miercuri, iunie 25, 2008

Conferinta de presa - Sorin Paveliu si Alexandru Ciocalteu


Sorin Paveliu: Buna ziua, eu si colegul meu, deputat profesor Alexandru Ciocalteu, ne aflam aici nu numai in calitate de deputati ai Partidului Democrat Liberal si membri in Comisia de sanatate, ci si datorita "antecedentelor" noastre - respectiv eu am fost primul director general al CNAS, domnul profesor Ciocalteu a fost cred ca al doilea presedinte al acestui organism si evident ca interventia noastra are legatura cu unele derapaje inacceptabile ale ministrului Sanatatii legate de situatia actuala si viitoare a Casei Nationale de Asigurari de Sanatate. In fapt, in ultima saptamana, ministrul Sanatatii a facut o sumedenie de demersuri, in opinia noastra care mai de care mai aberante, de modificare a legislatiei actuale si demersurile domniei sale s-au materializat printr-o propunere care a fost inaintata spre avizare Consiliului de administratie al Casei Nationale de Asigurari, propunere care a fost respinsa.
The image “http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ro/thumb/2/20/MarianPaveliu.jpg/250px-MarianPaveliu.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

Principala modificare pe care o propusese domnul ministru era subordonarea Casei Nationale de Asigurari ministrului Sanatatii, ceea ce reprezinta un derapaj total de la programul de guvernare asumat de primul ministru Tariceanu, care prevede autonomie totala a CNAS; ministrul Sanatatii acum, pe ultima suta de metri, evident si in mod deliberat, inainte de inceperea vacantei parlamentare, a incercat, de fapt, sa treaca aceasta institutie in subordinea sa, avand cel putin trei motive in vizunea mea: primul motiv este de natura financiara: ministrul Sanatatii a reusit sa promoveze un act normativ prin care fondurile Ministerului Sanatatii se afla la dispozitia domniei sale fara sa mai treaca prin Parlament sau fara sa se mai dea o ordonanta de urgenta de modificare a structurii bugetului.

Altfel spus, in momentul de fata ministrul Sanatatii are dreptul sa cheltuiasca orice bani din bugetul pe care-l are ministerul, indiferent de categoria bugetara. Daca va dori sa treaca toti banii pentru construirea de spitale, de exemplu, unde se pare ca are un interes mai mult decat justificat, poate sa ia toti banii si sa-i duca numai in acest domeniu, unde face licatii pentru spitale. Se pare ca nu i-au ajuns banii ministerului si acum ar fi vrut sa atenteze si la bugetul fondului de asigurari sociale de sanatate prin comasarea celor doua bugete. Ceea ce este un fapt extraordinar de grav. In al doilea rand, se pare ca forul care gireaza activitatea Casei, respectiv Consiliul de administratie, s-a opus listei de medicamente compensate propusa de Ministerul Sanatatii pentru ca ministrul nu a prevazut si care sunt fondurile si sustenabilitatea acestei liste. Ca sa fiu mai lesne inteles, ministrul Sanatatii a propus ca, o data cu aparitia acestei liste de medicamente compensate sa dispara orice plafon, orice limita de buget. Evident, motivele sunt de natura electorala, numai ca oamenii au dat dovada de bun simt in gestionarea banilor Casei si au spus: bun, dar spuneti-ne si care sunt mijloacele prin care noi totusi ne vom putea incadra intr-un buget aprobat de Parlamentul Romaniei si evident ca la aceasta intrebare nu au capatat un raspuns.

Ar mai exista si alte motive invocate de cei cu care am reusit sa luam legatura, unul dintre ele este faptul ca a incercat sa treaca o prevedere prin care licitatiile facute de Ministerul Sanatatii sa nu mai respecte legea achizitiilor publice, altfel spus licitatiile sa se faca exclusiv in felul in care ministrul Sanatatii intelege sa faca metodologia si caietul de sarcini. Evident ca orice intrebare de tipul "de ce ar dori asa ceva" este aproape retorica.

Alte masuri pe care ministrul Sanatatii a incercat sa le promoveze inclusiv prin Parlament, prin amendamente la Legea 95, si vorbim de zilele acestea, sunt la fel de revoltatoare cel putin din punctul nostru de vedere. Si am sa ma refer numai la doua dintre ele: una este cea in care directorii de spitale pot fi demisi oricand de ministrul Sanatatii, indiferent de motiv - deci daca nu executa intocmai, conform comenzii politice a ministrului - directorul poate fi demis a doua zi. Si a doua prevedere la fel de aberanta este ca medicii ar putea fi suspendati din activitate doar in urma unei simple reclamatii pentru mal praxis.

Nu voi intra in alte amanunte pentru ca fiecare din cele expuse sunt, repet, de-a dreptul revoltatoare pentru cei care stiu despre ce este vorba in legislatia sanitara. Numai ca vreau sa atrag atentia ca toate masurile propuse de ministrul Sanatatii nu sunt nici liberale si nu sunt nici democratice. In primul rand ca este reprezentantul unui partid de dreapta care a incercat sa impuna cele mai draconice masuri de centralizare a sistemuui sanitar - si acest lucru sub nicio forma in beneficiul bolnavilor. As vrea sa ma apropii de sfarsitul interventiei mele facand cateva sublinieri: aceste masuri au fost facute sau s-a incercat a se lua cu ticalosie. In sensul ca ele nu numai ca sunt secrete, nu s-au facut publice, nu s-a facut un proiect de ordonanta care sa fie in dezbatere publica, vezi Doamne pentru ca sunt masuri de urgenta... Ele au fost facute prin negociere de la om la om si cat mai departe de ochii opiniei publice si ai presei, in special. Ba mai mult, ieri a avut loc sedinta de Guvern. In comunicate, daca intrati pe site-ul Guvernului o sa vedeti ca in cele opt comunicate de presa date pe parcursul sedintei de guvern, asa cum se face, nicaieri nu apare ca s-ar fi adoptat o ordonanta de urgenta in domeniul sanitar. In briefing-ul de la sfarsitul sedintei de guvern, primul ministru nu a facut niciun fel de referire la acest lucru iar astazi, acum o jumatate de ora, ministrul Sanatatii a anuntat de la guvern ca ieri s-ar fi adoptat o astfel de ordonanta de urgenta - din nefericire, neapucand sa si faca referire decat la un subiect care este absolut corect, respectiv la imbunatatirea sistemului de urgenta, stiu exact despre ce este vorba, numai ca eu cred cu tarie ca acest lucru este doar un pretext; altfel spus, doar ceva pentru presa si nu masurile care se afla se afla in spate.

Poate ar fi bine sa mai amintesc la final faptul ca s-a mai facut o propunere la fel de aberanta, respectiv privatizarea totala a Casei de Asigurari a Transporturilor, dar printr-un mecanism de-a dreptul incredibil: privatizarea managementului casei; altfel spus, cei care sunt asigurati la aceasta casa sa ramana clientii viitoarei case private de asigurari de sanatate iar operatorul care ar fi urmat sa preia casa ar fi luat totul pachet: cu asigurati, cu cladire, cu tot echipamentul si ar fi devenit gestionarul banului public. Aceasta este viziunea ministrului Sanatatii; nu stiu daca a trecut-o pentru ca, repet, nu exista niciun act public pentru ordonanta de urgenta care sa fi trecut prin Guvern cu exceptia declaratiei de presa a ministrului Sanatatii pe care o stiti.

N-as vrea sa intervin dupa domnul profesor Ciocalteu, care are si domnia sa comentarii pe aceasta tema, dar as vrea sa-mi exprim un oprobriu cat se poate de hotarat impotriva gestului incalificabil al ministrului Sanatatii, care a inteles ca in conferinta de presa care a avut loc acum jumatate de ora sa foloseasca numele acestei fetite care face, din pacate, prima pagina a multor ziare, dandu-i numele in clar si, avand in vedere situatia in care se afla stigmatizand-o pe toata viata. Tor internetul va fi de-acum inainte cu numele acestei fetite; nume usor de gasit cu situatia absolut neomeneasca in care se gaseste in momentul de fata. Este rusinos daca se intampla asa ceva. Din partea unui medic, este sanctionabil si blamabil, ca se intampla din partea ministrului Sanatatii, este absolut incalificabil. Domnule profesor...

The image “http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ro/thumb/9/95/AlexandruCiocalteu.jpg/250px-AlexandruCiocalteu.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

Alexandru Ciocalteu: N-as dori sa spun prea multe pentru ca nici nu cred ca mai am prea multe de spus, eu sunt mai putin un om politic si in masura in care sunt om politic sunt mai mult legat de activitatea strict sanitara si de ceea ce inseamna activitatea la patul bolnavului. Domnul doctor Paveliu stie mult mai multe lucruri decat stiu eu despre problemele sa le spunem legislative, ceea ce se intampa in momentul de fata insa m-a facut si m-a indemnat sa vin aici in fata dumneavoastra pentru ca imi aminteste de acea perioada pe care unii dintre dumneavoastra o stiu - in care ma certam in permanenta cu ministrul de Finante pentru ca banii Casei de Asigurari ajungeau in Trezorerie si dupa aceea nu se stie unde ajungeau, desi atunci existau numai 800 milioane de dolari, asta inseamna sistemul sanitar la vremea aceea; astazi inseamna 5 miliarde de euro. In momentul in care puneti aceste cifre, intelegeti ca sunt destule interese si electorale, si politice, si politicianiste, care pe mine nu ma intereseaza. Ma intereseaza de exemplu faptul ca la noi la spital nu se poate plati salariul celor care lucreaza la acest spital, ca se fac tot felul de experimente de DRG-uri si de alte asemenea lucruri care nu au nicio legatura cu realitatile din lumea sanitara romaneasca si din lumea medicala in genearal si ca bolnavii deseori sufera sin acest motiv si nu au cui sa se adreseze.

Ar trebui sa nu ne ocupam de asemenea lucruri, ci ar trebui sa vedem cate transplanturi s-au facut, cate servicii de cardiologie interventionala s-au facut... pentru ca bani exista. A lua insa banii si a-i lua de la casele de asigurari si a-i duce la Ministerul Sanatatii este un lucru care nu are nicio legatura cu un stat civilizat. Ar fi trebuit, mai ales ca veneau din partea unui guvern liberal, ar fi trebuit sa existe foarte multe case de asigurari private care nu s-au facut; au tot fost anuntate, se vor face, vom vedea cand se vor face. Nu s-a facut absolut nimic in sensul acesta! Si sper din tot sufletul ca aceasta propunere, initiativa, intentie a Guvernului sa se opreasca la intentie pentru ca daca se va intampla ca aceasta Casa Nationala de Asigurari ca si cele doua case paralele sa treaca in subordinea Ministerului Sanatatii va fi un lucru grav si care ne va aduce in perioada sovietica, din toate punctele de vedere. Exista si astazi tendinte de a trimite si de a ajuta mai mult anumite zone in funtie de interese politicianiste. Dar acest lucru nu are legatura decat in mica parte cu aceasta intentie care este grava si care pune in pericol modul de functionare acceptabil, ca sa nu zic bun al sistemului sanitar, cu toata ca dumneavoastra, ca jurnalisti gasiti deseori motive si lucruri care va socheaza inca.

As vrea sa vad mai mult in Romania mai multe transplanturi, as vrea sa vad mai multi oameni care sunt tratati cu medicatie de varf decat oameni care stau sa discute si sa piarda vremea cu cine imparte banii si cum ii imparte si cui ii imparte. La Casa Nationala de Asigurari exista un Consiliu de administratie care are cinci oameni de la Guvern, cinci oameni de la Presedintie, doi oameni sunt de la patronat... Acestia sunt cei care hotarasc ce se intampla cu banii si sunt hotarari care privesc banul public. Daca lua aceasta hotarare un om politic, nu cred ca insemna acelasi lucru si sunt convins ca si dumneavoastra si cei pentru care scrieti inteleg prea bine ce inseamna sa ia decizii o singura persoana atunci cand este vorba de 5 miliarde de euro, indiferent ca se anunta tot felul de spitale care vor fi construite. Nu aceasta este problema, problema este ca in vechea gluma - trebuie sa schimbam altceva, nu paturile pentru ca sa poata functiona mai bine sistemul. Cata vreme romanii se duc in Ungaria, Austria, in Franta sa se trateze, mie mi se pare rusinos la banii pe care-i avem in momentul de fata sa nu existe toate aceste metode de tratament in Romania. Probabil ca vor aparea si oameni care stiu despre ce este vorba in sistemul sanitar si care vor lua masuri care se impun cu adevarat in acest moment. Va multumesc.

Sorin Paveliu: Mie mi se pare de-a dreptul ipocrit ministrul Sanatatii prin faptul ca pentru tot felul de probleme aproape hazlii propune dezbateri publice; imi vin in minte doua lucruri: a promis ca face o dezbatere publica pe tema spagii la doctori, daca sa fie legalizata - ceea ce este un nonsens, un conflict intre termeni, legalizarea unei hotii; sau acum doua zile, cand pornind tot de la acest caz dramatic, in felul lui, propunea nici mai mult nici mai putin decat intreruperea cursului sarcinii la feti viabili. Aceasta era declaratia ministrului Sanatatii. Pentru lucruri de genul acesta propune dezbateri publice. Pentru lucruri care sunt absolut importante, este vorba de sistem, de un sistem care cheltuieste in momentul de fata 5 miliarde de euro, un macrosistem, chestia aceasta se face pe sub masa, prin negocieri directe si punctuale pentru a servi un interes punctual. Este de inteles, sa nu uitam ca am intrat in perioada preelectorala; practic, dupa aceasta vacanta de vara ne vom fi aflat in campanie electorala iar aceste masuri cu impact financiar, pe de-o parte, pe de alta parte care pot produce bani negri - caci despre asta vorbim - servesc un client printr-o ordonanta de urgenta si incerci sa-ti tragi sprijinul financiar in aceste doua luni de zile. La asta nu se mai face niciun fel de dezbatere.

Alexandru Ciocalteu: Eu sunt convins ca... sigur, ceea ce spun nu suna deloc politic... stilul de a face politica este de a arunca cu pietre in altcineva. Eu sunt convins ca domnul prim-ministru Tariceanu nu va accepta asa ceva, am aceasta convingere. Si al doilea lucru pe care vreau sa vi-l spun si menit a scuza si prezenta mea, nu numai a mea, ci si a domnului doctor Paveliu, este justificarea existentei atator doctori in lumea parlamentara. Nu cred ca imi face placere sa stau in Parlament, dar as vrea ca de ceea ce spun eu, ca si domnul doctor Paveliu, sa se tina seama, pentru ca suntem niste oameni care cunosc sistemul sanitar; ne-am dus in Parlament ca sa schimbam ceva in sistemul sanitar, sa-l schimbam in bine. Am convingerea ca va exista aceasta ordonanta de urgenta, indiferent cum va arata si oricand oameni de bun simt din Parlament vor veni poate si de acasa sa voteze contra acestei ordonante, cand se va face si in functie de cum va arata. Eu sper ca si in masura in care domnul presedinte Basescu va putea sa aiba, eu stiu, modalitatea de a interveni asupra acestei hotarari sunt sigur ca o va face pentru ca este total impotriva normalitatii din sistemul sanitar, care normalitate inca n-am atins-o, sa fim cinstiti. Va multumim.

Niciun comentariu: