miercuri, iunie 18, 2008

Guvernul României...


“Tratatul de la Lisabona nu trebuie abandonat, proiectul european trebuie să meargă înainte”, a declarat primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu, la începutul şedinţei de Guvern, în informarea pe care a făcut-o membrilor Cabinetului. Aceasta este, de altfel, poziţia pe care România o susţine la Consiliul European, care începe mâine la Bruxelles.
„Sperăm în găsirea unei soluţii pentru continuarea şi finalizarea cu succes a procesului de ratificare a Tratatului”, a afirmat şeful Executivului.
Primul-ministru a menţionat, de asemenea, celelalte subiecte care vor fi pe agenda Summit-ului: creşterea preţurilor la produsele agricole şi petroliere, pachetul energiei regenerabile şi al schimbărilor climatice şi energiei, arătând că România va prezenta puncte de vedere legate de aceste teme.

Primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu a informat membrii Cabinetului în legătură cu întâlnirea pe care a avut-o ieri cu primarul ales al municipiului Bucureşti, Sorin Oprescu.

Premierul a precizat că a fost o discuţie informală, o discuţie bună, care a vizat proiectele majore ale Bucureştiului, a căror realizare implică sprijin din partea Guvernului.
Traficul în Bucureşti este „cea mai acută problemă”, a arătat primul-ministru, adăugând că „lansarea unor proiecte de anvergură în domeniul transportului este vitală”.
Şeful Executivului i-a informat pe membrii Guvernului că intenţionează să aibă o întâlnire cu primarii de sector şi primarul general al Capitalei, după depunerea jurământului. “Capitala trebuie tratată cu toată atenţia. Atinge 20% din PIB-ul României şi concentrează peste 10% din populaţia ţării. Este nevoie la Bucureşti de un Plan urbanistic de amploare”, a afirmat premierul Tăriceanu.
De asemenea, şeful Executivului a subliniat că Guvernul are toată disponibilitatea de a colabora cu administraţia locală pe proiectele care pot fi dezvoltate în beneficiul cetăţenilor.

Primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu a salutat miercuri, la începutul şedinţei de Guvern, rezultatele anchetei demarate de Ministerul Internelor şi Reformei Administrative (MIRA) în cazul eliberării permiselor de conducere din Argeş.

“Vreau să salut acţiunea MIRA care a intervenit într-un mod corect şi profesional. Cred că succesul acestei acţiuni întreprinse de MIRA dovedeşte că lupta împotriva corupţiei dă rezultate atunci când este dusă cu convingere”, a explicat premierul.
În privinţa alegerilor, şeful Guvernului a reiterat necesitatea întăririi eforturilor pentru ca următoarele alegeri să se desfăşoare fără incidente.
“Cred că pregătirea alegerilor din toamnă necesită un efort şi mai mare, pentru că disperarea unora dintre partide, a unora dintre candidaţi este atât de mare încât au dovedit că sunt în stare să pună în joc toate mijloacele“, a mai spus premierul Tăriceanu.

INFORMARE DE PRESĂ
La început de drum
Gheorghe Ciubotaru, vicepreşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, a declarat deschis concursul naţional Alege! Este dreptul tău, marţi, 17 iunie 2008.
Primirea finaliştilor, care reprezintă fiecare regiune a ţării, a fost făcută în cadru festiv, iar entuziasmul acestora a fost dublat de primirea premiilor de participare, dar şi de promisiunea fermă că acest concurs le va oferi surprize plăcute.
Premiile au fost înmânate de preşedintele Fundaţiei Orizonturi Tinere, Gheorghe Belean, fiecare elev primind produse de papetărie, CD-uri, cărţi, reviste, dulciuri şi produse de înfrumuseţare.
Comisia de jurizare a asigurat elevii că nu le va fi uşor să ocupe primele locuri în concurs, având în vedere că anul acesta competiţia este mult mai strânsă, numărul participanţilor dublându-se faţă de anul precedent.
Probele individuale şi pe echipe vor antrena elevii pe parcursul zilelor următoare, aceştia având sarcina de a redacta eseuri pe teme date, de a interpreta un spot publicitar sau de a realiza corect o etichetă. Concursul îşi va desemna câştigătorii vineri, la ora 12.30, în cadrul unei festivităţi în prezenţa presei. Tabăra Năvodari este, deja, locul de tradiţie al acestui concurs naţional, iar elevii care au participat la ediţiile trecute sunt nerăbdători să-şi demonstreze talentul de « mici experţi în protecţia consumatorilor».

Serviciile de catering, la control!
COMUNICAT
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Dan Vlaicu, a dispus verificarea firmelor de catering din capitală, privind modul în care comercianţii îndeplinesc serviciul la care tot mai mulţi români recurg fie pentru masa de zi cu zi, fie pentru evenimente speciale, scopul fiind acela de a stabili dacă sunt respectate prevederile legale în acest sector al alimentaţiei publice.
Au fost controlaţi 36 de operatori economici din domeniu, constatându-se deficienţe în prestarea serviciului la 28 dintre aceştia. Abaterile au fost sancţionate cu amenzi contravenţionale, în valoare totală de 117.000 lei. Totodată, s-a dispus oprirea definitivă de la comercializare a 206 kg materii prime şi preparate culinare, care depăşiseră data limită de consum sau erau nesigure. Produsele fără elemente de identificare au fost oprite temporar de la comercializare.
Dintre deficienţele constatate, menţionăm:
- comercializarea produselor cu elemente de identificare incomplete, prezentare incorectă a acestora în pliantele publicitare: Sushi Mania, La Matache, Grand Professional, Alfa Delivery, Burtoni Bistro, Fast Food Dacia, Restaurant Tequilla, Farr Group, Pizza Ka, Paco Club, Midi Developement;
- livrarea preparatelor culinare pregătite în spaţiu neautorizat: Gastromania;
- prepararea produselor destinate clienţilor din materii prime având data limită de consum depăşită sau cu aspect şi miros modificate: Gusto, Sinaia, Eurest Rom, Special Food, Snack Attack, Restaurant Banat;
- nerespectarea condiţiilor termice impuse şi a condiţiilor de vecinătate a produselor în spaţiile frigorifice: Missy Com, Mega Mar, Bon Apetit, Kintesense Group, Dutro Impex, Royal Food, India Limited (păstrarea produselor culinare pe ziare), Nan Jing, Romanian Catering, Farr Group, ;
- dotarea spaţiilor de lucru cu aparate frigorifice uzate, degradate sau nedotate cu grafice de temperatură: Nan Jing, India Limited, Royal Food, Dutro Impex, Kintesense Group, Bon Apetit, Mega Mar, Missy Com;
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor recomandă atenţie maximă la alegerea firmelor de catering, mai ales în următoarea perioadă, când temperaturile ridicate pot altera produsele alimentare într-un timp foarte scurt şi când sunt favorizate afecţiunile de tipul indigestiilor sau care ţin de alimentaţie, în general.
Consultaţi lista meniu prezentată de aceste firme şi verificaţi produsele înainte de a fi consumate.
Asiguraţi-vă că preparatele pe care urmează să le serviţi nu conţin ingrediente care vă pot afecta sănătatea, mai ales dacă sunteţi sensibili la anumite substanţe.
Verificaţi recipientele în care vă este livrată mâncarea, starea acestora şi etanşeitatea (dacă preparatele impun acest lucru).
Refuzaţi produsele pentru care aveţi îndoieli privind calitatea şi modul de informare prin etichetare.
Refuzaţi produsele care prezintă data durabilităţii minimale modificată sau depăşită.
La cumpărarea produselor alimentare solicitaţi şi păstraţi bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea/siguranţa unui produs.

Reuniunea Reţelelor instituţionale ale Francofoniei Bucureşti, 19-21 iunie 2008, Rin Grand Hotel
Ministerul Afacerilor Externe şi Organizaţia Internaţională a Francofoniei (OIF) organizează, la Bucureşti (Rin Grand Hotel), în perioada 19-21 iunie 2008, reuniunea Reţelelor instituţionale ale Francofoniei, la care sunt aşteptaţi să participe reprezentanţi din douăzeci de ţări.
În cadrul reuniunii vor fi dezbătute teme referitoare la: întărirea cooperării între reţelele instituţionale şi perspectivele parteneriatului acestora cu Organizaţia Internaţională a Francofoniei, proiectarea unor acţiuni în domeniul drept şi justiţie, pentru punerea în aplicare a Declaraţiei Conferinţei miniştrilor de justiţie din statele francofone (Paris, februarie 2008), aprofundarea parteneriatului cu operatorii Francofoniei şi perspectivele de cooperare cu alte organizaţii internaţionale şi regionale. Concluziile reuniunii urmează să fie prezentate în cadrul celui de-al XII-lea Sommet al Francofoniei de la Québec (17-19 octombrie 2008).
La eveniment vor fi prezenţi preşedinţi ai Curţilor Constituţionale, Înaltelor Jurisdicţii Francofone, Înaltelor Curţi de casaţie şi Justiţie, Comisii Naţionale pentru drepturile Omului din statele membre OIF. Sunt invitaţi sa participe de asemenea membri ai corpului diplomatic acreditat la Bucureşti, reprezentanţi din mediul academic şi societatea civilă româneşti. Ministerul Afacerilor Externe va fi reprezentat de secretarul de stat pentru afaceri strategice şi globale Iulian Buga, care va susţine o alocuţiune în cadrul ceremoniei oficiale de deschidere.
Informaţii de fond
Reţelele instituţionale ale Francofoniei au apărut în urma unui proces de coagulare şi structurare început la cel de-al III-lea Sommet al Francofoniei, Dakar, Senegal (1989), formând astfel un sistem care facilitează obţinerea şi integrarea informaţiilor, precum şi schimbul de experienţă între instituţiile cu competenţe în domeniul juridic, legislaţie şi contencios, respectarea drepturilor omului şi a statului de drept din statele şi guvernele care au în comun limba franceză.
În prezent există treisprezece reţele instituţionale ale Francofoniei, al căror obiectiv esenţial îl constituie aprofundarea dimensiunii politice şi consolidarea statului de drept şi a democraţiei în spaţiul francofon. România este reprezentată în şapte dintre aceste reţele: Conferinţa internaţională a barourilor cu tradiţie juridică comună, Asociaţia instituţiilor superioare de control având în comun utilizarea limbii franceze, Asociaţia Curţilor Constituţionale având în comun limba franceză - România vicepreşedinte, Asociaţia avocaţilor poporului şi a mediatorilor francofoni, Asociaţia Înaltelor Curţi de Casaţie a ţărilor având în comun limba franceză, Uniunea Consiliilor Economice şi Sociale şi a instituţiilor similare din statele şi guvernele membre ale OIF - România vicepreşedinte, Asociaţia notarilor francofoni.
Alegerea României ca ţară gazdă pentru această reuniune constituie atât o nouă dovadă a recunoaşterii poziţiei ţării noastre în cadrul OIF, cât şi manifestarea voinţei politice a ţării noastre de a continua eforturile în direcţia promovării unei Francofonii active, capabile să acţioneze coerent şi cu succes pe plan internaţional.

Guvernul a adoptat, în şedinţa de astăzi, un proiect de Lege pentru ratificarea Acordului între Guvernul României şi Guvernul Regatului Norvegiei privind cooperarea poliţienească, semnat la Oslo la 14 martie 2008.
Acordul contribuie la stabilirea şi dezvoltarea unui cadru adecvat pentru colaborare între autorităţile competente din România şi cele din Regatul Norvegiei.
Astfel, Acordul cuprinde prevederi referitoare la domeniile şi formele de cooperare, la autorităţile competente desemnate pentru punerea în aplicare a prevederilor documentului, la formele specifice de cooperare în domeniul combaterii crimei organizate, a traficului ilicit de droguri şi precursori, precum şi în domeniul combaterii migraţiei ilegale şi a traficului de persoane, dispoziţii privind protecţia datelor personale şi a informaţiilor clasificate, dispoziţii privind refuzul asistenţei, modalităţile de soluţionare a diferendelor, dispoziţii referitoare la intrarea în vigoare şi denunţarea Acordului.
Cooperarea se realizează prin schimb de informaţii şi experienţă, prin crearea unor echipe comune şi schimb de specialişti, prin formarea şi perfecţionarea personalului şi constă în coordonarea măsurilor sau operaţiunilor convenite, darea în urmărire a persoanelor, obiectelor, precum şi prin identificarea persoanelor sau a cadavrelor cu identitate necunoscută.
Pentru partea română, autorităţile competente sunt reprezentate de Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, iar pentru partea norvegiană, Ministerul Justiţiei şi Poliţiei şi Directoratul Naţional de Poliţie.

Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură au primit atribuţii specifice pentru coordonarea, monitorizarea, gestionarea şi derularea fondurilor nerambursabile destinate finanţării programelor de informare şi promovare a produselor agricole pe piaţa internă şi în ţări terţe.

Guvernul a adoptat în şedinţa de astăzi o Ordonanţă de Urgenţă care creează cadrul legal şi instituţional pentru coordonarea, monitorizarea, gestionarea şi derularea acestor fonduri şi stabileşte responsabilităţile concrete pentru aplicarea reglementărilor comunitare în domeniu, ceea ce va permite accesarea cofinanţărilor europene pentru programele de informare şi promovare a produselor agricole pe piaţa internă pentru anul 2009.
Prin realizarea programelor de informare şi de promovare a produselor agricole se preconizează o creştere a nivelului de informare a consumatorilor privind caracteristicile intrinseci, în special în ceea ce priveşte calitatea, securitatea alimentelor, metodele de producţie specifice, aspectele nutriţionale şi sanitare, de etichetare, de sănătate veterinară şi de protecţie a mediului.
În vederea implementării noilor dispoziţii, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale va elabora acte normative suplimentare aprobate prin ordin al ministrului.
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale în calitate de autoritate naţională responsabilă pentru coordonarea, monitorizarea şi gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţării programelor de informare şi promovare a produselor agricole pe piaţa internă şi în ţări terţe are următoarele atribuţii principale:
• coordonează şi urmăreşte respectarea şi implementarea politicilor comunitare, a dispoziţiilor de reglementare privind programele de informare şi promovare a produselor agricole;
• stabileşte anual, prin bugetul propriu, fondurile nerambursabile destinate finanţării programelor de informare şi promovare a produselor agricole;
• asigură gestionarea la nivel naţional a programelor de informare şi promovare a produselor agricole;
• constituie grupul de lucru pentru elaborarea manualului operaţional privind programele de informare şi de promovare a produselor agricole, comisia pentru evaluarea şi selectarea acestor programe, comisia pentru evaluarea şi selectarea lor, precum şi grupul de monitorizare a derulării lor;
• asigură informarea publică privind programele de informare şi promovare a produselor agricole;
• elaborează şi transmite Comisiei Europene lista pentru selectarea preliminară a programelor de informare şi promovare a produselor agricole, o copie a acestor programe, precum şi lista privind organismele de implementare selectate.
Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură îi vor reveni atribuţii specifice pentru încheierea contractelor de finanţare aferente programelor de informare şi promovare a produselor agricole, precum şi efectuarea plăţilor către beneficiari, conform amendamentelor pe care acest act normativ le aduce Legii nr.1/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură:
• asigură respectarea reglementărilor comunitare în vigoare privind garanţiile pentru buna executare a contractelor de finanţare, precum şi privind garanţiile aferente solicitărilor de plată a avansului;
• asigură încheierea contractelor de finanţare cu beneficiarii în conformitate cu reglementările comunitare;
• transmite Comisiei Europene copii ale contractelor de finanţare încheiate, precum şi copii ale documentelor doveditoare privind constituirea garanţiilor aferente acestor contracte;
• primeşte, înregistrează şi verifică cererile de plată şi documentele anexate;
• autorizează plata în urma verificării cererilor de plată şi a documentelor anexate sau înştiinţează beneficiarii cu privire la eventualele nereguli sesizate, în vederea soluţionării acestora;
• execută plăţile autorizate;
• primeşte, înregistrează, verifică şi avizează rapoartele intermediare, anuale şi finale primite de la beneficiari.
Conform legislaţiei comunitare, beneficiarii programelor de informare şi promovare a produselor agricole pe piaţa internă şi în ţări terţe trebuie să dispună, cel mai târziu până la 30 noiembrie 2008, de posibilitatea de a alege, conform unei proceduri competitive adecvate, unul sau mai multe organisme de punere în aplicare a acţiunilor propuse, şi să-şi fundamenteze programele de informare şi promovare a produselor agricole pe care să le prezinte autorităţilor naţionale competente.

Guvernul a adoptat astăzi, în primă lectură, un proiect de act normativ privind stimularea investiţiilor, elaborat de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
„Actul normativ vizează menţinerea, pe termen lung, a unui ritm înalt de investiţii în România, investiţii române şi străine, într-o manieră nediscriminatorie”, a afirmat primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu.
Şeful Executivului a arătat că noile reglementări vor permite încurajarea unor proiecte, în funcţie de priorităţile de dezvoltare, în condiţiile în care pe primele luni ale anului 2008, volumul investiţiilor străine în România a crescut cu 60% în comparaţie cu anul trecut.
Un alt avantaj al acestui act normativ, a spus primul-ministru, îl constituie faptul că va permite dirijarea investiţiilor în regiunile mai puţin vizate de investiţii. “Produsul Intern Brut pe locuitor în Timiş este de două ori mai mare decât în Vaslui. Prin aceste facilităţi vrem să asigurăm o dezvoltare echilibrată din punct de vedere teritorial”, a declarat premierul Călin Popescu-Tăriceanu.
O altă componentă importantă a Ordonanţei de Urgenţă este faptul că Ministerul Economiei şi Finanţelor a primit mandat să elaboreze cadrul legal pentru înfiinţarea Agenţia Română de Investiţii, prin reorganizarea ARIS. "Avem în vedere transformarea acestei agenţii, astfel încât să primească un mandat care să corespundă nevoilor şi cerinţelor investitorilor", a arătat primul-ministru.
Şeful Executivului a arătat că stimularea investiţiilor, potrivit acestui act normativ, se bazează pe următoarele principii:
* Tratament egal – aplicarea în mod nediscriminatoriu a criteriilor şi mijloacelor de acordare de facilităţi
* Transparenţă – aducerea la cunoştinţa tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la procedura de acordare de facilităţi pentru investiţii
* Eficienţa utilizării facilităţilor – aplicarea unor criterii clare care să reflecte avantajele economice ale proiectelor de investiţii
* Confidenţialitatea – garantarea protejării informaţiilor referitoare la drepturile de proprietate intelectuală aparţinând investitorilor.
De asemenea, primul-ministru Tăriceanu a precizat că facilităţile acordate investitorilor se prezintă sub forma unor scheme de ajutor de stat fundamentate pe baza unor criterii specifice, cum ar fi: obiectivul, scopul, criteriile de eligibilitate, durata, bugetul, furnizorul, procedura de acordare, domeniile în care se face investiţia, astfel încât acestea să fie în concordanţă cu legislaţia naţională şi cea comunitară în materia ajutorului de stat.
Astfel, facilităţile se acordă investiţiilor realizate în următoarele sectoare de activitate: industria prelucrătoare; producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă; distribuţia apei, salubritate, gestionarea deşeurilor, activităţi de decontaminare; telecomunicaţii şi activităţi de servicii informatice; activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice; activităţi de servicii administrative şi activităţi de servicii suport.
Prin aceste reglementări se creează temeiul legal pentru acordarea de facilităţi ca măsuri de sprijin a investiţiilor care contribuie la realizarea unuia din următoarele obiective:
 Dezvoltare regională
 Protecţia şi reabilitarea mediului înconjurător
 Creşterea eficienţei energetice şi/sau producerea şi utilizarea energiei din resurse regenerabile de energie
 Cercetare-dezvoltare şi inovare
 Ocuparea şi formarea forţei de muncă
 Dezvoltarea acelor domenii de activitate care sunt prioritare în conformitate cu politicile economico-sociale guvernamentale
Primul-ministru a mai precizat că acest act normativ a fost pregătit ca proiect de lege, însă va fi promovat ca Ordonanţă de Urgenţă, pentru a răspunde cât mai rapid aşteptărilor mediului de afaceri.

Decizia schimbării din funcţie a prefectului Capitalei nu are nicio motivaţie politică, ci este strict legată de activitatea desfăşurată până acum, în cadrul prefecturii, a spus Primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu, în cadrul briefing-ului de presă de la Palatul Victoria.
“Nu există nicio motivaţie de ordin politic, în ceea ce priveşte schimbarea din funcţie a prefectului Capitalei”, a declarat Primul-ministru Tăriceanu.
Primul-ministru a subliniat faptul că toţi prefecţii, care fac parte, potrivit legii, din Corpul Înalţilor Funcţionari Publici, iau cunoştinţă la numirea în funcţie de principiul mobilităţii. Acesta prevede posibilitatea mutării lor, în altă funcţie sau altă instituţie, în vederea întăririi capacităţii administrative şi eficientizării activităţii administraţiei publice.
Deaconescu Ionuţ Cătălin trece, prin decizie a primului-ministru, din funcţia publică de prefect al municipiului Bucureşti, în funcţia publică de inspector guvernamental.
La baza acestei decizii s-au avut în vedere prevederile HG 341/2007 privind intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici, managementul carierei şi mobilitatea înalţilor funcţionari publici, precum şi activitatea desfăşurată şi rezultatele obţinute de Deaconescu Ionuţ Cătălin.
De asemenea, Guvernul a decis ca funcţia publică de prefect al municipiului Bucureşti să fie exercitată, cu caracter temporar, de Ţincu Ion. Acesta va îndeplini atribuţiile de prefect al municipiului Bucureşti până la organizarea de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici a concursului pentru ocuparea definitivă a postului.
Ţincu Ion s-a născut în anul 1972, este licenţiat în ştiinţe juridice din anul 1995, iar din anul 2005 este doctorand în domeniul ordinii publice şi siguranţei naţionale, al Academiei de Poliţie A.I.Cuza.
În prezent, Ţincu Ion este director general adjunct al Corpului de Control al ministrului Internelor şi Reformei Administrative.
Printr-o altă hotărâre, Guvernul a decis încetarea exercitării funcţiei publice de subprefect al judeţului Covasna de către Siminiceanu Gabriel-Nicolae, ca urmare a expirării perioadei legale de timp în care acesta a exercitat temporar funcţia publică de subprefect al judeţului Covasna.
Potrivit Legii nr. 188/1999 privind Statutul Funcţionarilor Publici, termenul pentru detaşarea funcţionarilor publici este de şase luni, cu posibilitatea prelungirii cu încă trei luni. Siminiceanu Gabriel-Nicolae a îndeplinit atribuţiile funcţiei publice de subprefect al judeţului Covasna din septembrie 2007 şi până în prezent. În această perioadă, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici a organizat mai multe concursuri pentru ocuparea definitivă a postului, însă nici unul din candidaţii care au participat nu au promovat.
Totodată, Executivul l-a desemnat pe Didilescu Silviu-George să exercite temporar funcţia publică de subprefect al judeţului Hunedoara, până la organizarea concursului pentru ocuparea definitivă a postului.
În prezent, Didilescu Silviu-George este consilier superior în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap.

Societăţile comerciale vor avea posibilitatea să transmită electronic cereri de înmatriculare sau de înregistrare a menţiunilor în registrul comerţului, fără să mai fie obligate la formalitatea aplicării unui timbru judiciar, respectiv a anulării acestuia, s-a hotărât astăzi în şedinţa de Guvern. Oficiile registrului comerţului vor încasa contravaloarea timbrului judiciar aplicabil.
Guvernul a adoptat, în şedinţa de astăzi, o Ordonanţă de Urgenţă în acest sens, prin care elimina obstacolele în ceea ce priveşte înregistrarea electronică a comercianţilor în registrul comerţului şi le asigura accesul efectiv la „Sistemul de Formulare Electronice Inteligente” al O.N.R.C, funcţional la toate oficiile registrului comerţului.
Background:
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului a făcut eforturi pentru operaţionalizarea sistemului de înregistrare on-line încă din martie 2006, dar complexitatea proiectului (achiziţionarea sistemului, realizarea proiectului, testarea acestuia la nivelul oficiilor registrului comerţului din teritoriu, remedierea deficienţelor constatate) a împiedicat funcţionarea efectivă a sistemului odată cu intrarea în vigoare a Legii nr.441/2006.
Deşi cadrul informatic permite comercianţilor să completeze on-line cererile menţionate, formalităţile pe care le implică aplicarea timbrului judiciar împiedicau utilizarea în fapt a acestei facilităţi.

Bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a fost suplimentat cu 8 milioane lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, potrivit unei Hotărâri adoptate în şedinţa de astăzi a Guvernului.
Fondurile sunt destinate plăţii rentei agricole acordate rentierilor, conform Legii 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei.
Informaţii de background
Renta viageră agricolă reprezintă suma de bani plătită rentierului agricol care înstrăinează sau arendează terenurile aflate în proprietatea sa, având siguranţa unei surse viagere de venituri garantată de stat.
Cuantumul rentei viagere agricole reprezintă echivalentul în lei a 100 euro/an pentru fiecare hectar de teren agricol înstrăinat şi echivalentul în lei a 50 euro/an pentru fiecare hectar arendat.

Administraţia Naţională Apele Române va putea încheia contracte de închiriere a bunurilor imobile, respectiv a terenurilor situate în albiile minore ale cursurilor de apă, precum şi a construcţiilor, proprietatea publică a statului, aflate în administrarea sa, pe o perioadă de maximum 10 ani, cu posibilitatea de prelungire, în condiţiile legii, potrivit unei Hotărâri, care modifică HG 632/2007, adoptată în şedinţa de miercuri a Executivului.
Prin actul normativ adoptat astăzi, Guvernul a extins de la 5 la 10 ani perioada de închiriere a bunurilor aflate în administrarea sa. Executivul a decis această modificare legislativă din necesitatea realizării unui cadru de implementare adecvat accesării fondurilor europene, potenţialii beneficiari trebuie să facă dovada deţinerii terenului cel puţin 10 ani.
Conform HG 632/2007, instrucţiunile pentru organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor publice şi pentru atribuirea contractelor de închiriere, contractul-cadru de închiriere, precum şi listele cuprinzând bunurile propuse spre închiriere şi durata închirierii fiecăruia, se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul apelor.
Informaţii de background
ANAR are dreptul să reţină o cotă-parte de 50% din sumele percepute din închirierea acestor bunuri, iar diferenţa de 50% se face venit la bugetul de stat.
Sumele încasate de către ANAR reprezintă venituri proprii şi se utilizează în scopuri de investiţii pentru dezvoltarea infrastructurii de management cantitativ şi calitativ al bazinelor hidrografice ale cursurilor de apă din România.

Guvernul va discuta suplimentarea bugetului Agenţiei Naţionale de Integritate într-una din şedinţele viitoare, după ce Ministerul Justiţiei va analiza documentaţia primită de la ANI, a declarat astăzi Primul ministru Călin Popescu-Tăriceanu la finalul şedinţei de guvern.
„Abia pe 16 iunie Agenţia Naţională de Integritate a trimis Ministerului Justiţiei un document care să justifice, pe de o parte cheltuielile şi pe de altă parte solicitările de fonduri suplimentare. Urmează ca Ministerul Justiţiei să analizeze documentul trimis de ANI, şi este posibil ca în şedinţa următoare să discutăm oportunitatea suplimentării fondurilor, dacă se justifică necesitatea” a afirmat Şeful Executivului.
Premierul Călin Popescu-Tăriceanu a subliniat că alocarea de fonduri publice trebuie să se facă având la bază principii solide: „Rămân disponibil pentru acordarea de venituri suplimentare oricărei instituţii pe baza unei justificări solide”, a susţinut Primul-ministru.

Guvernul a aprobat, în şedinţa de astăzi, suplimentarea bugetului Ministerului Afacerilor Externe cu suma de 4,5 milioane lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului.
Suma este destinată finanţării cheltuielilor privind asigurările sociale, de sănătate şi şomaj ale personalului MAE, calculate la fondul de salarii.
Decizia a fost necesară deoarece contribuţiile personalului MAE la asigurările menţionate anterior sunt mai mari decât cele planificate anul trecut în bugetul anual al Ministerului Afacerilor Externe.

Primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu va avea o întâlnire cu primarul general ales al Capitalei, Sorin Oprescu, şi cu primarii de sector în cursul săptămânii viitoare, pentru a discuta elementele prioritare pentru buna funcţionare a Bucureştiului.
Premierul Tăriceanu a declarat, la briefingul de presă susţinut la Palatul Victoria, că a avut ieri o primă întâlnire cu Sorin Oprescu, pe care l-a asigurat că există, din partea Guvernului, întreaga disponibilitate de a suţine proiectele majore de dezvoltare a Capitalei.
„Vreau să stabilim o relaţie instituţională corectă între Guvern şi administraţia locală” a afirmat Călin Popescu-Tăriceanu.
„Îl voi sprijini pe primarul general. Cred că e momentul ca Bucureştiul să demareze câteva proiecte de amploare, care să dea Bucureştiului dimensiunea unei adevărate capitale europene” a adăugat primul-ministru.
De asemenea, şeful Executivului a afirmat că va organiza o întâlnire şi cu preşedinţii de consilii judeţene, după instalarea acestora în funcţie. Premierul Tăriceanu intenţionează să discute cu aceştia despre proiectele de infrastructură la nivel local, despre proiectele pe care Guvernul le are în derulare în domenii ca sănătatea şi educaţia, despre proiectele de dezvoltare rurală.
„Vreau să creăm un real parteneriat cu autorităţile locale. Alocăm fonduri imense care se derulează prin intermediul autorităţilor locale şi sunt interesat de modul în care se asigură această gestiune” a afirmat primul-ministru.
Călin Popescu-Tăriceanu s-a referit şi la rolul important pe care autorităţile locale îl au în gestionarea fondurilor europene, amintind că este nevoie de un efort mare în pregătirea şi elaborarea unor proiecte eligibile pentru ca aceste fonduri europene să fie accesate.
„Vreau ca şi pe partea de administraţie locală lucrurile să meargă bine. Avem exemple numeroase în ţară că acolo unde administraţiile locale au ştiut să acceseze fondurile, ele au putut să fie utilizate în mod eficient” a adăugat premierul Tăriceanu.

România va susţine în continuare consolidarea construcţiei europene, a declarat Primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu, referindu-se la principalele teme înscrise pe agenda Consiliului European ce va avea loc în zilele de 19 şi 20 iunie, la Bruxelles.
Primul-ministru a subliniat că România a fost printre primele state membre care au ratificat Tratatul de la Lisabona. Documentul a fost ratificat deja de 18 din cele 27 de state membre ale Uniunii Europene.
„Tratatul de la Lisabona nu trebuie abandonat”, iar Consiliul European de vară de la Bruxelles „va fi o bună ocazie pentru găsirea soluţiilor politice în vederea continuării şi finalizării cu succes a acestui proces”, a apreciat premierul Călin Popescu-Tăriceanu, exprimându-şi convingerea că Uniunea Europeană va găsi soluţii pentru depăşirea impasului creat după votul negativ al referendumului recent din Irlanda pe tema Tratatului de la Lisabona.
Referitor la o altă temă majoră înscrisă pe agenda Consiliului European de vară, impactul creşterii la nivel mondial a preţurilor la alimente şi petrol, şeful Executivului a menţionat că efectele sunt resimţite nu numai în ţările din regiunile sărace ale lumii care se confruntă cu o lipsă acută a alimentelor, ci şi în interiorul Uniunii Europene.
„Noi am discutat, la nivelul Guvernului, despre un pachet de măsuri care să diminueze impactul creşterii preţurilor alimentare asupra populaţiei cu venituri mici”, a declarat premierul Călin Popescu-Tăriceanu.
În legătură cu acest subiect, România a propus includerea în documentul final al Consiliului a unor referiri la menţinerea modelului agricol european. Aceste propuneri vizează inclusiv eliminarea treptat a subvenţiilor acordate pentru culturile destinate producţiei de biocombustibili. De asemenea, propunerile României vor viza promovarea investiţiilor în cercetare-dezvoltare, în echipamente şi utilaje pentru creşterea productivităţii la produsele agricole de bază.
Referitor la un alt subiect important de pe agenda Consiliului European, pachetul legislativ energie – schimbări climatice şi energie – piaţă internă, premierul Călin Popescu-Tăriceanu a declarat că România susţine propunerea de înfiinţare a unei Agenţii europene de coordonare a autorităţilor naţionale de reglementare.

Guvernul a aprobat, în şedinţa de astăzi, obiectivele de investiţii şi indicatorii tehnico-economici pentru o serie de proiecte de reabilitare, modernizare şi extindere a sistemelor de alimentare cu apă, proiecte finanţate în cadrul Acordului de împrumut dintre România şi Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei.

Actul normativ stabileşte că în 12 oraşe cu peste 50.000 de locuitori se vor realiza proiecte de reabilitare a sistemelor de alimentare cu apă, extindere sau creare de noi reţele de distribuţie a apei potabile, reabilitarea staţiilor de tratare a apei potabile sau a surselor de apă, reabilitarea staţiilor de epurare a apelor uzate. Aceste oraşe sunt Rebrişoara (Bistriţa-Năsăud), Călăraşi (Călăraşi), Lehliu Gară (Călăraşi), Olteniţa (Călăraşi), Eforie (Constanţa), Negru Vodă (Constanţa), Găeşti (Dâmboviţa), Corunca (Mureş), Fântânele (Mureş), Sovata (Mureş), Murgeni (Vaslui), Negreşti (Vaslui).
Finanţarea acestor obiective se va face din credite externe de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, dar şi de la bugetul de stat, prin intermediul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor şi de la bugetele locale.
Programul beneficiază, în prima etapă, de 208,1 milioane Euro, lucrările de bază reprezentând 182 milioane Euro, din care 78% finanţare B.D.C.E şi 22% contribuţia autorităţilor locale. Sumele vor fi alocate pentru realizarea unui număr de 59 de proiecte, în tot atâtea localităţi cu peste 50.000 de locuitori.
La finalizarea proiectelor, peste 800.000 de oameni vor beneficia de condiţii de viaţă mai bune, în special în ceea ce priveşte îmbunătăţirea calităţii apei potabile şi reducerea poluării. Investiţiile vor avea un impact semnificativ şi asupra dezvoltării turismului în localităţile vizate, în special în ceea ce priveşte staţiunile balneo-climaterice incluse în proiect.

Ministerele, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, organele administraţiei publice centrale sau administraţiei publice locale care au în subordine, autoritate, coordonare sau portofoliu operatori economici, vor prezenta spre consultare sindicatelor de ramură bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora.
Această prevedere este inclusă în Ordonanţă de Urgenţă privind măsuri economico-financiare la nivelul unor operatori economici, pe care Guvernul a aprobat-o în şedinţa de astăzi. OUG stabileşte o serie de prevederi privind conducerea acestor operatori economici, stabilirea modului de calcul pentru unii indicatori cuprinşi în bugetele de venituri şi cheltuieli, stabilirea remuneraţiei conducătorilor în funcţie de îndeplinirea obiectivelor şi criteriilor de performanţă, fundamentarea fondului de salarii.
Actul normativ se va aplica regiilor autonome, societăţilor şi companiilor naţionale şi societăţilor comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritorială este acţionar unic sau majoritar, precum şi filialele acestora. Prevederile Ordonanţei de Urgenţă nu se vor aplica societăţilor financiar-bancare şi de asigurări, precum şi societăţii comerciale "Fondul Proprietatea SA".
Ordonanţa de Urgenţă modifică prevederile referitoare la fundamentarea fondului de salarii anul pentru operatorii economici care intră sub incidenţa actului normativ. Astfel, fundamentarea fondului de salarii anual prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli se va face în baza indicelui de creştere a câştigului salarial mediu brut lunar, care nu va putea fi mai mare de 60% din indicele de creştere a productivităţii muncii, calculat în unităţi valorice comparabile sau unităţi fizice, după caz. Suplimentar faţă de creşterea menţionată, se va putea acorda o creştere a câştigului salarial mediu pe baza economiilor rezultate din reducerea cheltuielilor la 1.000 lei venituri, dar nu mai mult de indicele de creştere a productivităţii muncii.
De asemenea, Ordonanţa de Urgenţă stabileşte un sistem unitar de conducere a operatorilor economici cu capital majoritar sau integral de stat*.
Potrivit noilor prevederi, directorii generali/directorii vor asigura conducerea operatorilor economici în baza unui contract de mandat, încheiat în condiţiile Legii nr. 31/1990 şi ale Ordonanţei de Urgenţă. Contractul de mandat reprezintă acordul de voinţă încheiat între operatorul economic, reprezentat de Consiliul de Administraţie şi directorul operatorului economic, care are ca obiect îndeplinirea unor obiective şi criterii de performanţă aprobate de acţionari.
La nivelul operatorului economic, în contractul de mandat, alături de criteriile de performanţă specifice, se prevăd în mod obligatoriu obiective cuantificate privind reducerea creanţelor şi plăţilor restante, a pierderilor, a cheltuielii la 1000 lei venituri, precum şi creşterea productivităţii muncii.
Criteriile şi obiectivele înscrise în contractul de mandat se actualizează în fiecare an, în termen de 30 de zile de la data aprobării bugetului de venituri şi cheltuieli.
Potrivit unei alte prevederi a Ordonanţei de Urgenţă, remuneraţia conducătorilor se va acorda în funcţie de îndeplinirea obiectivelor şi criteriilor de performanţă cuprinse în contractele de mandat şi aprobate prin bugetele de venituri şi cheltuieli. Astfel, remuneraţia lunară a directorului general/directorului se diminuează proporţional cu gradul global de neîndeplinire al obiectivelor şi criteriilor de performanţă stabilite prin contractul de mandat, dar nu mai mult de 30% din nivelul acesteia.
După aprobarea situaţiilor financiare anuale, conducătorului operatorului economic i se poate acorda un premiu anual de cel mult 12 remuneraţii brute lunare, proporţional cu gradul global de depăşire al obiectivelor şi criteriilor de performanţă stabilite prin contractul de mandat.
Conducătorii ministerelor, Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului, organelor administraţiei publice centrale sau ale administraţiilor publice locale, după caz, precum şi au altor instituţii publice care au în subordine, autoritate, coordonare sau portofoliu operatori economici au următoarele obligaţii:
* să aprobe sau să supună aprobării, după caz, bugetele de venituri şi cheltuieli, potrivit prevederilor legale în vigoare
* să dispună măsuri pentru urmărirea lunară a execuţie contractelor de mandat şi să aprobe acordarea premiilor anuale în limita prevederilor legale.
La data intrării în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă se abrogă OUG nr. 79/2001 privind întărirea disciplinei economico-financiare şi alte dispoziţii cu caracter financiar.
Contractele de performanţă încheiate în baza dispoziţiilor OUG nr. 79/2001, precum şi contractele de mandat încheiate până la data intrării în vigoare a Ordonanţei încetează sau se modifică, după caz.
*În prezent, există două sisteme de conducere paralelă a operatorilor economici aflaţi în subordinea, autoritatea, coordonarea sau portofoliul unor instituţii publice, ceea ce crează disfuncţionalităţi în activitatea acestora. Primul sistem este cel aplicabil societăţilor comerciale în general, instituit de Legea nr.31/1990 privind societăţile comerciale, conform căruia administrarea executivă este delegată directorilor care îşi exercita atribuţiile în temeiul unui contract de mandat. Cel de-al doilea sistem este incident regiilor autonome, societăţilor şi companiilor naţionale, precum si societăţilor la care statul sau o autoritate administrativă este acţionar majoritar, instituit de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.79/2001 - conform căruia atribuţiile de conducere sunt exercitate de conducători în baza unui contract de performanţă, anexă la contractul individual de muncă.

Briefing susţinut de primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu, la finalul şedinţei de Guvern
Călin Popescu-Tăriceanu: Am să mă refer la câteva din subiectele care se vor discuta începând de mâine la lucrările Consiliului European de vară de la Bruxelles.
Primul subiect va fi, fără îndoială, unul eminamente politic, după respingerea prin referendum în Irlanda a Tratatului de la Lisabona. Nu este însă prima oară când Uniunea Europeană se confruntă cu o situaţie de acest fel şi sunt convins că vom găsi, ca şi în trecut, soluţiile politice pentru depăşirea acestui impas. În privinţa ratificării Tratatului de la Lisabona doresc să menţionez că procesul de ratificare este foarte avansat. Mai sunt şapte state care urmează să ratifice Tratatul de la Lisabona. În general, toate statele care au avut anumite probleme în trecut au ştiut să se protejeze de un eventual eşec.
România a fost al patrulea stat care a ratificat Tratatul de la Lisabona, şi în continuare, România va rămâne una din ţările care va susţine consolidarea Proiectului European şi al Uniunii Europene. Prin urmare, Tratatul de la Lisabona nu trebuie abandonat. Trebuie să găsim soluţiile pentru continuarea şi finalizarea cu succes a procesului de ratificare. Dezbaterile care vor avea loc mâine vor fi o bună ocazie pentru găsirea unei astfel de soluţii.
Un alt subiect foarte important, cu ecou la nivelul opiniei publice - creşterea preţurilor la produsele petroliere şi agricole. Există o acţiune speculativă, atât în ceea ce priveşte preţurile la produsele petroliere, cât şi cele la produsele agricole, pentru că, în pofida unor creşteri ale consumului, au existat şi creşteri la produsele agricole în ceea ce priveşte producţia. O logică elementară spune că avem în momentul de faţă şi o acţiune speculativă. Dar este la fel de adevărat că sunt numeroase regiuni ale globului care se confruntă cu o lipsă acută de produse agricole. Şi aici UE are un rol important de jucat, pentru că trebuie să pună în funcţiune mecanismele de solidaritate. În acelaşi timp, această creştere a produselor agricole nu afectează numai ţările sărace, ci şi ţările europene, inclusiv România. De aceea, noi am discutat, la nivelul Guvernului, despre un pachet de măsuri care să diminueze impactul creşterilor preţurilor alimentare asupra populaţiei cu venituri reduse.
România a propus includerea, în documentul final al Consiliului, a unor referiri la menţinerea modelului agricol european, inclusiv asigurarea unei eliminări treptate a subvenţiilor pentru producţia, pentru culturile care au ca destinaţie finală bio-combustibilii, şi, pe de altă parte, promovarea investiţiilor în activităţile de cercetare-dezvoltare, în echipamente şi utilaje pentru creşterea productivităţii la produsele agricole de bază.
Suntem confruntaţi cu o problemă la care, din păcate, nu există un răspuns: creşterea produselor petroliere. Trebuie să remarc aici un lucru. Aceste schimbări intervin într-un interval de timp foarte scurt. În anul 2004, preţul barilului de petrol era în jur de 27 de dolari. Astăzi am ajuns la 140 de dolari. Prin urmare, toată lumea se confruntă cu o schimbare radicală a situaţiei în domeniu.
În ceea ce priveşte România, ţinând cont că preţurile la petrol angrenează imediat o creştere a preţurilor la gaze, avem un motiv în plus să continuăm pe baza deciziei strategice pe care am luat-o de finalizare a lucrărilor la Centrala Nucleară de la Cernavodă, reactoarele 3 şi 4, şi începerea celei de-a doua centrale nucleare, astfel încât energia electrică să devină o alternativă serioasă la consumul de gaze naturale. România are oarecum o poziţie mai avantajată în raport cu alte state europene, care nu au deloc resurse energetice - mă refer la petrol şi gaze. Dar şi resursele României sunt limitate în timp. Ele sunt în curs de diminuare şi trebuie să ne pregătim pentru viitor cu surse de energie care să fie abordabile. Şi mă refer la nivelul preţurilor.
În ceea ce priveşte pachetul legislativ energie - schimbări climatice şi pachetul energie - piaţă internă, aş dori să subliniez poziţia noastră de susţinere pentru înfiinţarea unei Agenţii Europene de Coordonare a Autorităţilor Naţionale de Reglementare. În acest fel noi considerăm că este nevoie să susţinem creşterea gradului de liberalizare a pieţei interne printr-o mai bună coerenţă de reglementare între ţările membre. Acestea ar fi chestiunile referitoare la Consiliul European.
În ceea ce priveşte şedinţa de Guvern de astăzi, cel mai important document care a fost în atenţia Cabinetului se referă la proiectul privind cadrul legislativ aferent investiţiilor, promovării şi stimulării investiţiilor şi creşterea atractivităţii mediului de afaceri.
Astăzi am adoptat într-o primă lectură un proiect elaborat de ministerul Economiei şi Finanţelor care se referă la promovarea investiţiilor. Proiectul a fost iniţial pregătit sub forma unui Proiect de Lege, dar pentru că un proiect de lege în faza actuală cred că ar dura extrem de mult în Parlament şi vreau să avem un răspuns cât mai prompt în faţa solicitării mediului de afaceri de a reglementa acest cadru privind investiţiile, am decis să promovăm în şedinţa viitoare acest proiect de lege prin Ordonanţă de Urgenţă.
Aş dori să menţionez câteva elemente: acest proiect de lege vizează, pe termen lung, ca viziune strategică, menţinerea unui ritm înalt de investiţii străine şi româneşti în România, Atenţie. Nu se referă numai la investiţiile străine. Vreau să fie foarte clar. Stimulăm investiţiile într-o manieră nediscriminatorie.
În primele luni ale acestui an, volumul investiţiilor a cunoscut o creştere de 60% faţă de perioada anului trecut. Această creştere trebuie susţinută în timp, iar noile reglementări ne vor permite să încurajăm dezvoltarea anumitor sectoare de activitate în funcţie de priorităţile de dezvoltare ale României. Un mare avantaj al acestei legi este că va permite prin facilităţile pe care le acordăm investitorilor să dirijăm investiţiile în anumite regiuni de dezvoltare care sunt mai puţin vizate de investiţii în acest moment. Trebuie să vă dau câteva cifre ca să înţelegeţi cum se aşează România astăzi.
PIB-ul pe locuitor este de peste două ori mai mare în judeţul Timiş decât în judeţul Vaslui. Avem peste 7.000 de euro în judeţul Timiş şi 3.000 de euro în judeţul Vaslui. Prin aceste facilităţi vrem să asigurăm o dezvoltare echilibrată din punct de vedere teritorial.
O altă componentă importantă care va fi promovată este legată de înfiinţarea Agenţiei Române de Investiţii, prin reorganizarea actualei ARIS.
Câteva elemente importante legate de stimularea investiţiilor care se bazează pe următoarele principii: primul - tratamentul egal, deci aplicarea în mod nediscriminatoriu a criteriilor şi mijloacelor de acordare de facilităţi; al doilea principiu este legat de transparenţă - aducerea la cunoştinţa tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la procedura de acordare de facilităţi pentru investiţii; al treilea principiu se referă la eficienţa utilizării acestor facilităţi prin aplicarea unor criterii clare care să reflecte avantajele economice ale proiectelor de investiţii; şi nu în ultimul rând, confidenţialitatea legată de protejarea informaţiilor referitoare la drepturile de proprietate intelectuală aparţinând investitorilor.
Facilităţile care vor fi acordate investitorilor se prezintă sub forma unor scheme de ajutor de stat fundamentate pe baza unor criterii specifice, cum ar fi: obiectivul, scopul, criteriile de eligibilitate, durata, bugetul, etc.
Am să vă spun câteva obiective pe care le urmărim prin formele de ajutor de stat pe care le putem acorda: dezvoltare regională, la care am făcut deja referire, protecţia şi reabilitarea mediului înconjurător, creşterea eficienţei energetice sau producţia de energie din surse regenerabile. Un alt domeniu se referă la cercetare şi dezvoltare, inovare, ocuparea şi formarea forţei de muncă, şi, în final, dezvoltarea acelor domenii care sunt considerate prioritare în raport cu politicile economico-sociale ale Guvernului.
Aş vrea să vă informez despre întâlnirea pe care am avut-o ieri la sediul Guvernului cu noul primar ales al Capitalei, dl. Sorin Oprescu. Am vrut să-l asigur că există din partea Guvernului întreaga disponibilitate de a susţine proiectele majore de dezvoltare ale Capitalei, plecând de la premisa că avem o obligaţie – Guvernul, faţă de Capitală, care este sediul economic, administrativ şi politic al României. Constat ca bucureştean şi constatăm cu toţii, că oraşul este practic în colaps şi haos din cauza lipsei dezvoltării infrastructurii de transport. Acest lucru are implicaţii majore asupra vieţii cetăţenilor, asupra vieţii de zi cu zi, asupra activităţilor economice, sociale, administrative şi este nevoie de o descătuşare a energiilor necesare promovării unor proiecte de anvergură.
Am discutat cu primarul general despre câteva din aceste proiecte şi vom discuta mai pe larg cu ocazia unei întâlniri pe care am programat-o pentru săptămâna viitoare, la care va fi invitat domnia sa alături de cei 6 primari de sectoare ai Bucureştiului. Vreau să le prezint personal câteva din elementele pe care le consider prioritare, pentru buna funcţionare a Bucureştiului, din punctul de vedere al Capitalei, începând de la partea de infrastructură şi mergând până la ceea ce înseamnă dezvoltarea oraşului şi posibilitatea de a da oraşului respiraţia de care are nevoie, considerând în acelaşi timp elementele de protecţie a mediului ca elemente fundamentale a unei vieţi civilizate şi cu trăsături moderne, europene.
Voi organiza de asemenea o întâlnire cu preşedinţii de consilii judeţene care au fost aleşi după instalarea lor în mod oficial. Vreau să discutăm în mod foarte serios despre proiectele de infrastructură la nivel local, despre proiectele pe care Guvernul le are în derulare pe domenii cheie: educaţia, sănătatea, pe proiectele de dezvoltare rurală. Vreau să creăm un parteneriat real cu autorităţile locale. Alocăm fonduri imense care se derulează prin autorităţile locale şi prin urmare sunt interesat de modul cum se asigură această gestiune. Autorităţile locale au un rol din ce în ce mai important în gestionarea fondurilor europene. Aceste fonduri europene trebuiesc accesate. Prin urmare, un efort mare pe ceea ce înseamnă pregătirea şi elaborarea unor proiecte eligibile, care să utilizeze fondurile europene.
În ceea ce priveşte utilizarea fondurilor europene la nivel central, la nivel guvernamental, aici dau eu asigurări că lucrurile merg bine. Dar, vreau ca şi pe partea de administraţie locală, care este exclusiv de responsabilitatea administraţiei locale, lucrurile să meargă la fel de bine. Şi avem numeroase exemple în ţară că acolo unde administraţiile locale au ştiut să acceseze fondurile ele au putut să fie utilizate în mod eficient pentru cetăţeni.
Vreau să stabilim o relaţie instituţională corectă între Guvern şi administraţia locală, şi acesta a fost unul din subiectele pe care le-am discutat cu primarul general al Capitalei. Nu vreau să văd din nou Capitala pradă unor lupte între partide care să blocheze proiectele majore. Îl voi sprijini pe primarul general. Şi cred că este momentul ca Bucureştiul să demareze câteva proiecte de amploare, care să dea Bucureştiului dimensiunea unei adevărate capitale europene. Altfel, Bucureştiul o să rămână un oraş mare, dar nu o capitală. Puteţi să faceţi această distincţie. O să rămână şi un oraş mare cu inconvenientele vieţii într-un oraş mare şi aglomerat, decât cu avantajele unei vieţi civilizate şi posibilităţii de dezvoltare în continuare. Trebuie să ţinem cont că Bucureştiul contribuie cu aproape 20% la realizarea PIB-ului României şi are peste 10% din populaţia României. Deci, nu este un oraş oarecare. De aceea, cred că este necesară implicarea Guvernului în a susţine proiectele importante pe care municipalitatea doreşte să le promoveze, şi în care suntem angrenaţi. Fac referire la ceea ce înseamnă infrastructura, şoseaua de centură, inelul de centură al Bucureştiului, accesele principale în Bucureşti, dar şi alte proiecte pe care le vom prezenta după ce voi discuta cu administraţia Bucureştiului.
Acestea au fost principalele elemente. Vă rog, dacă aveţi întrebări.



sursa foto : CAPP

Niciun comentariu: