miercuri, martie 19, 2008

De la Administraţia Prezidenţială


Cerere de reexaminare asupra Legii pentru modificarea şi completarea Legii vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006Preşedintele României, Traian Băsescu, a cerut astăzi, 18 martie a.c., Parlamentului României, în temeiul articolului 77 alineatul 2 din Constituţia României, reexaminarea Legii pentru modificarea şi completarea Legii vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006.

Preşedintele României semnalează că Legea modifică acte normative care au transpus deja, „în mod corect şi integral”, prevederile Directivei Habitate 92/43/CEE şi ale Directivei Păsări 79/409/CEE – deja notificate Comisiei Europene – astfel că intrarea sa în vigoare va duce la o implementare doar parţială a Directivelor europene.

De asemenea, cererea de reexaminare menţionează punctul 6 al Articolului unic al Legii, care prevede că „evaluarea speciilor prevăzute în anexa nr. 2 şi aprobarea nivelului maxim de intervenţie pentru aceste specii se realizează de către autoritatea publică centrală care răspunde de protecţia mediului”.Autoritatea publică centrală la care se face referire este Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, „autoritate ce nu are nici resursele financiare şi nici capacitatea specializată pentru astfel de activităţi, ducând în acest mod la imposibilitatea realizării activităţii de evaluare”, atrage atenţia preşedintele Traian Băsescu.

În continuare, şeful statului precizează că, prin utilizarea de termeni precum arii cu protecţie integrală durabilă sau zone cu protecţie integrală strictă – nedefiniţi corespunzător şi care nu au corespondent în legislaţia specifică din domeniu – se va da naştere posibilităţii ca „vânătoarea să se realizeze pe suprafaţa ariilor naturale protejate, indiferent de categoria de management a acestora”.

Mai mult, Preşedintele României apreciază ca „inadmisibilă” excluderea suprafeţelor rezervaţiilor ştiinţifice, a suprafeţelor parcurilor naţionale, a suprafeţelor siturilor patrimoniului natural universal şi a suprafeţelor strict protejate din cadrul zonelor de importanţă internaţională din perimetrele ce nu se includ în fondurile de vânătoare, subliniind că acest fapt contravine reglementărilor internaţionale şi scopurilor pentru care aceste zone au fost create.

Preşedintele Traian Băsescu consideră că aspectele menţionate au un „impact devastator pentru mediu şi pentru biodiversitatea ţării noastre şi a patrimoniului mondial” şi încalcă, totodată, acquis-ul comunitar, acquis transpus în legislaţia naţională, ceea ce poate duce la declanşarea de către Comisia Europeană a procedurii de infringement, prevăzută la art. 226-228 din Tratatul CE. Şeful statului atenţionează, de asemenea, că „procedura de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor de stat membru se poate finaliza cu condamnarea României la plata unei amenzi pentru nerespectarea prevederilor legislaţiei comunitare”.


Cerere de reexaminare a Legii pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii Preşedintele României, Traian Băsescu, a cerut astăzi, 18 martie, a.c., Parlamentului României, în temeiul articolului 77 alineatul 2 din Constituţia României, reexaminarea Legii privind modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii.

Cererea de reexaminare se referă la art. 1 al Legii, care modifică artcolului 7 alin. (3) din Constituţia României, în sensul interzicerii utilizării „în denumirea asociaţiei a unor sintagme sau cuvinte susceptibile să creeze confuzie cu denumirea unor autorităţi sau instituţii publice de interes naţional sau local”.

Preşedintele României consideră că această prevedere intră în contradicţie cu prevederile constituţionale ale art. 40, 45 şi art. 135 alin. (1) şi (2) lit. (g), privind libertatea de asociere. Totodată, şeful statului arată că această prevedere aduce atingeri şi art. 11 din Convenţia Europeană Drepturilor Omului – "1. Orice persoană are dreptul la […] libertatea de asociere, inclusiv dreptul de a constitui cu alţii […]. 2. Exercitarea acestor drepturi nu poate face obiectul altor restrângeri decât acelea care, prevăzute de lege, constituie măsuri necesare, într-o societate democratică, pentru securitatea naţională, siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea infracţiunilor, protejarea sănătăţii sau a moralei ori pentru protecţia drepturilor şi libertăţilor altora. Prezentul articol nu interzice ca restrângeri legale să fie impuse exercitării acestor drepturi de către membrii forţelor armate, ai poliţiei sau ai administraţiei de stat" – la care România este parte din anul 1994.

Preşedintele Traian Băsescu relevă că o formă apropiată cu cea introdusă prin art. 1 din legea transmisă spre promulgare a fost anterior reglementată prin O.G. nr. 37/2003, care, la art. 6 lit. (d), stipulează că „este interzisă utilizarea în denumirea asociaţiilor a unor sintagme sau cuvinte specifice autorităţilor şi instituţiilor publice ori unor profesii liberale sau altor activităţi cu reglementări proprii”.

Şeful statului atrage atenţia că Parlamentul României a respins prin lege O.G. nr. 37/2003, şi din 2003 până în prezent nu a intervenit vreun element nou care să determine Parlamentul să-şi schimbe poziţia. Mai mult, arată Preşedintele, „prin nota de fundamentare a prezentei Legi transmise la promulgare nu s-a invocat vreun astfel de element nou, care să impună vreo modificare de acest gen, în raport cu situaţia anterioară”.

În baza argumentelor menţionate, preşedintele Traian Băsescu opinează că modificările aduse prin Lege „nu sunt clare şi neechivoce”, întrucât lasă la aprecierea unui funcţionar de a aprecia, „în mod arbitrar”, dacă denumirea unei organizaţii private poate fi confundată cu aceea a unei instituţii publice.

Şeful statului aminteşte că, în Legea nr. 26/1990 cu modificările şi completările ulterioare, privind registrul comerţului, există o prevedere clară, la art. 39 alin. (2) şi (3), care stabileşte cuvintele/sintagmele care sunt interzise la înscrierea denumirii unei societăţi comerciale şi care sunt cele permise cu acordul Secretariatului General al Guvernului. „O astfel de prevedere ar putea fi preluată şi pentru asociaţii/fundaţii care se vor înfiinţa pe viitor, evitându-se astfel eventuale litigii în instanţele româneşti sau europene”, apreciază Preşedintele.

Referitor la modificarea de la punctul II al Legii trimise spre promulgare, privind art. 9 alin. (1), preşedintele Traian Băsescu consideră că aceasta este „excesivă”, eliminând termenul de „cel mult o săptămână” pentru remedierea neregularităţilor constatate, ceea ce duce la situaţii în care instanţa poate prelungi o pronunţare asupra legalităţii şi înfiinţării unei asociaţii – „modificare inutilă, în contextul funcţionalităţii sistemului aferent dreptului la asociere”, atrage atenţia şeful statului.

Cererea de reexaminare se referă, de asemenea, la punctul III al Legii, considerat de Preşedintele României „inoportun”, prin obligaţia de a efectua modificarea denumirii asociaţiilor şi fundaţiilor deja existente, în termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a Legii. „Asociaţiile şi fundaţiile care există şi care sunt parte a societăţii civile româneşti, prin această modificare, vor avea de suferit, în sensul că se vor crea confuzii, iar posibila redenumire nu ar mai avea acelaşi impact şi efect prin acţiunile pe care le desfăşoară”, relevă şeful statului. Preşedintele Traian Băsescu semnalează, de asemenea, „situaţia ca unele organizaţii neguvernamentale să fie dizolvate la cererea autorităţilor”, menţionând, totodată, că „se încalcă principiul neretroactivităţii legii”, prin obligaţia schimbării denumirii deja aprobate printr-o hotărâre judecătorească definitivă, în baza unei legi în vigoare la data respectivă.


Cerere de reexaminare asupra Legii privind transmiterea cu titlu gratuit a unui pachet de 1.369.125 acţiuni deţinute de stat la Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” – S.A. Constanţa, reprezentând 20% din capitalul social, către Consiliul Local al municipiului ConstanţaPreşedintele României, Traian Băsescu, a cerut astăzi, 18 martie a.c., Parlamentului României, în temeiul articolului 77 alineatul 2 din Constituţia României, reexaminarea Legii privind transmiterea cu titlu gratuit a unui pachet de 1.369.125 acţiuni deţinute de stat la Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” – S.A. Constanţa, reprezentând 20% din capitalul social, către Consiliul Local al municipiului Constanţa.

Preşedintele Traian Băsescu subliniază că “portul Constanţa reprezintă un obiectiv deosebit de important pentru securitatea naţională a României şi pentru economia naţională”, arătând, de asemenea, că vecinătatea bazelor militare din Judeţul Constanţa „determină influenţarea reciprocă a deciziilor strategice şi manageriale ale entităţilor implicate: bazele militare şi portul”. Prin urmare, semnalează Preşedintele, „aspecte de securitate naţională vor ajunge în posesia Consiliului local al municipiului Constanţa”.

În continuare, se precizează că facilităţi ale bazelor militare formează obiectul unui acord internaţional de securitate al României cu Statele Unite ale Americii, ratificat prin Legea nr. 268/2006, iar „includerea Consiliului Local al municipiului Constanţa în sfera celor care pot influenţa, fie şi indirect, exploatarea acestora, reprezintă o problemă de securitate naţională a României”, atrage atenţia şeful statului.

În consecinţă, preşedintele Traian Băsescu apreciază că, la acest moment, transferul unui pachet de acţiuni deţinute de stat către Consiliul Local al municipiului Constanţa „nu este oportun”, opinând, totodată, că „aspectele de securitate naţională, izvorâte din colaborarea cu aliatul nostru în judeţul Constanţa, vor putea fi soluţionate pe măsura derulării colaborării”.

Preşedintele României apreciază că Portul Constanţa reprezintă mult mai mult decât interesele autorităţilor locale din municipiu, fiind principalul port românesc, situat în topul primelor 10 porturi europene, localizat la intersecţia rutelor comerciale ce fac legătura între pieţele ţărilor central şi est-europene – care nu au ieşire maritimă – cu zona Transcaucaziană şi Asia, şi având, prin urmare, o importanţă economică naţională şi europeană.


Preşedintele României, Traian Băsescu, a semnat astăzi, 18 martie a.c., următoarele decrete:

Legi promulgate:
• Decret pentru promulgarea Legii privind respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.183/2005 pentru ratificarea Acordului între Guvernul României şi Guvernul Republicii Ungare privind înfiinţarea Fundaţiei Publice Româno-Ungare "Gojdu", semnat la Bucureşti, la 20 octombrie 2005;

• Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 127/2005 privind modificarea art.33 alin.(1) din Legea nr.1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.18/1991 şi ale Legii nr.169/1997, precum şi a art. III al titlului VI din Legea nr.247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente;

• Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.93/2007 pentru modificarea şi completarea Titlului VII din Legea nr.247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente;

• Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal;

• Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr.45/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.109/2005 privind transporturile rutiere;

• Decret pentru promulgarea Legii privind respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.7/2007 pentru modificarea Programului naţional privind sprijinirea construirii de locuinţe proprietate personală, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.51/2006;

• Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.67/2007 privind aplicarea principiului egalităţii de tratament între bărbaţi şi femei în cadrul schemelor profesionale de securitate socială;

• Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.113/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr.211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea protecţiei victimelor infracţiunilor;

• Decret privind promulgarea Codului Silvic;

• Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.1/2006 privind unele măsuri pentru întărirea capacităţii administrative a României pentru integrarea în Uniunea Europeană;

• Decret pentru promulgarea Legii privind autorizarea Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului pentru finanţarea cheltuielilor cu asigurarea pazei societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat aflate în proces de lichidare voluntară;

• Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 108/2007 pentru modificarea alin.(2) al art.8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.59/2007 privind instituirea Programului naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi;

• Decret privind promulgarea Legii pentru completarea Legii nr.282/2005 privind organizarea activităţii de transfuzie sanguină, donarea de sânge şi componente sanguine de origine umană, precum şi asigurarea calităţii şi securităţii sanitare, în vederea utilizării lor terapeutice;

• Decret privind promulgarea Legii pentru abrogarea lit.b) a art.3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.118/1999 privind înfiinţarea şi utilizarea Fondului naţional de solidaritate;

• Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea alin.(1) al art.8 din Legea nr.416/2001 privind venitul minim garantat;

• Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 127/2007 privind Gruparea europeană de cooperare teritorială;

• Decret privind promulgarea Legii pentru ratificarea Instrumentelor adoptate la Marrakesh la 18 octombrie 2002, de amendare a Constituţiei şi Convenţiei Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor, semnate la Geneva la 22 decembrie 1992;

• Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţării politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat;

• Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2007 pentru aprobarea redistribuirii unor posturi din cadrul aparatului de lucru al Guvernului în cadrul Ministerului Afacerilor Externe;

• Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2007 pentru aprobarea redistribuirii unor posturi din cadrul aparatului de lucru al Guvernului şi al Agenţiei pentru strategii Guvernamentale în cadrul Ministerului Afacerilor Externe;

• Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea alineatului 1 al articolului 172 din Codul de procedură Penală;

• Decret privind promulgarea Legii pentru completarea art.258 din Codul penal;

• Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.29/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Ministerul Economiei şi Finanţelor;

• Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 22/2007 pentru modificarea şi completarea art.157 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal.

Un comentariu:

Anonim spunea...

Ma bucur de ce a facut Basescu, sa vedem acum rezultatul cu care tu desigur ca ne vei tine la curent. Reamintesc ca am postat ceva conex pe blogul dlui AN, presedinte pe la vanatori sau asa ceva si desigur ca m-a pasat elegant intr-un raspuns scurt.