joi, martie 27, 2008

Conferinta de presa Radu Berceanu


Radu Berceanu:Avand in vedere ca saptamana viitoare urmeaza sa avem foarte multi invitati de seama care vor ateriza pe Aeroportul Otopeni, am sa incep cu o chestiune legata de acest aeroport. A doua pista a acestui aeroport, la inceputul anului trecut, cand inca eram ministru, a intrat intr-o mica reparatie. Dovada este faptul ca suma care a fost licitata era de 3.900.000 de euro, trebuia facuta o reparatie la pista doi. Ne aflam astazi in situatia in care la mai bine de un an dupa ce s-a castigat aceasta licitatie, nu numai ca nu s-a terminat reparatia, cum ar fi trebuit, dar s-a stricat o portiune importanta din aceasta pista doi avand, la ora actuala, ceea ce in termini tehnici se numeste "prag redus", adica are o lungime mai mica decat lungimea totala si se discuta marirea, cu putin a contractului, de la 3,9 milioane euro la 60 si ceva milioane euro, adica de vreo 20 de ori. Este o problema legata de invitatii care vor sosi la noi, o problema de siguranta nationala, dar este si o problema de coruptie. Firmele care lucreaza acolo sunt firma Paco, despre care s-a mai discutat si firma Romprest.
Romprest este firma care de pe vremea domului Mitrea, este foarte bine cunoscuta de dumneavoastra este o firma foarte apropiata domnului Orban; daca va mai aduceti aminte, cu totii ati relatat in presa ca la unul din multiplele accidente de circulatie pe care le-a facut domnul Orban, cand a lovit un tramvai, conducea un jeep care apartinea firmei Romstrade. Coincidenta. De ce conducea viceprimarul un jeep al unei firme care lucra pentru primarie, a ramas un mister. Dar iata ca acum aceasta firma lucreaza si pentru Ministerul Transporturilor si trece de la 3,9 milioane de euro la peste 60 de milioane de euro. Tot firma Romprest este cea care a reusit sa faca Guvernul Romaniei sa modifice o ordonanta si sa-i permita dlui Chiliman sa faca curatenie in sectorul 1 cu alta firma decat pana atunci - ghiciti cu care firma? Cu Romprest! Deci iata cateva lucruri despre Romprest si despre firmele apropiate curentului de gandire liberal. Pentru ca s-au facut niste referiri saptamana trecuta si i-am spus dnei Camelia Spataru ca la inceputul saptamanii, iata, este marti, o sa-i dau raspunsul.
In legatura cu firma Paco, ca sa va spun cateva lucruri si despre firma Paco. Firma Paco este firma care a castigat licitatia pentru repararea autostrazii Bucuresti-Pitesti intre kilometri 23 si 46. La vremea respectiva, toata presa a scris despre aceasta chestiune, am si niste articole de atunci, deci toata lumea a stiut ca este o discutie - inclusiv primul ministru, care banuiesc ca mai citeste si domnia sa macar rezumatele de presa care-i parvin. Au fost nenumarate controale acum doi ani, dar printre aceste controale mai interesante sunt controalele pe care le-au facut organismele din subordinea primului ministru, acelasi Calin Constantin Anton Popescu Tariceanu, acum un an si jumatate, doi, ca si acum.
Domnul Tariceanu a facut controale referitoare la acea licitatie: cum de a fost declarata castigatoare firma Paco, desi avea un pret putin mai mare decat firma clasata pe locul 2, Alpine. La vremea respectiva, nu a avut nimic de semnalat sau de obiectat. Dupa un an si jumatate, acum cateva saptamani, brusc, asa, in prag de campanie electorala, a iesit sa spuna "firma prezidentiala Paco care, iata, a castigat si firma Alpine, saraca, a pierdut". Repet, la vremea respectiva ANRMAP a facut un control, ANRMAP este in subordinea primului ministru, condusa de un liberal, si Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, care est condus tot de un liberal, domnul Petrovici... de asemenea a verificat aceasta chestiune. Acum, insa domnul Tariceanu a fost deosebit de suparat pe acea problema si atat de suparat a fost incat a repetat-o si la Craiova, dupa ce a plecat presedintele, bineinteles, cu firmele prezidentiale.
Asta este firma Paco care de mult, dupa cum va spuneam, a devenit firma prim ministeriala, pe langa multe altele, pe langa Romprest. Ce mai face firma Paco, mai nou: mai nou, firma Pacao a castigat o alta licitatie la centura vest Poiesti, dar de data aceasta de pe locul 4 pe locul intai. Acum, in timpuri 100% liberale. C sa stiti mai bine cum este centrura Ploiesti, ea era in licitatie in momentul in care am parasit eu ministerul. Domnul Orban care si el, cu ocazia lansarii, ne-a povestit cat de multe fapte marete, de vitejie, a facut la minister de cand este acolo, a anulat licitatia. Chestiunea aceasta a durat opt luni, pana cand a facut o noua licitatie, n-a castigat cine trebuia si a anulat propria licitatie - inca o data - a reluat licitatia si, fiindca tot n-a castigat cine trebuie, pana la urma, de pe locul 4, a castigat firma Paco. Care trebuia sa faca lucrarea de transformarea a portiunii de la intrarea in Ploiesti pana la Metro, la iesirea din Ploiesti, in partea de vest, pe langa rafinarie, de la doua benzi la patru benzi. A castigat cu 23 de milioane in timp ce alte firme au dat 19 milioane, 20 milioane si termene de realizare mai scurte. Cu toate acestea, a fost dat castigator, nu prea s-a apucat de lucru - toata iarna, cei care s-au dus la munte sau in directia Brasov s-au dus pe zona care este ca dupa bombardament, pentru ca a fost intarziata un an si ceva, ea acum trebuia sa fie de mult gata - si acum constata ca cu acesti bani nici intr-un caz nu poate sa faca lucrarea si doreste o marire de peste 67 la suta. Sigur ca probabil se vor gasi tot felul de explicatii pentru a primi acesti bani. Cam aceasta este realitatea despre firmele care sunt apropiate unora sau altora. Eu pot da va spun ca firma Paco n-a lucrat cu Ministerul Transporturilor cata vreme a fost domnul Basescu ministru acolo; era, pe vremea aceea, o firma mica. As vrea sa va mai spun ca in ultimul an, ceea ce se face la Ministerul Transporturilor sunt, in general, studii de fezabilitate. D-aia nu s-a lucrat pe autostrada Bucuresti-Ploiesti, nici la portiunea care deja era licitata, pentru ca acolo n-au alocat bani si deci portiunea de la kilometrul 19,500 pana la Ploiesti - se mai pune asa, cate ceva, pietris pentru ca nu sunt bani si deci nu se poate lucra, nefiind finantata. Nici la portiunea de la Bucuresti la 19,500 - vestita portiune care trece prin vestitul oras, inteleg, Voluntari, unde se afla vestitul primar Pandele.
Ce s-a intamplat acolo, pentru ca sa stie toata lumea, pentru ca eu am avut o interventie intr-o emisiune televizata, ca sa fie cat mai clar: acolo, dinante de 2004 a existat un traseu al acelei portiuni. Domnul Pandele cu prietenii si cu cei care se ocupa de astfel de lucruri au cumparat imediat terenul pe acel tarseu, exact cum era traseul, multe terenuri si domnul Pandele le-a dat si tot felul de autorizatii de constructie, de cladiri, blocuri... Unii au facut si niste fundatii ca atunci cand vine exproprierea sa spuna: eu ar fi trebuit sa iau foarte multi bani pentru ca faceam aici un bloc de zece etaje, am si inceput constructia cu autorizatii, cu toate si, drept urmare, daca vreti sa ma expropriati, trebuie sa-mi dati foarte multi bani. Cand am vazut acest lucru, am impartit lucrarea in doua - era o singura lucrare, initial Bucuresti-Ploiesti - 019,500 o lucrare, 19,560 cealalta lucrare. 19,560 a fost licitata, au fost stabiliti constructori, s-au inceput lucrarile dar nu se mai face nimic pentru ca nu se dau bani si stam, iar pe portiunea aceasta am schimbat traseul - am spus, daca au cumparat terenuri acolo si este atat de scump sa expropriem, facem autostrada prin alta parte.
Am schimbat traseul pe o zona marginala, unde terenurile sunt foarte ieftine, putin pe teritoriul localitatii Voluntari si in rest, pe la marginea unei paduri care apartine statului. Lucru care a creat o foarte mare neplacere, am primit telefoane de inmormantare, tot felul de lucruri. A ramas acest traseu, s-au facut toate demersurile necesare, s-a licitat lucrarea pe acest traseu, s-a desemnat firma castigatioare si acum un an pe vremea aceasta trebuia sa inceapa lucrarile. Am fost foarte mirat, de ce nu s-a facut nimic, pentru ca erau si niste bani, sigur, nu foarte multi, caci niciodata nu pui la inceputul anului foarte multi bani pe o lucrare care incepe, ca-i pui acolo si nu pot sa-i cheltuiasca si in felul acesta nu-i poti pune la alte lucrari. Daca merge bine constructorul, la rectificari mai adaugi din bani, astfel incat sa fie finantat. S-au facut rectificari anul trecut, dar nu numai ca nu s-au mai dat bani la 019,500, dar nici banii care erau prevazuti nu au prea fost utilizati. Eu eram foarte mirat, oare de ce nu se lucreaza, pentru ca am discutat la vremea respectiva si am spus "atentie, prima portiune trebuie sa se termine o data cu cea de-a doua portiune, ca sa avem o autostrada care merge de undeva si ajunge undeva, adica pleaca de la Bucuresti si ajunge la Ploiesti!", pentru ca altfel vom avea o autostrada care pleaca din camp, de la 19,500 si ajunge la Ploiesti, ceea ce nu foloseste la nimic, sau pleaca de la Bucuresti si ajunge in camp, primii 19,500. Aceasta portiune ar fi trebuit sa mearga ceva mai repede decat prima portiune, cu toate acestea nu s-a facut nimic un an de zile, ca acum sa constatam de ce nu s-a facut nimic. Pentru ca baietii cu conexiuni au schimbat inca o data traseul, si d-aia nu se facea nimic.
Eu nu stiu ce o sa faca cu licitatia, pentru ca din punct de vedere legal, firma respectiva, o firma italiana, a castigat o lucrare pe un anumit traseu. Acum, daca s-a schimbat traseul, ca sa treaca iar pe niste terenuri care iar le-au cumparat baietii care trebuie si care iar au obtinut niste autorizatii de 14 etaje... Va aduceti aminte ca, la un moment dat, domnul Pandele ne-a explicat cum o sa faca un Beverly Hills din Voluntari; asta era Beverly Hills-ul, trebuia sa fie 14 etaje ca atunci cand expropriezi sa coste cat trebuie. Daca s-ar fi facut pe traseul care era aprobat, realizat si asa mai departe, exproprierea ar fi costat sub 100 milioane de euro, bine sub 100 milioane de euro; asa, exproprierea costa 1 miliard de euro, cam aceasta este diferenta. Noi vrem sa facem 19,5 km de autostrada care vor costa ca realizare 200 milioane de euro, ca atat au licitat cei care au castigat licitatia si ca expropierea terenurilor - 1 miliard de euro - ca cine trebuie sa aiba ceva maruntis de cheltuiala si de dat si la prieteni.
Eu trebuie sa va spun ca, din punct de vedere legal, lucrurile sunt foarte grave. In niciun caz nu poti, pe o licitatie castigata fara nicio problema, sa schimbi traseul fara niciun fel de explicatie ca sa maresti pretul. Pentru ca, pana la urma, cei care au cerut schimbarea traseului au cerut-o. Important de stiut, din punct de vedere legal, este cine a aprobat asa ceva, adica compania si ministerul, ministrul. Pentru ca daca ministrul spune ca nu stie despre asa ceva, inseamna ca n-are ce sa caute ministru, pentru ca nu se pot schimba trasee de autostrada fara sa stie ministrul. Iar schimbarea unui traseu, ca sa coste de zece ori mai mult, nu are absolut niciun fel de explicatie - decat una legata de coruptie.
De aceea, invit DNA-ul sa se uite cu atentie la ce se intampla pe acolo. Si daca tot se uita cu atentie DNA-ul, ar putea sa se uite cu atentie si la nenumaratele studii de fezabilitate care se fac intr-un ritm ametitor. Deci nu s-a construit in anul acesta mai nimic, pentru ca uneori s-a spus "n-avem bani". Iata ca, spre exemplu, s-a spus ca nu sunt bani pentru autostrada Bechtel, da si o sa treaca Bush in zbor sa va da nu stiu cum de deasupra ceva de genul acesta - in schimb, au fost bani pentru tot felul de studii de fezabilitate care mai de care mai ciudate. De exemplu: s-a facut un studiu de fezabilitate - nu se stie de ce, n-a fost vreo dezbatere extraordinara - ca sa se faca un drum expres de la Pitesti la Craiova. Eu ar trebui sa fiu bucuros ca vine un drum expres la mine la Craiova. Dar nu a cerut mai nimeni drumul asta expres: nici nu e trafic extraordinar. Dar s-a facut un studiu de fezabilitate care pe 100 km a costat 12 milioane euro fara tva, asta inseamna vreo 120.000 euro pe kilometru - studiu de fezabilitate. Pentru comparatie, la Galati - Braila - tot drum expres, au fost 100.000 euro, adica 3.000 de euro pe kilometru. Cum se poate ca unele studii de fezabilitate sa fie 3.000 euro pe kilometru si altele 120.000 euro pe kilometru, este un lucru pe care trebuie sa-l descopere DNA-ul, cercetand putin pe la companie, pe la domnul Grecu si pe la domnul Orban. Pentru ca altfel se fac numai studii de fezabilitate care oricum nu folosesc la nimic. Ca daca nu se face si lucrarea, si eventual lucrarea se face peste vreo zece ani, atunci oricum studiul de fezabilitate trebuie refacut si dati alti bani. De ce a trebuit compania si ministerul sa faca numai studii de fezabilitate? Din cauza ca studiile de fezabilitate se fac repede.
Studiile de fezabilitate se fac repede, adica in anul in care credea domnul Orban si domnul Grecu ca vor mai sta la minister si atunci nu are rost sa ne apucam de lucrari, ca alea se termina cine stie cand, se incaseaza banii greu... Este mai usor sa facem niste studii de fezabilitate, ca acestea se termina repede. De exemplu, acesta de 12 milioane a durat vreo cateva luni. Compania respectiva nu stiu ce a studiat ea pe acolo, a trasat un traseu, ca si asa nu verifica nimeni, pentru ca studiile de fezabilitate sunt niste dosare, niste hartii cu niste trasee, o luam pe langa localitatea astea, ne ducem asa... oricum ea trebuia sa fie prin camp. Drumul de la Pitesti la Craiova ramanea acelasi, pe care il cunoastem cu totii si se mai facea pe alaturi, pe undeva acest drum drum expres, pe care nu l-a cerut nimeni, dar studiul de fezabilitate a fost foarte important sa-l facem. Mai bine am cheltuit 12 milioane de euro pe studiul de fezabilitate decat sa mai continuam lucrarile ori la autostrada Bucuresti-Ploiesti, ori la autostrada Transilvania sa mai punem un ban acolo ca inteleg ca nu sunt bani.
Am vrut sa fac aceste precizari pentru a se intelege cum este cu firmele apropiate unora si altora si mai ales cat de apropiate si sa se vada eventual cum functioneaza lucrurile in ministerul unde domnul Orban a obtinut atat de mari succese pe care banuiesc ca le va obtine si mai departe, pe unde s-o mai duce. Va multumesc, daca aveti intrebari...
Vorbeati despre o companie condusa de Grecu. Este o companie privata, este o companie care functioneaza in cadrul ministerului? La ce companie va referiti?
R. Berceanu: Ma refer la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, CNADNR, care este o companie 100% de stat. Aceasta companie este condusa de domnul Grecu care are o relatie extrem de apropiata cu domnul Calin Popescu Tariceanu; si cand eram eu ministru mi-a cerut sa-l angajez prin minister pe alt post; acum este la aceasta companie. Dansul a facut niste studii de chimie pura, unde a avut niste rezultate exceptionale si, daca va uitati pe site la curriculum vitae, la hobby-uri, o sa vedeti muzica, kickboxing si infrastructura de transport. Banuiesc ca datorita acestui hobby a fost pus director la compania asta, care are 6.500 de angajati si, daca m-ati intrebat de numirea directorilor, o sa va spun ca acum, de curand, avem o directoare adjuncta la Otopeni, ca tot vin multe personalitati si trebuie sa mearga bine treaba, care inainte a fost subordonata domnului viceprimar Orban, cand era acolo; a devenit nu stiu ce consiliera la minister, a fost pusa in Consiliul de Administratie de la Otopeni, fiind o mare specialista in aviatie, fac pariu ca nu stie cate aripi are avionul, pentru ca majoritatea celor care nu se pricep spun doua. Nu. Cioara are doua aripi. Avionul are o singura aripa, dar sunt termeni de specialitate si nu are rost sa discutam aici. Doamna a decis, in Consiliu, un lucru pe cat ilegal, pe atat de interesant. Fiind in Consiliul de Administratie a decis ca aeroportului ii mai trebuie un director, si anume un director adjunct, care sa se ocupe cu protocolul si buna miscare a relatiilor. Consiliul de Administratie a aprobat, desi nu era in atributiile sale. Consiliul putea sa faca, eventual, ceva legat de organigrama. Acum devine si mai interesant: tot Consiliul de Administratie a decis ca doamna sa devina directoare pe postul care tocmai se infiintase, fara concurs si faca respectarea legii, care spune ca in domeniu asta trebuie sa ai anumite cunostinte ca, daca incurci borcanele cu avioanele... este mai complicat. Tractoarele se mai opresc pe marginea campului, se mai leaga cu sarma... la avioane este putin mai greu. Aceasta directoare, impreuna cu directoarea Directiei de Drumuri si Poduri Bucuresti, care are o zona foarte mare de responsabilitate, de vreo sase-sapte judete, a implinit doar 25 de ani si cred ca terminat facultatea zilele astea. Facultatea de... ceva, ca in zilele noastre, daca chiar vrei si nu esti atent, termini vreo doua-trei facultati fara sa-ti dai seama foarte bine si, daca te intreaba cineva pe cine ai avut profesor, nu stii, pe cine ai avut colegi, nu stii si ce tema ai avut la lucrarea de licenta, nu-ti mai aduci aminte. Dar ai terminat facultatea! Acesta este cazul si... este directoare.
Cum o cheama pe doamna de la aeroport?
R. Berceanu: Daniela Mincu.
Candidati la Consiliul Judetean?
R. Berceanu: Sigur ca da! Candidez la presedintia Consiliului Judetean Dolj. Asta nu ma va impiedica ca, de acolo, de departe, sa fiu cu ochii pe aceste probleme si sa mai vin sa va fac cate o conferinta de presa cu mici precizari despre unele, altele...
De ce ati renuntat la Parlament in favoarea administratiei?
R. Berceanu: Cred ca nu mai constituie neaparat un challenge pentru mine. Eu sunt de 18 ani in Parlament, am fost in CPUN si am facut parte din toate legislaturile. Am devenit in septembrie 1991 vicepresedintele Camerei Deputatilor si am fost vicepresedinte pana am devenit ministru la Industrie si Comert. Dupa ce nu am mai fost ministru, iar am devenit vicepresedintele Camerei Deputatilor; dupa aceea am devenit senator si am fost, pana in zilele noastre, minus portiunea cat am fost ministru, vicepresedintele Senatului. Am condus sedinte mai mult decat au facut-o unii presedintia ai acestor organisme. Cred ca acum este cazul sa fac ceva si in locul de unde am pornit. Eu am mai condus judetul Dolj, vreo sase luni, in perioada CPUN, unde eram presedinte de CPUN - ceva similar cu functia de presedinte al Consiliului Judetean. A fost o perioada grea, nimeni nu stia nimic. Era dupa revolutie, plecase prim-secretarul, am ajuns eu acolo; lumea era obisnuita ca totul sa se rezolve de catre prim secretar; asa imi si mai spuneau cateodata, cand mai greseau, tovarasul prim-secretar, ca inca nu se formasera automatismele verbale. Din pacate, Doljul a ramas foarte in urma in ceea ce priveste atragerea de bani europeni si deschiderea pe care Craiova si Doljul ar trebui sa le ofere. Lucrurile au ramas mult in urma si cred ca as putea arata in patru ani cum ar trebui sa se faca, ca sa existe un termen de comparatie. Daca comparam cum era acum cativa ani fata de cum este acum, bineinteles ca este ceva mai bine, ca merge totul. Noi ar trebui sa comparam cum este si cum ar fi putut sa fie fata de cati bani si cate oportunitati exista.
Invitati DNA-ul sa se uite peste ce se intampla....Veti face o plangere?
R. Berceanu: Eu am mai facut documente catre DNA. Nu stiu daca neaparat tot felul de hartii folosesc sau reprezinta o procedura. Daca va uitati, o sa vedeti ca DNA se poate autosesiza asa cum a facut-o deja in multe chetiuni carte apar in presa si uneori chiar incepe sa mai gaseasca ceva. Nu este neaparat menirea mea sa pun DNA-ul la treaba. Cred ca DNA-ul stie singur ce are de facut. Eu am tras un semnal de alarma; de fapt, mai multe semnale de alarma si o sa tot mai trag semnale de alarma. Este bine de vazut ce se intampla acolo; dupa un semnal de alarma tras de mine si de unii dintre dumneavoastra despre cum se cheltuiesc banii la autostrada Transilvania, DNA-ul sa autosesizat; deci a vut efect. DNA-ul s-a dus pe acolo si, dupa ce a cerup primele cinci hartii, toti cei trei sefi si-au dat demisia. Va dati seama ca de bine ce mergeau lucrurile acolo. Nu cred ca o demisie te scapa, decat daca te duci dupa Necolaiciuc, pe care il cauta toata lumea cu conditia ca nu care cumva sa-l gaseasca pentru ca, daca il gasesc, s-ar putea ca reforma din Romania sa capete profunzimi nebanuite. Va multumesc!

Un comentariu:

Anonim spunea...

Poate aude si DNA.