joi, martie 06, 2008

Amenzi pentru încălcarea drepturilor consumatorilor


Preocuparea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor pentru respectarea drepturilor cumpărătorilor duce la sancţionarea operatorilor economici care încalcă legislaţia şi care oferă produse neconforme sau nu respectă contractele încheiate cu beneficiarii.
De aceea, supravegherea permanentă a pieţei produselor în perioada 4 - 29 februarie 2008 s-a concretizat prin efectuarea, la nivel naţional, a unui număr de 11.736 acţiuni de control.
În acest interval au fost identificate deficienţe ca lipsa autorizaţiei de funcţionare, facturarea greşită, condiţii de păstrare necorespunzatoare a alimentelor şi comercializarea de produse cu termen de valabilitate expirat.
Au fost depistate probleme şi la prestările de servicii către consumatori la service-urile auto, serviciile de turism sau refuzul reparaţiei în termenul de garanţie acordat.
În ceea ce priveşte comercializarea de produse nealimentare, principalele abateri au fost constatate la produsele de uz casnic, prin neacordarea garanţiei, prin parametri de calitate neconformi.
Acţiunile de control au fost desfăşurate conform tematicii ANPC, precum şi în urma unui număr de 5.482 sesizări şi reclamaţii primite de la consumatori.
Din totalul de reclamaţii, cele mai numeroase au fost înregistrate pentru prestările de servicii – 2.975, pentru produsele nealimentare – 1.846, iar pentru produsele alimentare – 661 reclamaţii.
Pentru abaterile înregistrate, inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor au aplicat amenzi contravenţionale în valoare totală de 12.101.250 lei.
Dintre abaterile constatate în urma controalelor, exemplificăm :
În judetul Galaţi, un operator economic, organizator al evenimentului Superbalul Bobocilor (cazul în care o elevă a suferit arsuri, folosind materiale inflamabile) nu a informat consumatorii asupra regulamentului concursului în privinţa probelor obligatorii şi responsabilităţile fiecărei părţi participante. În materialele publicitare nu se specifică numele organizatorilor, lăsând să se înţeleagă că este organizat în acord sau împreună cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Galaţi. Pentru abaterile constatate, s-a aplicat o amendă contravenţională de 3.000 lei.
Tot in judeţul Galaţi, în presa locală au apărut anunţuri pentru oferte de muncă la domiciliu, indicând numere de telefon de firmă 074 XXXXXX. Sunându-se la aceste numere, se indica un alt număr de telefon 0903 902 222, număr cu suprataxă, folosit drept serviciu infojob (cu taxare de 1.5 euro/min +TVA). Durata unei convorbiri este de aproximativ 15 minute, iar consumatorii nu realizează că apelul costă mai mult decât se aşteaptă.
În judeţul Bihor, un operator economic care comercializa produse de panificaţie - patiserie – nu respecta condiţiile prescrise şi declarate la depozitarea de materii prime. S-a constatat lipsa documentaţiei specifice de produs, precum şi etichete incomplete, în sensul că nu cuprindeau denumirea şi adresa producătorului şi nici lista ingredientelor. S-a aplicat o amendă in valoare de 30.000 lei şi s-a dispus oprirea temporară a folosirii materiei prime şi obligativitatea operatorului de a efectua teste produselor de patiserie.

În judeţul Argeş, un operator economic care oferea servicii de fast - food a fost controlat, deoarece nu respecta delimitarea spaţiului pentru fumători. De asemenea, au fost identificate pachete de ţigări inscripţionate necorespunzător, lipsind informaţia conţinutului de gudron şi nicotină şi avertismentele de sănatate generale incorecte.
Operatorul economic a fost sancţionat contravenţional cu amendă în valoare de 8.000 lei, iar pachetele de ţigări au fost confiscate în vederea distrugerii.
La OJPC Iaşi a fost înregistrată o reclamaţie referitoare la rănirea unui copil, intr-un parc de joacă din incinta Centrului Comercial „Carrefour Felicia”. În urma controlului s-a constatat că echipamentul de agrement, respectiv un tobogan gonflabil, era dezafectat ca urmare a accidentului produs. Operatorului economic i-a fost aplicata amendă contravenţională în valoare de 20.000 lei, iar parcul de joacă a fost închis definitiv.
Tot în judeţul Iaşi, o societate comercială cu activitate de selecţie şi plasare forţă de muncă a fost amendată cu 3.500 lei pentru că a încasat de la două persoane din judeţul Galaţi câte 400 lei, reprezentând avans pentru deplasarea în Cipru, fără ca aceştia să fie preluaţi şi îmbarcaţi spre destinaţie. În urma controlului s-a constatat că operatorul economic nu a putut prezenta niciun document din care să rezulte rezervarea sau achiziţionarea biletelor de călătorie. Totodată, s-a dispus măsura restituirii contravalorii avansului încasat.
În judeţul Prahova, unui operator economic, furnizor de servicii de telefonie, i-a fost aplicată amendă contravenţionala de 34.000 lei pentru abateri constând în nerespectarea termenelor de instalare a pachetele de servicii oferite şi pentru funcţionarea defectuoasă a robotului care înregistrează reclamaţiile din partea consumatorilor.
În judeţul Argeş, ca urmare a numeroaselor reclamaţii de la consumatori, unui operator economic, care desfaşura activităţi de schimb valutar, fără afişarea comisioanelor practicate (16%), i-a fost aplicată amendă contravenţională de 10.000 lei şi s-a dispus măsura de restituire a comisionului.
De asemenea, unor operatori economici prestatori de servicii de frizerie şi coafură le-a fost aplicată câte o amendă contravenţională în valoare de 4.000 lei pentru că, la data controlului, nu se efectuase sterilizarea instrumentarului folosit.
În judeţul Constanţa, unui operator economic care comercializa sandwich-uri, fără să deţină autorizaţie de funcţionare, i-a fost aplicată amenda contravenţională de 7.000 lei.
În municipiul Bucuresti, inspectorii din cadrul Inspectoratului Teritorial pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti – Ilfov au desfăşurat, în data de 21 februarie ac., un control la operatorii economici din cadrul complexului comercial Ikea.
Astfel, pentru deficienţele constatate la articolele din cadrul raioanelor de textile, electrice, jucării şi mobilier din lemn s-a aplicat amendă contravenţională în valoare de 25.000 lei, dispunându-se totodată oprirea temporară de la comercializare a produselor cu deficienţe, până la remedierea acestora.
Mobilierul de lemn era comercializat fără instrucţiuni de montare şi întreţinere traduse în limba română, fără documentaţie din care să reiasă informaţii despre continuţul de metale grele existent în vopseaua colorată aplicată mobilierului pentru copii, fără certificat de calitate şi conformitate şi fără informaţii despre greutatea maximă admisă în cazul paturilor suprapuse destinate copiilor.
Mobilierul de la raionul de produse „aşa cum sunt”, produse care conţin mici defecte, era vândut cu atenţionarea că nu se acordă garanţie pentru acesta şi că nu poate fi returnat, avertismente care se abat de la legislaţie (Legea 449/03, art 16) care prevede că vânzătorul răspunde pentru neconformitatea produselor timp de 2 ani de la cumparare.
Produsele textile din import (perne decor, paturi, lenjerie, perdele, draperii, halate de baie, protecţii saltea, covoraşe de baie) erau comercializate fără evidenţierea pe etichete a compoziţiei fibroase. Menţionăm că aceste informaţii erau trecute doar pe panourile poziţionate în dreptul fiecărui container de marfă, contrar perevederilor legale, care cer ca acestea să însoţească fiecare produs în parte.
Tot în Bucureşti, au fost verificaţi 30 de operatorii economici care comercializau în Piaţa Castanilor produse textile, încălţăminte şi produse electrocasnice. Pentru abaterile constatate au fost aplicate amenzi contravenţionale în valoare de 60.000 lei, respectiv pentru neafişarea preţurilor, etichete netraduse în limba română şi lipsa informaţiilor despre întreţinerea produselor textile.

Niciun comentariu: