vineri, iunie 13, 2008

Băsescu: Lipsa condamnărilor pentru iunie 90, din cauza forţei celor implicaţi de a controla justiţia


Băsescu: Lipsa condamnărilor pentru iunie 90, din cauza forţei celor implicaţi de a controla justiţia (Imagine: Mediafax Foto)
Preşedintele Băsescu a declarat, într-un interviu acordat BBC, că forţa celor implicaţi în mineriada din iunie 1990 de a controla justiţia explică lipsa de condamnări în acest caz şi că dacă instituţiile statului nu vor clarifica aceste lucruri este posibil ca politicieni iresponsabili să le repete.

Întrebat cum de justiţia nu a pronunţat nicio condamnare legată de evenimentele din iunie 1990 din Bucureşti, deşi au trecut 18 ani de atunci, Băsescu a spus că "explicaţia este una singură: forţa pe care o au cei responsabili de evenimentele din 13-15 iunie 1990 de a controla deciziile justiţiei şi abilitatea cu care s-au sustras responsabilităţii pe care nu vor să şi-o asume, pentru cea mai traumatizantă acţiune împotriva populaţiei Bucureştiului".

El a amintit că promisiunea pe care a făcut-o în campania electorală din 2004 a fost legată de faptul că nu va împiedica justiţia în aflarea adevărului.

"Dar nu mă pot substitui justiţiei. Este clar că procesul de aflare a adevărului a fost întârziat şi de decizia Curţii Constituţionale de a muta dosarele de la parchetele militare la procurori civili, ceea ce a blocat un timp lucrul la aceste dosare. Eu nu am cum sa forţez justiţia, şi nici nu o voi face – nu am acest drept. Dar voi susţine public întotdeauna nevoia de aflare a adevărului pentru mineriada din 13-15 iunie, precum şi pentru revoluţie", a adăugat Băsescu.

El a fost întrebat cum comentează faptul că fostul preşedinte Ion Iliescu – care figura la parchetul militar ca urmărit penal – a devenit martor, iar singura audiere la care a participat a avut loc la 12 decembrie 2007. "Eu sunt şef al statului. Pe probleme punctuale ale justiţiei nu am dreptul să mă pronunţ, dar dumneavoastră, ca ziarişti, o puteţi face", a răspuns Băsescu.

Preşedintele a mai spus că procurorii, ca orice instituţie a statului român, au obligaţia să scoată la lumină adevărul, să-l pună în faţa judecătorilor care să decidă responsabilităţi.

"Eu am convingerea că dacă instituţiile statului nu vor clarifica aceste lucruri, este posibil ca politicieni iresponsabili să fie încurajaţi să repete aceste lucruri, chiar şi utilizând forme mascate – forme mascate de lovituri de stat", a spus Băsescu.

Oare câte lese duc la zgarda care împresoară gâtul delicat al Justiţiei? Tare îmi este teamă că vor trage toţi o dată de celălalt capăt al leselor, zgarda se va strânge şi Justiţia va fi sugrumată.

Niciun comentariu: