George Orwell descrie în "Ferma animalelor" transformarea instituţională a unei revoluţii. Mai exact, animalele supuse unui regim uman sfârşesc prin a deveni oameni. Revoluţia începe cu tabela legii:
I ORICE MERGE PE DOUA PICIOARE E DUŞMAN
II ORICE MERGE PE PATRU PICIOARE SAU ARE ARIPI E PRIETEN
III NICI UN ANIMAL NU VA PURTA HAINE
IV NICI UN ANIMAL NU VA DORMI ÎNTR-UN PAT
V NICI UN ANIMAL NU VA BEA ALCOOL
VI NICI UN ANIMAL NU VA UCIDE UN ALT ANIMAL
VII TOATE ANIMALELE SUNT EGALE
Timpul determină porcii să amendeze tabela legii pentru a-şi satisface pornirea umană până se transformă în oameni. Genialitatea lui George Orwell este transcrisă tocmai în această transformare a tabelei de legi. De exemplu, PATRU PICIOARE BINE, DOUĂ PICIOARE RĂU se transformă în "Patru picioare bine, două picioare mai bine!". La final totul se simplifică la esenţă, rămâne un unic concept esenţial: "TOATE ANIMALELE SUNT EGALE DAR UNELE ANIMALE SUNT MAI EGALE DECÂT ALTELE"
Acum câteva luni am replicat cuiva că trăim astăzi o perioadă echivalentă cu anii 50 pentru societatea socialistă şi Partidul Comunist Român. Pe zi ce trece simt cum această bănuială devine certitudine. Stimaţii concetăţeni care formează statul român calcă în picioare, în deplin acord, şi lege, şi cutumă, şi principii, şi instituţii... mă simt schingiuit intelectual.
Emil Boc: ... ultima şedinţă de Guvern din acest an. Aşa cum am declarat în faţa Parlamentului la votul de învestitură, cuvântul de ordine al guvernării este „responsabilitate în vederea asigurării stabilităţii ţării". În acest sens reamintesc faptul că în şedinţa anterioară de Guvern am adoptat câteva măsuri pe linia acestei responsabilităţi despre care am vorbit. Astfel am redus salariile bugetarilor de lux de la 30 de mii de euro - 40 de mii de euro pe lună la salariul unui secretar de stat, adică maxim 48 de milioane de lei vechi. De asemenea, tot într-o şedinţă anterioară, am stabilit valoarea indemnizaţiei pentru membrii în consiliile de administraţie la societăţile, companiile cu capital de stat sau integral de stat sau majoritar de stat la 1% din salariul directorului, adică 48 de lei raportându-ne la suma de 48 de milioane de lei vechi. Astăzi pe aceeaşi linie a responsabilităţii am adoptat următoarele decizii: 1. Am decis interzicerea cumulului pensiei cu salariul în sistemul public, adică la stat. Cu alte cuvinte nimeni nu mai poate beneficia şi de pensie şi de salariu de la stat. Se poate cumula pensia cu un salariu în domeniul privat. De asemenea, am stabilit ca în situaţia în care, cu ocazia pensionării, au fost primite şi plăţi compensatorii în acea situaţie persoana care doreşte să lucreze în continuare în sistemul public va trebui să returneze plăţile compensatorii pe care le-a primit. Este vorba în special de persoanele din domeniul apărării, domeniul internelor, justiţiei, persoane care cu ocazia pensionării au primit sume foarte consistente, uneori de ordinul miliardelor de lei. Dacă aceste persoane doresc în continuare să lucreze în domeniul public vor trebui ca în termen de 30 de zile să returneze aceste sume de bani, după care pot lucra în continuare în domeniul public, evident, cu suspendarea drepturilor de pensie. Dacă vor lucra în domeniul privat nu avem nici un fel de problemă. Ei pot să lucreze în domeniul privat. Vreau să vă spun că am primit mai multe sinteze. De exemplu, de la Administraţie şi Interne. În structura de ordin şi siguranţă publică şi în structurile de administraţie lucrează 350 de persoane, aproximativ, care intră în această categorie numai la nivelul central, urmând ca şi la celelalte ministere să facem o evaluare exactă a tuturor persoanelor care se află într-o asemenea situaţie. Vreau să vă spun că primul care a susţinut această măsură a fost domnul ministru Oprea, cel care este în situaţia de a returna aproximativ 1 miliard de lei, fiind beneficiar al unor compensaţii şi a fost primul care a susţinut această măsură şi a declarat că în 5 ianuarie depune banii la casierie pentru a face dovada respectării acestei decizii pe care Guvernul a luat-o. Repet, este o chestiune care în ultimă instanţă vizează şi un efect curativ al sistemului, de a pune ordine şi a stabili foarte clar cine şi cum câştigă în sistemul nostru public. Pentru că principala noastră preocupare este să gestionăm cât mai bine banul public. Ori nu este firesc ca o persoană care a luat cu ocazia pensionării sume compensatorii de ordinul miliardelor de lei, a doua zi să se reîncadreze din nou pe o poziţie publică într-un minister, să cumuleze pensia cu salariul în detrimentul banului public, care trebuie mai ales într-un asemenea context de criză să fie foarte bine gestionat. O altă măsură pe care am luat-o astăzi se referă la indemnizaţia pentru mame. Decizia Guvernul este următoarea: Am decis plafonarea indemnizaţiei pentru mame în felul următor. Pe de o parte nici o mamă care este angajată nu va primi mai puţin de 8 milioane de lei vechi, dar nu mai mult de 40 de milioane de lei vechi. Ce înseamnă asta? În primul rând este vorba de 6 milioane de lei vechi ca indemnizaţie şi 2 milioane de lei vechi ca şi alocaţie pentru copil. Deci nici o mamă nu va primi, care este angajată, mai puţin de 8 milioane de lei, dar nici mai mult de 40 de milioane de lei vechi ,adică aproximativ 1000 de euro. Această plafonare răspunde principiului solidarităţii. De ce? Persoanele care au salarii mari şi în mod evident contribuie cu o sumă mai mare la bugetul de asigurări sociale îşi vor găsi materializată această contribuţie mare la pensie. Persoanele care contribuie cu o sumă mai mare vor avea o pensie mai mare. Această indemnizaţie pe care o plătim de la bugetul public este efectul solidarităţii pe care societatea îl are cu o categorie foarte importantă din punct de vedere social. Şi de aceea am decis, pentru a elimina discrepanţele şi a realiza un efort de solidaritate, repet, în vremuri dificile, grele, să o plafonăm la maxim 40 de milioane de lei vechi, adică aproximativ 1 mie de euro. Vreau să vă spun că oricum legea noastră este una dintre cele mai avansate. Este una dintre cele mai generoase din UE. Dacă veţi studia în materie comparativă veţi vedea că legislaţie UE prevede 4, 6, maxim 8 luni cu o valoare între 60 şi 100% din indemnizaţie, iar noi mergem pe o perioadă de 2 - respectiv 3 ani de zile. Deci societatea românească este generoasă, dar trebuie să avem grijă în acest context să evităm derapajele, să evităm aceste situaţii când din banii noştri comuni trebuie să realizăm un echilibru societal, să realizăm o măsură, aş spune eu, care să păstreze echilibrul în societate. Practic potrivit estimărilor bugetului public făcute de către Ministerul Finanţelor ar fi vorba de o economie de aproximativ 600 de milioane, în jur de 150 de milioane de euro prin plafonarea acestei indemnizaţii pentru mame. În acelaşi spirit al responsabilităţii am încercat să adoptăm şi alte măsuri care vin pe linia raţionalizării cheltuirii banului public. Pentru că am spus: cuvântul de ordine este „raţionalizarea şi cheltuirea eficientă a banului din impozitele şi taxele pe care cetăţenii le plătesc". Am decis într-o şedinţă anterioară că ordonatorii principali de credite din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice vor avea obligaţia să prevadă în bugetul de stat pe 2009 cheltuieli pentru achiziţionarea de bunuri şi servicii cu cel puţin 15% mai mici decât în 2008. Astăzi am decis ca aceeaşi ordonatori de credite din cadrul autorităţilor publice să prevadă în bugetul de stat pe anul 2009 cheltuieli cu achiziţia de maşini şi echipamente, mobilier, birotică, cu 50% mai puţin decât în anul 2008. Cu alte cuvinte cu 50% mai puţine maşini şi echipamente, mobilier, birotică, etc. Adică este încă un semn de raţionalizare a modului de cheltuire a banului public. Nu în ultimul rând am decis ca numărul total al funcţiilor tip publice de conducere în cadrul instituţiilor publice să fie de maxim 12% din numărul total al funcţiilor publice. Ceea ce până acum era într-o manieră laxă, acum am limitat. Funcţiile de conducere nu pot depăşi 12% din numărul total al funcţiilor publice. De asemenea, pe baza unui memorandum al Ministerului Finanţelor am adoptat şi câteva măsuri care, poate la prima vedere, vor trezi zâmbete, dar chiar dacă sunt oarecum cu un impact minor ele vor să dea un semnal foarte clar. În privinţa deplasărilor demnitarilor, de exemplu în afară de miniştri nici un secretar de stat, subsecretari de stat şi orice alt demnitar din cadrul Guvernului nu se va deplasa decât la clasa economy şi nu la business aşa cum era în momentul de faţă. Să fie un semnal foarte clar că austeritatea este pentru toată lumea. De asemenea, am stabilit foarte clar că personalul care este trimis în străinătate de către Guvern pentru cheltuielile legate de transport nu vor utiliza taxiul, ci vor utiliza mijloacele de transport în comun specifice din localităţile unde pleacă. Repet, ştiu că vor trezi zâmbete asemenea măsuri, dar semnalul vreau să fie foarte clar în tot sistemul. Este un an în care trebuie să economisim de peste tot. Chiar dacă aceste măsuri nu vor avea impact bugetar extraordinar sub aspectul economiilor, dar vreau să se înţeleagă încă o dată în primul rând faptul că demnitarii sunt primii care strâng cureaua în aceste vremuri de criză. De asemenea, în cadrul şedinţei de astăzi am adoptat câteva proiecte de hotărâre care vizează modul de funcţionare al Ministerului Economiei, Ministerului Turismului, a Ministerului Tineretului şi Sportului. Nu în ultimul rând am adoptat şi ordonanţa de urgenţă prin care preşedintele Senatului devine vicepreşedinte al CSAT. Şi, evident, am avut discuţii politice cu privire la ceea ce înseamnă pensiile şi salariile profesorilor. Mesajul nostru este simplu şi direct: obiectivul nostru este, în condiţiile date din punct de vedere economic, să ne respectăm angajamentele legale şi politice. Aceste lucruri se vor realiza prin Legea bugetului de stat pe 2009 în limita resurselor existente. Vreau să vă spun că datele pe care le avem în momentul de faţă sunt destul de proaste. Pe de o parte deficitul bugetar se apropie de 5% în condiţiile în care am avut o creştere economică de 8,3% şi, de asemenea, vreau să spun foarte clar faptul că în ceea ce priveşte veniturile care trebuiau să fie la bugetul de stat, dacă este să mă refer în cifre concrete, ele trebuiau să fie în jur de 31,4% din PIB, adică aproximativ 43,3 miliarde de euro, ori ele sunt, trebuiau să fie în jur de 50 de miliarde de euro şi sunt în jur de 43 de miliarde de euro. Deci o scădere de cel puţin 7% din PIB, lucruri care fac imposibilă în acest moment plata multor obligaţii contractuale pe care le avem. Vreau să ştiţi că sunt foarte multe facturi de sute de milioane de euro la transporturi, în educaţie, pentru infrastructuri care nu sunt achitate datorită modului prost şi deficient în care au fost concepute şi prognozate veniturile în cadrul bugetului de anul trecut. De aceea am decis astăzi în cadrul Guvernului ca în 2009, cu ocazia adoptării Legii bugetului de stat, să stabilim exact în funcţie de resursele financiare existente şi prezentate în mod transparent opiniei publice, să stabilim exact care va fi situaţia şi cu pensiile, şi cu salariile profesorilor discutând onest şi prezentându-le exact cifrele care le avem în faţă la data prezentă. Ar fi fost ideal să avem aceeaşi situaţie pe care o aveam în luna septembrie a anului în curs, când eram cu o creştere economică de 8%, economia aşa cum se spunea mergea foarte bine, criza încă nu era în faza în care este astăzi, şi atunci toate obligaţiile pe care le avem astăzi le-am fi respectat la virgulă. Din nefericire această situaţie pe care o avem este schimbată şi va trebui să explicăm foarte clar, concret, transparent toate măsurile pe care le vom lua, repet, în cadrul Legii bugetului de stat pe anul 2009. Cam acestea ar fi cele mai importante decizii pe care le-am luat astăzi. Aştept 3 întrebări de la dumneavoastră.
Reporter: Aţi spus că Mircea Geoană va ocupa postul de vicepreşedinte în cadrul CSAT. În acest caz vor exista 2 posturi de vicepreşedinte?
Emil Boc: Este primul ministru şi cel pe care l-am creat astăzi prin ordonanţă de urgenţă, preşedintele Senatului.
Reporter: Domnule prim ministru, cum explicaţi caracterul de urgenţă al unor măsuri adoptate în legătură cu vicepreşedintele CSAT? Şi doi, dacă nu cumva este o încălcare a Constituţiei având în vedere că CSAT este o instituţie fundamentală a statului şi este în subordinea Parlamentului.
Emil Boc: Da, este în subordinea Parlamentului, nu este vorba de o încălcare a Constituţiei pentru că nu se reglementează întreaga modalitate de organizare şi funcţionare a CSAT-ului. Este vorba doar de o chestiune precisă şi punctuală şi nu este vorba de legea de ansamblu de organizare la care se referă Constituţia când este vorba de regimul instituţiilor fundamentale ale statului. Nu se schimbă instituţia CSAT-ului, nu se schimbă din subordinea Parlamentului în subordinea Guvernului. La acest lucru face referire Constituţia, să nu se afecteze regimul fundamental. Asta înseamnă să schimbi raportarea instituţiei la cadrul constituţional existent. CSAT-ul rămâne în continuare o instituţie cu cadrele prevăzute în Constituţie. Doar această funcţie de vicepreşedinte care apare ca o corelare şi a principiului separaţiei şi colaborării puterilor. Să nu uităm că aceste puteri în stat trebuie să aibă şi mecanisme prin care să colaboreze mai ales în privinţa mecanismelor de securitate şi siguranţă naţională.
Reporter: Şi de ce caracterul de urgenţă?
Emil Boc: Tocmai pentru a intra în vigoare la începutul anului care urmează, un an extrem de important din toate punctele de vedere.
Reporter: Domnule prim ministru aţi spus că sunt facturi neplătite. Aţi descris o situaţie în care deficitul bugetar se apropie de 5%. Până acum ni s-a spus altceva. Cum credeţi...
Emil Boc: Deficitul creşte în fiecare zi, asta este tragedia. Nu vom avea situaţia exactă a anului 2008 decât în jurul datei de 15 ianuarie 2009. Atunci vom şti exact care este deficitul pe anul 2008. Din nefericire el creşte în fiecare zi, se apropie de 5%, repet, în condiţiile unei creşteri economice de 8,3% în anul 2008. Şi vă daţi seama câte cheltuieli au fost făcute fără justificare de am ajuns la un asemenea nivel al deficitului. Asta este realitatea pe care trebuie să o cunoaşteţi.
Reporter: Mulţumesc. M-aţi ajutat la ceea ce vroiam să vă întreb. Cum credeţi că poată fi acţionată răspunderea ministerială? Când credeţi că o să vină momentul în care un ministru ar trebui să răspundă pentru o situaţie...
Emil Boc: ...fiecare va răspunde potrivit competenţelor şi actelor legale.
Reporter: Domnule premier despre buget astăzi ce aţi vorbit, mai concret?
Emil Boc: Am stabilit acest lucru, ca spectrele legate de pensii, obiectivul nostru este să majorăm punctul de pensii şi rămâne valabil. Obiectivul nostru este să respectăm legile în vigoare şi în materia salarizării profesorilor. Toate aceste lucruri, însă, se vor face în cadrul economic pe care îl vom avea după ce vom avea situaţia financiară în cadrul proiectului de buget pe 2009. Şi vom decide aceste lucruri spunându-le tuturor românilor exact, transparent, care este situaţia. Până atunci am luat acele măsuri de austeritate bugetară începând cu demnitarii, care sunt primii care trebuie să strângă cureaua, făcând economii atât cât putem şi să încercăm să prezentăm românilor pe anul 2009 un buget echilibrat care să răspundă nevoilor României. Repet, nevoilor României care ţin de stabilitate, în primul rând, a ţării, de a putea recupera ratingul de ţară pe care l-am pierdut, şi nu în ultimul rând de a putea asigura în continuare investiţiile în România capabile să modernizeze această ţară. Încă o întrebare.
Reporter: Domnule prim ministru în ce măsură v-a permis Legea de abilitare a Guvernului de anumite ordonanţe să modificaţi componenţa CSAT? Şi dacă ne puteţi face comentarii legate de taxa auto.
Emil Boc: Acum sunt un pic răutăcios. Fiind oarecum cadru didactic universitar vreau să vă spun că este vorba de o ordonanţă de urgenţă şi nu de o ordonanţă simplă. Ordonanţele simple se emit după data de 1 ianuarie. Deci este o chestiune de procedură. În privinţa taxei auto ea va face obiectul unei discuţii după 15 ianuarie în Guvern pe baza unor informări complete primite de la miniştrii de resort. Până atunci nu mă voi pronunţa în nici o direcţie, aşa cum nu m-am pronunţat încă nici pe aceste majorări la pensii sau salarii până nu vom avea situaţia exact şi concretă. Mai vreau să fac o precizare: tot astăzi am adoptat o ordonanţă de urgenţă prin care am facilitat modalităţile prin care pot fi expropriate terenurile care fac obiectul construcţiei de autostrăzi, a obiectivelor de lucrări publice de interes naţional. Prin asta practic am facilitat procedura prin care se expertizează terenul, se consemnează banii în cont, urmând ca buldozerul să poată lucra. Şi am flexibilizat procedura de soluţionare a contestaţiilor de achiziţie publică în domeniul contractelor care vizează autostrăzile tocmai pentru a nu pierde luni şi ani în şir cu proceduri greoaie. Procedura contenciosului administrativ a fost cea pentru care am optat, fiind una rapidă, iar instanţa de judecată se pronunţă în termene foarte concrete. Este o procedură, repet, care ne permite ca în materie de infrastructură în anul 2009 să nu ne împiedicăm de proceduri, ci să fim în teren şi să realizăm şi autostrăzi, şi drumuri naţionale de care avem nevoie.
Reporter: Când credeţi că va fi gata proiectul de buget? Pentru că aţi spus că atunci vom afla...
Emil Boc: În luna ianuarie. Mai multe în acest moment nu vă pot spune. Vreau să fiu realist: În luna ianuarie. Vă mulţumesc foarte mult.
(Prin Monitoring Media: Antena 3, Ora: 17:40, http://www.monitoring.ro)
- interzicerea cumulului pensiei cu salariul în sistemul public,LEGEA Nr. 19/17.03.2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale,
ART. 94
(1) Pot cumula pensia cu veniturile realizate dintr-o activitate profesionala, indiferent de nivelul veniturilor respective:
a) copiii urmasi orfani de ambii parinti, pe perioada scolarizarii, pâna la vârstele prevazute la art. 66 lit. a) si b);
b) nevazatorii;
c) pensionarii pentru limita de vârsta.
d) pensionarii de invaliditate de gradul III.
- situaţia în care, cu ocazia pensionării, au fost primite şi plăţi compensatorii în acea situaţie persoana care doreşte să lucreze în continuare în sistemul public va trebui să returneze plăţile compensatorii pe care le-a primit.
Compensaţiile băneşti individuale sunt prevăzute în contractul de muncă şi, în general, în legislaţia muncii. Cum poate stipula guvernul, drept o condiţie, returnarea acestor sume?
- nici o mamă nu va primi, care este angajată, mai puţin de 8 milioane de lei, dar nici mai mult de 40 de milioane de lei vechi ,adică aproximativ 1000 de euro. Această plafonare răspunde principiului solidarităţii. De ce? Persoanele care au salarii mari şi în mod evident contribuie cu o sumă mai mare la bugetul de asigurări sociale îşi vor găsi materializată această contribuţie mare la pensie. Persoanele care contribuie cu o sumă mai mare vor avea o pensie mai mare.
Ce legătură are pensia cu ajutorul pentru copil? Ar putea fi alăturat conceptul lângă concediul medical, nu are nici cea mai mică legătură cu pensia. Aceşti bani se iau direct de la buget, nu dintr-un fond constituit ca procent din salariu. Nu există nici o legătură între plata impozitelor şi mărimea acestui procent. Aberaţia plăţilor dintr-un fond care nu este format procentual din salariu duce la alte aberaţii conceptuale. Ori se face un fond de asigurări procentual cu salariile, şi aici se întâmpină foarte multe dificultăţi relativ la modalitatea de formare echitabilă a fondului, ori se consideră echivalent concediului medical, ori se consideră ajutor bănesc şi atunci ajutorul trebuie să fie egal pentru toţi şi nu funcţie de salariu. Referirea la UE descoperă clar că UE consideră aceste venituri echivalente concediului medical, ceea ce este altceva.
- în privinţa deplasărilor demnitarilor, de exemplu în afară de miniştri nici un secretar de stat, subsecretari de stat şi orice alt demnitar din cadrul Guvernului nu se va deplasa decât la clasa economy şi nu la business aşa cum era în momentul de faţă. Să fie un semnal foarte clar că austeritatea este pentru toată lumea.
De ce în afară de miniştri? De ce legea este discriminativă?
Despre problema CSAT nici nu mai merită să discut, că este evident.
Am marea frică că acest guvern PDL-PSD va face mai mult rău decât guvernul PNL-UDMR despre care am spus că este un dezastru pentru că a sărăcit ţara şi ne-a lăsat datori pe zeci de ani. Mi-e frică de ce va face actualul guvern pentru că sistemul în care se vor afunda pentru a justifica politic că au promis fără nici cea mai mică acoperire marea cu sarea pe timp de campanie va duce la o disoluţie a sistemului legal, principial şi, în general, instituţional. Îmi amintesc că aceşti miniştrii în frunte cu premierul României au jurat că vor respecta legile, în condiţiile în care încălcarea acestui jurmânt nu are nici o consecinţă punitivă. Doamnelor, domnişoarelor şi domnilor... revenind la punctul de plecare, cartea Ferma Animalelor, stimaţii porci şi-au adunat dulăi împrejurul lor şi adulmecă lucrurile fostului stăpân pentru a-i lua locul de zbir. Domniile lor nu mai au jenă. Când rumoarea este prea mare, vor lua cutia cu vopsea şi vor modifica principiile, legile, democraţia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu