marți, mai 27, 2008

Traian Băsescu combate iarăşi comunismul


Băsescu: Structurile de putere ale fostului regim nu mai funcţionează
Preşedintele României, Traian Băsescu, a susţinut astăzi că nu mai există posibilitatea ca românii să mai fie conduşi după perceptele vechiului sistem în ciuda faptului că "rămăşiţele umane" ale fostului regim încă se mai manifestă.

"Vă pot spune că astăzi structurile de putere ale fostului regim nu mai funcţionează. Şi v-o spun cu responsabilitatea unui şef de stat. Ce funcţionează însă sunt rămăşiţele umane ale fostului sistem care se manifestă, şi nu spun peiorativ rămăşiţele umane, şi oameni care au trăit în vechiul sistem din munca de partid, au trăit în serviciile de securitatea iar astăzi democraţia, libertatea le permite să vorbească foarte bine", a declarat Băsescu.

Totodată şeful statului a precizat că depinde de fiecare dintre români "cât ia din aceste poveşti, cât ia din jumătăţile de măsură pe care unii politicieni le oferă societăţi româneşti, fiind încă tributari educaţiei de dinainte de revoluţie".

În continuare, şeful satului a făcut referire la campania electorală care se încheie la sfârşitul acestei săptămâni, afirmând că sunt angrenaţi în aceasta politicieni care ştiu mai mult sau mai puţin să păcălească.

"Sunt oameni mai mult sau mai puţin talentaţi în a păcăli, şi vedem asta şi în această campanie, sunt oameni mai mult sau mai puţin capabili să ne înşele dar poporul român nu mai are capacitate de a tolera impostorii şi minciuna", a mai spus şeful satului, care a arătat că România se apropie de momentul în care societatea se va curăţa de toate rămăşiţele ei.

Traian Băsescu a participat astăzi la Institutul Cultural Român la lansarea volumelor lui Constantin Ticu Dumitrescu "Mărturie şi document", care curpind mărturii despre regimul comunist.

La eveniment au participat printre alţii H.R. Patapievici, arian Năstase, Emil Hurezeanu, Lucia Hossu Longin.

Băsescu: Niciodată nu am să îndrăznesc să mă consider unul dintre dumneavostră, dintre anticomunişti
Preşedintele României, Traian Băsescu, a declarat astăzi, la lansarea volumului lui Constantin Ticu Dumitrescu, "Mărturie şi document", că deşi nu îndrăzneşte să se considere un anticomunist nu va accepta niciodată să treacă sub tăcere 50 de ani de regim comunist.

"Niciodată nu am să îndrăznesc să mă consider unul dintre dumneavostră, dintre anticomunişti, dar, niciodată, în acelaşi timp, nu voi accepta ideea că acei 50 de ani trebuie să rămână ascunşi. Presiunea socială se diminuează odată cu lumina care intră în arhiva fostului regim. Este adevărat că nu intră cu viteza cu care am dori, nu intră cu promptitudinea cu care am dori, dar acest lucru se întâmplă şi constat personal că ne vindecă pe măsură ce adevărurile sunt scoase la lumină", a declarat şeful statului.

Băsescu şi-a exprimat speranţa că acest volum va fi urmat de alte cărţi "care se vor constitui în parte din ceea ce în ultimii ani începe să devină poza unui regim" care în Rapotrul Comisiei Tismăneanu este caracterizat ca fiind "ilegitim şi criminal".

Băsescu a spus că a amintit de raportul Tismăneanu, pentru ca nimeni să nu-l acuze că şi-a însuşit valorile acestui raport.

"Am pomenit de Raportul Tismăneanu pentru că nu am vrut ca cineva din sală să creadă că îmi însuşesc valorile acestui raport în nume personal. Eu am constatat doar că raportul este corect, este documentat şi, în calitate de şef al statului, am preluat întreaga analiză a acestui raport şi cred în valoarea şi valabilitatea ei", a mai spus şeful statului.

Totodată, preşedintele a subliniat că prezenţa sa la această lansare nu este numai simplul rezultat al unui răspuns politicos ci este şi semnul de respect la adresa celor care au suferit în puşcăriile comuniste dar şi acelora care după revoluţie au luptat să descopere adevărul.

În continuare, Băsescu a precizat că a înţeles "comandamentele" unei societăţi ieşite din comunism, întrucât a avut şansa uriaşă să fie un om care "să se poată educa din mers".

"Eu nu am avut în activitatea mea ca om politic lupta împotriva vechiului regim, dar în calitate de şef al statului am avut capacitatea să evoluez după revoluţie. Să înţeleg, am răspuns unui comandament social prin deschiderea arhivelor fostei securităţi", a mai spus şeful statului.

Discursul lui Traian Băsescu de la Institutul Cultural Român
Preşedintele României, Traian Băsescu, a participat astăzi, la Institutul Cultural Român, la evenimentul de lansare a primelor cărţi din ciclul „Mărturie şi document”, ale căror autor este Constantin Ticu Dumitrescu. Vă prezentăm textul alocuţiunii suţinute de şeful statului cu această ocazie:

"Vă mulţumesc pentru invitaţia pe care mi-aţi adresat-o de a participa la acest eveniment. Este în opinia mea un eveniment care marchează, extrem de important, bătălia dumneavoastră de 18 ani, cel puţin de când o cunosc eu. Dincolo de eveniment, aş începe spunându-vă La mulţi ani, astăzi, de ziua dumneavoastră, şi permiteţi-mi să vă doresc sănătate şi în continuare putere pentru a vă duce opera până la capăt.

Am convingerea că acest prim volum va fi urmat de alte cărţi, care se vor constitui în parte din ceea ce în ultimii ani începe să devină poza unui regim pe care în Raportul comisiei Tismăneanu l-am găsit a fi caracterizat ca fiind ilegitim şi criminal.

Am vorbit de Raportul Tismăneanu pentru că nu am vrut ca cineva din sală să creadă că îmi însuşesc valorile acestui raport în nume personal. Eu am constatat doar că raportul este corect, este documentat şi, în calitate de şef al statului, am preluat întreaga analiză a acestui raport.

Am preluat-o şi cred în valoarea şi valabilitatea ei. Probabil că momentul 18 decembrie 2006, momentul condamnării oficiale a regimului comunist în Parlamentul României, a fost unul din succesele dumneavoastră şi ale celor care alături de dumneavoastră luptă de 18 ani pentru ca adevărul despre cei 50 de ani de comunism să fie ştiut.

Prezenţa mea aici nu este numai simplul rezultat al unui răspuns politicos la invitaţia dumneavoastră, ci este semnul de respect pe care îl am pentru dumneavoastră, pentru cei care au suferit în puşcăriile comuniste, dar şi pentru cei care nu au avut nefericirea temniţelor comuniste, dar după revoluţie imediat s-au angajat într-o luptă pentru adevăr, pe care, trebuie să recunosc, nu am înţeles-o de la început. Am avut însă şansa uriaşă să fiu un om care se poate educa din mers, care poate să înţeleagă comandamentele unei societăţi ieşite din comunism şi de aceea m-am alăturat voinţei, dorinţei, nevoii dumneavoastră şi a camarazilor dumneavoastră şi am răspuns unui comendament, unei cereri sociale.

Eu nu am avut în activitatea mea ca om politic lupta împotriva fostului regim, dar în calitate de şef al statului şi ajutat de faptul că am avut capacitatea să evoluez după revoluţie, să înţeleg, am răspuns unui comandament social atât prin deschiderea arhivelor fostei Securităţi, cât şi prin condamnarea comunismului.

De aceea, o spun aici, niciodată nu o să îndrăznesc să mă consider unul dintre dumneavoastră, dintre anticomunişti, dar niciodată, în acelaşi timp, nu voi accepta ideea că acei 50 de ani trebuie să rămână ascunşi. Presiunea socială se diminuează odată cu lumina care intră în arhivele fostului regim. Este adevărat, nu intră cu viteza cu care am dori, nu intră cu promptitudinea cu care am dori, dar acest lucru se întâmplă şi constat personal că ne vindecă pe măsură ce adevărurile sunt scoase la lumină.

Cartea dumeavoastră este unul din aceste adevăruri. Am convingerea că este o părticică din marea de nedreptate, de incorectitudine, de lipsă de justiţie scială a celor 50 de ani de comunism, a celor 50 de ani de regim, repet, ilegitim şi criminal. Mi-aş dori mult, domnule Ticu Dumitrescu, ca în continuare să rămâneţi un partener al acţiunilor preşedintelui în direcţia clarificării propriului nostru trecut.

Ce este cert însă astăzi? Dacă în anii ”90 era un mare semn de întrebare – în ce măsură structurile nevăzure ale fostului sistem mai sunt active, mai produc efecte – astăzi îl consider un semn de întrebare absolut îndreptăţit. Vă pot spune că astăzi structurile de putere ale fostului stat comunist nu mai funcţionează şi v-o spun cu responsabilitatea unui şef de stat. Ce funcţionează însă, sunt rămăşiţele umane ale fostului sistem, care se manifestă, şi nu spun pe iorativ rămşiţele umane, ci oameni care au trăit în vechiul sistem din muncă de partid, au trăit în serviciile de securitate, iar astăzi liberatea, democraţia le permit să vorbească, le permit să-şi expună punctele de vedere.

Depinde de noi, de fiecare dintre români, cât ia din aceste poveşti, dacă ia jumătăţile de măsură pe care unii politicienii le oferă societăţii româneşti, încercând sau fiind însă tributari educaţiei, legăturilor de dinainte de revoluţie, credinţei lor de dinainte de revoluţie. Sunt lucruri care cu certitudine vor fi subiecte de dezbatere publică în continuare, vor fi analizate şi discutate cu păreri pro şi contra, dar astăzi eu vă spun cu toată convingerea că nu mai este niciun fel de posibilitate ca România, statul român, românii să fie conduşi după principiile vechiului regim.

Sigur, sunt oameni mai mult sau mai puţin talentaţi în a păcăli – şi vedem aceast lucru şi în această campanie electorală. Sunt oameni mai mult sau mai puţin capabili să ne înşele, dar popoprul român nu mai are capacitatea de tolera. Reacţiile se văd an de an tot mai puternic şi am convingerea că România se apropie de momentul în care societatea se va curăţa de toate rămaşiţele ei. Am această convingere pentru că cei care încă mai susţin valorile trecutului, nu declarativ, că nu au curaj să o facă public, ci prin acţiune tăcută, cei care mai suţin aceste valori au rămas fără suportul structurilor de forţă ale statului român. Structurile au avansat mult prea mult pentru ca cineva să ne mai poată întoarce în timp.

Închei mulţimind încă o dată domnului Ticu Dumitrescu că a depus eforturi uriaşe pentru realizarea acestei cărţi, închei cu speranţa că la fel cum Raportul Tismăneanu a apărut deja în subiectele de examen la bacalaureat şi cartea dânsului va fi parte din ceea ce tinerii vor învăţa despre regimul de 50 de ani, în care românii au fost tot timpul traşi înapoi.

Eu vă mulţumesc mult . Tot respectul meu pentru cei care au suferit în temniţele comuniste, dar şi pentru cei care, alături de ei s-au constituit în acea voce a societăţii care a cerut tot timpul lumină în cei 50 de ani".
(Alina BOGHICEANU)
27 mai 2008 - Participarea preşedintelui României, Traian Băsescu, la evenimentul de lansare a primelor cărţi din ciclul „Mărturie şi document”

(Galeria Foto - Autor Sorin Lupsa)

Niciun comentariu: