vineri, iulie 11, 2008

Sorin Oprescu a prezentat raportul privind starea Bucureştiului la preluarea mandatului


Să spun câteva consideraţii. Sunt ale mele personale. Am primit 186 de telefoane ca să fiu întrebat ce scrie în acest material. Mi s-a reproşat că doresc să atac politic. Nu doamnelor şi domnilor consilieri, nu doresc să atac pe nimeni. Doresc să vă spun dumneavoastră şi prin dumneavoastră cetăţenilor care v-au ales şi m-au ales care este situaţia instituţiei care conduce administraţia locală în Bucureşti. Doamnelor şi domnilor consilieri în aceste 20 de zile care au trecut de la investirea mea am oscilat în permanenţă între două nume de mari români care au definit societatea în care au trăit ei şi, din păcate, încă trăim şi noi. Am oscilat între Caragiale şi Titu Maiorescu, între zeflemea şi analiză critică. Din păcate această dispută internă a fost câştigată de Maiorescu, pentru că una din celebrele sale teorii îşi găseşte din plin reflecţia reală în instituţia pe care sunt trimis de cetăţeni să o conduc şi să o reprezint. Este vorba de teoria formelor fără fond, regăsită integral în organigrama Primăria Municipiului Bucureşti. Dacă vii precum un naiv şi ai întâlniri doar cu şefii acestei instituţii, după care pleci în treaba ta, alta decât administraţia publică, Primăria Bucureştiului ţi se pare sublimă prin organizare şi potenţial eficient. Dacă intri în măruntaiele ei însă, vezi că de fapt nimic din ceea ce ţi s-a explicat în cuvinte alese şi în rapoarte frumos legate nu este ceea ce pare.
http://www.ziare.com/_files/Image/news/292/tb_240_291516_0804_sorin_oprescu.jpg

Cangrena instituţională şi funcţională care a cuprins această instituţie în ultimii ani o pot asemăna cu o scorbură imensă dintr-un copac la care te uiţi din partea opusă. Dacă te uiţi la el de pe partea din care ţi se indică, acest copac ţi se pare o minune a naturii. Dacă te învârţi după el, însă, poţi vedea că este gol şi întunecos pe dinăuntru şi dacă nu-l tai la timp va cădea peste case, maşini, oameni, străzi sau speranţe. Am adus cu mine în Primărie şi am împuternicit atât cât se poate să pătrundă în miezul lucrurilor pe unii dintre cei mai apropiaţi colaboratori ai mei. Am încercat şi am reuşit să facem o estimare la toate nivelurile de decizie şi execuţie din instituţia pe care o conduc. Am avut dialog cu directorii de direcţii, cu şefii de servicii şi cu angajaţii. I-am ascultat pe toţi şi pe fiecare direcţie din organigramă am aplicat stiluri diferite. Feeback-urile au fost de toate felurile. Că ştim să ne purtăm că oamenii, că nu ştim să ne purtăm cu oamenii, că suntem profesionişti sau suntem diletanţi. Mă bucur pentru toate aceste feedback-uri. Ele ne-au ajutat să descriem în linii generale, dând pe alocuri detalii necesare, situaţia pe care o găsim la preluarea mandatului în Primăria Generală a Capitalei. Am încercat să le sintetizez. Pentru o prezentare cât mai simplă în faţa dumneavoastră şi a publicului larg pe teme esenţiale de preocupare şi am folosit atât rapoartele pe care mi le-au dat consilierii, cât şi cuvintele necenzurate ale angajaţilor, cuvinte pentru care eu personal le mulţumesc. În aceste rânduri se regăsesc în mod esenţial 3 unghiuri de vedere. 1. Cum văd eu Primăria. 2 Cum văd angajaţii Primăria. 3 Cum vede legea şi cum văd cifrele Primăria. Primarul general nu este pus în fruntea Primăriei de către cetăţean să îşi piardă vremea de dimineaţă până seara şi să-şi consume energiile în a dezgropa neregulile administraţiilor anterioare. Vreau să mă ocup de administrarea Bucureştiului şi vreau să mă ocup de calitatea vieţii. Vreau să aduc progres acestui oraş şi vreau să privesc înainte. Şi ţin să vă spun că nu sunt titirambe. Pe de altă parte am promis în campania electorală că nu voi lăsa „scheleţii" în dulapuri şi voi arăta bucureştenilor ce şi cum s-a întâmplat cu banii lor. În doar 20 de zile cu echipa mea de consilieri şi experţi am descoperit lucruri care nu ar fi fost niciodată făcute publice dacă lucrurile nu se întâmplau aşa după alegeri. Vreau să le spun cetăţenilor care m-au trimis aici prin intermediul dumneavoastră, am crezut şi cred în continuare că este corect, cinstit şi onest să vă prezint întâi dumneavoastră, dumneavoastră aleşilor cetăţenilor Bucureştiului. Nu vreau să blochez Primăria ocupându-mă doar de trecut, dar nici nu vreau să dezamăgesc oamenii. Pentru că pentru acest trecut eu sunt obligat să le construiesc un viitor. Prin urmare din aceste motive una din primele decizii pe care le voi lua săptămâna viitoare este aceea de a apela la o companie recunoscută internaţional, specializată în audit instituţional şi financiar care să vă prezinte dumneavoastră la sfârşitul verii cei 8 ani de zile de activitate în Primăria Generală. Deciziile administrative pe care urmează să le iau se pot baza fără probleme pe estimarea făcută de echipa mea. De aici eu pot păşi înainte, ştiind ce trebuie schimbat. Încerc după această prestaţie externă a firmei de audit, un acord ... şi câteva detalii complete pentru ca informaţia către dumneavoastră şi către cetăţenii Bucureştiului să fie necompromisă. La obiect. Structurarea organigramei este greoaie şi subiectivă. Există numeroase suprapuneri de competenţă în condiţiile unei lipse de coordonare. Au supravieţuit structurilor anterioare direcţiei anacronice care nu mai există nici o instituţie a statului român. Sunt menţinute direcţii separate pe probleme complementare, doar pentru a nu sacrifica vreun director. Această organigramă în această formă este confirmată şi întărită în mod frecvent de audituri externe şi interne care îndeplinesc an de an aceleaşi formalităţi. Birocraţia omoară comunicarea internă şi externă. Pentru orice achiziţie care se ţine în Primărie, până la urmă, funcţionarii unei instituţii dorind totuşi normalitatea este nevoie de tone de hârtii şi de semnături. Mi-am notat aici în paranteză pentru ca să se poată ţine o achiziţie legată de creion şi de pix este nevoie de 46 de semnături. În ceea ce privesc petiţiile poate principalul punct de contact cu bucureşteanul se înregistrează de două ori. O dată la camera 046 şi apoi din nou la camera 058, pe condica internă. 4 ore pe zi se pierd aiurea de către 3 funcţionari. Timp care ar putea fi folosit la altceva. La registratură se primesc petiţii care nu au legătură cu Primăria Municipiului Bucureşti. O mai bună selecţie ar uşura activitatea internă pentru că o hârtie odată intrată urmează un proces birocratic sinuos. Întârzierea la peste 30 de zile de răspuns este direct pusă de cetăţean pe seama primarului general pe care îl consideră vinovat de lipsă de răspunsuri. Programarea audienţelor la primarul general a ajuns la cote aberante, astfel încât administraţiile anterioare au procedat la fel. Dacă un cetăţean ar dori să mă întâlnească, i-ar veni rândul prin luna decembrie 2013. Dacă nu cel mai repede la anul. Comunicarea dintre direcţii este slabă. Comunicarea cu alte instituţii la fel. Cu toate că auditul periodic făcut în PMB în ultimii ani nu reclamă o proastă comunicare internă, ba mai mult spune că „implementarea proceselor a înregistrat un progres remarcabil". Realităţile arată o comunicare deficitară între direcţiile din cadrul PMB. Lipsa schimbului de informaţii între direcţii, lipsa de responsabilitate în exercitarea atribuţiunilor de serviciu, pasarea unor sesizări care trebuie rezolvate de PMB de la o direcţie la alta ar fi doar câteva dintre formele de manifestare a acestei situaţii de fapt. De exemplu direcţia juridică nu vrea să preia petiţii pe legea 10, sau este depăşită de numărul de cereri. Blocaj la relaţii publice, imagine afectată a Primăriei. Comunicarea şi colaborarea cu alte instituţii publice este deficitară. Sunt instituţii publice cu care ar trebui să colaborăm în rezolvarea unor sesizări, uneori de urgenţă. Nu avem cu cine vorbi. Ori nu au serviciu de permanenţă, ori nu au personal de intervenţie. Salariile mici inhibă angajaţii şi încurajează corupţia. Salariile mici şi lipsa sporurilor aferente a tichetelor de masă şi a sporului în bani pentru haine, după cum au alte instituţii publice, menţin starea de nemulţumire a angajaţilor. Neplata orelor suplimentare. Au fost situaţii când unii angajaţi au lucrat 96 de ore peste orele de bază într-o lună şi s-au plătit doar 32 de ore, după 2 luni de zile. Lipsa acută de personal în toate direcţiile se datorează în mare parte stimulentului financiar nesemnificativ. Dotarea tehnică şi condiţiile de muncă sunt depăşite moral în toate direcţiile. Dotarea birourilor cu computere este rămasă cu ani buni în urmă. Mobilierul şi birourile în sine depăşite de timp, condiţii de muncă proaste fără aer condiţionat în majoritatea birourilor, fără apă, fără cantină cu spaţiu puţin. Directorii sunt o specie aparte în PMB. Mulţi dintre ei sunt dependenţi de expertiza angajaţilor, fără iniţiativă, fără motivaţie, fără viziune şi fără imaginaţie. Arată adeseori lipsă de respect faţă de angajaţi şi se produc acte de discriminare. Deciziile se iau în multe direcţii fără transparenţă. Primele se împart la Cina cea de Taină, nu conform meritelor. Eşti în cărţi doar atâta timp cât cel care te-a adus este important pentru director. După aceea devii plantă de decor. În numeroase cazuri directorul nu recunoaşte competenţa şi nici măcar cuvântul competenţă. În anumite direcţii mi-au transmis angajatele: trebuie să-i faci favoruri, inclusiv sexuale, dacă nu eşti pe linie moartă până te transferă sau incompetenţa este reperată cu favoruri sexuale. Multe din situaţiile prezentate mai sus au ajuns frecvent în atenţia mass mediei. Sper că nu cuvântul favoruri sexuale v-a deranjat. Acesta este adevărul. Profesionalism şi realitate. Sunt cuvinte fără conţinut în PMB. Numeroase evenimente au eşuat lamentabil dacă au fost raportate ca fiind realizări ale direcţiei. Dăm ca exemplu: oportunităţi de investiţii în Municipiul Bucureşti. Din 60 de delegaţii invitate, a venit numai una din Nicosia. Pentru noii angajaţi, dar şi pentru cei mai vechi, nu sunt definite responsabilităţi, nu este clar ce trebuie să facă după momentul angajării. Responsabilitatea a numeroase direcţii clar că nu se întâmplă nimic din ceea ce ar trebui să se întâmple. Şefii de serviciu pun monopol pe documente, îşi rezolvă problemele personale înainte de orice altceva. Preferinţele şefului contează, nimic altceva. Competenţele sunt declarative. La cursurile de specializare merg doar şefii, cu atât mai mult când acestea sunt în străinătate. În colaborarea Primăriei cu firmele partenere la diverse proiecte şi evenimente, lipsa două profesionalism se extinde în spaţiul privat. Aceste firme neparticipând decât cu numele. Deciziile în direcţii se iau pe ascuns şi sunt aflate de ceilalţi doar când devin aplicabile. Primăria se află într-o stare fizică deplorabilă. Cartea de vizită a Primăriei, locurile în care intră cetăţeanul, toatele infecte, fără apă caldă sau fără apă, fără hârtie, cu geamuri care nu se închid. Lifturile nu funcţionează de ani de zile. Decât unul singur, şi acela cu degetul. Nu există un cabinet medical în Primărie. Curăţenia este neadecvată statutului de instituţie publică în punctele de interacţiune directă cu cetăţeanul, iar în birouri oamenii se confesează că au ajuns în situaţia de a urmări şi a ne ruga de femeile de serviciu ca să facă curăţenie. Ei primesc următoarele replici: Vor veni la dumneavoastră colegele noastre de pe celălalt schimb. Şi nu mai vine nimeni. Sunt convins, stimate doamne şi stimaţi domni, că nu vă sunt străine aceste detalii pe care le-am enumerat şi vreau să vă asigur că mi-am început mandatul cu dorinţa de a le îndrepta. După situaţiile care pe unii poate v-au lăsat reci pentru că nu au legătură cu votul dumneavoastră, ci ţin strict de partea administrativă, nu de cea politică, aş vrea să vă enumăr doar vreo 15-20 de situaţii care au legătură cu deciziile politice şi care nu vreau să se mai repete în mandatul meu. Iată ce spun cifrele, iată ce spune legea. Achiziţia unui teren în suprafaţă totală de 10 mii de metri pătraţi cu construcţii, pavilion, administraţie, grajd, anexă, depozit şi cabină de poartă, pe o suprafaţă construită la sol de 1815 metri pătraţi, fără a se respecta prevederile hotărârilor dumneavoastră referitoare la încadrarea în limitele de preţ publicate în buletinul corpului experţilor tehnici. Diferenţa de preţ este de 40 de miliarde, echivalentă a 1 milion 220 euro aferent căruia s-au calculat daune interese în sumă de 17.740 euro la nivelul dobânzii şi eurobonurilor, întrucât achiziţia a fost achitată din contul de împrumuturi din emisiuni de obligaţii emise pe piaţa internaţională de capital, deci prin eurobonuri. Nereguli în derularea procedurii de achiziţie, a proiectării şi execuţiei lucrărilor la obiectivul de investiţie, reabilitare şi modernizare a stadionului naţional Lia Manoliu, cu consecinţe în angajarea nelegală a cheltuielilor. A fost declarată câştigătoare o firmă inacceptabilă şi neconformă întrucât preţul ofertat depăşeşte valoarea fondurilor alocate cu această destinaţie, iar durata totală pentru proiectare şi execuţie o depăşeşte cu mult pe cea aprobată de dumneavoastră. Totodată, parametrii tehnici rezultaţi din proiectul tehnic întocmit de ofertantul câştigător al licitaţiei sunt mai mici cu 28.59% decât cei aprobaţi cu studiul de fezabilitate printr-o hotărâre a dumneavoastră. Decontarea nelegală în avans a unor cheltuieli de organizare şi şantier neexecutate, manoperă, utilaj, transport, macarale aferente obiectivului de investiţii, reabilitare şi modernizare stadionul naţional în valoare de 8.073.845 lei, echivalent a 2 milioane 306 euro pentru care s-au calculat foloase nerealizate aproape 65.100 euro. Plăţi nelegale echivalent a 3 milioane de euro. Plăţi nelegale stimaţi colegi. Plăţi nelegale echivalent a 2 milioane 805 către executantul S.C. X S.R.L. De acum înainte îl voi denumi X. Veţi avea toate aceste lucruri la îndemână. Plăţi nejustificate de aproape 800.603 euro efectuate că către S.C. X. S.R.L. Aferent plăţilor nejustificate s-au calculat foloase nerealizate, echivalentul a 26.308 euro. Plăţi nejustificate, din nou, în alt contract cu X reprezentând 778.421 euro. Aferent s-au calculat foloase nerealizabile. Plăţi nejustificate de 51 de mii euro la aproape 24 de contacte. Aferent s-au calculat foloase nerealizate echivalentul 1 676 euro. Plăţi nelegale - 89 mii euro. Plată nedatorată a sumei de 18.601 euro la altă parte de contracte. S.C. X S.R.L. Plată nejustificată a sumei de 341 euro. Plăţi nejustificate de 976 mii euro. Alte contracte la S.C. X S.R.L. Neînregistrarea în contabilitate a valorii unor active fixe trecute în administrarea Primăriei Municipiului Bucureşti, ca urmare a ordonanţei Guvernului nr. 17/2005, Satul Francez şi respectiv stadionul naţional Lia Manoliu. Sesizarea Tribunalului Bucureşti secţia ... pentru stabilirea răspunderii civile delictuale şi a obligaţii la plată de către PMB după cum urmează. În schimb sunt datorii stimaţi colegi. Echivalentul a 1 milion 279 mii euro reprezentând diferenţa de preţ teren plătită peste nivelul aprobat prin hotărârea consiliului general al Municipiului Bucureşti, adică s-a trecut peste hotărârea dumneavoastră. Toate aceste lucruri urmează a fi analizate în continuare şi fiţi convinşi că aşa cum am promis le voi aşeza pe site, dar nu înainte de a le primi ca informare pentru că doar atunci primarul general va avea voie necondiţionat să se adreseze dumneavoastră, consiliului general. Am surprins notele din vocea unora atunci când am cerut aprobarea să mă prezint în faţa dumneavoastră cu o informare. Am avut de ales între un raport plin de cifre care plictiseşte pe toată lumea şi între o informare făcută dumneavoastră la 20 de zile de activitate în Primărie. Ea este făcută cu onestitate. Restul puteţi să nu-i găsiţi nici un fel de calitate. Nu este îndreptată împotriva nimănui prezent aici. Este îndreptată împotriva golanilor şi manglitorilor care ani de zile şi-au permis să calce în picioare demnitatea şi banii cetăţenilor. Acest lucru vă spun respectuos, poartă numele de bătaie de joc şi umilinţă pentru cei care au tăcut. Nu au nici o scuză cei care au tăcut. Cei care au aprobat tacit toate aceste lucruri. Şi multe altele pe care vă rog să mă iertaţi, dar în 20 de zile nu te joci cu vorbele şi nu arunci vorbe otrăvite pentru că astea de multe ori pot produce nenorociri. Aş dori, din tot sufletul meu, să fiţi convinşi că toate aceste lucruri veţi lua cunoştinţă de ele, nu pentru a mă ocupa de ceea ce s-a întâmplat în trecut, ci pentru a putea să construiesc în linişte dacă dumneavoastră mă sprijiniţi. Invit pe toţi directorii din Primărie pe care am avut amabilitatea să nu-i nominalizez mai sus să-şi recunoască responsabilitatea sau acţiunile din acest raport pe care îl fac public începând de astăzi, să-şi dea demisia.

(Prin Monitoring Media: Antena 3, Ora: 16:20)


Primarul general al Bucureştiului, Sorin Oprescu, cere demisia tuturor directorilor din primăria Capitalei
Primarul general al Bucureştiului, Sorin Oprescu, cere demisia tuturor directorilor din primăria Capitalei. El a prezentat în această după-amiază un raport privind situaţia din instituţie.
După 20 de zile de mandat, Oprescu spune că unele persoane cu putere de decizie din primărie ar fi tolerat multe nereguli.
Sorin Oprescu: Nu este îndreptată împotriva nimănui prezent aici. Este îndreptată împotriva golanilor şi manglitorilor care ani de zile şi-au permis să calce în picioare demnitatea şi banii cetăţenilor. Acest lucru, vă spun respectuos, poartă numele de bătaie de joc şi umilinţă pentru cei care au tăcut. Îi invit pe toţi directorii din primărie pe care am avut amabilitatea să-i nu nominalizez, să-şi recunoască responsabilitatea sau acţiunile din acest raport, să-şi dea demisia.
De la începutul acestei săptămâni au demisionat pe rând, Gheorghe Udrişte, ce a condus Direcţia Generală de Infrastructură, şi directorul de la Transporturi şi Sistematizarea Circulaţiei, Daniel Patentaşu. Şeful Administraţiei Străzilor, Claudiu Bălan, a fost înlocuit printr-o decizie a primarului general.
http://www.istorii.ro/wp-content/uploads/2008/01/primaria-capitalei.JPG
Tot primarul general a mai precizat că municipalitatea a reziliat contractul cu firma Dally. Aceasta deţinea din 1995 concesiunea parcărilor de suprafaţă din zona centrală a Capitalei. Sorin Oprescu a vorbit azi şi despre birocraţia din primăria pe care o conduce. Spre exemplu, dacă un bucureştean ar vrea o audienţă cu primarul general ar putea fi promovat abia peste câţiva ani. Mai mult, la registratura primăriei generale sunt primite petiţii care nu au nici o legătură cu administraţia locală, spune proaspătul edil şef.
Sorin Oprescu: Este nevoie de tone de hârtii şi de semnături. Mi-am notat aici în paranteză. Pentru ca să se poată ţine o achiziţie legată de creion sau de pix este nevoie de 46 de semnături. În ceea ce privesc petiţiile, poate principalul punct de contact cu bucureşteanul se înregistrează de două ori, o dată la camera 046 şi apoi din nou la camera 058. 4 ore pe zi se pierd aiurea de către 3 funcţionari, timp care ar putea fi folosit la altceva. Programarea audienţelor la primarul general a ajuns la cote aberante. Dacă un cetăţean ar dori să mă întâlnească i-ar veni rândul prin luna decembrie 2013. Dacă nu, cel mai repede la anul.
În replică, fostul primar general, Adriean Videanu, a declarat că raportul prezentat astăzi de Sorin Oprescu este o reproducere a Curţii de Conturi. El a precizat că a formulat deja un răspuns la acest raport încă de la jumătatea lunii mai.
Şedinţa Consiliului General Bucureşti a avut parte şi de un incident. Aceasta a fost întreruptă chiar la început de un bucureştean aflat în sală. Bărbatul a cerut să fie discutate cu prioritate problema retrocedării proprietăţilor care au fost dobândite fraudulos. Şedinţa a fost reluată după ce nemulţumitul a fost scos din sală.
(Prin Monitoring Media: Radio Europa FM, Ora: 18:00)

Niciun comentariu: