- Estimare a calitatii administratiei Primariei Municipiului Bucuresti -
– iulie 2008 -
Daca vii precum un naiv si ai intalniri doar cu sefii acestei institutii, dupa care pleci in treaba ta, alta decat administratia publica, primaria Bucurestiului ti s-ar putea parea sublima prin organizare si potential eficienta. Daca intri in maruntaiele ei, vezi ca de fapt nimic din ceea ce ti s-a explicat in cuvinte alese si in rapoarte frumos legate nu este ceea ce pare.
Cangrena institutionala si functionala care a cuprins aceasta institutie in ultimii ani o pot asemana cu scorbura imensa dintr-un copac la care te uiti din partea opusa. Daca te uiti la el de pe partea din care ti se indica, acest copac ti se pare o minune a naturii. Daca te invarti pe dupa el, poti vedea ca este gol si intunecos pe dinauntru, si daca nu-l tai la timp el va cadea peste case, masini, oameni, strazi, sperante.
Am adus cu mine in primarie si am imputernicit sa intre cat se poate de profund in miezul lucrurilor, pe unii dintre cei mai apropiati colaboratori ai mei. Am incercat si am reusit sa facem o estimare la toate nivelurile de decizie si executie din institutia pe care o conduc. Am avut dialog cu directorii de directii, cu sefii de servicii si cu angajatii. I-am ascultat pe toti si pe fiecare directie din organigrama am aplicat stiluri diferite. Feed-back-urile au fost de toate felurile – ca stim sa ne purtam cu oamenii, ca nu stim sa ne purtam cu oamenii, ca suntem profesionisti sau ca suntem diletanti. Ma bucur pentru toate aceste feed-back-uri. Ele ne-au ajutat sa descriem in linii generale, dand pe alocuri detalii necesare, situatia pe care o gasim la preluarea mandatului in Primaria Generala a capitalei.
Am incercat sa le sintetizez - pentru o prezentare cat mai simpla in fata dumneavoastra si a publicului larg - pe teme esentiale de preocupare si am folosit atat rapoartele pe care mi le-au dat consilierii mei cat si cuvintele necenzurate ale angajatilor, pentru care le multumesc. In aceste randuri se regasesc, in mod esential trei unghiuri de vedere :
1. Cum vad eu primaria
2. Cum vad angajatii primaria
3. Cum vede legea / cum vad cifrele primaria.
Primarul general nu este pus in fruntea primariei de catre cetatean sa isi piarda vremea de dimineata pana seara si sa isi consume energiile in a dezgropa neregulile administratiilor anterioare. Vreau sa ma ocup de administrarea Bucurestiului, vreau sa ma ocup de calitatea vietii, vreau sa aduc progres acestui oras si vreau sa privesc inainte.
Pe de alta parte, am promis in
Nu vreau sa blochez primaria ocupandu-ma doar de trecut dar nici nu vreau sa dezamagesc oamenii, uitand trecutul. Pentru ca pe acest trecut eu sunt obligat sa le construiesc un viitor cetatenilor bucurestiului. Si trebuie sa stiu cu o precizie milimetrica de unde plec. Ceea ce eu si oamenii mei am reusit in aceste 20 de zile este doar o ESTIMARE a starii in care eu preiau primaria, in care eu preiau capitala.
Prin urmare, din aceste motive, una din primele decizii pe care le voi lua saptamana viitoare este de a apela la o companie recunoscuta international, specializata in audit institutional si financiar, care sa ne puna la fata de masa tot ce trebuie sa stim despre Bucuresti, lucruri intamplate in ultimii 8 ani, acoperite cu buna stiinta. Companiile care vor intra in competititie pentru acest audit trebuie sa fie
Deciziile administrative pe care eu urmeaza sa le iau se pot baza fara probleme pe estimarea facuta de echipa mea. De aici eu pot pasi inainte stiind ce trebuie schimbat, ce trebuie mentinut si ce trebuie imbunatatit. In paralel cu activitatea echipei mele si a oamenilor noi pe care ii voi aduce in primarie, prestatia externa a firmei de audit ne va oferi ‘’acordul fin’’, detaliile complete si informatia necompromisa, obiectiva, care va descrie exact modul in care aceasta institutie a functionat timp de opt ani de zile. De acolo incolo vom lasa legea sa isi spuna cuvantul final.
In ceea ce priveste lucrurile pe care vreau sa le subliniez astazi..nu stiu cu care sa incep, pentru ca problemele acestei institutii pleaca de la cele mai de baza lucruri, care lipsesc, pana la oamenii care sunt pusi sa conduca, si o fac in cele mai stranii moduri.
Iata ce am constatat eu dupa aceste trei sapamani, lucruri care concorda aproape in totalitate cu ceea ce spun oamenii care lucreaza aici despre Primarie :
• Structurarea organigramei este greoaie si subiectiva
- exista numeroase suprapuneri de competente in conditiile unei lipse de coordonare
- au supravietuit structurarilor anterioare directii anacronice, care nu mai exista in nici o institutie a statului roman
- sunt mentinute directii separate pe probleme complementare, doar pentru a nu sacrifica vreun director
- aceasta organigrama, in aceasta forma, este confirmata si intarita in mod frecvent de audituri externe si interne care indeplinesc an de an aceleasi formalitati.
• Birocratia omoara comunicarea interna si externa
- Pentru orice achizitie, ce tine pana la urma de normalitatea functionarii unei institutii, este nevoie de tone de hartii si semnaturi
- in ceea ce priveste petitiile – poate principalul punct de contact cu bucuresteanul - se inregistreaza de doua ori – la camera 046 si apoi din nou, la camera 058, pe condica interna – 4 ore pe zi se pierd aiurea de catre 3 functionari, timp care ar putea fi folosit la altceva
- la registratura se primesc petitii care nu au legatura cu PMB; o mai buna selectie ar usura activitatea interna, pt ca o hartie odata intrata urmeaza un proces birocratic sinuos
- Intarzierea la peste 30 de zile este direct pusa de cetatean pe seama primarului general, pe care il considera vinovat de lipsa de raspuns
- programarea audientelor
• Comunicarea dintre directii este slaba, comunicarea cu alte institutii, la fel
- Cu toate ca auditul periodic facut in PMB in ultimii ani nu reclama o proasta comunicare interna, ba mai mult spune ca ‘’implementarea proceselor a inregistrat un progress remarcabil’’, realitatile arata o comunicare deficitara intre Directiile din cadrul PMB
- Lipsa schimbului de informatii intre directii, lipsa de responsabilitate in exercitarea atributiilor de serviciu, pasarea unor sesizari care trebuie rezolvate de PMB de la o directie la alta ar fi doar cateva dintre formele de manifestare a acestei situatii de fapt ;
- De exemplu Directia Juridica nu vrea sa preia petentii pe legea 10, sau este depasita de numarul de cereri - > blocaj la relatii publice, imagine afectata a Primariei
- Comunicarea si colaborarea cu alte institutii publice – este DEFICITARA ( sunt institutii publice cu care ar trebui sa colaboram in rezolvarea unor sesizari , uneori de urgenta si nu avem cu cine vorbi - ori nu au serviciu de permanenta ori nu au personal de interventie ) ; primaria trebuie sa stabileasca punctele de contact permanent si modul de reactie in situatii delicate sau chiar de urgenta.
• Salariile mici inhiba angajatii si incurajeaza coruptia
- Salariile mici si lipsa sporurilor aferente, a tichetelor de masa si a sporului in bani pentru haine, dupa cum au alte institutii publice mentin starea de nemultumire a angajatilor;
- Neplata orelor suplimentare ( au fost situatii cand unii angajati au lucrat 96 ore peste orele de baza intr-o luna si s-au platit doar 32 ore, dupa 2 luni );
- lipsa acuta de personal in toate directiile se datoreaza in mare masura tot stimulentului financiar nesemnificativ
• Dotarea tehnica si conditiile de munca sunt depasite moral in mai toate directiile
- dotarea birourilor cu computere este ramasa cu ani buni in urma
- mobilierul si birourile in sine, depasite de timp
- Conditiile de munca proaste – fara aer conditionat, fara apa, fara cantina, spatiu putin
• Directorii sunt o specie aparte
– multi dintre ei sunt dependenti de expertiza angajatilor, fara initiativa, fara motivatie, fara viziune, fara imaginatie
- Arata adeseori ipsa de respect fata de angajati, discriminare
- Deciziile se iau in multe directii fara transparenta , primele se impart la “cina cea de taina”, nu conform meritelor
- “Esti in carti” doar atata timp cat cel care te-a adus e important pt director, dupa aceea devii planta de decor
- In numeroase cazuri Directorul nu recunoaste competenta, nici macar cuvantul competenta
- In anumite directii, mi-au transmis angajatele – ‘’Trebuie sa-i faci favoruri, inclusiv sexuale, daca nu, esti pe linie moarta pana te transfera’’sau ‘’Incompetenta este reparata cu favoruri sexuale’’
- multe din situatiile prezentate mai sus au ajuns frecvent in atentia mass-media, cu grave prejudicii de imagine aduse institutiei noastre.
• Profesionalism si responsabilitate sunt cuvinte fara continut in PMB
- Profesionalism – numeroase evenimente au esuat lamentabil dar au fost raportate ca fiind realizari ale directiei – dam ca exemplu – ‘’Oportunitati de investitii in Municipiul Bucuresti” – din 60 de delegatii invitate a venit numai una - din
- Pentru noii angajati, dar si pentru cei mai vechi, nu sunt definite responsabilitati, nu e clar ce trebuie sa faca dupa momentul angajarii
- Responsabilitate – in numeroase directii nu se intampla nimic din ceea c ear trebui sa se intample, sefii de servicii pun monopol pe documente, si isi rezolva problemele personale inainte de orice altceva
- Preferintele sefului conteaza, nimic altceva, competentele sunt declarative
- La cursurile de specializare merg doar sefii, cu atat mai mult atunci cand acestea se desfasoara in strainatate.
- In colaborarea primariei cu firme partenere la diverse proiecte si evenimente, lipsa de profesionalism se extinde si in spatiul privat, aceste firme ne-participand decat cu numele
- Deciziile in directii se iau pe ascuns si sunt aflate de ceilalti doar cand devin aplicabile.
• Primaria se afla intr-o stare fizica deplorabila
- Cartea de vizita a Primariei – locurile in care intra cetateanul – se afla intr-o stare dezastruoasa - toalete infecte, fara apa calda sau chiar fara apa, fara sapun, fara hartie, cu geamuri care nu se inchid ;
- Lifturi care nu functioneaza de ani de zile;
- Nu exista un cabinet medical in Primarie;
- Curatenia este neadecvata statutului de Institutie Publica, in punctele de interactiune directa cu cetateanul, iar in birouri, oamenii se confeseaza ca ‘’ au ajuns in situatia de “ a urmari ” si “ a ne ruga” de femeile de serviciu sa faca curatenie si de cele mai multe ori au avut “ alte prioritati ” sau au primit replica “ vor veni la dumneavoastra colegele de pe celalalt schimb ” si “ … nimeni nu mai vine… “
- Nu exista un copiator pe hol, unde se lucreaza cu cetatenii – oamenii se asteapta sa poata face o copie .
Sunt convins stimate doamne si stimati domni ca nu va sunt straine aceste detalii pe care le-am enumerate mai sus, si vreau sa va asigur ca mi-am inceput mandatul cu dorinta de a indrepta lucrurile. Ceea ce va cer eu astazi este sa ma lasati sa imi vad de administratie, mai mult, sa ma ajutati atunci cand este nevoie, prin votul vostru sa pot sa ma ocup asa cum trebuie de refacerea institutiei acesteia si a Bucurestiului.
Dupa situatiile care poate pe unii v-au lasat reci pentru ca nu au legatura cu votul dumneavoastra, ci tin strict de partea administrativa, nu de cea politica, as vrea sa va enumar doar vreo 15-20 de situatii care au legatura cu decizii politice, si care nu vreau sa se mai repete in mandatul meu. Iata ce spun cifrele, iata ce spune legea:
• Achizitia unui teren in suprafata totala de 10.001 mp cu constructii (pavilion administratie, grajd, anexa, depozit si cabina poarta) pe o suprafata construita la sol de 1.815,50 mp fara a se respecta prevederile HCGMB nr.295/2006 referitoare la incadrarea in limitele de prêt publicate in Buletinul Corpului Expertilor Tehnici din
Diferenta de pret este de 4.478.328,45 lei (echivalent a 1.220.120 euro), aferent careia s-au calculat daune – interese in suma de 62.090,14 lei la nivelul dobinzii la eurobonduri (intrucit achizitia a fost achitata din contul de imprumuturi din emisiuni de obligatiuni emise pe piata internationala de capital – “eurobonduri”).
• Nereguli in derularea procedurii de achizitie a proiectarii si executiei lucrarilor la obiectivul de investitie “Reabilitarea si modernizarea Stadionului National Lia Manoliu”, cu consecinte in angajarea nelegala a cheltuielilor.
Astfel, a fost declarata cistigatoare o oferta inacceptabila si neconforma, intrucit pretul ofertat depaseste valoarea fondurilor alocate cu aceasta destinatie, iar durata totala pentru proiectare si executie depaseste pe cea aprobata prin HCGMB nr.229/2006.
Totodata, parametrii tehnici rezultati din proiectul ethnic intocmit de ofertantul castigator al licitatiei sint ,ai mici cu 28% - 59% decit cei aprobati in studiul de fezabilitate prin HCGMB nr.229/2006.
• Decontarea nelegala in avans, a unor cheltuieli de organizare de santier neexecutate (manopera, utilaj si transport macarale) aferente obiectivului de investitii “Reabilitare si modernizare Stadion National Lia Manoliu”, in valoare de 8.073.845 lei, pentru care s-au calculat foloase nerealizate de 227.709 lei.
In timpul controlului, lucrarile de organizare de santier au fost executate, iar foloasele nerealizate au fost incasate de la furnizor, reintregindu-se bugetul local.
• Plati nelegale de 12.084.406 lei catre SC X SRL pentru obiectivul Bd.Iancu de Hunedoara, reprezentind sporuri (cote procentuale de pina la 80%) adaugate in mod nelegal la cheltuielile directe cu materialele, manopera si utilajele, aferent carora s-au calculate foloase nerealizate de 536.517 lei.
• Plati nelegale de 9.820.803 lei catre executantul SC X SRL pentru obiectivul Bd. 1 Decembrie 1918, reprezentind in mod similar, sporuri adaugate nelegal, la cheltuielile directe, aferent carora s-au calculate foloase nerealizate de 536.727 lei.
• Plati nejustificate de 2.802.205 lei efectuate catre SC X SRL, reprezentind diferenta dintre cantitatea de beton de calitatea C18/22,5 decontata prin situatiile de plata si cantitatea de beton justificata prin documentele aflate la cartea tehnica in condica de betoane autentic intocmite, pentru obiectivul Bd. 1 Decembrie 1918.
Aferent platii nejustificate s-au calculate foloase nerealizate de 92.078 lei.
• Plati nejustificate de 2.724.474 lei efectuate catre SC X SRL, reprezentind diferenta dintre cantitatea de beton de calitate C500 decontata prin situatiile de plata si cantitatea regasita in cartea tehnica (condica de betoane), beton utilizat la realizarea suprastructurii la calea de rulare a tramvaielor pe Bd. 1 Decembrie 1918.
Aferent s-au calculate foloase nerealizate de 89.524 lei.
• Plati nejustificate de 178.604 lei catre SC X SRL, reprezentind diferenta valorica dintre cantitatea de suduri aluminotermice decontate prin situatiile de lucrari si ea efectiv realizata, confirmata prin documentele depuse la cartea tehnica a constructiei.
Aferent, s-au calculate foloase nerealizate de 5.869 lei.
• Plati nelegale de 312.776 lei catre executantul X, reprezentind diferenta dintre cantitatea de sina decontata conform devizelor intocmite la proiectul ethnic sic ea efectiv utilizata
Aferent, s-au calculate foloase nerealizate in suma de 10.434 lei.
• Plata nedatorata a sumei de 65.106 lei catre SC X SRL, reprezentind contravaloare “montare instalatie transponder”
Aferent platii nedatorate, s-au calculate foloase nerealizate de 2.139 lei.
• Plata nejustificata a sumei de 1.194.709 lei catre SC X SRL, aferenta procurarilor de echipamente pentru linia de tramvai de pe Bd. 1 Decembrie 1918, care reprezinta diferenta dintre pretul decontat de Primaria Municipiului Bucuresti si cel efectiv de furnizare a echipamentelor. Situatia a fost generate de faptul ca la ofertare, desi a fost nominalizat furnizorul de echipamente, nu au fost prezentate in sustinerea valorilor trecute in oferte documentele emise de acest furnizor, cu atit mai mult cu cit acesta este unul dintre membrii asocierii care a cistigat licitatia.
Aferent, s-au calculate foloase nerealizate de 39.257 lei.
• Plati nejustificate de 3.419.479 lei efectuate catre SC X SRL, reprezentind diferenta dintre valoarea devizului oferta care a fost decontata pentru linia de contact a tramvaiului de pe Bd. 1 Decembrie 1918 si valoarea decontata de SC X SRL subcontractantului Y, care a executat lucrarea, in conditiile in care la contractare, SC X SRL declarase ca nu lucreaza cu subcontractanti.
Aferent, s-au calculate foloase nerealizate in suma de 220.434 lei.
• Neinregistrarea in contabilitate a valorii unor active fixe trecute in administrarea Primariei Municipiului Bucuresti ca urmare a OG nr.17/2005 (“Satul francez”), respective HG nr.499/2006 (Stadionul National Lia Manoliu).
• Sesizarea Tribunalului Bucuresti – Sectia a IX-a Contencios Administrativ si Fiscal, pentru stabilirea raspunderii civile delictuale si a obligarii la plata catre Primaria Municipiului Bucuresti, dupa cum urmeaza:
- Suma de 4.478.328,45 lei reprezentind diferenta pret teren platita peste nivelul aprobat prin HCGMB nr.295/2006, cu foloasele nerealizate aferente de 62.090,14 lei, ce urmeaza a fi actualizate la data pronuntarii sentintei, in solidar, in sarcina urmatoarelor persoane: A, B, C, D, E , F, G, H si I – membrii comisiei de negociere si J, K, L, M – ca semnatari ai contractului de vinzare – cumparare.
Pe cale de consecinta, obligarea Primariei Municipiului Bucuresti de a vira sumele recuperate in contul bugetului local ca restituiri din finantarea anilor precedenti.
- Suma de 32.602.562 lei reprezentind plati nelegale pentru lucrarile de reabilitare a strazilor, cu foloasele nerealizate de 1.532.979 lei ce urmeaza a fi actualizate la data pronuntarii sentintei, in solidar, in sarcina urmatoarelor persoane: A, B, C, D, E, F, G, H si I.
Pe cale de consecinta, obligarea Primariei Municipiului Bucuresti de a vira sumele recuperate in contul bugetului local ca restituiri din finantarea anilor precedenti.
- Suma de 33.286 lei reprezentind contributie individuala de asigurari sociale cu majorari de intirziere aferente 10.861 lei ce urmeaza a fi actualizate la data pronuntarii sentineti si 22.295 lei majorari de intirziere aferente contributiei “angajatorului” ce urmeaza a fi actualizata la data pronuntarii sentintei, in solidar, in sarcina urmatoarelor persoane: A, B, C,D.
Pe cale de consecinta, obligarea Primariei Municipiului Bucuresti la virarea catre bugetul asigurarilor sociale de stat a acestor sume, la care se adauga contributia “angajatorului” in suma de 68.323 lei.
----
Toate cele insiruite mai sus nu reprezentau ieri decat un fulg de zapada din ‘’ninsorile’’ ultimilor ani in Bucuresti. Desi e vara, astazi, eu am facut un bulgare. Cunosc deja multe persoane care se tem de modul in care acest bulgare se va rostogoli.
Invit toti directorii pe care am avut amabilitatea sa nu-i nominalizez mai sus si isi recunosc responsabilitatea sau actiunile in acest raport pe care il fac public astazi 10 iulie 2008 … SA ISI DEA DEMISIA. Sunt vinovati de starea in care se afla institutia aceasta, sunt vinovati de starea in care se afla Bucurestiul. Incepand din acest moment, astept demisiile lor pe biroul meu. Incepand de luni ii voi convoca pe fiecare dintre cei pe care ii vizez - si nu inteleg sau se fac ca nu inteleg situatia delicata in care se afla si situatia delicata in care ma pun – la un dialog scurt in biroul meu, dialog care va clarifica definitiv lucrurile. Daca nu isi dau singuri demisiile, ii demit eu.
Consilierilor mei li s-a spus in aceste saptamani ca pe X, Y sau Z n-am cum sa ii schimb din functie…ca au spate…eu le transmit in mod public ca AU AVUT ’’SPATE’’… Au stat in functii pe spatele bucurestenilor, au incalecat functia publica, nu si-au facut datoria fata de cetateni si fata de institutia pe care au reprezentat-o iar spatele lor a fost protejat politic intr-un mod mercantil si medieval. Ii anunt pe toti acestia care AU FOST si pe toti aceia care ii vor inlocui si VOR FI in functii de decizie in primarie, ca suntem in secolul XXI, Bucurestiul are un primar independent si capitala asta are nevoie de un viitor, care nu coincide intotdeana cu al lor.
Sunt deficiente majore in modul in care directiile primariei functioneaza, slaba salarizare a oamenilor ii alunga pe noii angajati dupa doar doua-trei luni de munca, conditiile de munca sunt adeseori dezumanizante, nu exista un contract colectiv de munca si nu exista de facto un sindicat pentru ca nimeni dintre cei veniti politic in fruntea acestei institutii nu s-a gandit mai departe de cercul lui ingust de interese. Ani si ani de zile in Primaria Capitalei a fost pus un gard intre NOI (cei care decidem si profitam) si EI ( cei care muncesc si nu pot protesta).
Sorin Oprescu este aici, astazi, in aceasta functie, prn vointa cetatenilor acestui oras pentru a regla aceste lucruri si a face institutia cu adevarat sa functioneze. Daca primaria functioneaza si administratia devine normala, dupa care performanta, si cetateanul este multumit, si eu sunt multumit.
Am sa citez pe final un mesaj pe care mi l-au transmis angajatii uneia dintre directiile primariei:
‘’ Va multumim daca ne ajutati sa ne dorim si sa ne faca placere sa venim
Cei care l-au scris se regasesc cu totul in cuvintele mele pe care vi le-am rostit la trei saptamani de mandat. Cetatenii Bucurestiului isi vor regasi vointa implinita in deciziile pe care urmeaza sa le iau in urmatoarele zile si saptamani. Pana cand va intoarceti dumneavoastra din concediu, voi veni in fata bucurestenilor cu cel putin un proiect de anvergura, care sa combine eficienta, modernitatea si ecologia, care sa tina cont de dorintele bucurestenilor si cerintele unei capital europene. In aceasta sala am cea mai mare legitimitate, aceea pe care mi-au conferit-o bucurestenii pentru a putea administra. Va cer sa tineti cont de dorinta lor, va cer sa imi respectati dorinta de a face administratie de calitate, iar eu va voi respecta deciziile dumneavoastra politice. Nu suntem aici pentru noi si familiile noastrem nu suntem aici pentru partidele noastre, suntem aici pentru cetatenii Bucurestiului. Va rog, re-ordonati-va prioritatile!
Va multumesc!
Primar General
Sorin Oprescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu