miercuri, iunie 11, 2008

MEDIA MUNDUS


IP/08/909

Bruxelles, 10 iunie 2008

Comisia are în vedere un program internațional de cooperare în domeniul cinematografic

Comisia studiază în prezent avantajele completării programului MEDIA al Uniunii Europene – înființat în 1991 pentru a promova creația și distribuția filmelor europene dincolo de granițe – cu un nou program, MEDIA MUNDUS, în scopul consolidării relațiilor culturale și comerciale dintre industria cinematografică europeană și cineaștii din țări terțe. Un astfel de program i-ar putea ajuta pe profesioniștii din audiovizualul european și pe confrații lor din afara UE să-și îmbunătățească reciproc competitivitatea printr-o mai bună exploatare a potențialului pentru proiecte comune, cum ar fi dezvoltarea, distribuția și promovarea creațiilor audiovizuale. Programul MEDIA MUNDUS ar urma să aibă la bază modelul programului de schimburi de studenți ERASMUS MUNDUS, care a fost adăugat în 2001 la programul ERASMUS deja existent, pentru a face posibile schimburile dintre universitățile europene și cele din țările terțe. Până la 15 iunie 2008 se desfășoară o consultare publică online cu privire la principalele caracteristici și priorități ale unui posibil program MEDIA MUNDUS; de asemenea, pe 25 iunie va avea loc la Bruxelles o audiere publică pe această temă.

Diversitatea culturală a cinematografiei europene și atractivitatea programului MEDIA i-au determinat pe cineaștii din America de Sud, Asia, Rusia și de pe alte continente să solicite în mod repetat dezvoltarea relațiilor cu piețele europene de audiovizual, în scopul valorificării reciproce a potențialului existent. În același mod în care programul MEDIA promovează exploatarea deplină a oportunităților oferite de piața unică europeană, un program MEDIA MUNDUS ar facilita circulația filmelor noastre pe plan mondial, precum și distribuția în Europa a filmelor realizate de țările partenere din întreaga lume. Aceasta se traduce printr-o gamă mai largă de opțiuni pentru public și printr-o mai mare diversitate culturală a filmelor, în spiritul Convenției UNESCO privind diversitatea culturală”, a afirmat Viviane Reding, Comisarul UE pentru Media.

Comisia a lansat deja, în decembrie 2007, acțiunea pregătitoare „MEDIA International”, cu sprijinul Parlamentului European și al Consiliului miniștrilor culturii. Având la dispoziție un buget de 2 milioane euro în 2008, „MEDIA International” își propune consolidarea schimburilor dintre profesioniștii audiovizualului din UE și din țările terțe care acordă aceeași prioritate diversității culturale. Acțiunea pregătitoare se va desfășura pe parcursul unei perioade de până la trei ani și va testa modalitățile prin care se pot facilita colaborările și se pot extinde rețelele la care participă profesioniști din UE și din țările terțe, în beneficiul tuturor. Printre acțiunile sprijinite în 2008 se numără activitățile comune de formare (care se vor extinde în anii următori la cooperarea dintre școlile de film), campaniile comune de promovare pentru distribuția comercială a producțiilor cinematografice și sprijinirea proiectelor realizate în comun de rețelele cinematografice. Toate aceste inițiative îi vor încuraja pe cinefilii din țările terțe să vizioneze mai des filme europene în propriile lor cinematografe, iar pe cei din UE să facă același lucru în cazul producțiilor externe prezentate în Europa.

Prin consultarea publică lansată de Comisie pe tema posibilului program MEDIA MUNDUS se așteaptă feedback din partea factorilor interesați cu privire la ideea completării programului MEDIA de promovare, dezvoltare și distribuție a filmelor europene (buget anual de aproximativ 100 de milioane euro) cu un nou program. Factorii interesați sunt consultați cu privire la aspecte specifice, precum:

  • încheierea unor acorduri între distribuitori/exportatori/deținători de drepturi din UE și din țările terțe (în special prin intermediul unor evenimente, de exemplu piețele de coproducție), în scopul promovării exclusive a premierelor pe teritoriul/teritoriile părților partenere;
  • proiecția filmelor din Europa și din țările terțe în cadrul rețelelor de cinematografe respective și modalitățile de informare a publicului cu privire la lansarea filmelor care fac obiectul acordurilor reciproce de distribuție;
  • organizarea unor activități de formare comune între instituțiile specializate din Europa și din țările terțe.

Pe baza contribuțiilor primite în cadrul dezbaterii publice, Comisia va lua, înainte de sfârșitul anului 2008, o decizie cu privire la propunerea care vizează crearea unui program MEDIA MUNDUS. Această idee se bucură deja de sprijinul ferm al miniștrilor culturii care au participat la Ziua Europei 2008 în cadrul Festivalului de film de la Cannes, pe data de 19 mai.

Context:

Programul european MEDIA îi sprijină pe cineaștii din 32 de țări să obțină finanțare pentru distribuția în întreaga lume a producțiilor audiovizuale. În perioada 2007-2013, programul pune la dispoziția industriei audiovizuale europene un buget de 755 milioane euro (IP/07/169).

Luna trecută, patru filme realizate cu finanțare MEDIA au câștigat premii prestigioase la Festivalul de film de la Cannes, inclusiv premiul „Palme d'Or” (Entre Les Murs) și „Grand Prix du Jury ” (Gomorra) (IP/08/800). Aceste filme s-au numărat printre cele 14 prezentate în festival care au fost produse sau distribuite cu sprijinul unei finanțări de peste 900 000 euro prin intermediul programului MEDIA al Uniunii Europene (IP/08/741). Filme realizate cu finanțare MEDIA au triumfat și la ceremonia premiilor Oscar, în cadrul căreia au fost distinse producțiile Die Fälscher (Austria-Germania) și La Môme (Franța) (IP/08/298).

Niciun comentariu: