luni, ianuarie 19, 2009

Uneori citesc ştirile şi văd renăscând revista satirică Urzica


Pe timpuri revista Urzica îngroşa descrierea faptelor spre "poante" urzicătoare, astfel încât să nu supere pe nimeni în mod real pentru că toţi simţeam că ce este acolo este "mai groasă" decât ceea ce face el. O astfel de impresie am avut-o şi eu citind următoarea ştire. Mi-am spus, hai că asta e poantă, nu se poate chiar aşa... Dar oare se poate? Nu cred totuşi că Evenimentul Zilei se ocupă cu astfel de bancuri fără sare. Proprietarul maşinii în leasing ar fi banca, atunci ar trebui ca maşinile să fie parcate în safe-ul băncii sau firma de leasing şi atunci ar trebui parcată la ei. Noroc că anii trec repede şi leasingul se termină la un moment dat.

Maşina în leasing nu mai are voie în faţa blocului

Dollores Benezic

Luni, 19 Ianuarie 2009
O strategie votată pe vremea lui Videanu face victime acum: autoturismele de serviciu sau cele luate pe firmă nu mai au dreptul la parcare de reşedinţă.

O revoluţie stă să înceapă zilele acestea între blocurile Capitalei, acolo unde peste un milion de proprietari de maşini se bat, seară de seară, ca să prindă un loc de parcare în jurul casei.

Conform unei hotărâri de consiliu votate în martie 2008, începând de anul acesta nu vor mai avea dreptul să închirieze un loc de parcare de reşedinţă şoferii care vin acasă cu maşinile firmei, cu autoturisme luate în leasing sau care nu au înscrisă în certificatul de înmatriculare adresa pe care e situată parcarea.

Şefii Administraţiilor Domeniului Public (ADP) din cele şase sectoare ale Capitalei au deja dureri de cap pe tema asta şi estimează că aproximativ 40%- 50% din totalul parcărilor de reşedinţă din Bucureşti îşi vor schimba stăpânii din cauza acestei reglementări.

Un singur loc pentru fiecare apartament


Strategia de parcare - instituită în 2008, prin adoptarea Hotărârii de Consiliu General nr. 124/martie 2008 - prevede că, începând din acest an, în perioada 1 ianuarie-31 martie, când se înnoiesc contractele de închiriere a locurilor de parcare de reşedinţă, ADP-urile de sector trebuie să verifice dacă stăpânii parcărilor îndeplinesc mai multe condiţii. Prima spune că nu se poate aloca mai mult de un loc de parcare pentru fiecare apartament. Apoi, atribuirea se face cu acordul asociaţiei de locatari sau de proprietari a imobilului lângă care se află parcarea.

Se pot atribui locuri numai pentru autovehiculele cu masa totală autorizată mai mică de 3,5 tone şi numai pentru cele care au prevăzută, în certificatul de înmatriculare, adresa respectivă. Potrivit hotărârii de consiliu, persoanele cu handicap locomotor vor avea prioritate la acordarea locurilor de parcare.

Jumătate dintre parcări, fără stăpâni


„Nu ştim cum să rezolvăm problema asta. Vin oamenii peste noi, revoltaţ i, şi au dreptate. Unii au maşina cumpărată pe firmă, că au, astfel, facilităţi mai multe, dar e singura lor maşină. Sau alţii au cumpărat-o în leasing, că e o modalitate favorabilă de plată. Dar maşina tot a omului e! În situaţia asta, e nedrept să nu-i mai prelungeşti contractul de închiriere pe locul de parcare din cauză că nu are adresa înscrisă pe talon“, se revoltă Eugen Milea, directorul ADP Sector 1.

Instituţia condusă de Milea administrează 9.700 de locuri de parcare de reşedinţă, foarte puţine raportat la cerere, prin urmare nu vor fi probleme să ocupe - cu alţi proprietari - locurile lăsate libere.

Milea speră că decizia municipalităţii se va nuanţa pe ici, pe colo, astfel încât să se poată face unele excepţii. „Vom analiza, de la caz la caz, fiecare situaţie. Totuşi, 50% dintre locuri sunt ocupate de astfel de cazuri. Cine avea două locuri e corect să piardă unul acum, aşa cum prevede hotărârea, pentru că le-a primit oricum atunci când nu prea erau cereri. Dar trebuie lămurite mai clar situaţiile cu maşinile de firmă“, spune Eugen Milea.

Şi Octavian Mirea, şeful ADP Sector 5, are aceleaşi griji, raportate cam la acelaşi număr de locuri - 9.000. „Oamenii nu şi-au dat încă seama ce se va întâmpla. Abia de azi începem să încasăm banii pentru anul 2009. Foarte mulţi au maşini în leasing. Ce să le fac, să-i trimit acasă? Alţii au domiciliul în alt sector, dar stau în 5, lor ce le fac? Poate reuşim să găsim o formulă să schimbăm ceva, poate printr-un act adiţional între ei şi firma de leasing, ceva. Sunt cam 40% dintre locurile date în situaţia asta“, se îngrijorează Mirea.

El e conştient totuşi că „banii pe parcări ni-i scoatem, că oricum există cerere de parcări, dar o să iasă revoluţie cu cei care-şi pierd locurile din cauza leasingului“.
http://www.evz.ro/pictures/articles/big/1f652925c3d37a7077029508846a84b3.jpg

POSIBILĂ REZOLVARE

Un contract de comodat ar salva situaţia


Unele sectoare se gândesc să schimbe, prin părţile esenţiale, hotă- rârea Consiliului General, astfel încât să fie exceptate maşinile luate în leasing. Sectorul 4 (care are 20.000 de locuri) se pregăteşte „să bată“ actul Capitalei cu o hotărâre proprie, adoptată de Consiliul Local, care să nuanţeze anumite prevederi nedrepte ale reglementării municipale.

Şi juriştii sectorului 6 (care are 25.500 de locuri) ar vrea să schimbe Hotărârea nr. 124, dar făcând propuneri la Primăria Generală pentru modificări. O posibilă rezolvare găsită de cei din sectorul primarului Cristian Poteraş ar fi ca la dosarul depus de persoana care cere locul de parcare de la ADP să figureze şi un contract de comodat, încheiat cu firma de leasing, care să prevadă că omul care foloseşte maşina stă la adresa unde e parcarea.

Singurul sector care se teme că va rămâne cu locurile neocupate este cel care a făcut şi cele mai multe parcări în Capitală, aproape 100.000. „Am trimis scrisori către toţi posesorii de locuri închiriate, dar sperăm să se modifice ceva până la 31 martie, pentru că în unele locuri vom rămâne cu parcările neînchiriate. Pe Strada Patrioţilor, de exemplu, avem 90 de locuri, şi închiriate sunt doar 60. Unii nu vor să-şi ia loc mai departe de bloc“, spune Gabriel Călinescu, şeful parcărilor din sectorul 3.

Intenţie bună, rezultat greşit


Gheorghe Udrişte, fostul director din Primăria Capitalei - care s-a ocupat de această strategie de parcare ce face acum valuri - spune că prevederile au fost făcute pe baza experienţelor din alte oraşe mari, cu care a venit firma de consultanţă ce a întocmit proiectul.

„E o greşeală dacă se loveşte astfel în maşinile luate în leasing, într-adevăr, şi se poate corecta printr-o nouă hotărâre de consiliu. Însă nu e mai puţin adevărat că jumătate dintre locurile de parcare din Bucureşti sunt ocupate pe nedrept de maşini ale societăţilor comerciale, şcolilor de şoferi, firmelor de curierat sau de taxi. Pentru astfel de cazuri, a fost dată acea reglementare!“, şi-a explicat Udrişte raţionamentul.

Dinspre Primăria Capitalei, spre care se îndreaptă acum toate privirile, a venit însă, în decembrie 2008, o simplă înştiinţare către toate primăriile de sector: din ianuarie 2009 intră în vigoare, aşa cum e, strategia de parcare votată în martie 2008.

STATISTICĂ

Oficial, 1.229.788 de autovehicule

  • În Capitală, 1,3 milioane de maşini se înghesuie pe aceleaşi străzi pe care, în ’89, circulau 250.000 de autoturisme.
  • Parcul auto existent în evidenţele Serviciului de Înmatriculare Bucureşti, în noiembrie 2008, număra 1.229.788 de autovehicule cu număr de Bucureşti.
  • La acestea se adaugă zilnic cele 500.000 care „vin cu treabă“ prin oraş. Plus alte zeci de autoturime, deţinute de studenţi sau muncitori din provincie care nu au nici buletin de Bucureşti, nici maşină cu număr de Capitală.
  • Dacă Liviu Negoiţă a făcut în ultimii ani peste 100.000 de locuri de parcare, ceilalţi edili n-au excelat la capitolul acesta. Toate celelalte cinci sectoare adună o cifră egală de locuri de parcare cu cea existentă în sectorul 3. Pe primarii sectoarelor 2, 3, 4 şi 6 i-a ajutat însă Primăria Capitalei, cu cele aproximativ 50.000 de locuri de parcare în spic.
http://www.evz.ro/imagemanager/images/2009/ianuarie/19/loc.jpg
(sursa: http://www.evz.ro)

Niciun comentariu: