vineri, mai 09, 2008

Protecţia consumatorilor


IP/08/722

Bruxelles, 8 mai 2008

Protecţia consumatorilor: corecţii aduse în cazul a 50% dintre site-urile internet care aparţin companiilor de transport aerian şi prezintă informaţii înşelătoare Meglena Kuneva, Comisarul european pentru protecţia consumatorilor, a făcut public astăzi raportul intermediar al unei anchete efectuate la nivelul UE – în care au fost implicate 15 autorităţi naţionale din UE, inclusiv Norvegia – privind aplicarea legii împotriva publicităţii înşelătoare şi a practicilor neloiale constatate în cazul site-urilor internet care vând bilete de avion. Raportul arată că în întreaga industrie a transportului aerian există „probleme grave şi persistente care afectează consumatorii”. În cursul ultimelor 7 luni, unul din trei site-uri internet dintre cele care au făcut obiectul anchetei (137 de site-uri internet dintr-un total de 386 de site-uri care au fost verificate iniţial de ţările care au furnizat datele din raport) a făcut obiectul unor măsuri coercitive, datorate încălcărilor legislaţiei comunitare privind protecţia consumatorilor. În această perioadă, au fost aduse corecţii în cazul a peste 50% din aceste site-uri internet.

„Este inacceptabil faptul că unul din trei consumatori care urmează să rezerve on-line un bilet de avion este înşelat sau indus în eroare”, a declarat Meglena Kuneva, Comisarul european pentru protecţia consumatorilor. „Acest raport arată că în întreaga industrie a transportului aerian există probleme grave şi persistente referitoare la vânzarea biletelor. Intenţionez ca, împreună cu statele membre, să întreprindem toate măsurile posibile pentru a încheia această anchetă până la 1 mai, anul viitor. Însă aceste constatări transmit un semnal politic pe care nu îl putem ignora. Sper că operatorii au conştientizat cu această ocazie hotărârea Comisiei de a acţiona în favoarea consumatorilor de fiecare dată când este necesar. Mesajul pe care îl transmit întregii industrii a transportului aerian este clar: dacă nu acţionaţi acum, vom acţiona noi. În cazul în care sectorul transportului aerian nu va furniza dovezi credibile de îmbunătăţire prin regularizarea, până la 1 mai anul următor, a practicilor de vânzare şi a strategiilor comerciale utilizate, vom fi constrânşi să intervenim.”

Principalele rezultate

Raportul intermediar al Comisiei privind ancheta referitoare la vânzarea biletelor de avion oferă o „imagine de moment” a situaţiei activităţilor de aplicare a legii, bazată pe datele transmise de 13 ţări la 22 februarie 2008. Ancheta s-a centrat pe problemele legate de afişarea unor preţuri înşelătoare, disponibilitatea ofertelor şi clauzele contractuale neloiale (inclusiv problema căsuţelor deja bifate şi cea a clarităţii clauzelor contractuale, care trebuie să fie disponibile în limba vorbită de consumator). Principalele constatări au fost următoarele:

  • 1 din 3 site-uri internet au necesitat aplicarea unor măsuri coercitive din cauza încălcărilor legislaţiei privind protecţia consumatorilor.
  • Numeroase site-uri internet au prezentat probleme multiple. Tendinţele generale pe care le-au înregistrat problemele manifestate în acest sector sunt următoarele: afişarea unor preţuri înşelătoare a constituit problema cea mai gravă, constatată în cazul a 58% dintre site-urile internet care au făcut obiectul anchetei; neregulile referitoare la clauzele contractuale au fost constatate în cazul a 49% dintre aceste site-uri internet (lipsa clauzelor sau afişarea acestora într-o limbă străină şi prezenţa unor căsuţe deja bifate, aferente unor servicii opţionale). În cazul a 15% dintre site-urile internet au fost constatate probleme referitoare la indisponibilitatea ofertelor promovate de site-urile respective.
  • Problemele respective se manifestă în întreaga industrie a transportului aerian – atât în cazul companiilor aeriene, cât şi al agenţiilor de turism (în practică, distincţia între aşa-numitele companii aeriene cu tarife scăzute şi companiile aeriene tradiţionale începe să dispară, treptat). Dintre cele 79 de site-uri internet care au făcut obiectul anchetei din pricina afişării unor preţuri înşelătoare, 44 (56%) de site-uri internet aparţin unor companii aeriene, 27 (34%) aparţin unor agenţii de voiaj/turism şi 8 (10%) aparţin altor categorii de site-uri internet, precum cele dedicate comparării preţurilor. Dintre cele 21 de site-uri internet care au prezentat probleme legate de disponibilitatea ofertelor, 12 (57%) site-uri internet aparţineau unor companii aeriene, 6 (28%) aparţineau unor agenţii de voiaj şi 3 aparţineau altor categorii de site-uri internet. Dintre cele 67 de site-uri internet care au făcut obiectul anchetei din pricina clauzelor contractuale neloiale, 34 (51%) de site-uri internet aparţineau unor agenţii de voiaj şi 7 (10%) aparţineau altor categorii de site-uri internet. (Din cauza faptului că numeroase site-uri internet au prezentat probleme multiple, statisticile legate de problemele constatate depăşesc numărul site-urilor internet care au făcut obiectul anchetei).
  • Problemele persistă în cazul unei game ample de companii. Cele 137 de site-uri internet care fac obiectul anchetei aparţin unui număr aproximativ de 80 de companii – printre care se numără companii renumite şi alte companii, mai puţin cunoscute.
  • Acţiunile de aplicare a legii depăşesc în prezent 50% din cazurile analizate. Tabelele din raportul intermediar (a se vedea tabelul rezumativ din nota anexată) prezintă datele referitoare la acţiunile de aplicare a legii disponibile la 22 februarie 2008. De la acea dată, acţiunile de aplicare a legii au continuat şi au fost aduse corecţii suplimentare. Lituania a raportat că toate site-urile internet în cazul cărora emisese atenţionări cu privire la nereguli confirmate – 13 site-uri internet, în total - au corectat neregulile respective. Datele primite ridică la peste 50% ponderea corecţiilor aduse site-urilor internet până la sfârşitul lunii aprilie.
  • Nivelul de aplicare a legii la scară naţională diferă în mod substanţial de cel de aplicare a legii la scară transfrontalieră. Raportul prezintă o rată de aplicare a legii/efectuare a corecţiilor de 55% (50 de cazuri din 90) pentru site-urile internet naţionale, în cazul cărora autorităţile sunt responsabile de acţiunile legate de companiile situate pe teritoriul lor naţional. În schimb, rata de aplicare a legii în cazurile transfrontaliere este de 12% (5 cazuri din 42), în aceste situaţii autorităţile naţionale solicitând sprijinul unei autorităţi dintr-o altă ţară în vederea aplicării legii în cazul unei companii situate pe teritoriul statului membru respectiv.
  • Transparenţă. Din pricina unor constrângeri de ordin juridic, majoritatea statelor membre nu pot face publice în acest moment numele companiilor în cauză, având în vedere faptul că procedurile administrative sau juridice sunt în curs de desfăşurare. Acesta este un aspect cheie pentru funcţionarea viitoare a reţelei. Norvegia şi Suedia au publicat listele site-urilor internet ale companiilor care fac obiectul anchetei (a se vedea linkul de mai jos).

Care sunt următorii paşi?

Activităţile de aplicare a legii efectuate în cadrul reţelei vor fi intensificate în perspectiva viitoarei raportări care va avea loc după 1 mai 2009. Comisia va monitoriza evoluţia sectorului transportului aerian din cursul anului următor şi va evalua necesitatea adoptării unor acţiuni suplimentare la momentul respectiv. În cursul anului 2008, pe site-urile internet naţionale vor fi afişate informaţii actualizate referitoare la aplicarea legii, acestea putând fi accesate prin intermediul site-ului internet al Comisiei dedicat consumatorilor.

Pagina internet dedicată activităţii de verificare minuţioasă a respectării legislaţiei comunitare privind protecţia consumatorilor
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/sweep/index_en.htm

Niciun comentariu: