miercuri, februarie 20, 2008

Lars Saabye Christensen - Beatles


Urmatorul autor pe care vi-l aduce Colectia „Literatura“ a ziarului Cotidianul a ajuns superstar al literaturii norvegiene inspirindu-se din muzica si viata oamenilor din jur.
La patruzeci de ani de la revolutia pe care a adus-o mai ’68, careia cei patru Beatles ii dedicau piesa „Revolution“, Cotidianul propune cititorilor un roman impregnat de atmosfera anilor ’60 si care, deloc intimplator, se numeste „Beatles“. Este cartea care l-a facut pe autorul ei, Lars Saabye Christensen, unul dintre cei mai cunoscuti scriitori ai Norvegiei si pe care cititorii au votat-o drept cel mai bun roman norvegian din ultimii 25 de ani.
Povestea celor patru tineri in jurul carora este construit romanul are, de fapt, puternice radacini in biografia lui Christensen. Nascut in 1953 la Oslo, si-a petrecut copilaria si adolescenta intr-un cartier mic-burghez al capitalei norvegiene, unde a facut cunostinta cu tot ceea ce aduceau anii ’60 in Europa: televiziune, muzica rock, cinema, benzi desenate, pe scurt, cultura populara. Absorbind toate aceste elemente pe care le aducea modernizarea, Christensen a absolvit Universitatea din Oslo, obtinindu-si masteratul in istoria artelor si a literaturii, precum si in istoria ideilor. In 1976 publica prima carte, volumul de poezie „Povestea lui Gly“, urmata de romanele „Amatorul“ (1977) si „Biletele“ (1980), in care incepe sa-si construiasca tema la care nu va renunta niciodata: povestile de viata ale unor tineri aflati in etapa maturizarii. „Am inceput sa scriu cind eram foarte tinar, dar imi cautam mereu adevarata lume literara. Dupa care, intr-o zi, uitindu-ma pe fereastra casei mele din Oslo, mi-am dat seama ca aceasta lume era despre mine, era lumea mea si a celor cu care am crescut. Am ajuns la literatura prin dragostea mea fata de muzica rock. Asa ca, la 25 de ani, am inceput sa scriu romanul «Beatles»“, spunea Christensen intr-un interviu acordat anul trecut ziarului „The Independent“.
The image “http://clubliteratura.ro/includes/thumb.php?image=http%3A%2F%2Fclubliteratura.ro%2Ffiles%2Fcarti%2Fbeatles.jpg&width=300&height=300” cannot be displayed, because it contains errors.
Desi majoritatea cartilor sale sint romane, scriitorul care nu a parasit nici astazi orasul Oslo, unde locuieste alaturi de sotia sa, a trecut prin foarte multe genuri, de la poezia de debut pina la scenarii de film, piese de teatru, ba chiar povestiri detectivistice. A facut o adaptare pentru televiziune a trilogiei „August“, a unui alt scriitor-cult norvegian, Knut Hamsun, si s-a implicat in promovarea tinerilor autori, participind la lecturi-performance alaturi de o trupa muzicala din Norvegia. Ca orice scriitor activ, care ajunge in egala masura la public si la critica, Christensen a primit numeroase premii, cartile sale fiind traduse in peste 20 de limbi. In afara de „Beatles“, cel mai cunoscut roman al sau este „The Half Brother“, publicat in 2001, care a fost un boom editorial.

Un comentariu:

pescarusul argintiu spunea...

Felicitari pentru aceasta prompta postare ! Cartea e fierbinte as putea spune, am cumparat-o si eu de dimineata de la chioscul preferat de ziare si am lecturat cu nesat cateva pagini in Metrou... Se citeste cu sufletul la gura, stilul e alert si irezistibil, chiar merita sa investim timp pentru suflet !