Opera Naţională Bucureşti a înaintat cotidianului "Evenimentul Zilei" un drept la replică referitor la articolul cu titlul "„Blestemul” lui Macbeth la Opera Română", apărut în data de 17 Mai.
Iată textul solicitării.
Referitor la articolul intitulat „Blestemul” lui Macbeth la Opera Română, apărut în cotidianul „Evenimentul zilei” din data de 17 mai a.c., conducerea Operei Naţionale Bucureşti a luat notă de o serie de inexactităţi pe care materialul le conţine şi solicită dreptul la replică pentru a face cuvenitele rectificări:
1.Opera Română nu există. Potrivit HG nr. 1089 din 16.08.2006, această instituţie se numeşte Opera Naţională Bucureşti. Solicităm în mod respectuos autorului textului menţionat ca, din respect faţă de profesia pe care o practică, profesie care presupune o foarte bună informare, să folosească denumirea corectă.
2.„Costumele ciudate, tratate cu anumite substanţe chimice” la care se referă articolul erau nişte costume croite din materiale obişnuite, impregnate cu vopsea lavabilă, folosită pe scară largă în România şi nu numai. Cu alte cuvinte, este vorba despre o substanţă absolut inofensivă şi ecologică.
3.Considerăm că afirmaţia: „costumele erau periculos de purtat, fiind tăioase şi riscând să le scoată fetelor ochii la mişcări mai bruşte”, este cel puţin exagerată. În această logică, „la mişcări mai bruşte”, oricare element de recuzită – chiar şi un inofensiv evantai – poate deveni periculos.
4.La Opera Naţională Bucureşti n-a avut loc nicio negociere legată de costume. A fost doar o primă întâlnire de probă, aşa cum se obişnuieşte în toate teatrele, la care s-a luat notă de nemulţumirile membrelor corului şi s-au discutat, amiabil, diverse posibilităţi de remediere a câtorva neajunsuri, remedieri care se fac întotdeauna, astfel încât acele costume să fie funcţionale.
5.Deşi amenda aplicată – pentru cu totul alte motive decât costumele – a fost de 10.000 de lei, suma plătită efectiv a fost de 1500 de lei, deoarece plata s-a făcut în regim de urgenţă.
6.Afirmaţia potrivit căreia „Conform regulilor de rezolvare a conflictelor de muncă, aceste fapte sunt de natură penală” dovedeşte lipsa de cunoştinţe juridice sau dorinţa de a inflama opinia publică. Orice faptă poate fi penală în raport cu Codul penal şi nu cu regulile de rezolvare a conflictelor de muncă.
7.Artistele corului nu au jucat în aceleaşi costume, de-tratate de substanţa „ucigaşă”, cum se menţionează eronat în articol, ci în costume complet noi, diferite de celelalte chiar şi prin desen. De altfel poza care însoţeşte articolul conţine noile costume, realizate în mod special, pentru a nu da naştere vreunei speculaţii.
Având în vedere prejudiciul de imagine pe care articolul la care ne referim îl aduce Operei Naţionale Bucureşti şi conducerii acesteia, vă rugăm să publicaţi integral punctul nostru de vedere. În caz contrar, instituţia îşi rezervă dreptul de a se adresa instanţelor de judecată.Iată şi textul din Evenimentul Zilei:
Capodopera lui Giuseppe Verdi, care se joacă astăzi în premieră, a adus ghinionul la Operă: artişti iritaţi de costumele tratate chimic şi o amendă de 10.000 de lei pentru director.
Capodopera verdiană „Macbeth“ este montată pentru prima oară pe scena Operei Naţionale din Bucureşti (ONB). Lucrarea lui Giuseppe Verdi, în viziunea regizorală a celebrului Petrică Ionescu, are premiera astăzi, la ora 18.30. Scenografia a fost încredinţată chiar directorului instituţiei, arhitectul Cătălin Ionescu-Arbore.
Montările cu „Macbeth“ sunt renumite însă în întreaga lume pentru şirul de ghinioane pe care îl aduc în teatrele care se încumetă să le pună în scenă, urmare, probabil, a apariţiei „vrăjitoarelor“ în debutul poveştii.
Nici montarea de la ONB nu a scăpat de astfel de ghinioane, ceea ce a dus la o stare de tensiune şi de nervozitate rară în interiorul instituţiei.
„Coincidenţă sau blestem?“
De la debutul pregătirilor pentru premiera cu „Macbeth“, trei dintre angajaţii instituţiei şi-au pierdut viaţa, în diverse circumstanţe.
Alţi oameni din Operă au suferit pierderi, mai mult sau mai puţin neaşteptate, în interiorul familiei. Simple coincidenţe? Site-ul de web al instituţiei titrează chiar de pe pagina de gardă: „Coincidenţă sau blestem?“ - ceea ce înseamnă că diriguitorii Operei îşi asumă situaţia.
Sub acest titlu este dată ştirea unui alt eveniment neplăcut, care s-a întâmplat săptămâna trecută. Iniţial, premiera de astăzi trebuia să se bucure de prezenţa, în rolul titular, a baritonului rus Serghei Murzaev.
Sosit la Bucureşti vineri, 9 mai, artistul a trebuit să se întoarcă de urgenţă la Moscova în cursul zilei de luni, 12 mai. Motivul: alterarea bruscă a stării sale de sănătate, de parcă aerul instituţiei ar fi fost „infestat“.
Ca urmare, interpretul principal din reprezentaţia programată mâine, Eugen Secobeanu, va intra în premiera de azi, iar cel de-al doilea spectacol a fost anulat.
Costume „ucigaşe“
Regia lui Ionescu cere membrilor corului o mare mobilitate de-a lungul scenei. În loc de aceasta, artiştii s-au trezit cu nişte costume ciudate, tratate cu anumite substanţe chimice, ceea ce conducea la o mare rigiditate a lor. În plus, costumele erau periculos de purtat, fiind tăioase şi riscând să le scoată fetelor ochii la mişcări mai bruşte.
Negocierile n-au avut succes şi artiştii au declarat că refuză să intre în „costumele ucigaşe“. Ca urmare, sindicatul artiştilor a chemat, săptămâna trecută, Inspecţia Muncii.
Cu această ocazie, inspectorii au sesizat că nu au fost îndeplinite obligaţiile trasate de precedentele controale şi l-au amendat cu încă 10.000 de lei pe Cătălin Ionescu- Arbore, directorul ONB şi autorul costumelor. Conform regulilor de rezolvare a conflictelor de muncă, aceste fapte sunt de natură penală.
Până la urmă, artiştii vor juca în aceleaşi costume, de-tratate de substanţa „ucigaşă“.
10.000 de lei a primit amendă Opera Naţională din cauza „costumelor ucigaşe“
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu