miercuri, iunie 11, 2008


Alocuţiunea Primului-ministru Călin Popescu-Tăriceanu la Simpozionul Naţional „Avem o Deltă. Cum procedăm?” - ediţia a IV-a

Domnilor miniştri şi secretari de stat,
Doamnelor şi domnilor parlamentari
Stimaţi invitaţi,

Revin cu plăcere la simpozionul organizat de Asociaţia „Salvaţi Dunărea şi Delta” ceea ce mă bucură este că aţi rămas la fel de implicaţi ca în urmă cu câţiva ani, atunci când aţi lansat acest proiect.
Simpozionul de astăzi este şi un moment de bilanţ: vedem ce am făcut până acum, ce avem de făcut în continuare, ce a mers şi ceea ce nu a mers. Am dorit să verific ce s-a făcut până acum pentru reconstrucţia ecologică a Deltei Dunării. Ce s-a făcut pentru protejarea Deltei şi ce proiecte de dezvoltare adaptate acestei zone unice în Europa, au fost dezvoltate.
La nivelul Guvernului am aprobat Master-Planul – suport pentru dezvoltarea durabilă a Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării. Un program estimat la aproximativ 140 de milioane de euro, care are ca obiectiv punerea în valoare a potenţialului acestei zone.
Din păcate, rezultatele nu sunt încă pe măsura aşteptărilor. Şi vă spun sincer că sunt extrem de mâhnit de acest lucru! Nu s-a pus nici un moment problema banilor. La nivelul Guvernului, am alocat finanţarea necesară şi am susţinut acest Program.
Am răspuns oricăror solicitări de sprijin venit din partea autorităţilor locale. Am alocat bani şi pentru decolmatarea unor canale din Delta Dunării. Însă, lucrurile nu progresează pe măsura investiţiilor făcute, pe măsura fondurilor alocate. Constat cu regret că interese economice locale din zonă au primat în faţa intereselor de protecţie a Deltei Dunării. Este o constatare pe care o fac, este un păienjeniş de interese greu de imaginat. Stau şi mă întreb dacă odată cu alegerea noului Consiliul Judeţean şi al noului preşedinte, lucrurile vor putea să se schimbe în bine, mi-aş dori foarte mult acest lucru
Am fost informat că Administraţia Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării se loveşte de îndărătnicia, interesele şi reaua intenţie a unor primari sau proprietari din zonă. Sincer vă spun că aceste lucruri mi se par greu de acceptat. Eu cel puţin, personal nu am admis slaba implicare a fostei conduceri a Gărzii Naţionale de Mediu. Şi am recurs la schimbarea comisarului-şef din funcţie.
Dacă autorităţile locale şi unii dintre responsabilii din administraţia centrală sunt dezinteresaţi, atunci evident ne rămâne nouă sarcina să c Vreau să repet aiciintervenim. Am cerut Ministerului Mediului, domnului ministru Korodi şi Administraţiei Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării să intervină administrativ pentru punerea în practică cât mai rapid a planului de reconstrucţie ecologică a Deltei Dunării.
Vreau să repet aici că lucrurile nu mai pot să treneze şi de aceea cred că trebuie să acţionăm pe direcţiile, cu pârghiile pe care noi le avem la îndemână.

Doamnelor şi domnilor,

Sunt în continuare preocupat de o dezvoltare unitară a Deltei Dunării, pentru că dincolo de a prezerva, de a conserva Rezervaţia Naturală a Biosferei Deltei Dunării, avem responsabilităţi pentru bunăstarea oamenilor din zonă.
Am avut în vedere particularităţile zonei şi am avut toată deschiderea pentru a-i sprijini pe oamenii Deltei.
De exemplu, în ceea ce priveşte domeniul sanitar, Ministerul Sănătăţii a achiziţionat 28 de ambulanţe noi pentru transportul, tratamentul şi consultarea urgenţelor, sunt 3 şalupe ambulanţă şi urmează să fie transferată o a patra. Este, de asemenea, în Tulcea un elicopter al Ministerului de Interne pentru urgenţe medicale şi urmează să mai fie trimis încă unul.
Cunoaştem problemele din Delta Dunării, le înţelegem şi avem soluţii pentru ele. Cunoaştem faptul că cei mai mulţi dintre oamenii Deltei trăiesc din pescuit şi turism. Înţelegem aceste lucruri, atâta vreme cât ele nu agresează mediul.
Din păcate, tentaţia unora pentru profit imediat îi împing spre ilegalităţi, cum ar fi braconajul şi pescuitul industrial la cote care depăşesc capacitatea de suportabilitate a ecosistemului. Sunt categoric împotriva pescuitului industrial,c care pune în pericol biodiversitatea piscicolă în Delta Dunării – una dintre bogăţiile Deltei – precum şi a pescuitului cu unelte interzise şi în zone protejate.
Este inadmisibil ca în Deltă, zonă în care trebuie protejată populaţia piscicolă, să se practice pescuitul cu plase monofilament sau curent electric. Este inadmisibil ca braconajul să aibă o asemenea amploare! Şi aşa cum am ascultat mai înainte şi eu la rândul meu îmi pun întrebarea ce fac cele şase structuri care au atribuţii de control în exploatarea şi comercializarea peştelui în Rezervaţia Biosferei Delta Dunării: Garda de Mediu, Poliţia de Frontieră, Poliţia Deltei, Autoritatea Sanitar Veterinară. Evident că fac foarte puţin sau aproape deloc.
Am convingerea că toată activitatea de control trebuie să fie mai coerentă, mai bine coordonată şi cu responsabilităţi mai clare. Vreau să cred că cei doi colegi ai mei, atât ministrul mediului cât şi ministrul Cioloş care sunt doi oamenii cu competenţă deosebită, şi nu numai cu competenţă dar şi cu înţelegere şi sensibilitate pentru acest fenomen care este Delta Dunării, vor lucra împreună pentru a găsi soluţiile adaptate situaţiei şi soluţii care să devină şi eficiente. Vreau să mă înţelegeţi foarte bine, sigur că ne dăm seama că sunt oamenii care trăiesc astăzi de pe urma pescuitului în Delta Dunării, dar avem fonduri, avem programe care pot fi puse în aplicare, care să le asigure alte surse de venituri în aşa fel încât să nu mai depindă de pescuit industrial şi să putem în final proteja această zonă minunată care este Delta Dunării. Ştiu că voi primi critici din acest motiv, că mă pronunţ împotriva pescuitului industrial masiv. Însă cred, am convingerea că nu este singura de venituri şi existenţă este de analizat cum poate eco-turismul să devină o alternativă, cum poate rezervaţia Delta Dunării să devină o destinaţie turistică internaţională, cu condiţia evident de a respecta mediul
Am luat câteva măsuri pentru a sprijini ecoturismul şi modernizarea infrastructurii. Am finanţat cu peste 100 de miliarde de lei vechi extinderea şi modernizarea Aeroportului Tulcea. Primele rezultate au apărut: Tarom-ul va avea o cursa Bucureşti-Tulcea de două ori pe săptămână.
Am alocat bani şi este aproape finalizat drumul care face legătura cu plaja Mării Negre. Sunt lucruri care se văd!
Din păcate, sunt şi lucruri care trenează nepermis de mult.
Sunt intrigat de lipsa de implicare şi de dezinteresul autorităţilor locale în ceea ce priveşte accesarea fondurilor europene pentru pescuit.
Sunt peste 100 de milioane de euro, care include şi cofinanţarea naţională, bani care pot să finanţate investiţiile în ecoturism, sprijinirea micilor pescării şi a infrastructurii de turism, diversificarea activităţilor economice.
Sunt fonduri nerambursabile, pe care ar fi păcat să nu-i utilizăm. Îi îndemn pe noii primari şi pe consilierii judeţeni sau locali să pună mână pe creion, să-şi deschidă computerele şi să înceapă să pregătească proiectele. Dacă ei nu ştiu, să apeleze la cei care ştiu!
Nu întâmplător am lăsat spre finalul intervenţiei mele o problemă spinoasă: cea a gunoiului din Deltă. Pungi de plastic, PET-uri, resturi menajere pe care le-am văzut şi eu când am fost în Deltă cu Asociaţia „Salvaţi Deltac”.
Am apreciat iniţiativele de ecologizare ale organizaţiilor neguvernamentale şi le-am sprijinit.
Atât anul trecut, cât şi în acest an, am alocat fonduri consistente pentru colectarea deşeurilor din Delta Dunării şi pentru dezvoltarea infrastructurii edilitare.
Sunt lăudabile iniţiativele Asociaţiei Salvaţi Dunărea şi Delta de a desfăşura campanii de conştientizare a problemei deşeurilor.
Mă gândesc şi voi propune Ministerului Mediului să găsească o modalitate de încurajare a studenţilor, elevilor să vină în Deltă, să participe la strângerea deşeurilor, contra, poate, a unor avantaje de cazare. Este un gest civic, care contribuie la punerea în valoare a valorilor naturale şi europene ale Deltei. Sunt convinşi că tinerii, îndeosebi, înţeleg acest lucru şi au un simţ civic mai puternic.
Am văzut că organizaţia „Mai Mult Verde” a lansat un program de voluntariat foarte amplu şi cred că este un program bun şi le mulţumesc de asemenea.
Respectarea mediului, îndeosebi respectarea şi conservarea Biosferei Delta Dunării nu este o opţiune. Este o obligaţie a tuturor! Cel puţin la Bucureşti noi, înţelegem acest lucru, rămâne să vedem cu vor proceda autorităţile locale. Vreau şi sper că autorităţile locale vor ieşi din această stare de nepăsare sau poate mai grav şi vor reusi să se desprindă şi de cârdăşia intereselor economice, pentru a privi cu mai multă seriozitate interesele de protecţie ale Deltei Dunării!
Sunt sigur că „Asociaţia Salvaţi Dunărea şi Delta”, precum şi celelalte organizaţii neguvernamentale de mediu, vor semnala derapajele! Nu trebuie să neglijăm presiunea publică care se poate pune asupra autorităţilor locale şi am convingerea că eforturile noastre şi ale dumneavoastră, împreună vor duce la găsirea unei soluţii durabile, soluţii pe termen lung.

Vă mulţumesc





Deplasarea Primului-ministru Călin Popescu-Tăriceanu, cu trenul, spre municipiul Rosiorii de Vede, Teleorman




sursa : CAPP

Un comentariu:

Unknown spunea...

avem o delta? pai o vindem si luam comision