joi, ianuarie 29, 2009

Tinerii magistraţi absolvenţi


Discursul

preşedintelui României, Traian Băsescu,
la întâlnirea cu tinerii magistraţi absolvenţi ai Institutului Naţional al Magistraturii
(Palatul Cotroceni, 29 ianuarie 2009)

“În primul rand, bun-venit la Cotroceni şi “La mulţi ani”, încă suntem în luna ianuarie. De când am devenit Preşedinte am invitat la Cotroceni fiecare promoţie, după ce am semnat decretele de numire. Din momentul semnării decretului şi publicării în Monitorul Oficial, dumneavoastră deveniţi inamovibili. Deveniţi practic intangibili. Sunteţi dumneavoastră, legea şi conştiinţa dumneavoastră. Intraţi într-un sistem de elită, sistemul cu cea mai mare densitate de oameni cu studii superioare. Un sistem pe care fiecare promoţie am sperat că îl înnoieşte, că vine cu un suflu nou, cu un spirit nou. Este ceea ce românii au nevoie. Justiţia nu o facem nici pentru Uniunea Europeană, nici pentru Comisia de la Bruxelles, justiţia trebuie făcută pentru lege şi pentru români. Iar, din păcate, în momentul de faţă sistemul în care intraţi este unul din cele mai puţin apreciate sisteme de către români înşişi, de către justiţiabili. Încrederea în sistem este scăzută, pentru că se judecă foarte greu, pentru că marile dosare nu se judecă, pentru că avem adesea judecători care încalcă legea - şi vă sunt cunoscute probabil exemple elementare, ca cel cu doamna judecătoare de la Dâmboviţa sau exemplul cu tentativa de fraudă la examenul pentru magistraţi.

Sigur dumneavoastră sunteţi tineri, încă nu aţi judecat niciun proces, încă nu aţi anchetat niciun inculpat, dar vreau să ştiţi că inamovibilitatea vă face intangibili, vă face intangibili chiar şi atunci când greşiţi. Hotărârile dumneavoastră sunt deasupra judecăţii oricărui om de rând, de la Preşedinte până la cel mai neînsemnat om din România. De aceea responsabilitatea pe care o aveţi este uriaşă. Aş vrea să fiţi conştienţi de acest lucru. În ceea ce mă priveşte, nu am sancţionat public doar lucruri care sunt în neregulă în justiţie, ci am sancţionat public şi ceea ce este în neregulă din punct de vedere al politicului, atunci când prin abuz a blocat derularea procesului normal al justiţiei pentru oameni politici. De aceea cred că ziua de astăzi pentru justiţia din România este importantă. Vreau să cred că această promoţie, 29 de procurori noi şi 83 de judecători la fel de noi, vor aduce acel suflu nou în justiţie. Acest lucru l-am spus fiecărei promoţii şi toate au depăşit 100 de magistraţi. Acel suflu nou şi de încredere, şi de profesionalism, şi de spirit de dreptate.

Pentru că dumneavoastră puteţi face dreptate, nimeni altcineva în această ţară. În acelaşi timp v-aş ruga să nu credeţi că nimeni nu are voie să vă critice. Atunci când greşiţi vă critică exact aceia pentru care aţi judecat. Atunci când faceţi abuzuri vă critică în primul rând exact aceia împotriva cărora eventual justiţia a făcut abuzuri. În oricare din situaţii, şi când sunteţi judecători şi procurori perfecţi, şi când sunteţi judecători şi procurori care greşiţi, opinia publică, justiţiabilii şi oricine vă vor critica. În ceea ce priveşte independenţa dumneavoastră, vă mărturisesc că de patru ani, de când îndeplinesc această funcţie, încă nu am auzit niciun judecător sau procuror care să reclame că cineva a vrut să îl influenţeze, că cineva a exercitat asupra lui presiuni. Sigur în acelaşi timp sunt judecători care se angajează în bătălie politică, neînţelegând că dreptul la liberă exprimare este al oricărui cetăţean, de la Preşedinte până la cel mai neînsemnat om din România. Nicio declaraţie de Preşedinte nu va influenţa un judecător. Dar Preşedintele are dreptul şi obligaţia să îşi exprime punctele de vedere. Am observat că unii dintre dumneavoastră, mă aşteptam la mai mulţi, cer, printr-un autocolant, independenţa justiţiei. Şi eu cer acelaşi lucru.

Aţi venit la instituţia care doreşte ca judecătorii şi procurorii să fie independenţi. Vreau să ştiţi că am mai observat un lucru, judecătorii şi procurorii sunt atât de independenţi cât vor ei. Am auzit de judecători corupţi, am auzit procurori corupţi, i-am văzut cu ochii mei. I-am văzut şi în faţa instanţelor, i-am văzut şi în anchete - acolo nu i-am văzut, dar i-am văzut public. Şi aceste realităţi mi-au întărit convingerea că un judecător este atât de independent şi atât de liber cât vrea el. Nimeni nu poate obliga un judecător să facă altceva decât îi dictează legea şi conştiinţa. Cred că aici ne aflăm în faţa unui mic risc, pe care ca şef al statului, chiar dacă prin semnarea decretului v-am dat ceea ce Constituţia vă dă, inamovibilitate, având în vedere că cei care poartă autocolante care cer independenţă justiţiei încă nu au judecat niciun proces şi încă nu au anchetat nicio cauză, încă nu aţi intrat în activitate, am sentimentul că ceva v-a influenţat.

Nu aveţi încă o experienţă care să vă arate dacă se încearcă imixtiuni în justiţie sau nu. De aceea, v-aş ruga să vă gândiţi bine dacă puteţi fi judecători pentru că oamenii care sunt manipulaţi nu pot fi judecători şi nici procurori drepţi şi cinstiţi. Avem prima probă că parte din această promoţie poate fi influenţată, influenţată politic sau nu. În orice caz, în speranţa că este vorba doar de o eroare - prezenţa dumneavoastră la o instituţie care v-a invitat sper să vă arate importanţa pe care o are judecătorul şi procurorul pentru România şi pentru această instituţie - închei dorindu-vă mult succes în activitatea dumneavoastră. În cazul însă, în care credeţi că aţi putea fi influenţati, vreau să ştiţi că vă ţin la dispoziţie decretele. Sunt aici, pot fi aduse, cei care credeţi că nu puteţi fi independeţi, aşa cum vă cere legea, că nu puteţi fi neinfluenţabili, aşa cum vă cere legea, luaţi-vă singuri decretele să nu le mai trimit la Monitorul Oficial. Vi le ţin la dispoziţie.

Eu vă doresc mult succes tuturor şi vă asigur că v-am primit cu tot respectul cuvenit unui judecător sau procuror al României. V-am prmit cu atât mai mult cu cât, adesea, atunci când hotărârile dumneavoastră devin definitive şi irevocabile şi trebuie să le daţi un titlu executoriu, pe hotărârea definitivă şi irevocabilă scrieţi: ”Noi, Preşedintele României”. Vreau să ştiţi că sunt solidar cu dumneavoastră, chiar dacă adesea am primit de la justiţiabili hotărâri judecătoreşti de care erau nemulţumiţi şi spuneau: “Domnule Preşedinte, de ce aţi judecat strâmb?”. De aceea, vă rog să aveţi în vedere că ţin foarte mult să judecaţi drept, şi acum, înainte de a fi judecători sau procurori, şi după ce vă luaţi funcţiile în primire. Vă doresc mult succes în activitate şi rămân un optimist sperând că această promoţie va contribui şi ea la schimbarea în bine a justiţiei. Vă doresc succes încă o dată. La revedere!”

Departamentul de Comunicare Publică
29 Ianuarie 2009

fotografiile din Galeria Foto - Autor Sorin Lupsa / Administraţia prezidenţială


29 ianuarie 2009 - Întâlnirea cu tinerii magistraţi absolvenţi ai Institutului Naţional al Magistraturii

Niciun comentariu: