un fel, misiunea mai uşoară.
Semnele de recunoaştere internaţională, fie că e vorba de rapoartele Comisiei Europene, fie că e vorba de luările de poziţie ale oficialilor europeni, întăresc concluziile datelor statistice:
DLAF a continuat să fie un partener de încredere, atât pentru instituţii similare din alte State Membre, cât şi pentru Oficiul European de Luptă Antifraudă – OLAF, cu care a dezvoltat o relaţie privilegiată.
Faptul că eforturile noastre în combaterea fraudei sunt mai energice decât ale altor State Membre nu trebuie să ne facă să ne uităm slăbiciunile.
Prea multe dintre dosarele de fraudă instrumentate de DLAF şi trimise Direcţiei Naţionale Anticorupţie, pentru sancţionarea celor vinovaţi şi pentru recuperarea pagubelor, rămân nerezolvate ani de zile.
Din 121 de dosare trimise DNA în perioada 2005-2007, mai mult de jumătate – 68, sunt încă nesoluţionate. Între acestea, 4 dosare au fost trimise în 2005 şi 13 în 2006.
Îmi aduc aminte că, în noiembrie 2006, am prezentat la o conferinţă internaţională organizată de OLAF, la Bruxelles, mai multe studii de caz, privind fraude pe care DLAF le-a descoperit şi investigat. Unul dintre ele se referea la programul comunitar „Tineret”. Fraudarea programului Tineret în anii 2001-2005 a condus la blocarea finanţării care-i revenea ţării noastre. Guvernul a fost nevoit să acopere de la buget fondurile care fuseseră folosite incorect, în sumă totală de 1,6 milioane euro, pentru a debloca programul.
DLAF a înaintat DNA raportul controlului privind posibile fraude, în februarie 2006.
Nici astăzi, după doi ani de la deschiderea acestui dosar, ancheta nu este finalizată, cei vinovaţi nu au fost identificaţi şi prejudiciul nu a fost recuperat.
Acesta este doar unul dintre cazurile în care întârzierea în efectuarea cercetărilor compromite acţiunile comune ale mai multor instituţii, afectând deopotrivă credibilitatea eforturilor noastre şi bugetul de stat.
România are astăzi nevoie, mai mult ca oricând, de legi clare, de instituţii solide, de personalităţi capabile să aplice legea nediferenţiat şi să apere instituţiile pe care le reprezintă .
Este rolul unei noi generaţii politico-administrative să servească, să protejeze şi să consolideze aceste instituţii.
Este datoria noastră, la început de secol XXI, în România membră a Uniunii Europene, să re-confirmăm vocaţia de întemeietori a guvernelor liberale.
DLAF este un exemplu de succes în construcţia instituţională , în care personalităţi puternice pun bazele unor instituţii puternice.
Drumul DLAF nu a fost unul uşor şi nu va fi ferit de obstacole nici pe viitor.
Anul 2008 va fi anul marilor provocări.
DLAF va fi „gardianul” fondurilor structurale, de coeziune şi agricole de care România va beneficia.
Am încredere că tânăra echipă DLAF va şti să dea un răspuns adecvat acestor noi provocări şi să consolideze acest proiect, an după an.
Felicitări şi succes!
Discursul secretarului de stat Ovidiu Dobleagă, şeful DLAF
Domnule Prim-Ministru, Domnule Consilier de Stat, Excelenţele Voastre, Doamnelor şi Domnilor invitaţi,
Îmi revine sarcina de a vă prezenta succinct bilanţul anului 2007 pentru Departamentul pentru Lupta Antifraudă.
Nu vreau să vă răpesc plăcerea lecturării raportului, dar cred că rezultatele activităţii anului trecut, precum şi aprecierile antevorbitorilor mei impun să vă facem cunoscute câteva din aceste date.
2007 a reprezentat, şi pentru Departamentul pentru Lupta Antifraudă, un an de confirmare a capacităţii de a face faţă obligaţiilor pe care România le are, ca stat membru cu drepturi depline al Uniunii Europene.
Consolidarea cadrului legislativ, diversificarea activităţii de control precum şi întărirea colaborării cu partenerii naţionali şi europeni, au constituit principalele noastre obiective.
Activitatea departamentului a fost concentrată în jurul a 3 axe principale:
* controlul fondurilor comunitare;
* cooperarea cu Oficiul European de Luptă Antifraudă;
* coordonarea luptei antifraudă, la nivel naţional.
Activitatea de control a păstrat tendinţa ascendentă din anii precedenţi, fiind supuse verificărilor 103 proiecte, în valoare totală de 200 milioane euro.
Au fost finalizate 84 de cazuri, din care:
- în 56 am identificat fraude;
- în 14 cazuri am identificat nereguli;
- în alte 14 cazuri aspectele sesizate iniţial nu s-au confirmat
Verificările au acoperit întreaga sferă a programelor de preaderare, fiind extinse şi la fondurile rambursabile acordate României de Banca Europeana de Investiţii.
Au crescut semnificativ solicitările de control primite de la autorităţile judiciare, ceea ce reprezintă in fond o recunoaştere a calităţii actelor noastre; Am primit, în 2007, 31 de solicitări de control din partea Direcţiei Naţionale Anticorupţie, de 7 ori mai multe decât în anul precedent.
Am acordat o atenţie sporită proiectelor de infrastructură; am urmărit atât corectitudinea operaţiunilor financiare cât şi respectarea standardelor de calitate în execuţia lucrărilor. În baza protocoalelor de colaborare încheiate, dar şi în virtutea rolului nostru de coordonator al luptei antifraudă, am cooperat în acţiunile de control cu alte instituţii publice cu atribuţii în domeniu, precum Inspectoratul de Stat în Construcţii, Garda Financiară, Inspectoratul General al Poliţiei Române şi Autoritatea de Audit de pe lângă Curtea de Conturi a României, cărora doresc să le adresez mulţumiri cu acest prilej, pentru suportul operaţional acordat.
Valorificarea activităţii de control a urmărit în principal 2 aspecte: recuperarea fondurilor utilizate necorespunzător şi tragerea la răspundere penală a persoanelor vinovate.
În baza constatărilor departamentului, au fost recuperate până în prezent, pe cale administrativă, 2,6 milioane euro, din care peste 700.000 euro în anul 2007. De asemenea, în cauzele penale constituite în baza controalelor DLAF, organele judiciare au dispus măsuri asiguratorii în valoare de 2,4 milioane euro, din care 1 milion euro în anul precedent.
În 2007, am transmis Direcţiei Naţionale Anticorupţie 51 de cazuri privind posibile fraude, din care 9 au fost deja finalizate; în 5 s-a dispus trimiterea în judecată a persoanelor vinovate, într-unul au fost aplicate sancţiuni administrative iar în 3 s-a dispus neînceperea urmăririi penale. Aceste date ne arată că în peste 60% din cazurile DLAF soluţionate de parchet, constatările noastre sunt confirmate. Potenţialul ridicat de valorificare a actelor de control a caracterizat constant activitatea departamentului; o analiză globală a perioadei 2005-2007 ne arată că, din 53 cauze soluţionate de Parchet, în 30 au fost emise rechizitorii, iar în 4 au fost aplicate sancţiuni administrative.
Ştim însă că mai important decât combaterea fenomenului fraudei este prevenirea acestuia; de aceea, acţiunile noastre de control au fost dublate de mesajul preventiv pe care, împreună cu autorităţile de management, l-am transmis poteţtialilor beneficiari, odată cu redactarea ghidurilor pentru fondurile post-aderare. Doresc de asemenea, să mulţumesc, tuturor partenerilor noştri responsabili de gestionarea fondurilor comunitare, pentru cooperarea pe care au manifestat-o şi sprijinul acordat în cursul verificărilor..
Stimaţi invitaţi,
O componentă importantă a activităţii departamentului a constituit-o, şi în 2007, dezvoltarea şi consolidarea cooperării cu Oficiul European de Luptă Antifraudă.
Ea s-a concretizat în efectuarea a 4 controale comune, la faţa locului; acordarea de asistenţă tehnică în 8 cazuri de fraudă transnaţională; declanşarea de controale la sesizarea OLAF în 6 cazuri; transmiterea către OLAF a rapoartelor de nereguli precum şi în reuniuni operaţionale; toate acestea constituie în fapt expresia îndeplinirii atribuţiilor noastre de punct de contact al Oficiului European de Luptă Antifraudă în România.. Prezenţa astăzi, alături de noi, a responsabililor OLAF cu controlul fondurilor de preaderare (dl. T. Cretin) si al fondurilor structurale (dl. J. Sweeney), constituie dovada unei cooperări durabile, prezente şi viitoare, bazată pe încrederea reciprocă între instituţiile noastre. Vă rog să îmi permiteţi, doamnelor şi domnilor, să mulţumesc distinşilor noştri oaspeţi pentru amabilitatea de a da curs invitaţiei noastre şi să asigur totodată OLAF de întreaga noastră colaborare.
În calitatea sa de coordonator naţional al luptei antifraudă, DLAF a manifestat, şi în anul 2007, o preocupare activă pentru îmbunătăţirea cadrului instituţional şi legislativ în domeniu, precum şi pentru perfecţionarea continuă a personalului implicat în gestionarea şi controlul fondurilor europene.
Au fost extinse competenţele de control asupra fondurilor post-aderare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente; au fost stabilite reguli clare de valorificare a actului de control şi recuperare a prejudiciilor; totodată, departamentul a iniţiat un proiect de Lege pentru aderarea României la Acordul dintre Comunitatea Europeană şi Elveţia, în vederea combaterii fraudei şi a altor activităţi ilegale; proiectul de lege, care a fost deja aprobat de ambele Camere ale Parlamentului, prevede desemnarea DLAF drept unitate centrală în România, responsabilă cu prelucrarea cererilor de asistenţă administrativă în domeniu.
Cu sprijinul Comisiei Europene şi în colaborare cu Academia de Drept European din Trier, am organizat, în anul 2007 13 seminarii, la care au participat 350 de reprezentanţi ai instituţiilor naţionale responsabile cu controlul sau gestionarea fondurilor comunitare.
Rezultatele activităţii de până în prezent ne îndreptăţesc astfel să afirmăm că România are capacitatea de a asigura o gestionare corectă şi un control riguros al fondurilor comunitare.
În încheiere, vă rog să îmi permiteţi să adresez mulţumiri colegilor mei, tinerei echipe a Departamentului pentru Lupta Antifraudă, pentru efortul depus în anul 2007, precum şi dumneavoastră, tuturor, celor care aţi fost alături de noi în aceste momente.
Vă mulţumesc.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Un comentariu:
multumesc
Trimiteți un comentariu