vineri, decembrie 05, 2008

Tablouri desenate de ANA-MARIA ALTMAN


Muzeul Albertina din Viena prezintã în aceastã toamnã prima expozitie Van Gogh fãcutã pe teritoriul Austriei, în ultimii cincizeci de ani. Cele o sutã patruzeci de lucrãri, cincizeci si una de picturi si optzeci si nouã de desene ale olandezului considerat „deschizãtor de drumuri în arta modernã“, sunt împrumuturi din cincizeci si una de colectii cu renume mondial.
Primele trei sãptãmâni ale expozitiei au numãrat peste o sutã de mii de vizitatori. Cu trei sãptãmâni înainte de final peste trei sute optzeci de mii de iubitori ai artei au trecut pragul muzeului pentru a admira zece ani de creatie din viata pictorului.
Expozitia Albertinei îsi propune prezentarea lui Van Gogh dintr-o perspectivã absolut nouã: pictorul van Gogh alãturi de desenatorul van Gogh, evidentiind astfel modul în care artistul a pregãtit în desen expresivitatea pensulatiei din picturi. Relatia dintre opera desenatã si opera pictatã este esenta expozitiei si reflectã rezultatul proiectului initiat de Albertina în parteneriat stiintific cu Muzeul Van Gogh din Amsterdam pe parcursul a patru ani. Experti de renume international, Sjraar van Heugten si Marije Vellekoop, Fred Leeman si Teio Meedendorp de la Kroeller Mueller Museum în Oterloo, Heinz Widauer - Albertina, au acordat astfel în cadrul expozitiei actuale un rol deosebit cercetãrii desenelor si rolului lor hotãrâtor în procesul de creatie al lui van Gogh.
Expozitia se concentreazã asupra punctelor de interferentã a celor douã modalitãti de exprimare artisticã preferate de van Gogh, desenul si pictura, accentul fiind pus pe ultimii ani de creatie din viata artistului, anii de la Paris si Arles si pânã la sederea temporarã de la Saint-Remy si Auvers-sur-Oise. Parcursul cronologic al expozitiei urmãreste si dovedeste cã desenul în opera lui van Gogh nu are doar o functie pregãtitoare, ci este deseori un mijloc de expresie în repetarea, corectarea si dezvoltarea motivelor etalate anterior pe pânzã. Din perioada de dupã Paris se poate constata cã stilul desenului lui Vincent îsi gãseste cu precãdere aplicatia în picturã. Reactia artistului la pointilism, prin jocul de puncte, linii si haturi din desen, se transformã pe pânzã în linii dinamice, colorate, de diferite forme si lungimi.
Aceastã punere în dialog a desenului cu pictura, alegerea lucrãrilor cu continuturi diferentiate sau voit identice si totusi tehnic similare, sunt dedicate cu precãdere evolutiei si consolidãrii stilului van goghian, a procesului de renuntare la iluzia spatialã sau la volumetrie, a eliberãrii de mimetismul formelor si ajungerii la abordarea individualã, expresivã a motivelor. Panotarea simezei, de o acuratete si un estetism desãvârsit, subliniazã permanent si intentia cercetãtorilor de a demonstra cã aceastã delimitare clarã dintre opera pictatã si cea desenatã se egalizeazã în ultima etapã de creatie a lui Vincent van Gogh, când artistul gândea numai în contururi, iar structurile interioare se defineau prin mijloace grafice.
Astãzi, Vincent van Gogh este cunoscut pentru tablourile pictate în ultimii ani între Arles si Auvers sur Oise, în culori pãstoase, contraste strãlucitoare si pensulatie dinamicã. Uitat a rãmas timpul în care artistul, în vârstã de douãzeci si sapte de ani a început, autodidact, sã deseneze, sã contureze si sã defineascã, prin creatiile pe hârtie, acuarelã si desen - ceea ce avea sã devinã stilul sãu inconfundabil. Albertina oferã cu aceastã expozitie de exceptie o demitizare a „artistului maudit“, implementatã de literaturã si cinematografie. Dimensiunea de întelegere a procesului de creatie oferã privitorului satisfactia unei redescoperiri a lui van Gogh dincolo de faimoasele tablouri precum „Floarea soarelui“ sau „Noaptea înstelatã“ care, de altfel, lipsesc de pe simeza muzeului vienez.
(sursa: http://revistacultura.ro)
Vincent van Gogh, Portrait of Joseph Roulin, 1888, Oil on canvas - © The Detroit Institute of Arts, Detroit
Vincent van Gogh
Portrait of Joseph Roulin, 1888
Enlarge Image

Vincent van Gogh, The Harvest, 1888. Oil on canvas © Amsterdam, Van Gogh Museum - Vincent van Gogh Foundation
Vincent van Gogh
The Harvest, 1888
Enlarge Image

Vincent van Gogh, Rain in Auvers, 1890. Oil on canvas © National Museum & Galleries of Wales, Cardiff
Vincent van Gogh
Rain in Auvers, 1890
Enlarge Image

Vincent van Gogh, Self-portrait with straw hat and artist's smock, 1887. Oil on cardboard © Amsterdam, Van Gogh Museum - Vincent van Gogh Foundation
Vincent van Gogh
Self-portrait with straw hat and artist's smock, 1887
Enlarge Image

Vincent van Gogh, Still Life with a Plate of Onions, 1889. Oil on canvas © Kröller-Müller Museum, Otterlo, The Netherlands
Vincent van Gogh
Still Life with a Plate of Onions, 1889
Enlarge Image

Vincent van Gogh, Fishing Boats on the Beach at Les Saintes-Maries-de-la-Merr, 1888. Oil on canvas © Van Gogh Museum, Amsterdam - Vincent van Gogh Foundation
Vincent van Gogh
Fishing Boats on the Beach at Les Saintes-Maries-de-la-Merr, 1888
Enlarge Image

Vincent van Gogh, Entrance to the Moulin de la Galette, 1887. Pencil, pen in black ink, transparent and opaque watercolour, on wove paper © Van Gogh Museum, Amsterdam - Vincent van Gogh Foundation
Vincent van Gogh
Entrance to the Moulin de la Galette, 1887
Enlarge Image

Vincent van Gogh, The Sower, 1888. Pencil, pen, reed pen and brown ink, on wove paper © Van Gogh Museum, Amsterdam - Vincent van Gogh Foundation
Vincent van Gogh
The Sower, 1888
Enlarge Image

Vincent van Gogh, Road near Arles (Side of a Country Lane), 1888. Oil on canvas © Pommersches Landesmuseum, Greifswald
Vincent van Gogh
Road near Arles (Side of a Country Lane), 1888
Enlarge Image

Vincent van Gogh, Hospital at Saint-Rémy, 1889. Oil on canvas © The Armand Hammer Collection - Gift of the Armand Hammer Foundation. Hammer Museum, Los Angeles, California
Vincent van Gogh
Hospital at Saint-Rémy, 1889
Enlarge Image

Vincent van Gogh, Harvest - The Plain of La Crau, 1888. Reed pen, pen in brown ink over graphite © National Gallery of Art, Washington - Collection of Mr. and Mrs. Paul Mellon, in honor of the 50th anniversary of the National Gallery of Art, 1992
Vincent van Gogh
Harvest - The Plain of La Crau, 1888
Enlarge Image

Vincent van Gogh, Street in Les-Saintes-Maries-de-la-Mer, 1888. Reed pen, pen in brown ink over chalk on wove paper © The Metropolitan Museum of Art, New York - Bequest of Abby Aldrich Rockefeller, 1948
Vincent van Gogh
Street in Les-Saintes-Maries-de-la-Mer, 1888
Enlarge Image

Vincent van Gogh, Bridges across the Seine at Asnières, 1887. Oil on canvas © Stiftung Sammlung E. G. Bührle, Zürich
Vincent van Gogh
Bridges across the Seine at Asnières, 1887
Enlarge Image

Vincent van Gogh, Peasant Woman Kneeling, 1885. Black chalk on paper © The National Museum of Art, Architecture and Design, Oslo
Vincent van Gogh
Peasant Woman Kneeling, 1885
Enlarge Image

Vincent van Gogh, Sheaves of Wheat, 1890. Oil on canvas © Dallas Museum of Art - The Wendy and Emery Reves Collection
Vincent van Gogh
Sheaves of Wheat, 1890
Enlarge Image

Vincent van Gogh, Wheat Field with Sheaves, 1888. Oil on canvas © Honolulu Academy of Arts - Gift of Mrs. Richard A. Cooke and family in memory of Richard A. Cooke, 1946
Vincent van Gogh
Wheat Field with Sheaves, 1888
Enlarge Image

Vincent van Gogh, A Path at Saint-Rémy, 1889. Oil on canvas © Kasama Nichido Museum of Art, Japan
Vincent van Gogh
A Path at Saint-Rémy, 1889
Enlarge Image

Vincent van Gogh, Portrait of Joseph Roulin, 1888. Reed pen in brown ink over graphite © Los Angeles County Museum of Art - George Gard De Sylva Collection
Vincent van Gogh
Portrait of Joseph Roulin, 1888
Enlarge Image

Niciun comentariu: