sâmbătă, februarie 23, 2008

PSD descoperă că are responsabilităţi


O moţiune extrem de interesantă propusă de PSD şi PC, o colaborare care sper că va continua.
STOP DEGRADĂRII NIVELULUI DE TRAI ! STOP IRESPONSABILITĂŢII DIN SECTORUL ENERGETIC !
Postat la 2008-02-20

(1) “Statul este obligat să ia măsuri de dezvoltare economică si de protecţie socială,de natură să asigure cetăţenilor un nivel de trai decent” -Articolul 47 din CONSTITUŢIA ROMÂNIEI 2003

Constatând încălcarea gravă a acestor prevederi constituţionale de către Guvernul Tăriceanu, un număr de 39 senatori, membri ai grupurilor parlamentare ale Partidului Social Democrat şi Partidului Conservator, în temeiul articolului 112 din Constituţia României şi al articolelor 153-157 din Regulamentul Senatului, au depus la Biroul Permanent al Senatului moţiunea cu titlul:

STOP DEGRADĂRII NIVELULUI DE TRAI !

STOP IRESPONSABILITĂŢII DIN SECTORUL ENERGETIC !


Doamnelor şi domnilor senatori,
Semnatarii prezentei moţiuni constată că, după un an de la momentul aderării, România se îndepărtează tot mai mult de principiile modelului european. Accentuarea derapajelor economice şi sociale pe parcursul anului 2007 reprezintă consecinţa incoerenţei politicilor aplicate, economia românească ajungând mult mai vulnerabilă decât acum trei ani. Putem afirma astăzi, cu mâhnire, că România a ratat startul integrării în Uniunea Europeană.
Regimul politic de dreapta, reprezentat de tandemul Tăriceanu-Băsescu, va rămâne în istorie ca exemplu de lipsă de performanţă în gestionarea politicilor publice. Extinderea fenomenului de corupţie fără condamnarea în instanţă a vreunui corupt, polarizarea societăţii într-o manieră străină modelului european, lipsa de eficienţă şi instabilitatea în funcţionarea instituţiilor statului, înlocuirea criteriilor de competenţă cu cel al ataşamentului faţă de partide şi conducătorii acestora, accentuarea decalajelor externe şi izolarea României în plan extern reprezintă doar câteva elemente caracteristice evoluţiilor din societatea românească în ultimii trei ani.
Tabloul macroeconomic ne arată o economie al cărei ritm de creştere este în scădere, cu investiţii directe – autohtone sau străine – din ce în ce mai puţine, cu un deficit de cont curent ce a depăşit cu mult nivelul “de avarie”. Corecţia severă înregistrată pe cursul de schimb spre finele anului trecut precum şi inversarea trendului ratei inflaţiei reprezintă semnale de alarmă privind riscurile iminente la care actualii guvernanţi expun economia românească. După ratarea ţintei de inflaţiei într-un mod spectaculos în 2007, nivelul ajungând aproape dublu faţă de cel prognozat, iată că în prima lună a noului an indicele preţurilor de consum înregistrează o creştere cu 0,86 % faţă de luna decembrie 2007, ceea ce, printr-o recalculare a inflaţiei pe ultimele 12 luni, ne indică un nivel de 7,26%, cu 0,69 puncte procentuale peste inflaţia înregistrată la finele anului 2007.
Cursul de schimb s-a aşezat, pentru moment, pe un trend uşor descrescător, sugerându-ne că într-un oarecare orizont de timp ar putea să se încadreze într-o marjă stabilă. Atragem însă atenţia asupra faptului că această evoluţie se datorează exclusiv intervenţiilor specifice politicii monetare, iar efectele scontate nu pot fi durabile dacă asemenea măsuri nu sunt dublate de politici fiscal-bugetare raţionale.
Doamnelor şi domnilor senatori,
Semnatarii prezentei moţiuni nu-şi propun să prezinte o analiză detaliată asupra evoluţiilor macroeconomice. Scopul acestei moţiuni este, pe de o parte, acela de a trage un semnal de alarmă în legătură cu impactul direct pe care derapajele macroeconomice îl au asupra agravării fenomenului de sărăcie în România, prin scăderea drastică a puterii de cumpărare a persoanelor cu venituri mici şi medii, iar, pe de altă parte, de a solicita Guvernului să acţioneze urgent în sensul limitării extinderii acestui fenomen.
În România ultimilor trei ani, rata sărăciei a crescut de la 17,9% în 2004 (adică 3.870.000 săraci) la 18,6% în 2007 (4.010.000 săraci), un plus de 140.000 de săraci; iată una dintre performanţele guvernării de dreapta! Această guvernare s-a manifestat şi se manifestă ca o “putere fără soluţii”, atunci când este vorba despre menţinerea nivelului de trai al marii majorităţi a populaţiei, dar susţine cu zel orice iniţiativă menită să redistribuie beneficiile creşterii economice,exclusiv în folosul clientelei politice. Printr-o asemenea evoluţie, România se apropie mai mult de modelul de ţară din America Latină decât de cel european. Nu este specific Uniunii Europene faptul că doar 300 de români deţin averi ce reprezintă 22% din PIB-ul ţării. Nu există o altă ţară din Europa în care raportul dintre veniturile realizate de primii 10% dintre cetăţenii cu veniturile cele mai mari şi ultimii 10% dintre cetăţenii cu veniturile cele mai mici să fie de 17/1,aşa cum se întâmplă la noi.
În România ultimilor trei ani, reducerea puterii de cumpărare a majorităţii populaţiei este dramatică. Dacă în perioada 2004-2007, salariul mediu brut a crescut cu 60%, iar pensia medie lunară cu 71%, preţurile au crescut mult mai spectaculos . Iată câteva exemple: - gaze naturale 100%
- pâine 80%
- apă, canal,salubritate 80%
- lapte 75%
- energie termică 60-100%
- carne 60%
- ulei comestibil 45%
- transport 40-60%
- energie electrică 19%

Factura de întreţinere a ajuns o povară de nesuportat pentru români. În ultimii trei ani, 45% dintre gospodăriile din mediul urban nu şi-au putut plăti la timp factura la utilităţi. Anticipaţiile privind evoluţia preţurilor ne indică creşteri spectaculoase şi în 2008:
- pâine 30%
- gaze naturale 10-30%
- energia termică 12%
- energia electrică 10%
- carne, mezeluri 30%
- lapte 30%
Cum depăşeşte românul de rând aceste dificultăţi cauzate de creşterea preţurilor? Consultând informaţii oficiale, publicate de către Institutul Naţional de Statistică, vom găsi un răspuns cutremurător! Consumul mediu de produse alimentare pe cap de locuitor s-a deteriorat cantitativ şi calitativ în ultimii trei, de o manieră aproape incredibilă. Dacă în 2004 un român consuma lunar 20 de litri de lapte şi produse din lapte, în 2007 consumul s-a redus la 7,4 litri.În aceeaşi perioadă, consumul lunar de carne şi preparate de carne s-a redus de la 5,5 la 3,9 kg, consumul de ouă de 24 la 13 ouă pe lună, cartofi de la 8,15 la 3,5 kg pe lună, legume de la 15,2 la doar 8,8 kg .
Pensionarii rămân, în continuare, cea mai vulnerabilă categorie socială. Majorarea pensiilor, ca urmare a presiunii exercitate de către PSD asupra guvernanţilor, a adus un plus de speranţă în viaţa acestor bătrâni. Din păcate, această creştere de venituri a fost grav afectată de valul de scumpiri ce s-a declanşat la sfârşitul anului trecut. Oricum, Guvernul şi-a dovedit încă o dată indiferenţa faţă de problemele generaţiei vârstnice. Cu cei 1,1 milioane de euro, pe care i-a cheltuit pe scrisorile adresate pensionarilor, se puteau plăti pensiile lunare a 22.000 de pensionari din agricultură, adică toţi pensionarii agricultori din judeţe precum Argeş sau Prahova, sau se puteau acorda încă 3500 de bilete de odihnă şi tratament.

Stimate doamne şi stimaţi domni senatori,
O cauză profundă pe care o regăsim la originea fenomenului de scădere a nivelului de trai în România constă în incapacitatea Guvernului de a elabora şi gestiona o strategie energetică eficientă.
Practic, lipsa unei strategii coerente în domeniul energetic, abandonarea sau blocarea proiectelor de interes major, lipsa competitivităţii, managementul iresponsabil şi neperformant, toate acestea asociate unei politici externe păguboase, au generat derapaje cu consecinţe grave atât în plan micro, cât şi macroeconomic. Aceste lucruri se întâmplă într-un domeniu care, pe plan mondial, este declarat de importanţă strategică, tocmai pentru că determină formarea preţurilor în tot spaţiul economic. România a reuşit performanţa să obţină cel mai mare preţ la gazele naturale din import, la nivelul Uniunii Europene. Astfel, după primele declaraţii agresive ale României faţă de singurul furnizor de gaze naturale din import, preţul gazelor naturale a crescut, în etape, de la 141 USD/1000 Nmc, media anului 2004, la 270 USD/1000 Nmc, ajungând apoi la 376 USD/1000 Nmc. În privinţa preţurilor practicate pentru distribuţia gazelor naturale destinate consumul casnic, Guvernul are un comportament de-a dreptul cinic. Va rămâne în istorie, probabil, celebra majorare a preţului din octombrie 2006, cu 9%, motivându-se nevoia ca Guvernul să sprijine prin aceasta politica de ţintire a inflaţiei.Este fără echivoc faptul că activitatea de reglementare a preţurilor se dovedeşte a fi subordonată politic.În locul autonomiei autorităţii de reglementare, cerută de normele comunitare, ascultăm cu toţii declaraţiile ministrului de resort care preced, cu regularitate, actele oficiale emise de către această autoritate.Care sunt consecinţele acestor acţiuni guvernamentale? Creşteri spectaculoase de preţuri pentru toate produsele energetice, după cum urmează:
- gaze naturale de import - de la 141USD/1000Nmc in 2004 la 376 USD/1000Nmc in 2008;
- gaze naturale intern - de la 81USD/1000 Nmc in2004 la 197 USD/1000 Nmc in 2008;
- energie termică - gcal. - de la 75 lei la 150-200-300 lei;
- energie electrică la producător - de la 87lei/kwh la 155lei/kwh
- păcură - numai în 2007, preţul a crescut de la 257USD/to la 507 USD/to
- cărbunele energetic - de la 59 USD/to in 2006 la 121 USD/to.

Ce înseamnă pentru cetăţenii României aceste evoluţii? Înseamnă un efort financiar suplimentar de 2,1 mld USD,un “cadou” oferit de către guvernarea portocalie. Numai pentru luna decembrie, facturile pentru consumul casnic de gaze naturale au înregistrat valori cuprinse între 500 şi 6000 de lei.
Se pare că lucrurile nu se opresc aici! Chiar în cursul acestei luni, în total dispreţ faţă de situaţia disperată a populaţiei cu venituri medii şi mici, Guvernul aprobă o nouă creştere nejustificată a preţului gazelor din producţia internă cu cca 8%, adică 10USD/1000 Nmc, oferind prin aceasta un “cadou”de 85 mil. USD pentru OMV-Petrom şi un altul de 80 mil. USD pentru ROMGAZ. Toate acestea pentru un viitor şi incert “fond social pentru gaze”, care va intra în vigoare iarna viitoare şi care nu va avea alocaţii mai mari de 30 mil. USD. Tot în această lună, autorităţile au crescut nejustificat cu aproximativ 30% tariful de transport şi au introdus suplimentar aberanta “taxa de rezervare a capacităţii de transport”de cca 5 USD/1000 Nmc. Aceste măsuri nesăbuite vor stimula o noua creştere a preţurilor, în condiţiile în care valoarea subvenţiilor acordate de Guvern populaţiei este total insuficientă pentru acoperirea acestor majorări. Puterea de cumpărare a românilor scade continuu şi este departe de nivelul european la care actuala administraţie încearcă să alinieze preţurile utilităţilor.

Doamnelor şi domnilor senatori,
Faţă de majorarea în cascadă a preţurilor şi tarifelor la principalele produse de consum şi utilităţi pe de o parte, şi de implicaţiile imediate ale acestora asupra scăderii nivelului de trai şi a calităţii vieţii în România pe de altă parte, semnatarii prezentei moţiuni sunt îndrituiţi să ceară Guvernului următoarele:
1. Luarea de măsuri imediate pentru protejarea puterii de cumpărare a cetăţenilor cu venituri medii şi mici şi instituirea unor mecanisme specifice de compensare a cheltuielilor cu întreţinerea locuinţei pentru cei aflaţi sub pragul sărăciei;
2. Corelarea (etapizată) a veniturilor populaţiei cu valoarea coşului minim de consum lunar calculat de INS, astfel încât nici o pensie şi nici un salariu să nu fie sub această valoare;
3. Corelarea în interval de trei luni, a dezechilibrelor majore în materie de salarizare în cadrul sectorului bugetar, prin elaborarea şi prezentarea în Parlament spre dezbatere şi adoptare a unui proiect de lege de instituire a unui sistem unic de salarizare a personalului bugetar. Legea va trebui să găsească un echilibru just între importanţa socială a diferitelor sectoare de activitate pe de o parte, şi nivelul pregătirii, complexitatea şi calitatea sarcinilor îndeplinite, responsabilitatea asumată şi performanţa profesională, pe de altă parte. Legea trebuie să instituie un raport echitabil între valoarea minimă şi maximă a salariului din sectorul bugetar;
4. Reducerea, la nivelul anului 2008, a tuturor cheltuielilor guvernamentale cu echivalentul a două miliarde de euro şi introducerea unui mecanism de supraveghere şi control al execuţiei bugetului consolidat, prin prezentarea trimestrială în Parlament a unui raport preliminar cu privire la gestiunea cheltuielilor bugetare;
5. Prezentarea în Parlament a unui program naţional actualizat de luptă împotriva sărăciei şi a sărăciei severe, cu măsuri concrete şi etape de derulare, precum şi cu responsabilităţi concrete ale instituţiilor statului implicate;
6. Prezentarea în Parlament, la interval de trei luni, a unui raport privind starea de sănătate a tinerei generaţii din România şi aprobarea unui program naţional de măsuri pentru asigurarea securităţii alimentare a acesteia;
7. Stoparea imediată a majorării preţului la gaze naturale din producţia internă şi utilizarea sumelor colectate pe seama ultimei majorări într-un fond destinat protejării populaţiei
8. Iniţierea unor negocieri reale cu Federaţia Rusă pentru stoparea creşterii preţului la gazele naturale, cărbunele, păcura importate şi promovarea participării României în proiecte alternative de transport al hidrocarburilor către Europa de Vest;
9. Finalizarea strategiei din domeniul energetic în conformitate cu noul pachet de legi pentru energie şi schimbări climatice la nivel european;
10. Promovarea Programului de reabilitare termică a clădirilor multietajate prin suportarea de la bugetul de stat şi bugetele locale a costurilor aferente populaţiei aflată sub pragul de sărăcie.

Doamnelor şi domnilor senatori,
Această Moţiune simplă se înaintează Senatului României în virtutea dreptului de control asupra Executivului, stipulat în Constituţia României, Cap. IV, art. 112, şi în Regulamentul Senatului, Cap. III, Secţiunea I.
Ataşăm semnăturile senatorilor care susţin prezenta moţiune.
Vă rugăm, doamnelor şi domnilor senatori, să adoptaţi prin votul dumneavoastră, această moţiune simplă.

Niciun comentariu: