miercuri, februarie 20, 2008
Sesiuni de shopping
Perioada reducerilor este aşteptată de consumatorii din toată lumea, în marile centre comerciale din capitalele europene existând „sesiuni de shopping” organizate şi atent programate, pentru a se evita aglomeraţia generată de numărul foarte mare de cumpărători.
Şi consumatorii din România s-au obişnuit în ultimii ani să beneficieze de reduceri la produsele pentru care ar fi plătit un preţ mult mai mare în afara perioadei de soldări.
Trebuie menţionat faptul că această practică de reducere a preţurilor la unele produse este reglementată prin lege, iar perioada şi modul de a vinde prin soldare trebuie să fie respectate, fapt trecut cu vederea de unii comercianţi.
Iată de ce Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a verificat, în luna ianuarie, la nivel naţional, respectarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor în cadrul vânzărilor de soldare.
Astfel, au fost verificaţi 560 operatori economici, aplicându-se 337 amenzi contravenţionale celor la care s-au constatat abateri de la legislaţie, amenzi în valoare de 636.700 lei.
Precizăm faptul că orice comerciant care anunţă o reducere de preţ are obligaţia să ţină cont că aceasta trebuie să fie raportată la preţul de referinţă practicat, mai exact, pe eticheta produsului să se găsească atât preţul vechi, cât şi preţul nou rezultat din aplicarea reducerii.
Această prevedere nu a fost respectată de mai mulţi operatori economici, care fie au trecut pe etichete doar preţul vechi, fie au menţionat două preţuri fără a evidenţia care este cel nou, fie pe etichetă era trecut preţul vechi şi procentul reducerii (cât % reprezintă acesta) fără a se specifica preţul nou, lăsând cumpăratorul să-şi calculeze singur preţul final.
Astfel, în judeţul Cluj, un operator economic comercializa confecţii cu reducere doar cu afişarea preţului vechi, în judeţul Sibiu se comercializa mobilier cu reducere 20% doar cu afişarea preţului vechi iar în judeţul Gorj se comercializa încălţăminte cu două preţuri afişate pe acelaşi produs, fără a se specifica care este preţul vechi şi care este preţul nou.
În Bucureşti, un operator economic, cu punct de lucru în Mall Vitan, comercializa confecţii de damă etichetate cu două preţuri, fără ca preţul vechi să fie tăiat. Firma a fost verificată de 2 ori (în 15 şi în 28 ianuarie a.c.), în ambele cazuri constatându-se abateri de la prevederile legale. Au fost aplicate 2 sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 4.000 lei şi s-a dispus oprirea temporară a comercializării produselor, până la remedierea deficienţelor.
Tot în Bucureşti, un operator economic cu punct de lucru în Calea Victoriei, comercializa încălţăminte fără ca în structura de vânzare sau în vitrina magazinului să existe informaţiile referitoare la tipul vânzării cu preţ redus, data de debut a vânzării de soldare, durata acesteia şi sortimentul de mărfuri cu preţ redus - în magazin existând şi produse care nu făceau obiectul acestui tip de vânzare. În acest caz a fost aplicată amendă contravenţională de 500 lei.
Unui alt operator economic, care comercializa încălţăminte pe care era trecut un singur preţ iar în magazin existau afişe ce conţineau informaţia „reduceri promoţionale, totul la 50%”, i-a fost aplicată amendă contravenţională în valoare de 3.000 lei pentru informarea incompleta a consumatorilor, dispunându-se totodată oprirea temporară a comercializării produselor.
Tot în capitală, un comerciant a primit 2 amenzi contravenţionale, în valoare totală de 6.000 lei, pentru că în magazin nu era afişată informaţia privind reducerea de preţ de 60% practicată, nici cea referitoare la perioada în care are loc aceasta, iar produsele nu erau corect etichetate cu preţuri vechi barate şi preturi noi. Totodată s-a dispus oprirea temporară a comercializării produselor respective, până la remedierea deficienţelor.
Cu ocazia controlului au fost constatate şi alte deficienţe cum ar fi: articole expuse la comercializare şi supuse soldării care nu aveau pe eticheta care le însoţea traducerea în limba română a elementelor de identificare şi caracterizare, specifice acestor produse, rochii de mireasă expuse la comercializare şi supuse soldării care nu aveau pe etichetă denumirea producătorului, compoziţia fibroasă, semne grafice despre modul de întreţinere, poşete de damă, curele din piele ecologică şi fulare care nu aveau pe etichetă instrucţiuni de întreţinere şi informaţii despre denumirea produsului, denumirea producătorului, ţara de origine.
Comercianţii care practică reducerile de preţ trebuie să aibă în vedere următoarele aspecte:
• Vânzările de soldare să fie efectuate numai în cursul a două perioade pe an, cu o durată maximă de câte 45 de zile fiecare, cu condiţia ca produsele propuse pentru soldare să fie achitate furnizorului de către comerciant cu cel puţin 30 de zile înaintea datei de debut a perioadei de vânzări de soldare şi oferite spre vânzare în mod obişnuit înaintea acestei date.
• Stocul de produse propus pentru soldare să fie constituit în prealabil în structura de vânzare respectivă, în spaţiile de vânzare şi depozitele structurii de vânzare, precum şi, după caz, în unul sau mai multe depozite ale comerciantului, cu cel puţin 15 zile înainte de data de debut a vânzării de soldare, şi nu va fi reînnoit după constituire sau în cursul vânzărilor de soldare.
• Vânzarea de soldare să aibă loc în structurile de vânzare în care produsele respective erau vândute în mod obişnuit.
• Documentele legale justificative care atestă că stocul de produse propus pentru soldare să fie constituit cu cel puţin 15 zile înainte de data de debut a vânzării de soldare şi achitat cu cel puţin 30 de zile înainte de această dată să fie păstrate pentru a putea fi prezentate, ori de câte ori este nevoie, organelor de control abilitate. Dovada achitării contravalorii produselor supuse vânzării de soldare rezultă din examinarea actelor contabile.
• Perioadele de soldări să fie stabilite de comerciant între următoarele limite:15 ianuarie - 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnă/ iarnă şi 1 august - 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primăvară/ vară.
Inspectorii ANPC au constatat că, în comparaţie cu anii precedenţi, foarte multe magazine afişau „vânzări promoţionale” şi nu „soldări”, pentru a evita notificarea la primăriile locale şi toate aspectele prevăzute de lege în aceste situaţii.
Având în vedere faptul că OG 99/2000 nu prevede nicio sancţiune pentru încălcarea prevederilor referitoare la vânzările promoţionale şi nici nu desemnează o instituţie pentru verificarea acestor aspecte, considerăm că se impune o reglementare clară în acest sens. ANPC va iniţia procedura de modificare şi completare a OG 99/2000, astfel încât toate vânzările cu preţ redus să fie reglementate uniform.
Reamintim consumatorilor că vânzarea de soldare este acea vânzare însoţită sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea de "soldare/soldări/solduri" şi care, printr-o reducere de preţ, are ca efect vânzarea accelerată a stocului de mărfuri dintr-o structură de vânzare cu amănuntul, în scopul reînnoirii sezoniere a sortimentului de mărfuri. Produsele care pot fi supuse soldării sunt articolele de îmbrăcăminte, articolele de blănărie-pielărie, confecţiile, tricotajele, inclusiv lenjeria, ţesăturile, marochinăria, încălţămintea şi articolele sezoniere de sport-turism, precum şi alte produse care vor fi stabilite prin norme ca făcând parte din categoria produselor sezoniere. De reţinut că orice anunţ de reducere de preţ exprimat în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice. Este interzis ca o reducere de preţ pentru un produs să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părţi din produs.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu