joi, martie 06, 2008

ANALIZĂ SOCIO-ECONOMICĂ PRIVIND SITUAŢIA FEMEILOR DIN MEDIUL RURAL


In perioada ianuarie –februarie 2008, Agenţia Naţională pentru Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi (ANES) a derulat o analiză la nivel naţional cu privire la situaţia femeilor din mediul rural. Compartimentele teritoriale ale ANES au condus 1046 de interviuri, axate pe situaţia profesională, participarea la decizie , informaţiile necesare, precum şi modalităţile de informare preferate de femeilor din mediul rural. Persoanele intervievate au fost femei cu vârsta cuprinsă între 18-55 ani.
Situaţia profesională la nivel naţional reflectă faptul că femeile din acest mediu de rezidenţă se orientează cu preponderenţă către domenii precum :administraţia publică, sănătate, agricultură, asistenţă socială sau învăţământ. In ceea ce priveşte asumarea responsabilităţilor domestice, acestea cad mai ales în sarcina femeilor. Astfel, în judeţe precum Botoşani, Bacău, Suceava sau Vaslui femeile îşi asumă aceste responsabilităţi în proporţie de 98%. Ancheta reflectă totodată faptul că majoritatea femeilor din zona rurală au venituri sub 500 RON, cu excepţia regiunii de vest a ţării, unde media veniturilor lunare variează între 500 şi 1000 RON.
În ceea ce priveşte participarea echilibrată la decizie, rezultatele studiului reflectă faptul că femeile nu se implică în luarea deciziilor în comunităţile din care fac parte, deşi rata participării feminine la vot este destul de ridicată. De exemplu, în regiunea de nord-est a ţării femeile participă la vot în proporţie de 90% , dar se implică în luarea deciziilor doar în proporţie de 19%. Dezechilibrul se menţine şi în restul regiunilor, o participare mai activă a femeilor la actul de decizie fiind înregistrată în judeţul Cluj.
În România, televizorul rămâne mjllocul de informare preferat al femeilor din mediul rural, care fac apel destul de rar la presa scrisă şi nu folosesc internetul. De asemenea, aproximativ o treime din femeile intervievate au declarat că nu folosesc nici un fel de mijloc de informare.
Peste 50% din femeile intervievate şi-au manifestat interesul pentru a obţine mai multe informaţii cu privire la drepturile de care beneficiează pe piaţa muncii, fiind totodată interesate să obţină informaţii privind modalităţile de a demara o afacere sau informaţii privind sănătatea reproducerii. Pentru obţinerea acestor date sunt preferate materialele informative şi punctele de informare din cadrul autorităţilor locale.
Detalii privind rezultatele regionale ale chestionarelor :
Nr. Chestionare: 111 (Braşov, Harghita, Covasna) + 150 ( Gorj, Dolj, Olt, Mehedinti, Valcea) + 185 ( Bacau, Botosani, Iasi, Neamt, Suceava, Vaslui) + 120 ( Constanta, Galati, Tulcea, Buzau) + 150 ( Caras Severin, Timis, Arad) + 180 (Giurgiu, Ialomita, Teleorman, Arges, Dambovita, Calarasi) + 150 (Bihor, Maramures, Salaj)= 1046 chestionare
Vârsta femeilor intervievate : femei cu varsta cuprinsă intre 18-55
Domenii de activitate ocupate preponderent de femei:
• Regiunea Centru: administraţie publică, agricultură, comerţ, asistenţă socială, învăţământ ;
• Oltenia : administraţie publică, sănătate, comerţ, agricultură (zilierele) şi învăţământ
• Nord-Est: educatie, administratie publica, comert, sanatate, alimentatie; de asemenea, în judeţe precum Botoşani, Bacău, Suceava şi Vaslui femeile se ocupă în proporţie de 98% da responsabiltatile casnice;
• Sud-Est : agricultură, comerţ, administraţie publică, învăţământ. Media veniturilor lunare pentru toată zona este cuprinsă între 0 - 500 de RON.
• Vest : administraţie publică, comerţ, învăţământ, menaj, asistenţă socială şi comerţ. Cu toate acestea, interesele femeilor pentru perfecţionare se îndreaptă către domenii precum: finanţe, management, protecţia mediului, turism, resurse umane sau metodică. Media veniturilor lunare ale femeilor din zona de Vest este cuprinsă între 500 – 1000 de RON ( excepţie face judeţul Timiş, unde media este cuprinsă între 0-500 de RON).
• Sud: marea majoritate a femeilor din mediul rural din zona de sud a României sunt angajate, iar venitul lunar este în medie între 0 - 500 de RON. În urma analizei a rezultat că sunt şi multe femei casnice, iar media pe zonă este de 40%.
• Nord-Vest: În zona de nord-vest a ţării femeile din mediul rural sunt în general angajate cu normă întreagă, iar veniturile lor sunt cuprinse în medie între 0-500 de RON. Există două judeţe unde un procent mare de femei au declarat că nu înregistrează venituri ( în Bihor procentul este de13%, iar în judeţul Cluj de 20%). În judeţul Sălaj regasim cel mai mare număr de femei casnice (80%). Veniturile lor lunare sunt instabile, ele fie provin din alocaţiile copiilor, fie provin din ajutoarele sociale oferite de stat. De asemenea, in judeţul Maramureş femeile casnice sunt in proportie de 50%.
Domenii de interes:
• Regiunea Centru : 40% sunt interesate de drepturile pe piata muncii ; 20% de initierea unei afaceri;
• Oltenia : sanatatatea reproducerii (mai ales in judetul Olt) si drepturi pe piata muncii
• Nord-Est: drepturile femeilor pe piata muncii (in proportie de peste 90% în judeţe precum Iaşi, Suceava sau Vaslui)
• Sud-Est: sanatatea reproducerii (52%) şi drepturile pe piaţa muncii (74%)
• Vest : femeile sunt interesate de drepturile de care dispun pe piata muncii şi de tematica violenţei, precum şi de modalităţile de iniţiere a unei afaceri ;
• Sud: drepturile pe piaţa muncii şi sănatatea reproducerii ;
• Nord-Vest: drepturile femeii pe piata muncii, sănatatea reproducerii (70% în Salaj), bursa locurilor de munca (56% in Maramures)
Participare la decizie
• Regiunea Centru: Ca o concluzie, în afară de participarea ridicată la vot, se poate observa că femeile nu se implică în luarea deciziilor la nivelul comunităţii din care fac parte şi nici nu fac parte din asociaţii, consilii şi partide. Interesul manifestat de respondente cu privire la evenimentele politice, sociale sau economice ale ţării sau comunităţii este relativ scăzut, o medie de 55 % dintre respondente declarând că nu apelează la nici o modalitate de informare.
• Oltenia : Situaţia în zona Olteniei diferă la o analiză comparativă între judeţele din această zonă. Ca şi caracteristică generală observam ca femeile nu sunt deloc active în comunitate. De exemplu, în judeţul Mehedinţi, nici o femeie nu participă la luarea deciziilor în comunitate şi nici nu este membră într-o asociaţie, comitet, comisie sau partid. În toate judeţele Olteniei femeile participă la vot în număr foarte mare. Sunt judeţe unde participarea este chiar de 100% (Olt, Dolj, Vâlcea).
• Nord-Est: Femeile participă la vot in proporţie de 90%, dar 81% nu participa la luarea deciziei in comunitate
• Sud-Est : Femeile din partea de sud – est a ţării nu participă deloc la deciziile din comunitate şi nici nu sunt membre în asociaţii, partide sau comitete. În schimb, participarea la vot este foarte mare în toate judeţele.
• Vest : În comunitate, femeile din zona de Vest nu sunt deloc active. În toate cele 3 judeţe din această zonă procentul neparticipării la deciziile din comunitate este de 100%. Nu numai că nu participă la deciziile privind soarta comunităţii, dar nici nu sunt membre în asociaţii, comitete, comisii sau partidw politice. Cu toate acestea, femeile din zona de Vest a ţării participă în număr foarte mare la vot. În fiecare judeţ femeile au declarat că participă la vot în procent de 100%.
• Sud: În ceea ce priveşte participarea activă în comunitate, femeile din zona de sud nu se implică în deciziile care privesc comunitatea. Cu toate acestea, prezenţa la vot este foarte mare, aproape 100%.
• Nord-Vest: Dacă la vot femeile merg în număr foarte mare în toate judeţele,ele nu se implică deloc cand vine vorba de luarea deciziei (Bihor 90%, Maramureş 90%, Satu Mare 90% şi Sălaj 90%). Singurul judeţ unde există o participare activă este Cluj. Femeile din această zonă se implică prin participarea la şedinţele de partid, la organizarea diferitelor sărbători, la construcţia sau reparaţia edificiilor din comună.
Modalităţi de informare preferate de catre femeile intervievate
• Regiunea Centru : materiale informative;
• Oltenia : materiale informative (50%) şi puncte de informare in cadrul autorităţilor locale ;
• Nord-Est: Materiale informative (in special în judeţe precum Iaşi şi Vaslui) sau puncte de informare (80% în Iaşi)
• Sud-Est : 42% dintre femeile intervievate declară că nu se informeaza deloc; majoritatea preferă materiale informative şi puncte de informare ale autorităţilor locale;
• Vest : 34% nu se informeaza deloc ; femeile din această zonă preferă materialele informative şi punctele de informare ;
• Sud: Televizorul este principala sursă de informare pentru femeile din zona de sud. Aproape 80% din aceste femei se uită numai la televizor, 30% citesc ziarele şi numai 15% ascultă radio. Femeile din zona de sud preferă materialele informative si seminarii
• Nord-Vest: Femeile din aceste zonă preferă materialele informative şi punctele de informare ale autorităţilor publice.

Niciun comentariu: