(Armonia dintre cetăţeni, este zidul oraşelor.)
Una sub alta stau trei ştiri, fiecare vorbind despre o faţetă a mişcării artistice bucureştene: spectacol-artă, bani-artă, bani-spectacol.
Viaţa implică mişcare iar această mişcare este ea însăşi împotriva vieţii. De aceea complexitatea manifestării este mai presus de logica simplă a cauzei-efect, adică ceea ce poate prevedea bunul simţ. Dar să vedem ştirile MEDIAFAX:
"Eduard al III-lea" şi "Ecaterina cea Mare", premiere-eveniment la TNB
Alexandru Tocilescu montează, în premieră naţională, la Teatrul Naţional Bucureşti (TNB), "Eduard al III-lea", de William Shakespeare şi Cornel Todea pune în scenă "Ecaterina cea Mare" de George Bernard Shaw, cele două spectacole fiind cele mai importante noutăţi ale începutului de an, la TNB.

"Eduard al III-lea", piesă atribuită recent lui William Shakespeare, montată în premieră naţională, într-o viziune modernă, anume concepută pentru Sala Mare, "se află într-un stadiu foarte avansat de pregătire", potrivit TNB.
Eduard al III-lea, regele Angliei, va fi întruchipat de Ion Caramitru, sub îndrumarea regizorală a lui Alexandru Tocilescu, sub bagheta căruia s-a născut şi "Hamlet", interpretat tot de Ion Caramitru, directorul TNB.

După premiera cu "Eduard al III-lea", care va avea loc la Sala Amfiteatru, la TNB, Cornel Todea va pune în scenă "Ecaterina cea Mare", de George Bernard Shaw.

Rodica Popescu Bitănescu pregăteşte, pentru începutul acestui an, spectacolul "Încă-i bine!", în programul "Uşi deschise pentru toţi".


Într-un interviu acordat MEDIAFAX, anul trecut, de Ion Caramitru, directorul TNB, acesta arăta că activitatea teatrului va fi condiţionată, în 2008, de începerea lucrărilor de consolidare şi modernizare a clădirii din Piaţa Universităţii. "Sala Atelier şi Sala Amfiteatru sunt primele care vor intra în reparaţii, suntem în negocieri cu diferite instituţii pentru a juca în ele spectacolele noastre în perioada de şantier, ne gândim la Sala Rapsodia, de pe Lipscani, care aparţine Cartelul Alfa, şi la Sala Arcub, pentru care va trebui să încheiem anumite înţelegeri. Sala Mare va intra ultima în şantier şi va funcţiona până în ultimul moment, când celelalte săli vor fi deja gata", declara, atunci, Caramitru.

Dan Perjovschi: Expoziţia "La zid" - un perete troian pentru cel ce doreşte să mute CNDB
Expoziţia "La zid" a deschis, joi, seria de evenimente derulate de Centrul Naţional al Dansului Bucureşti (CNDB) în acest an, artistul Dan Perjovschi spunând că lucrarea sa este un protest faţă de posibilitatea mutării Centrului din clădirea Teatrului Naţional Bucureşti (TNB).
"Declarăm deschis anul 2008!", a spus Vava Ştefănescu, directorul artistic al CNDB, în cadrul unei conferinţe de presă la care au participat artistul Dan Perjovschi, dar şi Mihai Mihalcea, directorul Centrului. În cadrul evenimentului a fost vernisată expoziţia lui Perjovschi, fiind anunţate şi proiectele CNDB pe anul în curs.
Pentru expoziţia "La zid", Dan Perjovschi a desenat pe pereţii CNDB, timp de o lună, schiţele sale reprezentând proteste împotriva "puterii", a "mitocăniei din societatea românească" sau a "felului în care este percepută cultura".
Dan Perjovschi a susţinut că CNDB este printre puţinele instituţii din România de care a dorit să-şi lege numele.

"Eu am foarte mare grijă pe unde trec cu lucrările mele, de data asta am vrut un proiect care să stea. Am vrut să expun şi în România pentru că am desenat mai mult în străinătate. De când s-a înfiinţat CNDB am vrut să desenez ceva aici", a spus Dan Perjovschi.
El a mai precizat că lucrările sale reprezintă "o intervenţie în spaţiu" şi un "perete troian" împotriva celor care vor să mute CNDB din actualul sediu. "Eu am o agendă politică în ceea ce fac. Este o lucrare de artă şi care va fi luată în calcul de cei care vor veni să numere mesele, sau cafetierele. Dacă toate acestea se vor muta, vor distruge şi o operă de artă. Este un fel de perete troian. Ca instituţie a statului în România nu ai viitor, este o condiţie extrem de ingrată, nu există decât «Fabulospirit», cultura românească nu are viziune", a protestat Perjovschi. El a subliniat că, prin expoziţie, vrea să îngreuneze decizia celui care va dori să intre cu picamere în sediul CNDB..
Pe de altă parte, Mihai Mihalcea, directorul CNDB, a spus că Centrul nu doreşte să se folosească de numele lui Dan Perjovschi, instituţia alegându-l pentru această expoziţie deoarece se regăseşte în discursul său artistic. El a spus că spaţiul în care Dan Perjovschi a desenat va fi deschis publicului permanent, 24 de ore din 24.
Directorul a mai spus că a înţeles din anumite declaraţii publice că centrul va fi dat afară din clădirea Teatrului Naţional Bucureşti. "Nu am primit nici un mesaj oficial dar se pare că sigur vom fi daţi afară. E păcat, mai ales că abia acum ne aşezasem şi noi în acest spaţiu, pe care l-am primit în urmă cu doi ani", a spus Mihalcea.
Iorgulescu: CNDB nu se desfiinţează şi nu-şi va desfăşura activitatea pe stradă
Ministrul Culturii şi Cultelor, Adrian Iorgulescu, a declarat pentru MEDIAFAX că Centrul Naţional al Dansului Bucureşti (CNDB) nu se va desfiinţa, urmând să-şi desfăşoare activitatea într-o altă locaţie pe perioada lucrărilor de reabilitare a spaţiilor în care-şi desfăşoară activitatea.
Ministrul Culturii a reacţionat în urma conferinţei de presă susţinute, joi, de conducerea CNDB şi Dan Perjovschi, în care aceştia au protestat faţă de posibilitatea mutării Centrului din spaţiile din clădirea Teatrului Naţional Bucureşti (TNB), în care-şi desfăşoară în prezent activitatea.
Artistul Dan Perjovschi, care a deschis prin expoziţia "La zid" seria de evenimente pe 2008 la CNDB, a spus că lucrarea sa este un perete troian pentru cel ce doreşte să mute CNDB. În plus, Mihai Mihalcea, directorul CNDB, a mai spus că a înţeles din anumite declaraţii publice că centrul va fi dat afară din clădirea Teatrului Naţional Bucureşti. "Nu am primit nici un mesaj oficial dar se pare că sigur vom fi daţi afară. E păcat, mai ales că abia acum ne aşezasem şi noi în acest spaţiu, pe care l-am primit în urmă cu doi ani", a spus Mihalcea.
Pe de altă parte, Adrian Iorgulescu spune că nu i se pare normal ca reprezentanţii CNDB să se plângă într-o conferinţă de presă, înainte de a fi discutat cu conducerea Ministerului Culturii şi Cultelor (MCC), întrucât nu au informaţiile corecte în privinţa mutării sediului Centrului.
"Dacă ar fi vorbit cu mine sau cu altcineva din conducerea Ministerului Culturii, nu ar mai fi avut obiectul plângerii. Nu se pune problema să fie mutaţi numai ei din clădirea TNB şi alţii să rămână. Este vorba despre reconstrucţia Teatrului Naţional Bucureşti, care este o miză naţională. Însă în acea clădire se va lucra modular, nu se vor închide toate spaţiile în acelaşi timp. Nu se va închide TNB şi ei vor fi trimişi acasă sau pe stradă. Nu se poate pune problema desfiinţării instituţiei", a spus ministrul Adrian Iorgulescu.
El a mai precizat că, dacă ar putea să fie cineva îngrijorat în acest caz, ar putea fi directorul TNB, Ion Caramitru, în privinţa locului unde-şi va desfăşura Teatrul Naţional activitatea timp de doi ani de zile.

Totuşi, Iorgulescu spune că nu există motive de îngrijorare, pentru că MCC are în prezent câteva soluţii pentru mutarea Teatrului Naţional şi CNDB în perioada în care spaţiile în care-şi desfăşoară activitatea vor fi reabilitate.
O primă soluţie dată de Iorgulescu este Sala Studio a Teatrului Naţional, în care activează Teatrul Naţional de Operetă "Ion Dacian", care a fost reabilitată şi modernizată. "Această sală nu va intra în alte renovări, nu se va închide în perioada în care se vor reabilita restul spaţiilor din clădirea TNB şi va putea fi folosită", a spus Adrian Iorgulescu.
O altă posibilitate este Sala Rapsodia din Centrul Istoric al Capitalei, pentru care MCC a anunţat, la sfârşitul anului trecut, că o va prelua de la Cartel Alfa. "În plus, la Sala Omnia avem toate avizele necesare, o să începem lucrările de transformare a acesteia într-o adevărată sală de spectacole", a mai spus ministrul Culturii.
Din păcate eu nu pot aprecia cât din această criză este soluţie managerială şi cât este mitocănia jocurilor de interese. Pentru mine este însă foarte clar că deciziile se iau în acest domeniu unilateral, fără consultarea artiştilor şi a celor care sunt afectaţi efectiv. Este inadmisibil să anunţi eliberarea spaţiului şi pe urmă să te gândeşti că trebuie să găseşti un loc alternativ. Cine are însă timp să gândească doi paşi înainte când sunt atâtea de gândit în trecut. România nu mai are timp de problemele guvernării pentru că este preocupată cu cearta de la vârful ţării, Guvern-Preşedinţie-Parlament şi de alte probleme importante dezbătute pe larg şi cu sigla “Senzaţional” pe OTV şi alte televiziuni de largă audienţă şi inspiraţie.
4 comentarii:
Exista momente care ne fac viata mai bogata. Cu siguranta ca daca vom ajunge sa savuram aceste spectacole emblematice indiferent sub acoperisul carui asezamant, ne vom oferi cu prisosinta hrana pentru suflet, indiferent daca este vorba despre "Eduard al III-lea" in regia lui Alexandru Tocilescu sau despre "Ecaterina cea Mare" sub semnatura regizorala a lui Cornel Todea sau despre creatia dramatica "Inca-i bine !" a surprinzatoarei actrite Rodica Popescu Bitanescu.
Dincolo de "mitocania jocurilor de interese" cum bine spuneai, care au ajuns sa devoreze periculos si alarmant stabilitatea unor institutii de cultura, am convingerea ca se va gasi o solutie si ca vom ajuta spectacolul de teatru sa supravietuiasca, asa cum si noi am supravietuit si supravietuim prin teatru. Fiinta spirituala nu ne-o va putea eroda nimeni, cu atat mai putin deciziile dezastruoase si anarhice din varful puterii ministeriale.
Oricum semnalul tau de alarma este binevenit si sa speram ca fi de bun augur.
Ceea ce mi se pare absurd este că, deşi interesul pentru cultură scade, cei care sunt puşi să o ocrotească, scuipă cu dezinteres pe ce a mai rămas eveniment cultural. Cultura are nevoie de viaţă.
LOCÁŢIE, locaţii, s.f. 1. Închiriere. ♦ Chirie 2. (Jur.) Contract.
Hai să folosim corect cuvintele. Încearcă loc, aşezare, poziţie, zonă.
1. Termenul este folosit de redactorii MEDIAFAX din care am citat.
2. Locaţie nu are sens de aşezare, poziţie, zonă, ci, aşa cum este folosit în context, tocmai de închiriere, chirie, contract.
3. sensul de localizare este prins şi el în Dicţionarul de Neologisme, fiind apărut pe cale militară, cum ar fi radio-locaţie. Deci tot nu ar fi greşit.
LOCÁŢIE s.f. 1. (Jur.) Luare în folosinţă pentru un timp determinat şi în anumite condiţii; formă de contract de închiriere. 2. Taxă plătită pentru un lucru luat în folosinţă; chirie. ♢ Taxă de locaţie = sancţiune bănească în caz de depăşire a termenului de încărcare sau de descărcare a vagoanelor de cale ferată sau a autovehiculelor. 3. (Mar.) Determinare a poziţiei unei nave în larg. [Var. locaţiune s.f. / cf. fr. location, lat. locatio].
Vă mulţumesc pentru atenţia cu care aţi citit postarea şi vă aştept să reveniţi.
Trimiteți un comentariu