marți, decembrie 02, 2008

O hotie, de Florin Lăzărescu



Usa unui bar de tara sare in laturi, ca izbita cu piciorul. Apare un om cu un ciorap tras pe fata. In mina intinsa, tremurind, are un obiect care seamana cu un pistol:

– Stati asa! Nimeni nu misca! E o hotie!

Cei citiva oameni din barul aproape pustiu il privesc cu nedumerire, daca nu cu indiferenta.

– Cum adica o hotie? intreaba barmanul.

– O hotie! Asa se spune! Nimeni nu misca! E o hotie!

– Se cheama furt sau, si mai bine, jaf. „Stati asa, e un jaf!“, il corecteaza barmanul. Asa se spune in filme.

– Normal ca stiu cum se spune in filme. Numai ca noi nu sintem intr-un film. Sintem in realitate.

Tace, asteptind reactiile.

– Mie nu-mi place cum suna „jaf“, asa sa stii! continua sa-l lamureasca pe barman.

Indreapta pistolul spre tavan si incaperea se zguduie de zgomotul impuscaturii.

– Acu’ ai inteles?! ride el fortat. E o hotie!

– Ce-ai, ba, te maninca-n cur? il ia la rost un grasan cu o bere in fata. }i-ai luat pistol?!

– Da, ba, mi-am luat pistol! Ai vreo problema?!

– De unde sa-ti iei tu pistol?

– Treaba mea! E plina lumea de pistoale! Daca vrei sa stii, au rusii pistoale de vinzare, in bazar! Au si grenade din alea faine, ca lamiia...

– Si cam cit costa un pistol? intreaba grasanul.

– Unul bun, vreo trei sute de dolari.

– Fugi, ba, de-aici. Tu n-ai bani de-o tuica si-mi spui mie ca ti-ai luat pistol de trei sute de dolari?

– Poate ca am, ba, poate ca am. De unde stii tu ca n-am?

– Se vede pe fata ta ca n-ai mincat de doua zile.

– Bine, ba, n-am, da’ sa nu te iei de fata mea, ca va impusc pe toti!

– Are-o laie pistol! intervine barmanul. E-o jucarie. Cel mult e-un pistol cu capse!

– E pistol adevarat! Sa mor eu! Daca vrei sa stiti il am de la tata din gradina!

– Da’ ce, la tat’tu-n gradina cresc pistoale?

– Nu cresc. Au ramas ingropate, de la cel de-al doilea razboi mondial. Gasesc ce vrei. Obuze, pusti-mitraliera, pistoale.

– Si macar merge vechitura aia?

– Cum sa nu mearga? N-ai auzit impuscatura?

– Tot nu te cred, poti pocni si cu capse.

– Baa, nu va jucati cu focul, nu va jucati cu realitatea, ca va-mpusc pe toti!

N-a mai avut timp sa-si puna in practica planul. Grasanul s-a ridicat si l-a lovit sec cu halba de bere in cap.
(sursa: http://www.supliment.polirom.ro, Suplimentul de cultură)
http://lazarescu.reea.net/

Niciun comentariu: