marți, iulie 29, 2008

Marius Tucă


Toată lumea ştie despre Marius Tucă că este unul dintre caracalenii care au pătruns în media românească. Ne-am obişnuit cu el incisiv şi "obraznic" încă din 1990.

Puţini cunosc însă latura sensibilă a lui Mariu Tucă. Sensibilitatea nu se manifestă decât în cărţi, şi atunci trebuie să citeşti cu atenţie printre rânduri, sunt şanse să greşeşti şi să treci peste pasajul cheie. Cred că Marius Tucă este incisiv din frica de a nu fi prea sensibil.
Iată un fragment din cartea sa "Pamflete la români":

BUNĂ DIMINEAŢA, ROMÂNIE!

Astăzi m-am decis să-i scriu României. M-am trezit foarte, foarte devreme, m-am spălat, m-am îmbrăcat cu ce aveam mai frumos şi m-am dus la redacţie. Aici n-am vorbit cu nimeni, m-am aşezat la birou, am pus mâna pe pix, am ales cea mai albă coală de hârtie pe care o aveam şi… şi atât. Destinatara este atât de importantă pentru mine şi pentru voi încât emoţia mi-a înţepenit mâna dreaptă, iar cu stânga nu pot şi nici nu se face să-i scriu. În plus, nici nu ştiu cum să încep, cum să mă adresez. Să-i spun simplu „tu“? Să-i spun „dumneavoastră“? Uffff! E greu, tare greu, dar frumos de greu! Între timp, mi-a venit o idee: ce-ar fi să-i scriu în numele vostru, al cetăţenilor ei de fiecare zi? Ei, ce ziceţi? Să-i spun că ţineţi la ea, că vă plac munţii şi marea, că vă plac izvoarele şi câmpiile, şi dealurile, că vă plac satele şi oraşele, că vă plac oamenii, că vă plac primarii, că vă plac guvernanţii, că vă place Opoziţia? Să-i spun toate astea şi apoi să vă semnez pe fiecare? Sau să-i spun simplu: „Dragă Românie, noi te iubim!“ Cum? Credeţi că-i prea direct, că-i prea aşa, deodată? S-ar putea să nu ne creadă? Atunci, cum să facem? Să nu-i declarăm nimic şi doar să ne semnăm? Nu-i prea puţin? A, să nu ne semnăm pe scrisoare, ci pe unde trecem? Şi nu cu nume, ci cu fapte bune? Aşa o să fie mulţumită? Bine, dacă voi ziceţi că aşa aţi procedat şi în anii precedenţi… Şi cu scrisoarea ce să fac? O s-o formulez în felul acesta: „Bună dimineaţa, Românie!“

La mulţi ani, Marius Tucă!

Niciun comentariu: