miercuri, martie 05, 2008

Strategia de parcare în Bucureşti


Directorul General Gheorghe Udrişte (Direcţia Generală Infrastructură şi Servicii Publice) a susţinut astăzi o conferinţă de presă în care a anunţat lansarea în dezbatere publică a proiectului de hotărâre a Consiliului General al Municipiului Bucureşti privind aprobarea Strategiei de parcare în municipiul Bucureşti.

Am reuşit să finalizăm acel document care se numeşte strategia de parcare în municipiul Bucureşti – o abordare pe termen mediu şi lung.
Este un document care a fost postat pe site-ul primăriei în urmă cu câteva zile, pentru a fi supus dezbaterii publice până la sfârşitul lunii ianuarie. Imediat după încheierea acestei acţiuni de dezbatere publică va fi supus aprobării CGMB.
Am dorit să ne întâlnim pentru a vă detalia unele aspecte, pentru că nu este uşor de parcurs un asemenea document care însumează peste 150 pagini, precum şi de a răspunde întrebărilor puse de dumneavoastră.

Preocupări în ceea ce priveşte o strategie de parcare, dezvoltarea unor sisteme de parcare în municipiul Bucureşti a avut, încă din anul 2000, fostul primar Traian Băsescu. În 2001 a şi obţinut un credit destul de important de la BEI, pentru realizarea primei parcări subterane, cu o capacitate peste 1700 locuri, în zona Piaţa Gării de Nord. Tot în acea perioadă, în anul 2003 Guvernul României a anulat creditul. Preocupările noastre nu s-au oprit, am dorit să dăm o abordare sistemică, ştiinţifică, pe baza unei cercetări de piaţă, fapt pentru care am solicitat şi obţinut un grant de la Guvernul Spaniol prin intermediul BERD şi, în luna ianuarie 2007, am demarat cercetarea pentru elaborarea acestei strategii.
Costurile proiectului nu au fost foarte însemnate - mai ales că este vorba de un grant al Guvernului Spaniol - este vorba de 500.000 euro.
Strategia a fost elaborată de către o firmă de consultanţă cu experienţă în domeniu din Spania, care a mai elaborat asemenea documente şi pentru alte municipalităţi.

Obiectivul principal al strategiei a fost acela de a realiza cadrul legal pentru dezvoltarea investiţiei în domeniul parcărilor şi asigurarea necesarului de locuri de parcare concomitent cu descurajarea transportului privat în detrimentul transportului public.

Ca obiective care decurg din obiectivul principal menţionăm:
strategia de parcare îşi propune să asigure aplicarea efectivă a reglementărilor în domeniul parcărilor;
să conducă la reducerea cererilor de parcare prin îmbunătăţirea transportului public;
să stimuleze reducerea traficului în zona centrală;
să faciliteze circulaţia pietonilor pe trotuare;
să reducă perioada de parcare;
să îmbunătăţească traficul în oraş, concomitent cu reducerea gradului de poluare;
să faciliteze îmbunătăţirea accesului pentru vehicule de urgenţă şi transport public;
să asigure includerea în totalitate a prevederilor acestei strategii în procesul decizional, în concordanţă cu alte strategii conexe.

Municipalitatea are în derulare mai multe proiecte, în scopul creşterii vieţii cotidiene:
planul general de transport, care este deja finalizat (de fapt sau actualizarea celui vechi), un document foarte imporatant, care dă liniile directoare strategice pentru dezvoltarea transportului public şi a investiţiilor conexe pentru următorii 10 – 20 ani până în anul 2027.);
acest document pe care îl prezint astăzi, care priveşte strategia de parcări în municipiul Bucureşti;
alte proiecte menite să conducă la îmbunătăţirea condiţiilor de trafic din oraş;
Managementul Traficului în municipiul Bucureşti, proiect în plin proces de implementare.

Strategia pune la îndemâna municipalităţii acele elemente care să conducă în mod coerent şi ordonat la realizarea în următorii ani a unei mari părţi a necesarului de locuri de parcare. Se cunoaşte că în Bucureşti sunt înmatriculate 1200 000 de maşini în acest moment. Necesarul de locuri de parcare nefiind asigurat în totalitate şi aceasta este preocuparea noastră.
Reamintesc faptul că nu am stat să aşteptăm elaborarea strategiei noi, lucrăm de 2 ani la pregătirea acelor proiecte importante – lansarea în proiectare şi execuţie a primelor 17 locaţii plasate în aria centrală a Capitalei.

Niciun comentariu: